[XP] Resources handmatig instellen

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb een probleem in windows XP. Mijn computer reboot af en toe automatisch. Nu heb ik het idee dat dat ligt aan dat bepaalde IRQ's gedeeld worden en ik zou graag e.e.a handmatig instellen.

In mijn bios hebben ze het over int pin #1 assignment tot en met pin #8, daar kan ik een nummertje achter instellen, maar ik heb geen idee wat ik dan eigenlijk aan het doen ben. In de handleiding zeggen ze niets meer dan dat ik er af moet blijven tenzij ik weet wat ik doe. Wat stelt die term voor?

In bios staat toewijzen van resources op manual, maar in Windows kan ik nergens handmatig de IRQ's instellen. Hoe ik kan dit voor elkaar krijgen?

Moederbord is een ACorp 6A815EPD met bios 1.2 (nieuwste).
Het is een intel 815 chipset met 2 pentium III 1GHz processoren.

[ Voor 10% gewijzigd door VROEM! op 15-12-2003 17:37 ]

ieeeepppppp :P

Verwijderd

-heb je afgelopen tijd nieuwe hardware toegevoegt ? zoja heb je de gode drivers?
-ik heb ook gehad tijd me pc steeds herstarte, ik heb toen windows update gedaan en heb er geen last meer van...
- wat voor errors staan er in je systeem log boeken? configuratiescherm/systeembeheer/ logboeken

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Wat ik als eerste zou doen is het automatisch herstarten van XP uitzetten. Bij BSOD's komt de fout lang niet altijd in het event log te staan. Dit is te doen onder Properties van My Computer, tabje Advanced, knopje Settings onder Startup and Recovery. Zet het vinkje Automatically restart eens uit.

Dan even wachten totdat XP crashed. De bovenste regel is daarbij het belangrijkst. Met die geheugenadressen en hopelijk ook modules (bestandsnaam) wordt het meestal een stuk makkelijker om uit te vissen waar het in zit. Het zou brak geheugen kunnen zijn (te testen met bijv. memtest86), een slechte Bios (update downloaden), foute drivers van apparaten en ga zo maar door. Maar misschien wordt het door bovenstaande handeling al een stuk makkelijker om de precieze oorzaak te vinden :)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Bedankt voor de tips, dat ga ik zeker zsm doen :)
Het crashen is begonnen trouwens nadat ik een nieuw moederbord gekocht heb. Daar zaten uiteraard ook andere processoren bij en ook nieuw RAM.
Hiervoor had ik een AOpen AK72 met een Athlon 600, die liep minder hard, maar veel stabieler.
Updates zijn allemaal geinstalleerd bij de weg.

Maar hoe zit het nu met die resources instellen?

[ Voor 22% gewijzigd door VROEM! op 18-12-2003 00:31 ]

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Maar hoe zit het nu met die resources instellen?
Ik denk dat je eerst het probleem ergens anders moet gaan zoeken.

Heb je windows opnieuw geinstalleerd toen je een nieuw moederbord + cpu + mem kreeg?
zonee: doen! Anders is het vragen om problemen.

Volg verder Windows XP en 2000 BSOD guide eens. Dan kun je er achter komen waar het probleem precies zit.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
SH007 schreef op 18 december 2003 @ 08:53:
[...]

Ik denk dat je eerst het probleem ergens anders moet gaan zoeken.

Heb je windows opnieuw geinstalleerd toen je een nieuw moederbord + cpu + mem kreeg?
zonee: doen! Anders is het vragen om problemen.

Volg verder Windows XP en 2000 BSOD guide eens. Dan kun je er achter komen waar het probleem precies zit.
Ik ga het ook eerst anders zoeken (na de kerstvakantie) voor dat ik resources handmatig instel. O-)

Ja ik heb windows opnieuw geinstalleerd na de moederbord wissel :*)

Dank voor de link, ziet er goed uit :) die ga ik zeker doorwerken ;) na de kerstvakantie.

En nu: Hoe stel ik die 8)7 8)7 resources in 8)7 8)7 stel dat ik er straks toch mee wil experimenteren na de stappen hiervoor? Ik kreeg dat in de vorige windowsen die ik gedraaid heb altijd voor elkaar en nu niet meer en daar kan ik niet tegen :)

Kan iemand me ook uitleggen hoe dat zit met die Int pin #<nummer> entries in mijn bios? (Zie openingspost)

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-05 18:19
Dat wil ik eigenlijk ook weten want lukt mij ook niet bij dat @#$@# XP. Dat ding moet gewoon doen wat ik zeg!!!

hmm heb al wat gevonden:

http://www.ati.com/support/infobase/howtowin2kxpirq.html

[ Voor 29% gewijzigd door snakeye op 25-12-2003 10:58 ]

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Pagina: 1