[SCSI] Data redden van SCSI schijf (geen schijfletter)

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-06 17:33

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Topicstarter
Ik heb hier van een bedrijfje een SCSI harde schijf, waarvan het de bedoeling is dat ik er nog wat data vanaf haal.
Het gaat om een Quantum Atlas IV schijf.

Deze heb ik aan mijn SCSI kaart gehangen (Adaptec AHA-1505 ISA) en wordt inderdaad door apparaatbeheer herkend.

Echter onder windows 98 en Windows 2000 krijg ik geen schijfletter toegekend, onder Windows 2000 staat de schijf ook niet vermeld onder schijfbeheer. (ik vermoed dat de partitie die op die schijf staat NTFS is)

Nu had ik dit topic al gevonden:
SCSI wel herkend naar niet in mijn comput

Waar de TS ongeveer hetzelfde probleem heeft, echter daar gaat het om een nieuwe schijf, en ik heb hier een schijf met data.

Iemand enig idee hoe ik alsnog bij deze data kan komen?

Ik heb geen conflicten in apparaatbeheer, en windows geeft aan dat het apparaat correct functioneert. Bij het booten zie ik ook het lampje op de hdd een keer knipperen ten teken dat hij herkend wordt.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piels
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09-2024
als je de hele partitie of hele schijf probeert te ghosten?

Windows Phone Apps: Belstatus, Pinautomaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:56
Met PQMagic eens kijken hoe de partitie herkend wordt.

En daarna met GetDATAback eens kijken of er wat te redden is. ( www.getdataback.com )

Of met ERD Commander de disk doorbladeren en via netwerk overpompen ( www.winternals.com )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Ik heb net even geprobeerd of ik de schijf überhaupt kon benaderen onder DOS, dit is het resultaat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
AIC-6260/6360/6370 ASPI Manager for DOS
Version 3.68
Copyright 1990-1997 Adaptec, Inc.

Host Adapter #:     0          Host Adapter SCSI ID:    7
     I/O Port Address:   140        DMA Channel:             0
     Interrupt Level:    11         Transfer Mode:           PIO
     Parity Checking:    Enabled    LUN Support:             Disabled
     Disconnection:      Enabled    Sync Negotiation:        Enabled

Host Adapter #0 - SCSI ID 0 - LUN 0: QUANTUM  ATLAS IV 9 WLS    0909

ASPI2DOS.SYS Installation Succesful

DEVICE=C:SCSIASPIDISK.SYS /D

ASPI Disk Driver for DOS
Version 4.01b
Copyright 1989-1997 Adaptec, Inc.

HA #0 - SCSI ID 0:0  Failed to read, or invalid, boot record.

No SCSI logical drives to support.
ASPIDISK.SYS is NOT installed.

Ik kan die schijf ook niet ghosten als ik 'm niet kan benaderen 8)7
Ook niet met pqmagic overigens.. als ik nou überhaupt een partitie kon zien op de een of andere manier dan kom ik er wel uit maar zo dus niet..

Ook onder Linux (Knoppix, waar ik nu mee draai) ziet ie 'm niet

Overigens, ik heb de schijf met een jumper op SCSI ID3 gezet, maar dat zie ik zo ook nergens terug :? Maakt dat nog uit welk ID een apparaat heeft?

[ Voor 10% gewijzigd door CAP-Team op 15-12-2003 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-05 13:47

Yngwie-

Murphy was an optimist

SCSI ID maakt weinig uit voor het benaderen van de schijf, tenzij je er van wilt booten, dat is standaard ID 0. Zolang als het het enige apparaat is met dat ID (SCSI kaart is 7 bijv) is dat in orde.

Wel vreemd, dat de SCSI controller de schijf ziet aan je overzichtje te zien, maar dat er in schijfbeheer van Windows 2000 de schijf er helemaal niet tussen staat. Dat ie geen driveletter krijgt kan nog verschillende oorzaken hebben, maar als ie er gewoon helemaal niet tussen staat is er toch echt iets aan de hand. Mijn gedachtes gaan uit naar 2 mogelijkheden:

1) Schijf toch defect
2) Probleem met SCSI kaart

Dingen die ik nog zou proberen:

1) FDISK met Win9x bootflop. Die zou ook gewoon zonder real mode SCSI drivers de schijf moeten zien.
2) Toch de schijf in een ander systeem of met een andere SCSI adapter proberen indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Yngwie- schreef op 16 december 2003 @ 00:33:
[...]
Mijn gedachtes gaan uit naar 2 mogelijkheden:

1) Schijf toch defect Zou kunnen
2) Probleem met SCSI kaart SCSI kaart werkt, ik heb er normaliter een CD-brander aanhangen

Dingen die ik nog zou proberen:

1) FDISK met Win9x bootflop. Die zou ook gewoon zonder real mode SCSI drivers de schijf moeten zien.
2) Toch de schijf in een ander systeem of met een andere SCSI adapter proberen indien mogelijk.
1) kan ik nog ff proberen, alhoewel partitionmagic 'm niet ziet
2) ik heb de pc waar de hdd oorspronkelijk inzat ook thuis staan, maar die heeft een (voor mij) onbekende onboard SCSI adapter. Ik heb al ff gekeken of ik het model of merk mobo kon ontdekken maar tot dusver geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 14:43
Ik zou proberen hem met linux fdisk te benaderen om te kijken wat er op staat (Knoppix is misschien wel handig). Die bakt er meestal meer van als Partition Magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 20:56

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Vraag eens na aan wat voor controller hij heeft gehangen destijds? Het zou eventueel kunnen dat hij van een raid controller komt (raid1 of gewoon single device met "speciale" config tbv raod-controller). Mocht dit zo zijn kun je er waarschijnlijk niets mee zonder die, of een soortgelijke (compaq raid controllers bijvoorbeeld zijn doorgaans onderling uitwisselbaar met behoud van data op aangesloten schijven) controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHofman
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-12-2023
je kunt het proberen met gdisk (ff google-en op gdisk.zip) en dan met het commando : gdisk 1 <enter>

dan laat ie alle partities op die schijf zien en wat het bestands systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Talon
  • Laatst online: 14-05 07:58

Talon

Booooom !

Iedereen merkt nu op dat hij de schijf moet benaderen, maar de tekenen die hij geeft duiden meer op ruzie met de SCSI id's ...
Zoek de jumpersettings van de schijf op en stel de drive goed in (termination , id en alles ...).
Als je harde schijf dan nog geen sjoege geeft zie ik het somber in.
Wat nog een optie is : check de schijf op de oude controller. Dan heb je uitsluitsel in een paar seconden en je weet ook meteen welk id dat ding op ingesteld is (zou je bij goed instellen niet eens nodig hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53533

je kaart heeft geen bios..
en in je screen staat ie op id0 ipv id3 die je zei

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 53533 op 16-12-2003 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hoe is je scsi bus getermineerd ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op 16 december 2003 @ 14:27:
Hoe is je scsi bus getermineerd ?
euhhmm

* CAP-Team is nogal SCSI n00b

Ik heb m'n DVD brander gewoon aan de flatcable hangen.. dat werkt goed.. ik heb 't zelfde gedaan met deze hdd :{ (zonder CD-brander)

Ik heb de betreffende computer waar hij in zat ook thuis staan, ik moet ff kijken of ik dan iets kan vinden van welke SCSI controller het is.

Aan die kabel (ik heb de betreffende kabel ook uit die computer gehaald) zat ook geen terminator stuk ofzo.

[ Voor 13% gewijzigd door CAP-Team op 16-12-2003 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je hebt dus de scsi controller met alleen die harddisk eraan ?
Je moet aan beide kanten een terminator hebben,
dat kan een losse zijn, aan het eind van de kabel,
maar waarschijnlijk kun je op de harddisk een jumper zetten voor termination.
Ook aan de kant van de controller moet je termineren, soms moet dat ook met een jumper,
soms moeten er "resistor packs" op de controller geplaatst worden , en soms
kan het via de bios van de controller.
Goed mogelijk dat er aan de controller kant al wel getermineerd is.

Kan ook best dat je een ander probleem hebt, zoals hierboven aangegeven bijv een disk
uit een raid set. Dus hoe de schijf gepartitioneerd is is ook relevant.

edit:
En in de vorige computer , zat daar ook maar 1 disk in ?

[ Voor 6% gewijzigd door u_nix_we_all op 16-12-2003 16:24 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
@u_nix_we_all:
de harde schijf zat ook met dezelfde kabel op dezelfde manier in die ouder computer. Die computer bootte echter wel vanaf een IDE schijf.
Echter ook bij het opstarten van Windows 2000 vanaf die computer geeft een enge melding aan. Ik ga zowiezo nog ff kijken of ik die hdd in die computer nog aan de praat kan krijgen.. anders beschouw ik 'm als verloren :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Talon
  • Laatst online: 14-05 07:58

Talon

Booooom !

Zet dat ding dan te koop : ik heb het vermoeden dat je SCSI kennis (of gebrek aan) je belet om hem aan de praat te krijgen.
Mijn eerste SCSI set heeft me een maand bezig gehouden, maar toen had ik ook meteen een goed setje wat goed werkt.
Heb het setje nog steeds en is tot nu toe langer meegegaan dan welke IDE set dan ook. Maar het is soms gewoon wat moeilijker aangezien het anders werkt. (Anders is soms moeilijker, maar dat hoeft niet zo te zijn).
Nou : genoeg wazige kreten; Ik hoop dat je met een beetje leeswerk bij wat websites toch nog een keer het licht ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-06 14:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat de drive niet in schijfbeheer staat maar wel in het apparaatbeheer vind ik een beetje een veeg teken.

Maar dat met het termineren, daar zou ik wel even achterheen gaan. De kaart is normaal getermineerd en als de kabel die op de kaart zit maar een kant op gaat (wat normaal is) dan hoef je daar ook niks aan te veranderen. Voor de drive, kijk daarvoor eens op de support pagina van Maxtor (want Maxtor heeft de Quantum drives overgenomen) voor een specsheet van de drive, dan kun je zien hoe je de drive kunt termineren.

Lees ook eens bij over SCSI termination bij google. Leerzaam.

En wat is die foutmelding bij booten? (Kut is dat, dat je direkt het grafische windows scherm krijgt na de BIOS meldingen)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Even een update:
Schijf weer in de oorspronkelijke computer gehangen, en wordt ook door Symbios SCSI SDMS ding herkend (Schijf 0 ID 0 bus 0).

Eerst maar eens met DOS drivers geprobeerd. Eerst SCSI drivers, gaat goed, en vervolgens schijf drivers.. dat gaat niet goed, hij ziet 'm eerst wel maar dan toch gefailed omdat ie geen apparaten kan herkennen.

Dan maar eens de windows 2000 cd erin. Setup laten draaien en op de console diskpart gestart.
Hij herkent hier dus keurig de IDE schijf met 2 partities, en dus weer die Atlas IV schijf, met daarbij de omschrijving dat Setup geen toegang heeft tot de schijf.

Is de schijf nu naar de eeuwige jachtvelden? :? Of zijn er nog andere dingen die ik kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Disconnection: Enabled :? Zou het daar aan kunnen liggen ? Volgens mij staat je controller disconnected. Bij een terminatieprobleem zou ie namelijk meestal wel een melding geven als "Terminationlevel failure" of zoiets. Weet je ook zeker dat je wel ASPI drivers hebt geinstalleerd. Download ASPICHK of check even met nero 6 of je wel systeemASPI draait, DIt heb je wel nodig voor SCSI. ASPIDISK.SYS is NOT installed.
edit:
Download minimaal de specsheets/manual van schijf en controller anders is en blijft SCSI idd moeilijk. :+

[ Voor 22% gewijzigd door under-world op 23-12-2003 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-06 14:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Draait de schijf wel? SCSI drives kun je configureren dat ze pas na een bepaalde tijd gaan draaien of na een commando.
Meestal is spin-up at boot een jumperinstelling. Kijk de jumpers eens na (ik neem aan dat je de docs al doorgenomen hebt)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
schijf draait wel (was het eerste dat ik überhaupt gecontroleerd had :+) maar hoe ik het ook heb geprobeerd:
- DOS
- Windows 9x/2k
- Knoppix

en dit in 2 verschillende computers met 2 verschillende scsi controllers, ik kom niet op de schijf. Dus ik breng die toko vanmiddag weer terug, en dan mag 'n andere wizz zich erover buigen maar volgens mij is die schijf dood (althans de data)

Pagina: 1