Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

idee om pc op afstand te besturen

Pagina: 1
Acties:

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:18
Ik heb een draadloze telefoon waarvan enkel nog de intercom-functie werkt (via telefoon naar laadtoestel bellen).

Zou het mogelijk zijn om via deze weg gegevens, afkomstig van een PIC-microcontroller, draadloos door te sturen. (die gegevens zijn is bv status van pc ed.)

Had zoiets in gedachten:
Zend: Microfoontje loskoppelen, en op aansluitingen blokgolf aanleggen. Hoe groot zou deze blokgolf dan mogen zijn? enkele millivolts vermoed ik. (micro is zo'n klein rond ijzeren doosje).

Ontvang: ik hoop dan op de contacten, waar normaal de luidspreker zit terug dezelfde blokgolf terug te vinden (spanningen ??). Deze spanning is, denk ik, wel om te vormen naar een 5V blokgolf dmv een opamp.

Zou dit zowat lukken? of zou het verzenden van een digitaal signaal, terwijl er een analoog verwacht wordt, deftig verzonden worden? Bandbreedte van telefoon zit toch ergens tss de 300 en 3000 Hz?

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:50

Stoney3K

Flatsehats!

I386DX schreef op 15 december 2003 @ 19:31:
Ik heb een draadloze telefoon waarvan enkel nog de intercom-functie werkt (via telefoon naar laadtoestel bellen).

Zou het mogelijk zijn om via deze weg gegevens, afkomstig van een PIC-microcontroller, draadloos door te sturen. (die gegevens zijn is bv status van pc ed.)

Had zoiets in gedachten:
Zend: Microfoontje loskoppelen, en op aansluitingen blokgolf aanleggen. Hoe groot zou deze blokgolf dan mogen zijn? enkele millivolts vermoed ik. (micro is zo'n klein rond ijzeren doosje).

Ontvang: ik hoop dan op de contacten, waar normaal de luidspreker zit terug dezelfde blokgolf terug te vinden (spanningen ??). Deze spanning is, denk ik, wel om te vormen naar een 5V blokgolf dmv een opamp.

Zou dit zowat lukken? of zou het verzenden van een digitaal signaal, terwijl er een analoog verwacht wordt, deftig verzonden worden? Bandbreedte van telefoon zit toch ergens tss de 300 en 3000 Hz?
Digi is een stukkie robuuster dan analoog... je hebt alleen maar AAN of UIT... Maareh... die micro is eigenlijk een geluidsafhankelijke weerstand. (Condensatormicro'tje). Wil je daar al een digitaal signaal op kwijt kunnen dan moet je al iets proberen met MOST-transistoren om een regelbaar weerstandje (schakelaar) te maken. Kun je wat meer uitvissen over wat voor manier die audio-signalen gemoduleerd worden? Oftewel: Is het een (nieuwer, digitaal) DECT-toestel of een 'oud' analoog FM-toestelletje?
Aan de ontvangkant gaat het je wel lukken denk ik, die speaker is laagohmig en als je daar een hoogohmige opamp op aansluit krijg je een behoorlijke spanning terug. Ik weet overigens niet wat zo'n draadloos geval met DC-spanningen (waaruit een digitaal signaal opgebouwd is) doet.

Een PC op afstand besturen gaat je denk ik niet lukken, datarate is VEEL te hoog voor het verzenden over draadloos. WLAN e.d. werkt met veel hogere frequenties.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:14
wat wil je versturen ?

In een telefoon zit al een chip die DTMF toontjes genereerd (als je op een toets drukt) je hebt alleen nog een decoder nodig ( ook 1 chippie)

Repareren doe je zo.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:50

Stoney3K

Flatsehats!

Sine schreef op 15 december 2003 @ 20:42:
wat wil je versturen ?

In een telefoon zit al een chip die DTMF toontjes genereerd (als je op een toets drukt) je hebt alleen nog een decoder nodig ( ook 1 chippie)
Hij wil een PC besturen op afstand (zie topictitel), ik denk dat DTMF'ertjes daar toch een stukkie te traag voor is...

Ik heb er helaas een hard hoofd in.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Stoney3K schreef op 15 december 2003 @ 20:16:
[...]
... Maareh... die micro is eigenlijk een geluidsafhankelijke weerstand. (Condensatormicro'tje). Wil je daar al een digitaal signaal op kwijt kunnen dan moet je al iets proberen met MOST-transistoren om een regelbaar weerstandje (schakelaar) te maken...
Een microfoonkapsel, is een condensatormic`je en is geen geluidsgevoelige weerstand. het is een geluidsgevoelige condensator... Er komt lading tussen de plaat en het membraam te staan waardoor je een spanningsverschil opwekt. De spanningsverschillen kunnen hierin oplopen tot een paar honderd volt. (bij nul vermogen zo ongeveer).

ik denk dat er al genoeg voorversterkers in de foon zitten die je over kan slaan... zodat je met een signaal ergens uit kan komen...

Electronics development

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:15

Atmoz

Techno!!

Wat wil je precies besturen?

-Enkele toetscommando's versturen (zodat de ontvang pc iets uitvoerd)
-Indicatie LED's (HD/NIC/POWER/ETC) op afstand uitlezen
-PC resetten via afstand
-PC ON/OFF via afstand
-Muis/Keybord besturen

kortom: er zijn zoveel dingen over "besturen" te bestaan...

[edit]
lol, ookal op CO :)

[ Voor 10% gewijzigd door Atmoz op 15-12-2003 22:16 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Stoney3K schreef op 15 december 2003 @ 20:50:
[...]

Hij wil een PC besturen op afstand (zie topictitel), ik denk dat DTMF'ertjes daar toch een stukkie te traag voor is...

Ik heb er helaas een hard hoofd in.
dtmf decoders zijn best snel hoor .. telefoons nemen gewoon meer dan genoeg tijd
maar hangt er ook van af wat ie eigenlijk wil

Iperf

• I386DX
Juiste bedoeling:

Op afstand de status van de pc zien en er zelf bv op kunnen reageren. (stijgende temps, gebruik van pc terwijl ik er niet bij ben. Of zoals Atmoz al zegt: Indicatie LED's (HD/NIC/POWER/ETC) op afstand uitlezen. Er zijn hieromtrend wel genoeg fantasietjes te vinden).

Ik zou mijn pc wel niet direct sturen, maar dmv een PIC controller. (pic via rs232 aan pc).

Op deze manier heb ik maar te testen met de µC en als alles goed werkt de µC aan mijn pc hangen en een stukje software schrijven. Datasnelheid is dus helemaal niet zo belangrijk.
Ik denk dat ik bv met 1kbit al een heel eindje kan komen
3lmowww schreef op 15 december 2003 @ 21:06:
[...]
ik denk dat er al genoeg voorversterkers in de foon zitten die je over kan slaan... zodat je met een signaal ergens uit kan komen...
Idd, maar maar om te gaan zoeken hoe het signaal juist verloopt lijkt mij behoorlijk moeilijk op een print met wat SMD-gerief. (schema heb ik ook niet)

[ Voor 38% gewijzigd door I386DX op 16-12-2003 12:07 ]

Verwijderd

Je wil nogal wat!
is het geen betere optie een draadloos netwerk aan te schaffen! Of is het niet mogelijk een normaal netwerk aan te leggen (dus met UTP kabel)... Voordeel is dat je dan genoeg snelheid hebt om het bureaublad van die pc op een andere pc te toveren. Je bent dan super flexibel vergeleken met jou oplossing.

Als je jou oplossing tot een goed einde wil brengen komt er nogal wat bij kijken. wat dacht je van errorafhandelingen, ruis, etc, etc, etc... Mischien is 't dan nog 't makkelijkste om de druktoetsen van de telefoon op de microcontroller aan te sluiten. Er zijn waarschijnlijk wel stukjes code tevinden op internet die die DTMF codes uit kunnen lezen.

Maar kijk eens in de Elektuur (is een maandblad www.elektuur.nl) van December. Daar staat een draadloze RS-232 verbinding in. Ik heb eens gezocht naar de zender/ontvanger modules die ze daar gebruiken, maar ik kan geen leverancier vinden (behalve een die ze met 1000 stuks levert). RS-232 is een redelijk eenvoudig protocol waar je zeer veel mee kunt doen. Nog een extra voordeel, je kunt een netwerk maken via de RS-232 poort (vraag me niet meer hoe, maar in windows 98 heb ik zo vaker bestanden overgezet)!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 15:55:
Je wil nogal wat!
is het geen betere optie een draadloos netwerk aan te schaffen! Of is het niet mogelijk een normaal netwerk aan te leggen (dus met UTP kabel)... Voordeel is dat je dan genoeg snelheid hebt om het bureaublad van die pc op een andere pc te toveren. Je bent dan super flexibel vergeleken met jou oplossing.
het gaat volgens mij niet zozeer om een compleet lan aan te leggen, maar eigenlijk meer een soort remote control fanbus. Een compleet draadloos netwerk is denk ik iets te complex om zelf in elkaar te knutselen vanaf niets :P

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:15

Atmoz

Techno!!

Hij heeft een draadloze telefoon die het nog maar een beetje doet...

c.q. hij wil daar iets mee maken (zou ik ook zonde vinden om weg te gooien).

Maar idd, om temperaturen en fanspeeds door te sturen lijkt me nogal lastig.
Je zou met DTMF enkele dingen kunnen doen, maar zoals gezegt niet erg snel..

TS: noem eens een paar dingen op die je bijvoorbeeld zou willen. Resetten en power on/off zal zeker te maken zijn. Voor complexere dingen ben ik bang......

• I386DX
@NoBrain: het gaat er em vooral om, om mij te ammuseren en bezig te zijn met elektronica. Als het zou lukken zoveel te beter; lukt het niet dikke pech hé.

Mijn probleem ligt eigenlijk of het zenden van data over zo'n lijn wel al dan niet mogelijk is. Morgen zijn mijn examens gedaan en kan ik vollop beginnen testen. Het doel van deze topic is om al wat tips en ideetjes op te doen.

Ik denk eens dat ik een verbinding heb; ik er vanalles mee ga kunnen. Het is dan maar een feit om zelf een protocolletje ineen te stampen en de boel te programmeren.
Pagina: 1