Toon posts:

Verschil FCPGA en FCPGA2? Celeron Tualatin op 440BX?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo
ik heb een bx440 moederboard n.l. de abit bh-6.
ik heb een fc-pga -> slot 1 converter.
ik wil graag bovenstaande cpu draaien, nl. celeron 1.10 ghz tualatin. (die heb ik dus ook)
deze moet op 1.475 volt, iets dat mijn moederboard bijna ondersteund (1.45 of 1.50)
moet ik nog steeds de (volledige) modificatie uitvoeren op processor of converter?
of toch maar een (bijna niet te vinden) slot 1 naar fc-pga2 converter kopen?

wie o wie?
bij voorbaat zeer bedankt!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-08 18:43
Ik gok dat je met wat extra koeling de CPU ook makkelijk op 1.50V kan laten lopen, zo heet worden cellys doorgaans niet :)

Maar post anders wat meer info over beide converters, ik vermoed dat het je niet ging om het juiste voltage maar compatabiliteit?

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Als je de search ff gebruikt komt je dus op een hele mooie topic uit hoe je een 440BX chipset om kan bouwen zodat hij Tualatin aan kan.
Ik laat je zelf zoeken zodat je ook iets van leerd ;)

Verder heb ik nog een tualatin 1ghz die op 1.6 ghz draait met 1.6volt interesse :+ ?

Voor search items zoek:
440bx tualatin

en voor slot-1 tualatin adaptors naar:
Powerleap

Alstju

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 20:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie reakties!

Ik vraag mij dus o.m. af of ik de 2 punten wel met elkaar zou hoeven verbinden, aangezien mijn mobo de lage voltage vanzelf al ondesteunt.
Ik wil weten wat de mod precies doet. echt duidelijk is t verhaal daarin niet.

fragfrog: ik heb 1 converter: hij ondersteunt 370 ppga en fc-pga intel coppermine
heb je een advies voor een (budget) koeler? ik wil ook wel een beetje proberen te gaan klokken natuurlijk...

Csi: : die ken 'k al lang. dit is een vraag nadat ik die search al zo'n 3 weken doe.
enne, als je iemand iets 'leerd', denk dan om de juiste spelling; je slaat anders zo'n figuur....
Ook vind ik het niet zo sympatiek iemand iets te koop aan te bieden die vraagt hoe je een probleem moet oplossen met spullen die ik, zoals aangegeven dus al héb (en geld dus niet meer).

• FragFrog
Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 20:35:
fragfrog: ik heb 1 converter: hij ondersteunt 370 ppga en fc-pga intel coppermine
heb je een advies voor een (budget) koeler? ik wil ook wel een beetje proberen te gaan klokken natuurlijk...
Met andere woorden: ondersteuning voor een PentiumII en een PentiumIII (Socket370). Aangezien een Celly 1.1Ghz daar onder valt zou dit dus gewoon moeten werken :)

Niet goed gelezen, je hebt dus geen Celeron 1100 maar een Celeron 1100A, en je converter ondersteund dus ook officieel alleen copermines. Of het nu ook gaat werken... voltagebereik is zowiezo geen probleem, maar als'ie je CPU aanziet voor een coppermine kan'ie er wel eens 1.75V op gaan zetten. 0.3V te hoog is nou niet direct dodelijk, maar permanent is het zeker niet aan te raden. Of je converter verder soep kan maken van je celly... Ik denk dat je beter af bent 'm te ruilen met een PIII 1100, die wel ondersteunt wordt en daarnaast nog wat sneller is ook, maar daarvoor kun je beter wachten tot een van de 'oudjes' langskomt ;)

Koelers worden misschien wat moeilijker, je kan de Vobis of Dynabyte wel vergeten gok ik. Maar een beetje PC boer heeft wel een koeler voor weinig geld voor je, en anders zijn er genoeg online shops die nog steeds een redelijke collectie socket370 koelers hebben, bijvoorbeeld bij Flexpro. Welke goed koelt kan ik je helaas niet vertellen, maar als je het verbruik vergelijkt met een PIII (19,9A 28,9W tegenover 22,6A 33W respectievelijk) is het duidelijk dat elke PIII koeler goede prestaties zal leveren :)

offtopic:
Ondanks je wat gebrekkige startpost lijk je de forum regels al beter door te hebben dan sommige oudgedienden, bij deze welkom op GoT!

[ Voor 31% gewijzigd door FragFrog op 15-12-2003 23:20 ]

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:16
FragFrog schreef op 15 december 2003 @ 23:11:
[...]
Met andere woorden: ondersteuning voor een PentiumII en een PentiumIII (Socket370). Aangezien een Celly 1.1Ghz daar onder valt zou dit dus gewoon moeten werken :)

Niet goed gelezen, je hebt dus geen Celeron 1100 maar een Celeron 1100A, en je converter ondersteund dus ook officieel alleen copermines. Of het nu ook gaat werken... voltagebereik is zowiezo geen probleem, maar als'ie je CPU aanziet voor een coppermine kan'ie er wel eens 1.75V op gaan zetten. 0.3V te hoog is nou niet direct dodelijk, maar permanent is het zeker niet aan te raden. Of je converter verder soep kan maken van je celly... Ik denk dat je beter af bent 'm te ruilen met een PIII 1100, die wel ondersteunt wordt en daarnaast nog wat sneller is ook, maar daarvoor kun je beter wachten tot een van de 'oudjes' langskomt ;)

Koelers worden misschien wat moeilijker, je kan de Vobis of Dynabyte wel vergeten gok ik. Maar een beetje PC boer heeft wel een koeler voor weinig geld voor je, en anders zijn er genoeg online shops die nog steeds een redelijke collectie socket370 koelers hebben, bijvoorbeeld bij Flexpro. Welke goed koelt kan ik je helaas niet vertellen, maar als je het verbruik vergelijkt met een PIII (19,9A 28,9W tegenover 22,6A 33W respectievelijk) is het duidelijk dat elke PIII koeler goede prestaties zal leveren :)

offtopic:
Ondanks je wat gebrekkige startpost lijk je de forum regels al beter door te hebben dan sommige oudgedienden, bij deze welkom op GoT!
Alle socket A koelers zijn ook gechikt voor een pentium 3 (dus celeron).. dus een koelertje van 10 euro voor een athlon xp 2000+ zal al prima voldoen.. wel even opletten of je ruimte hebt omdat je in een hoekje zit..

[ Voor 4% gewijzigd door jantje112 op 16-12-2003 01:05 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Niet alle Socket A zijn geschikt. Over het algemeen is een Socket A koeler dichter bij de socket gebouwd dan met een Intel Pentium III. Ik heb namelijk een net nieuwe Gigabyte 6OXT verknald door een Socket A koeler erop te monteren maar die ging net te strax erop en kaboem daaaag pin van de socket om de koeler erop te houden. het scheelt namelijk 5 mm qua hoogte van de processor dat de Pentium hoger is.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• FragFrog
jantje112 schreef op 16 december 2003 @ 01:04:
Alle socket A koelers zijn ook gechikt voor een pentium 3 (dus celeron).. dus een koelertje van 10 euro voor een athlon xp 2000+ zal al prima voldoen.. wel even opletten of je ruimte hebt omdat je in een hoekje zit..
Tja, zelf ook eens een koeler aangepast voor een server, en daar moest toch een behoorlijk hap uit een zijkant gefreesd worden, daarnaast zit je met een niet optimale bevestiging zoals itsalex al aangeeft. Zou dus even verder kijken, een socket370 koeler kun je namelijk ookal voor een tientje (of minder) krijgen :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een Tualatin CPU gaat no-way op een FCPGA socket passen. FCPGA sockets zijn alleen voor Coppermines en de FCPGA2 is er voor de Tualatin en Coppermine. Dat wordt dus of een nieuw slotconverter kopen en ze zijn helemaal niet moeilijk te vinden, hooguit een beetje duur. Check www.upgradeware.com en www.powerleap.nl :)

Het topic over de Tualatin mod op de 440BX kun je vinden via de FAQ van dit subforum onder het kopje "Interessante topics op PMG" of met de Search met de sleutelwoorden "440bx tualatin mod" en dan als subforum PMG aangeklikt :)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reakties! (keep 'm coming!)
ik lees zowel in de faq als elders op t met allemaal tegengestelde berichten over de modificaties. ook zijn veel van de belangrijke links inmiddels dood.

tot nu toe denk ik dat ik moet doen: de aangegeven pinnetjes eraf halen en niets verbinden. om reden van: 1. mijn (abit bh-6)moederboard ondersteunt het lagere voltage al, en 2. dat hele verbinden zie ik al seen huis tegenop, zo'n electronica held ben ik zeker dus niet. :(
Laat dit laatste niemand er overigens van weerhouden mij te vertellen wat de enige juiste manier mijn 1.1a tualatin te kunnen gebruiken in bovenstaande configuratie...

vieln dank

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 11:31:
bedankt voor de reakties! (keep 'm coming!)
ik lees zowel in de faq als elders op t met allemaal tegengestelde berichten over de modificaties. ook zijn veel van de belangrijke links inmiddels dood.

tot nu toe denk ik dat ik moet doen: de aangegeven pinnetjes eraf halen en niets verbinden. om reden van: 1. mijn (abit bh-6)moederboard ondersteunt het lagere voltage al, en 2. dat hele verbinden zie ik al seen huis tegenop, zo'n electronica held ben ik zeker dus niet. :(
Laat dit laatste niemand er overigens van weerhouden mij te vertellen wat de enige juiste manier mijn 1.1a tualatin te kunnen gebruiken in bovenstaande configuratie...

vieln dank
De mod werkt op sommige moederborden zonder AK04 te verbinden met een andere pin, er is geen enige juiste manier wat dat betreft. Dan nog het voltage, op de 1.1a is geen enkele pin verbonden met AK36, de pin waaraan een fc-pga moederbord het voltage af hoort te lezen. Volgens de intel specsheet geeft dat een voltage van 1,30v of "No Core", in de praktijk kan het echter heel anders uitpakken (vooral met een slot1 moederbord).

Mocht je het voltage in kunnen stellen op de converter dan is er geen probleem, is dat niet het geval dan is het verstandiger tenminste AK36 te verbinden met AM34 (AL35 of AM36 mag ook, die zijn intern verbonden met AM34). Dat kan erg gemakkelijk met de zg wiretrick, het is iig een stuk gemakkelijker dan het verbinden van AK04.
Wat je ook doet, controleer direct het voltage als hij boot.

Verwijderd

Ik ben eindelijk erin geslaagd om de Tualatin mod op mijn Abit BH6 te doen. Maanden geleden: 3 pinnen eruit en het kan booten, maar niet echt stabiel en de mod opgeven (een tualatin-mobo kopen).

Ik heb gisteren elco's van Abit BH6 vervangen en ben benieuwd of het nu beter werkt. Eerst geprobeert met 3 pinnen eruit, daarna met die brug. Met de brug draait die nu goed en ik ga het overklokken...
[edit]
Overklokken gaat tot 124MHz FSB (kan probleemloos 3D Mark 2000 draaien) en op 133MHz FSB heeft het problemen om te booten.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 05:49 ]

Pagina: 1