Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[MINILCD] lcd van digicam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een lcdtje uit een oude Olympus 1megapix digicam (C-840-L) gehaald. Het is een LCDtje met een controller erbij (denk ik). Hier heb je een foto, gemaakt met een LOGITECH webcam (dan weet je dat je die in ieder geval niet moet kopen :-) ).
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/trzonne-ditishemdan.jpg

De bijbehorende gegevens zijn:

1. CBL819619749B2
2. GCMK-M1X
3. Epson EM18118 ANK3 9FAUG
4. 97C1X
5. LB18D-BC

2 vragen:
1. Kan ik hier een werkend LCDtje van maken?
2. Zijn er kabeltjes te koop die deze "flatcable 18 polige output" kunnen converteren naar een soldeerbaar maatje?
3. Die camera werkte op 6 volt. Hoeveel spanning krijgt dit lcdtje?

gebruikelijke bronnen geraadpleegd :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 16:31 ]

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Ik heb een LCD uit een oude GSM/rekenmachine/organiser/i-mode/ander-cool-apparaat-met-grafisch-LCD gehaald. Hoe sluit ik die aan?
Die kun je niet aansluiten. De controller (als die er al op zit) van die dingen is industrieel gemaakt en afgestemd op het doel. Het is custom-built. Je kunt die gewoon niet aansluiten.
Uitzondering hierop zijn de Nokia 3xx0, 5110 schermpjes. Deze schermpjes met ingebouwde Philips PCD8544 controller hebben een SPI interface die op de parallele poort aan te sluiten is. Bij YAMPP wordt deze bijv. middels een PIC aangestuurd. PC software die ermee werkt: parallelspi.zip. Zie ook de GoT topics: hier en hier.
Zie de FAQ

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:36

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

net meteen met de faq gaan smijten!

Dit is geen maatwerk LCD maar een "gewone" industriële LCD die je vaker tegenkomt in verschillende aparaten... Met een controller erop!

Die Epson proc zou best wel eens 'n 81xx Legacy LCD VGA Controller kunnen zijn, aangezien het een kleuren schermpje is...

[ Voor 28% gewijzigd door zwahiel op 15-12-2003 20:14 ]

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:50

Stoney3K

Flatsehats!

zwahiel schreef op 15 december 2003 @ 20:12:
[...]

net meteen met de faq gaan smijten!

Dit is geen maatwerk LCD maar een "gewone" industriële LCD die je vaker tegenkomt in verschillende aparaten... Met een controller erop!

Die Epson proc zou best wel eens 'n 81xx Legacy LCD VGA Controller kunnen zijn, aangezien het een kleuren schermpje is...
Leuk... DivX-jes kijken op een mini-mini-mini schermpje van 1"....

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Topicstarter
ik denk eigenlijk ook dat dit dingetje best wat zou kunnen. Gezien de faq (als het ding 14-18 aansluitinen heeft als output zou er best wat mogelijk mee kunnen zijn) geef ik dit 1"ding een kans.

De espon electronics site rept alleen over de nieuwere (denk ik) architecturen.

Probleem is dat ik met de huidige nummers in de search nergens kom, en zo veel electrokennis heb ik nou ook weer niet :(

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Probeer deze es:

Laptop LCD aan VGA-kaart

Misschien dat je dat LCD gewoon op de VGA feature connector aan kan sluiten.

• Nick Name
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:41

Nick Name

SinFest!

Stoney3K schreef op 15 december 2003 @ 20:31:
[...]Leuk... DivX-jes kijken op een mini-mini-mini schermpje van 1"....
Ach zo'n scherm heeft zeker mogelijkheden hoor...bijvoorbeeld als alternatieve case badge... 'k ben benieuwd of TS het scherm alternatief aan de praat krijgt! :)

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

Verwijderd

Topicstarter
hmm, diverse pinouts proberen ben ik best voor in, maar die aansluiting is 7mm breed en er zitten 16 aansluitingen op (en helaas heb ik de rest van die camera niet). testen op zo'n klein oppervlak met 16 kabels, :|

Zijn daar een soort van adapters voor? Hoe heet zo'n kabeltje wat er nu aan zit eigenlijk? (zo'n plat klein kabeltje die je in de connector kan schuiven). Misschien kan ik dan verder met de search.

beelddiagonaal is 46mm (1,8 inch) :9

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 21:29 ]

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:36

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 21:26:
hmm, diverse pinouts proberen ben ik best voor in, maar die aansluiting is 7mm breed en er zitten 16 aansluitingen op (en helaas heb ik de rest van die camera niet). testen op zo'n klein oppervlak met 16 kabels, :|

Zijn daar een soort van adapters voor? Hoe heet zo'n kabeltje wat er nu aan zit eigenlijk? (zo'n plat klein kabeltje die je in de connector kan schuiven). Misschien kan ik dan verder met de search.

beelddiagonaal is 46mm (1,8 inch) :9
ja die zijn er... moet je ff bij Conrad zoeken...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even een mailtje gestuurd naar Olympus, misschien zijn ze wel bereid een techsheet van een toch al discontinued product te verstrekken.

Conrad heeft deze kleine k*tcables of connectoren niet. Als iemand weet hoe zo'n ultraflatcable heet kom ik al een stuk verder :)

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

Als iemand weet hoe zo'n ultraflatcable heet kom ik al een stuk verder
Volgens mij zeg je het zelf al...

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11 19:29
Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 22:23:
Ik heb even een mailtje gestuurd naar Olympus, misschien zijn ze wel bereid een techsheet van een toch al discontinued product te verstrekken.

Conrad heeft deze kleine k*tcables of connectoren niet. Als iemand weet hoe zo'n ultraflatcable heet kom ik al een stuk verder :)
Lijkt me zeker interessant als het werkt!
Misschien een optie inderdaad als alternatieve Casebadge :P

Mocht je een techsheet krijgen, zou je die dan online kunnen zetten?
Trouwens helemaal niet zo'n gek idee, om alle techsheets en pinouts van iedereen hier ergens online te plaatsen :)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

Verwijderd

lijkt me leuk als dit gaat lukken.
heb net mijn oude (toch al zover kapotte) digicam uit elkaar gehaald voor lcd dan wilde ik het ook doen. maar tot mijn spijt sit de controller niet rechtstreekt op het lcd-tje maar ergens op de print van de camera :(
heb nu dus een lcd-tje met twee ultedunne flatcabels waar ik weinig mee kan.
jammer maar helaas want ik wilde wel zo'n alternatieve casebadge maken :P

Verwijderd

Je kan er een kleine projector van maken...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 14:45:
lijkt me leuk als dit gaat lukken.
heb net mijn oude (toch al zover kapotte) digicam uit elkaar gehaald voor lcd dan wilde ik het ook doen. maar tot mijn spijt sit de controller niet rechtstreekt op het lcd-tje maar ergens op de print van de camera :(
heb nu dus een lcd-tje met twee ultedunne flatcabels waar ik weinig mee kan.
jammer maar helaas want ik wilde wel zo'n alternatieve casebadge maken :P
Precies. En bij mij lopen er 2 ieniemienie kabeltjes naar een opgebouwd printplaatje. Dat moet gewoon de controller zijn! :9
heb al reactie van 1 bedrijf (uit NL). Die kunnen me niet helpen. Die cable is een FPC cable, en de onderlinge pinafstand is 0,5 mm (of 0,3). het zijn zgnd. board-to-board cables, en er zijn sockets voor te krijgen (heb ze alleen nog in buitenland gevonden :(

Zodra er weer tijd is ga ik vrolijk verder!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 14:48:
Je kan er een kleine projector van maken...
Da's inderdaad een idee, mocht dat ding in een diaraampje passen wordt het natuurlijk helemaal leuk, dan hoef je al de optica niet meer zelf te bouwen, je koopt gewoon voor €10,-- bij de kringloop een ouwe diaprojector.

Hoeveel kleuren kan dat LCD trouwens aan? Als het een truecolor is, is dat een perfecte kandidaat voor een beamer-project. 640x480 is plenty voor de meeste DVD's en DivX-en.

Verwijderd

Topicstarter
Da's inderdaad een idee, mocht dat ding in een diaraampje passen wordt het natuurlijk helemaal leuk, dan hoef je al de optica niet meer zelf te bouwen, je koopt gewoon voor €10,-- bij de kringloop een ouwe diaprojector.

Hoeveel kleuren kan dat LCD trouwens aan? Als het een truecolor is, is dat een perfecte kandidaat voor een beamer-project. 640x480 is plenty voor de meeste DVD's en DivX-en
aantal kleuren - geen idee, wat kan een gemiddelde lcd van een digicam?
diaprojector - hoe krijg je dan het "backlight" door je LCD? Ik bedoel, je moet wel een flinke lichtbundel hebben, en zo'n lcdtje is, mwa, 10 ansilumen ofzo :o. Dan moeten de gordijnen wel heel erg dicht :7 (of natuurlijk projecteren op kleine afstand |:( ). Ik heb mijn projector net weggegooid :(

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 20:08:
[...]

aantal kleuren - geen idee, wat kan een gemiddelde lcd van een digicam?
diaprojector - hoe krijg je dan het "backlight" door je LCD? Ik bedoel, je moet wel een flinke lichtbundel hebben, en zo'n lcdtje is, mwa, 10 ansilumen ofzo :o. Dan moeten de gordijnen wel heel erg dicht :7 (of natuurlijk projecteren op kleine afstand |:( ). Ik heb mijn projector net weggegooid :(
D'r zit toch een LAMP in de projector? Als je het LCD doorzichtig kan maken heb je in feite een elektronische dia. Een projectorlamp is aardig krachtig en dan heb je aan een deels verduisterde kamer meer dan zat.

Hoe denk je dat *echte* beamers werken?

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat weet ik wel, van die lamp. Maar een lCD doorzichtig maken, ?. Die techniek ken ik niet (of kan ik gewoon onderdelen strippen)?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 08:12:
Ja dat weet ik wel, van die lamp. Maar een lCD doorzichtig maken, ?. Die techniek ken ik niet (of kan ik gewoon onderdelen strippen)?
lcd's zijn eigenlijk transparant, is alleen nogal onhandig in een cam, dan zou je de binnenkant zien :P
Ze hebben nu dus backlight arachter gemaakt en het geheel afgedekt zodat je er niet meer doorheen kan kijken.

Verwijderd

Op het gevaar af een domme opmerking te maken : je kan toch ook de aders lossnijden om het beter soldeer/meetbaar te maken. Ok, een convertor is een nettere oplossing, maarre KISS :)

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

op www. http://www.4uconnector.com/ kun je samples bestellen van diverse connectoren.
Ik zou iig er geen projector van maken want als je je vinger tegen een lens van een beamer/diaprojector houd weet je wel waarom :)

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

Beamer is goed mogelijk hoor, met de juiste koeling.
Wordt vaak met kleine lcd's gedaan.

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Verwijderd

Onderhoud en repareer dagelijks beamers voor mijn werk.. Kan je nu al vermelden dat je niet eens hoeft te proberen er een beamer van te maken. Het scherm is namelijk NIET opgewassen tegen temperaturen van boven de 60 a 80 graden. Bij deze temps wordt het lcd namelijk gewoon zwart van de pixels.. Zet zomers maar eens een gewoon lcd in de zon.. na een tijdje zul je zien dat alle kristallen hun plek verliezen en dicht gaan staan..

Daarnaast is de kans op het breken van het glas bij die hitte ook erg groot aanwezig.. Dus bespaar je die moeite ..

Daarnaast zal het waarschijnlijk best moeilijk worden om het LCD aan te sturen.. je zit namelijk vast aan een bepaald stuur protecol die je niet 123 kunt nabootsen.. Meestal gegenereerd door een microprocessor.

Het probleem van die connector ken ik inderdaad ook. Hier bezig met het LCD > Videokaart vesa te hangen .. dat lcd heeft 31 pinnen op 1,2 cm zitten.. dubbele rijen.. dit verijst dus zeer goede soldeer skills en de juiste apperatuur om hier draadjes aan te solderen. Zelf heb ik 0.20 mm2 gebruikt.. dit is echt zeer dun draad waardoor het nog enigzins wil.. :P

• Mathizsias
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 02:44

Mathizsias

Drizzt

Nice! :9 Vraag me af of m'n pa het erg zou vinden als ik zijn Digicam ff mol voor een schermpie! :p

Verwijderd

Topicstarter
Dat van die kabel snijden is niet eens zo gek. Maar 1 keer missnijden, :|

Verwijderd

je kan gewoon zo'n lcd halen uit :

Afbeeldingslocatie: http://www.kijkshop.nl/online/images/catalog/KS101747g.gif

en dan zet je een actieve koeler naar het schermpje gericht.

moet toch werken :P ??

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 10:54:
je kan gewoon zo'n lcd halen uit :

[afbeelding]

en dan zet je een actieve koeler naar het schermpje gericht.

moet toch werken :P ??
Die zijn net zo hittebestendig als bovengenoemde digicam-LCD hoor :+

Er zijn wel mensen die een beamer gebouwd hebben met een gesalvaged LCD, maar dan hebben ze 'm ook zelf ontworpen en niet een bestaande projector gepakt.

Pagina: 1