Toon posts:

M'n nieuwe luchtkoelingsetup...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zonet de CNPS7000-Cu en Zalman ZM80C-HP binnen. Ik had gehoopt dat de ZM-OP1 optionele fan ook te verkrijgen zou zijn maar nu heb ik er een 7000 rpm Thermaltake aan bevestigd wat de resultaten nog meer de hoogte injaagt.

Specificaties:
P4P800 Deluxe @ 250 MHz FSB (standaard koeling)
P4 2.8C @ 3.5 GHz (SL6WJ Malay)
2 x 512 MB PC3200 TwinMOS @ 400 MHz
R9800 Pro 380/340 @ 450/380
Alles op standaard voltage

Enkele foto's:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/DSCF1234.JPG

'The Hot Spot':
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/DSCF1235.JPG
De Thermaltake is tussen de schroeven geklemd maar maakt wel een takkeherrie, slechts goed voor een tijdelijke videokaart-overclock dus, hij koelt trouwens ook goed de northbridge. Nadeel van de ZM80C-HP: de koelvinnen staan in de verkeerde richting voor een fan die vanaf de zijkant blaast.

Idem, maar met lange sluitertijd:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/DSCF1236.JPG

Benchmarks:
SiSoft Sandra CPU Arithmetic Benchmark:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/Sandra_CPU_Arithmetic.JPG

SiSoft Sandra CPU Multimedia Benchmark:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/Sandra_CPU_Arithmetic.JPG

SiSoft Sandra Memory Benchmark:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/Sandra_Memory.JPG

3D Mark 03:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/3D_Mark_03.JPG

De temperaturen zijn redelijk laag dus er valt nog meer uit te halen, morgen of zo een update. :)

Verwijderd

the future lucktkoeling ;)
mooi gedaan
maar toch heb ik liever waterkoeling :+

Verwijderd

netjes voor luchtkoeling _/-\o_
maar waarom geen H2O?? das togh weer een stuk sneller :P
klokt die 2.8c ver?? waar staat die c voor?? 800FSB?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik weet dat waterkoeling of peltier beter koelen ;) maar ik heb net geen 200-300 euro over voor zo'n setup.

Het is idd een 800 FSB, maar zoals gezegd ga ik hem eens tot de limiet drijven, hopelijk kan de northbridge nog mee zonder actieve koeling.

Verwijderd

waar en hoe duur is zon peltier?

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-02 20:57

Mad_Demon

de dokter

Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 22:34:
waar en hoe duur is zon peltier?
Bij oc-shop.nl kun je ze bestellen onder het kopje TEC. Ik adviseer je om eerst heel goed naar TEC koelingstechnieken te gaan kijken en het aandachtig bestuderen. Het is namelijk niet een kwestie van op je cpu knopen en gaan. Ga goed lezen en maak een bouwplan. Let ook op dat TEC's electriciteit vreten, en dat het je stroomrekening niet bepaald goed zal doen.
Lezen en nog eens lezen, heb je twijfels of vraag je je nog iets af: nog meer lezen :)

Veel info is ook op www.overclockers.com te vinden. Wat oudere artikelen wat betreft peltiers, maar heel veel goede info :)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

Goede waterkoeling hoeft niet duur te zijn. (+- 140 euro) Ik heb zeer goede dingen gehoord over de sets van www.1a-cooling.de , het blokje van hun is op dit moment het beste getest op duitse sites.

Verwijderd

ik heb ze ook besteld. bij freezing hardware. ik kreeg net een mailtje dat ze donderdag binnen zouden zijn

Verwijderd

Nette overclock met lucht :)

Wat zijn btw je temps ?

Verwijderd

Ik wil die CNPS7000-Cu ook aanschaffen maar het gewicht houd me een beetje tegen, dat weegt bijna een 500 gram !!!!!! ......... of valt dat wel mee ?

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
correct me if i'm wrong...

maar volgens mij staan je achter fan's de verkeerde kant op.
volgens mij steel je nu de lucht van je CPU af waardoor deze niet genoeg lucht krijgt :?

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 13:28
Goede waterkoeling hoeft niet duur te zijn. (+- 140 euro) Ik heb zeer goede dingen gehoord over de sets van www.1a-cooling.de , het blokje van hun is op dit moment het beste getest op duitse sites.
Offtopic heb je ervaring met die shop :)
echt hele gave radiators hebben ze daar inbouw in 5,25 :9

[ Voor 48% gewijzigd door T-Blizzard op 15-12-2003 23:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ontopic graag...

Ik heb m'n FSB eens verhoogd naar 260 MHz (CPU = 2.66 GHz). Archiveren in WinRAR ging, maar in een test van SiSoft Sandra blokkeerde hij. Ik denk dat de FSB aan zijn max zit, want op die snelheid was mijn CPU slechts 30° idle en 43° stressed.

Vanaf 265-270 MHz FSB was het hopeloos, het maakte niet uit welk voltage ik instelde (1.6-1.75) de CPU-temperatuur bleef laag en ook het geheugen draaide onder de specificaties, maar mijn FSB kan het niet langer passief gekoeld aan denk ik.

Over enkele dagen ga ik er een actieve koeler opzetten, eens kijken hoe ver we dan kunnen gaan. :)

De R9800Pro kan trouwens passief gekoeld worden met de Zalman, zolang je maar niet 3D gaat, 3D gaat wel als je de core ongeveer 30 MHz onderklokt.

Edit: als je wilt chatten over waterkoeling moet je dat niet doen in een topic over luchtkoeling. Bedankt...

Edit 2: De temperaturen bedragen nu op 3.66 GHz zo'n 30° idle en 40° stressed. Toegeving: mijn kast ligt nu open, maar mijn casefans en de thermaltake liggen stil.

De achterste casefans staan goed, hoor ;) De twee voorste zuigen lucht naar binnen en de twee achterste blazen de warme lucht er weer uit.

Dazzy: hij weegt geen 500 gram hoor, maar 773 gram ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 23:53 ]

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 19:59

Xof

Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 23:40:
Ik wil die CNPS7000-Cu ook aanschaffen maar het gewicht houd me een beetje tegen, dat weegt bijna een 500 gram !!!!!! ......... of valt dat wel mee ?
Hij is zeker zwaar ja, maar het voordeel is de cooler word goed bevestigd. Bij amd xp moet je de hele bord eruit halen om twee 'blokjes' erop te zetten en daar de cooler weer op te zetten, want de cooler word niet op de socket vastgezet, maar met schroeven op de mobo.
Bij de P4 moet je de houder gebruiken waar je normaal de cooler inzet (kan niet zo snel op de naam komen). Je hebt twee dingen die je daarop moet schuiven en daar schroef je de koeler weer op. De cooler zit zeker wel goed vast en knapt ook niet zo snel af. Hier heeft Zalman echt wel rekening mee gehouden. :)

* Xof gooit ook even zijn luchtkoeling pic online :D

Afbeeldingslocatie: http://www.xof.nl/zooi/airflowsmall.jpg
clickable :)

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Heb je geen last van stof? Ik gebruik trouwens een slotkoeler onder de Zalman dat werkt voor mij beter dan die ZM-1 fan. Hij zit namelijk precies onder de core en blaast die lucht direct de kast uit :) Scheelt een hoop voor je casetemp :) Ik hou het ook altijd nog bij luchtkoeling. Voor een nette wc setup ben je toch een hoop extra geld kwijt, en dan zit je ook nog met een radiator die je niet echt gemakkelijk in een miditower kwijt kunt.

Ik heb het bij mijn ene pc trouwens anders aangepakt dan de meeste andere mensen. Ik heb een airduct aan een Alpha pal 8045 gehangen en een fan op zo'n 800RPM blaast de warme lucht er dan uit. Zo heb je een casefan en cpufan in een, haal je enkel de warmste lucht uit je kast en kan de cpu de rest niet opwarmen. Nog eenzelfde fan op 800RPM in de voeding maakt mijn pc zo goed als onhoorbaar.

[ Voor 31% gewijzigd door kutkip op 15-12-2003 23:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, zo'n koeler van drie kwart kilo ziet er wel pijnlijk uit op een moederbord dat vertikaal bevestigd is. Maar ik denk dat het al bij al nog goed meevalt. Probeer je moederbord met die koeler erop maar eens te scheuren door met je PC te schudden, ik denk dat het niet zo snel zou lukken :)

Hier trouwens nog een picje van voor de verbouwingswerken:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/koeling.JPG
Met airflow-pijltjes :)

Verwijderd

Txs voor de uitleg ....... morgen ga ik 1 halen dat ziet er superPRO uit ...... de testen zijn ook errug goed wat ik ervan gelezen heb :)

( ik kan er wel een uur naar kijken zo mooi :) )

• dreamscape
  • Laatst online: 13-02 12:18
@Cyberblizzard:
Even nog een vraagje: ik ga binnenkort ook een P4P800 (deluxe) aanschaffen met daarop een P4 2,6 GHz. Ik wilde eigenlijk deze Zalman koeler er op zetten vanwege het geluid en vraag me nu af: nu jij op 260 MHz FSB zit, heb je dan die koeling voluit draaien? En is dat een hoop herrie of nog steeds acceptabel?

Ik hoef hem niet per se over te clocken, maar als het kan met luchtkoeling en het geluid nog aangenaam blijft, wordt het toch wel leuk...

edit:
En dan nog iets:
Ik staar me helemaal blind op de site van Alternate en Zalman, maar wat is nou het verschil tussen een CNPS-7000-Cu en een CNPS-7000A-Cu (dus niet Al-Cu... hoe dat zit, dat snap ik wel)
Ze doen hetzelfde, zien er hetzelfde uit, alleen is de 'A' variant bij Alternate 4 euro goedkoper...

[ Voor 26% gewijzigd door dreamscape op 16-12-2003 09:55 ]

Punctuality is the politeness of kings

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

A is voor AMD procs, dat is dus het verschil ;)

[ Voor 17% gewijzigd door AaroN op 16-12-2003 10:11 ]

JayGTeam (213177)

• dreamscape
  • Laatst online: 13-02 12:18
AaroN schreef op 16 december 2003 @ 10:11:
A is voor AMD procs, dat is dus het verschil ;)
Dusss.... |:(

Ze stonden bij Alternate allebei onder de S478-processorkoelers...
Vandaar dat ik daar helemaal niet bij nadacht :X

[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 16-12-2003 10:31 ]

Punctuality is the politeness of kings

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

dreamscape schreef op 16 december 2003 @ 10:31:
[...]

Dusss.... |:(

Ze stonden bij Alternate allebei onder de S478-processorkoelers...
Vandaar dat ik daar helemaal niet bij nadacht :X
Goed opletten of je wel de goede krijgt dan ... :/ (let op de artikelcodes ook, want ze kunnen er ook de verkeerde code opplakken als ze zelf het verschil niet gezien hebben |:( )

ik ben zelf nog meer tevreden over de Zalman fan met die arm die je over je PCI sloten heen bevestigt.... standard wordt deze met een 92 mm fan geleverd, maar zet je er bijvoorbeeld een 120 mm fan op dan kan je nog beter koelen.

Het voordeel van die arm is dat je er elke fan aan kunt hangen die je maar wilt. Wat ook nog kan is een koelblok modden die op je CPU past, daareen stuk ronde pijp boven hangen (regenpijp of iets als een pringles verpakking) en daar weer boven plaats je de ventilator.

Het resterende stuk wat je overhoudt tussen de fan en de zijkant van de kast, daar doe je weer dezelfde pijp tussen. Dit laat je afvoeren naar de zijkant van je kast, gat maken in het zijpaneel.

Dan heb je dus "dedicated" koeling voor je CPU.

Afbeeldingslocatie: http://dreeke.crewserver.com/temp/luchttunnel.png

Zo bedoel ik dus. Uiteraard wel zorgen dat alles aan elkaar past ipv dat er van die mega grote openingen tussen zitten.

Als je het nog beter wilt maken, laat je een pijp vanaf de bovenkant van de heatsink (uitgaande van het plaatje) lopen en die leidt je naar de voeding toe of naar de bovenkant van de kast.

De tunnel zet je dan als intake die lucht tegen de CPU aan blaast.

Andersom kan ook, pijp van onderen aan laten zuigen richting de heatsink en dan via de zijkant naar buiten toe, dit lijkt mij alleen een stuk lastiger.

Deze contructie werkt imho het beste.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Zalman CNPS7000 is voor Socket 478 en 754
Zalman CNPS7000A is voor Socket 462=A, 478 en 754

Verwijderd

Topicstarter
Dreamscape:

Met de FSB @ 250 en CPU @ 3500 wordt hij op 5V ongeveer 30-35° in idle toestand en stressed 40-45°, op 12V telkens ongeveer 5° minder en nog steeds acceptabel qua geluid. Maar het is een draaiknopje dus er zijn oneindig veel combinaties mogelijk; van 1300 tot 2500 rpm, of van onhoorbaar tot iets luider dan de Intel boxed koeler.

Mijn 2,8 werd met de boxed koeler stressed tot 65° op 3,22 GHz, nu met de Zalman erop en een voltageverhoging naar 1,6 wordt hij slechts 45° @ 3,66 GHz en er valt nog meer uit te halen, ware het niet dat mijn moederbord op zijn max zit.

Gewoon goed opletten dat je de koeler goed installeert. Eerst je core en de onderzijde van de heatsink helemaal zuiver maken. Het laagje koelpasta moet zo dun mogelijk zijn maar toch dik genoeg dat je net je core niet meer ziet. Van zodra je de heatsink op de core zet is het goed dat je er een klein beetje mee draait zodat elke holte - hoe minuscuul ook - weggewerkt wordt. Tenslotte uiteraard de heatsink gelijkmatig en zo hard mogelijk vastschroeven (niet overdrijven natuurlijk)

What's in a cooler? More than you can imagine! ;)
Pagina: 1