[opslagmedia] CF, SD, MMC, MD, SM, xD

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mr.CeeJay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 08:19
Voor de digitale camera's zwermen best een hoop verschillende formaten rond voor de foto's op op te slaan.
Nadeel is dat ze vaak niet uitwisselbaar zijn en daarom vraag ik me af wat voor type het beste is te nemen.
Ik zie steeds minder camera's met Compact Flash en dat is jammer wanneer ik bijv. al 2 camera's heb met CF-I en het geheugen binnenkort dus misschien amper zal gebruiken.

Ik wil namelijk een digicam van 4 of meer megapixel kopen en wil daar toch rekening mee houden zover dat kan.

offtopic : wie daarbij een goed toestel weet waarmee je een telelens en/of panoramalens kunt gebruiken en die niet boven de 500 eur. uitkomt mag me ook helpen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.CeeJay op 15-12-2003 18:23 ]

@echo off
echo Waar in 't bronsgroen eikenhout
echo 'T Nachtegaaltje zingt

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Ik vind het jammer dat het niet uitwisselbaar is met veel andere media (mp3-speler e.d.). Voor mij was het een relevant doch niet doorslaggevend argument om uiteindelijk de A80 te kopen. Voordeel is dat CF wel te gebruiken is voor sommige PDA's.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 15:02
Mr.CeeJay schreef op 15 december 2003 @ 18:22:
Voor de digitale camera's zwermen best een hoop verschillende formaten rond voor de foto's op op te slaan.
Nadeel is dat ze vaak niet uitwisselbaar zijn en daarom vraag ik me af wat voor type het beste is te nemen.
Ik zie steeds minder camera's met Compact Flash en dat is jammer wanneer ik bijv. al 2 camera's heb met CF-I en het geheugen binnenkort dus misschien amper zal gebruiken.

Ik wil namelijk een digicam van 4 of meer megapixel kopen en wil daar toch rekening mee houden zover dat kan.

offtopic : wie daarbij een goed toestel weet waarmee je een telelens en/of panoramalens kunt gebruiken en die niet boven de 500 eur. uitkomt mag me ook helpen ;)
Eerst ff je offtopic vraag: je zou dan een DSLR cam nodig hebben en volgens mij beginnen die rond de 800 euro (zonder lens).

CF, MMC en SM zijn de ouder kaarten uit en deze zullen naar verloop van tijd wel verdwijnen.
Bij CF moet ik er wel bij zeggen dat je verschillende types hebt en (zover ik het weet) verdwijnt CF1 een beetje en CF2 blijft nog wel ff.
Zelf zie ik het meeste toekomst in SD omdat deze techniek mij het veel belovend lijkt (tot 4GB in de toekomst), maar dit medium is tot nu toe wel bijna 2x zo duur als CF2
xD is wel een leuk medium maar wordt door een beperkt aantal fabrikanten ondersteund.

Daarnaast heb je nog memorystick maar ja dan zit je op enkele cams na helemaal aan sony vast.

PS in de FAQ staat ook nog een leuk stukje over geheugen kaartjes

[edit]
Over apparatuur waar in het gebruikt wordt:
Je ziet steeds minder apparaten komen met een CF slot en steeds meer met een SD-IO slot (daar passen sd kaarten in maar ook bv een wifi/sd kaart zodat je kunt uitbreiden)
Telefoons zullen ook vanwege het formaat van SD (xD is ook klein) sneller een SD poort aanbrengen ipv de grotere CF

[ Voor 11% gewijzigd door The-Source op 15-12-2003 18:32 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Bij de grotere modellen worden vaker voor CF gekozen, bv DSLR. CF is sneller, goedkoper en heeft meer capaciteit dan andere flashmedia. De ontwikkeling daarvan is nooit gestopt en blijf ook doorgaan. 8GB was de nieuwe grens als ik het goed heb.

CF1 blijf doorgaan. CF2 zal waarschijnlijk open blijven voor microdrives en andere randapparatuur.

Ik zal eerder kiezen voor een CF-cam dan iets anders. Al is het alleen maar om de lagere prijs van CF.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• The outer limits
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-07-2022

The outer limits

AKA Akita

Zoals het er nu naar uitziet stappen we helemaal af van de losse kaartjes en worden het gewoon kleine harde schijven (zie ook deze post op tweakers.net)
nieuws: Toshiba maakt 's werelds kleinste harddisk

3gb harde schijf ter groote van 22mm en zoals het er nu naar uitziet straks gewoon uitwisselbaar met je telefoon, pda, laptop, mp3 speler en fototoestel

The company expects each drive to cost about 30,000 yen (US$280) initially, but projects that mass production will push down the price to less than 10,000 yen within a few years.

3gb schijf voor 77 euro in een paar jaar.

Toshiba Corp has developed a hard-disk drive (HDD) that measures 0.85 of an inch (22 millimeters) in diameter, smaller than the record one-inch HDD that Hitachi Global Storage Technologies released in November, company sources said on Saturday.

The drive, which is small enough to be used in mobile phones, can store up to two hours of high-definition moving images and just under 60 hours of music. Its tiny size will likely lead to the development of extremely small video cameras.

Reken maar dat als deze trend doorzet we gewoon weer naar hdd's gaan en ze als vervanger mogen gaan zien voor de huidige flashkaartjes

Akita

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 15:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik denk dat CompactFlash nog wel heel wat jaren zal blijven bestaan, het is namelijk het meest flexibele medium van allemaal, er is theoretisch geen limiet aan de capaciteit, het is 100% compaible met IDE en PCMCIA, je kunt het niet alleen gebruiken voor opslag, maar er bestaan ook enorm veel "apparaten" (modems, GPS, radio's, netwerkaarten, videokaarten) met een CompactFlash aansluiting. Daarnaast komen er steeds meer alternatieven voor flash geheugen, het is slechts een kwestie van tijd voordat er een soort in productie wordt genomen die goedkoper/beter is dan het soort geheugen dat op dit moment wordt gebruikt, dat zou meteen in CompactFlash kunnen worden gebruikt en overal meteen werken, xD heeft het al veel moeilijker, alle camera's zouden bijvoorbeeld een firmware upgrade nodig hebben (als dat al mogelijk is).

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Mr.CeeJay
  • Laatst online: 30-01 08:19
klaasbram schreef op 15 december 2003 @ 18:30:
[...]

Eerst ff je offtopic vraag: je zou dan een DSLR cam nodig hebben en volgens mij beginnen die rond de 800 euro (zonder lens).
ehh, je begrijpt mijn vraag niet helemaal goed dan....
bijvoorbeeld een Canon A70, daar kun je al met een adapter een extra lens op zetten. Die adapter kost iets van 180 euro en de lens reken daar ook maar 130 euro voor. Nou is het op de meeste plaatsen niet duidelijk of een camera daar de mogelijkheid voor heeft en de lenzen kom je op internet zo goed als nergens tegen :/
Ik heb nu voor 344 MB aan CF-1 hier liggen dus mijn volgende moet gewoon CF-1 ondersteunen.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr.CeeJay op 15-12-2003 19:20 ]

@echo off
echo Waar in 't bronsgroen eikenhout
echo 'T Nachtegaaltje zingt

• tstrik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
CF heeft ook nog eens het voordeel dat het veel sneller is dan de andere soorten.
Waarschijnlijk ook de reden dat Sony's nieuwste camera's met veel megapixels deze ondersteunen.

MSI GNB Max-FISR, P4 3,06GHz, MSI Ti4800SE-VTD8X

• kmf
  • Niet online

kmf

The_outer_limits schreef op 15 december 2003 @ 18:56:
Zoals het er nu naar uitziet stappen we helemaal af van de losse kaartjes en worden het gewoon kleine harde schijven (zie ook deze post op tweakers.net)
nieuws: Toshiba maakt 's werelds kleinste harddisk

3gb harde schijf ter groote van 22mm en zoals het er nu naar uitziet straks gewoon uitwisselbaar met je telefoon, pda, laptop, mp3 speler en fototoestel

The company expects each drive to cost about 30,000 yen (US$280) initially, but projects that mass production will push down the price to less than 10,000 yen within a few years.

3gb schijf voor 77 euro in een paar jaar.

Toshiba Corp has developed a hard-disk drive (HDD) that measures 0.85 of an inch (22 millimeters) in diameter, smaller than the record one-inch HDD that Hitachi Global Storage Technologies released in November, company sources said on Saturday.

The drive, which is small enough to be used in mobile phones, can store up to two hours of high-definition moving images and just under 60 hours of music. Its tiny size will likely lead to the development of extremely small video cameras.

Reken maar dat als deze trend doorzet we gewoon weer naar hdd's gaan en ze als vervanger mogen gaan zien voor de huidige flashkaartjes
De trend reikt naar solid state geheugen. HDD-types zoals microdrive hebben teveel nadelen. Je verbruikt veel meer stroom dan welk flasmedia dan ook omdat het moet opspinnen e.d. daarnaast zal het altijd gevoeliger zijn voor schokken.

Er bestaan al CF-kaarten met hogere capaciteiten dan 3GB (maar de HDD-versie zullen wel wat goedkoper zijn)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021

De nieuwe Fuji Finpix S7000. Daar kan XD en CF in en er zijn voor de voorloper (S602) vele opschroef lenzen verkrijgbaar. De body is hetzelfde dus denk dan het er wel op pas.

Assume there are no rules and it's one big free for all

Verwijderd

Is er maar 1 goede keus: Canon A80, is ook een adapter voor te koop en converters

• Nimrod|IA
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

De reden Waarom CF zo groot is door de megeleverde controller die dus "in" het geheugen zit.
Bij bv XD zit de controller op de camera. Het nadeel is dat je de Camera moet flashen als je groter geheugen wil gebruiken dan die de camera aan kan of een nieuwe camera kopen.

>Systeemspecs<

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 09:02
klaasbram schreef op 15 december 2003 @ 18:30:
[...]

CF, MMC en SM zijn de ouder kaarten uit en deze zullen naar verloop van tijd wel verdwijnen.
Bij CF moet ik er wel bij zeggen dat je verschillende types hebt en (zover ik het weet) verdwijnt CF1 een beetje en CF2 blijft nog wel ff.
Zelf zie ik het meeste toekomst in SD omdat deze techniek mij het veel belovend lijkt (tot 4GB in de toekomst), maar dit medium is tot nu toe wel bijna 2x zo duur als CF2
xD is wel een leuk medium maar wordt door een beperkt aantal fabrikanten ondersteund.

Daarnaast heb je nog memorystick maar ja dan zit je op enkele cams na helemaal aan sony vast.

PS in de FAQ staat ook nog een leuk stukje over geheugen kaartjes

[edit]
Over apparatuur waar in het gebruikt wordt:
Je ziet steeds minder apparaten komen met een CF slot en steeds meer met een SD-IO slot (daar passen sd kaarten in maar ook bv een wifi/sd kaart zodat je kunt uitbreiden)
Telefoons zullen ook vanwege het formaat van SD (xD is ook klein) sneller een SD poort aanbrengen ipv de grotere CF
800 Euro D-SLR? Dat is wel erg goedkoop, zelfs de Canon 300D is duurder dan 800 euro.

Even ontopic maar weer, een camera die je zowel voor telewerk als macro wilt gebruiken met Compact Flash geheugen onder de 500 euro is wel erg moeilijk.
En dan is de vraag wat is voor jou tele?
Een Coolpix 5700 die CFI en CFII ondersteunt met een 35-280mm lens kost bij koopdigitaal.nl 999 euro. Voor deze camera zijn er ook converters verkrijgbaar.

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-12-2025
[tip]Als iemand nog Compact Flash gaat kopen, koop het dan bij www.powerinnumbers.com.au te Australië . Véél goedkoper dan hier in NL!!!

Ik heb net een Transcend 1 GB 45x binnen gehad voor €286,- inclusief verzendkosten (DHL) tegen zo'n €340,- hier in NL, en binnen 4 werkdagen thuis vanaf de andere kant van de wereld![/tip]

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Mijn visie:
Al die geheugensoorten is leuk, maar vooral verwarrend, er zijn er al een aantal die nagenoeg niet meer gebruikt worden en er zijn er ook die de toekomst lijken, maar het misschien ook wel niet worden.
CompactFlash is volgens mij toch het verst ontwikkeld, niet alleen is dit verkrijgbaar in vele verschillende groottes (8MB tot 4GB), maar ook in verschillende snelheden. Wat ook zo zijn weerslag heeft op de prijs ;)

Overigens is CFII alleen maar dikker dan CFI, een MicroDrive is CFII bijvoorbeeld, maar verder ken ik zelf maar weinig CFII kaarten. CFII zal zich enkel beperken tot MicroDrives, zoals die van Colby Systems, Hitachi en Toshiba. Maar gezien de honger naar opslag en de grote nadelen van MicroDrives denk ik dat een MicroDrive pas interessant word als je en meer opslag krijgt en ze vele malen sneller zijn dan de huidige diskjes...
Karlok[JY-616] schreef op 16 december 2003 @ 11:23:
[...]

800 Euro D-SLR? Dat is wel erg goedkoop, zelfs de Canon 300D is duurder dan 800 euro.

Even ontopic maar weer, een camera die je zowel voor telewerk als macro wilt gebruiken met Compact Flash geheugen onder de 500 euro is wel erg moeilijk.
En dan is de vraag wat is voor jou tele?
Een Coolpix 5700 die CFI en CFII ondersteunt met een 35-280mm lens kost bij koopdigitaal.nl 999 euro. Voor deze camera zijn er ook converters verkrijgbaar.
Een CP5700 is WAY over budget, lijkt me niet een denderend plan. ;)

Bericht hierboven

Verwijderd

Is de olympus xD kwalitatief nou wel of niet hetzelfde als de Fuji xD kaart?
Kent iemand een adresje waar ik een 512 MB kaart kan kopen?

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:20
CompactFlash wordt ook in de industrie veel gebruikt in b.v. stuurPCs... het is goedkoop, betrouwbaar, biedt veel ruimte en is makkelijk te integreren op embedded industrial PCs. Nog wat redenen waarom het nog wel een tijdje blijft.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Olympus xD kaartjes bieden in een Olympus camera als voordeel dat panorama foto's mogelijk zijn. Dat komt door bepaalde software op het kaartje. Fuji xD kaarten hebben dat niet.

Ikzelf verwacht dat CF met name gebruikt zal worden in de dSLR's en in de prosumer camera's en dat SD de trent wordt (eigenlijk al is) op het gebied van de digicompact. Ik denk ook dat er steeds meer dSLR's komen met een tweede geheugenslot voor SD, zodat de overstap voor de consument mogelijk is en je een back-up functie kunt inbouwen.

Tot slot vind ik het vreemd dat mensen 300 mb hebben liggen van een bepaald type geheugen en dan weigeren om naar camera's te kijken met een ander type. Zo heb je 256 SD geheugen voor circa 30 euro (natte vingerwerk). Tel dit gewoon op bij de aanschaf van je camera en maak dan de keuze, ipv noodgedwongen aan bijvoorbeeld CF vast te houden.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

athlonkmf schreef op maandag 15 december 2003 @ 18:40:
Bij de grotere modellen worden vaker voor CF gekozen, bv DSLR. CF is sneller, goedkoper en heeft meer capaciteit dan andere flashmedia. De ontwikkeling daarvan is nooit gestopt en blijf ook doorgaan. 8GB was de nieuwe grens als ik het goed heb.
Bij de grotere toestellen wordt er inderdaad nog veel gekozen voor CF omdat grootte ook minder een probleem is, waarnaast je inderdaad meer opslag in je CF-plakje kunt kopen. Voor zover ik weet zijn er inmiddels ook 12GB CF-kaarten, ontzettend onbetaalbaar, maar ze bestaan.
CF is echter trager dan bijvoorbeeld SD, wat nu toch telkens vaker gebruikt wordt merk ik. (De nieuwe Pro-DSLR's van Canon hebben SD en CF!)
CF1 blijf doorgaan. CF2 zal waarschijnlijk open blijven voor microdrives en andere randapparatuur.
Er zijn verschillende opvattingen voor wat CFI inhoud en wat CFII dan is. Volgens mijn opvatting heeft dat, zoals jij aangeeft, alleen met de fysieke grootte van de kaart te maken; volgens anderen met de snelheid die te behalen is.
Ik zal eerder kiezen voor een CF-cam dan iets anders. Al is het alleen maar om de lagere prijs van CF.
Over prijzen van CF wil ik het helemaal niet hebben. :( Ik kocht een 2GB SanDisk Ultra-II, nog geen twee weken later kon ik die voor minder dan 50% van de prijs nieuw kopen. :( (Ja een prijsdaling van heel veel euro's!)

Ik heb overigens zowel CF als SD in gebruik:
1x 512MB SD
1x 1GB CF
1x 2GB CF
1x MickeyDrive (als ik die ooit nog terugkrijg van havana)

Bericht hierboven

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Mocht je op vakantie gaan naar de VS of daar om een andere reden naar toe gaan dan zou ik jullie aanraden om daar pas je kaarten te kopen aangezien ze daar aanzienlijk goedkoper zijn. Ik heb daar een 1 Gb CF-kaart gekocht voor 50 dollar.

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

* MM Let op dat dit een topic van meer dan een jaar oud is, de prijzen zijn dus ook wel iets veranderd!

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
De laagste prijs van een 1GB UltraII CF kaart is in Nederland ongeveer 100 euro op het moment. In Duitsland is hij te krijgen voor 89 euro, en via een eBay winkel met goede reputatie is hij te bstellen voor 65 euro inclusief verzending die een euro of 5 kost.

Zelfs de geheugens die DUUR waren vroeger, SD en Memory Stick, zijn langzaamaan gezakt naar een lage prijs. In Duitsland kan er al 256MB MemoryStick Pro worden uitgehaald voor 39 euro. (De snelheid ligt ongeveer 10 procent onder een UltraII CF kaart.) SD is nog goedkoper. Zo uit het hoofd is volgens mij xD op het moment verreweg het duurste.

edit: De pricewatch vertelt hetzelfde.
(Ik gebruik de prijs van de UltraII om te vergelijken met SD en MS, omdat de standaard CF kaarten een stuk trager zijn. De UltraII is dan wel weer wat sneller, maar de marge is niet zo groot als tussen de standaard CF en MS/SD. Ik ga overal uit van Sandisk: nonames, en merken als Sweex en Trust laat ik links liggen.)

CF UltraII 256MB: 34 euro
Sandisk SD 256MB:32 euro
Memory Stick Pro 256 MB: 39 euro
xD 256MB: 49 euro

CF UltraII 1GB: 99 euro
SD 1GB (UltraII): 103 euro
MS Pro 1GB: 116 euro
xD 1GB: (Dane-Elec, 2x512MB): 178 euro

xD is verreweg het duurst, maar zeker nog onoverkomelijk. De kaarten liggen qua snelheden en prijs kort bij elkaar. De Memory Stick heeft echt zijn "traag en duur" imago tegenwoordig niet meer verdiend, terwijl SD ook al niet meer duurder is dan Compact Flash. (Goedkoper zelfs.) Als je voor de tragere noname kaarten gaat op SD/CF gebied, kun je al voor 19 euro 256MB geheugen krijgen. Dat was een jaar, en zeker 2 jaar geleden, nog volkomen ongehoord. (Volgens mij zijn er geen noname xD/MS kaarten.)

Het prijsverschil tussen de verschillende kaartsoorten is minimaal, in elk geval wel in de regionen van de snellere kaarten. Het is slechts centenwerk op de prijs van een camera; er is geen reden meer om een camera te kiezen op basis van zijn geheugen, of het "niet hebben van CF" een nadeel te vinden. ("Geen CF" is jarenlang een nadeel van digicams geweest, en vaak vinden mensen het ook tegenwoordig nog (onterecht) een nadeel.)

Het enige kaarttype dat ik op dit moment zou vermijden, is xD vanwege de prijs die duidelijk véél hoger ligt dan die van de andere kaartsoorten.

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-12-2025
Inderdaad er zijn verschillende soorten kaarten, sommigen beter dan anderen, sommigen duurder dan anderen. Als je heel erg veel foto's gaat maken met een 4-megapixel camera, meer dan 1000 foto's per keer bijvoorbeeld, dan kan inderdaad een goedkopere kaartje voordeel hebben. Ik denk dat in de praktijk, je niet zo hoeft te bekommeren welk type geheugen je nou hebt, tenzij je natuurlijk meteen een goeie D-SLR koopt en veel gaat fotograferen.

Misschien heb ik het nou fout, maar ik neem aan dat als een kaartje 'traag' is, dat dat meestal met name merkbaar is bij die camera's die >6 megapixels hebben. Grotere bestanden betekent dat het langer duurt om op te slaan, iets wat bij sportfotografie enzo wel belangrijk is, maar meestal komt het niet zo voor dat je zo snel achter elkaar foto's wilt maken. En het wachten achter de comp om ze op te halen. Tja, tis net hoeveel haast je hebt :) .

[ Voor 9% gewijzigd door ejtnaj op 21-12-2004 18:15 ]

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Als je "gewoon" fotografeert, zelfs met een DSLR, zal een traag kaartje voldoen. Ik ben van plan om voor dingen zoals vakanties, en uitstapjes naar landschappen waar wel veel, maar niet snel geschoten wordt, een trage maar grote kaart te halen. Voor de snelle dingen wil ik dan een snelle kaart hebben.

Het hebben van een snelle kaart merk je goed als je buffer vol is. Een trage kaart (zeg, standaard CF van Sandisk) haalt 850 kB/s, en een snellere CF kan tot dik 4 MB halen. Als je dan zeg.... 10 foto's in je buffer hebt zitten, die elk 2,5 MB zijn, dan moet je 25MB wegschrijven. Op de trage kaart duurt dat 32 seconden (dat is LANG als je erop moet wachten en je wilt net iets fotograferen), terwijl het met de snelle kaart in ongeveer 6 seconden geregeld is.
Pagina: 1