Toon posts:

[SATA] Seagate HD, via controller. Formarteren probs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas een nieuwe hardeschijf, dit is een Sata schijf van seagate. Nou is het probleem dat ik het met geen mogelijkhied geformarteerd krijg. Ik heb het via verschilende wegen geprobeerd maar alle wegen kwamen uit op het valen van het afmaken van de formatie.

Partities kunnen wel aangemaakt worden maar bij het formarteren loopt het mis, zowel als bij de xp instalatie, als bij Partition magic 8 als bij een special seagate programma.

Deze schijf moet een maxtor schijf vervangen die het wel goed heeft gedaan in deze pc setup. En het diagnostiek programma van seagate krijg ik niet aan het controlleren omdat deze de controller niet herkent.

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:31

Zeddicius

Conscience do cost

wat voor mobo heb je? Je moet wel ff kijken hoe het zit met de SATA aansluitingen op je mobo en of die wel werken/ herkend worden

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
TS, kun je precies uitleggen wat er niet goed gaat? Krijg je foutmeldingen? Probeer je te formatteren vanuit Windows? Wat gebeurt er precies?

Zeddicus: blijkbaar wordt de schijf wel herkend, want de TS kan wel partitioneren.

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Waarschijnlijk een te grote partitie voor FAT32, probeer een keer als NTFS te formatteren :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

RAJH schreef op 15 december 2003 @ 22:14:
Waarschijnlijk een te grote partitie voor FAT32, probeer een keer als NTFS te formatteren :)
Dat lijkt me niet het probleem :+ Het limiet voor FAT32 is 8TB :) Onder Windows2K/XP is dat 32GB, maar dan zou je in principe geen problemen mogen krijgen met XP setup (dan zou de FAT32 optie gewoon wegvallen) en PMagic/SeaTools ;)

Topicstarter: doublecheck de hardwarematige toestand van de SATA configuratie. Bijvoorbeeld "Nep-SATA" schijven hebben nog altijd een master-slave jumper; deze moet je op Master zetten.

[ Voor 19% gewijzigd door BalusC op 16-12-2003 08:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op het moment niet op de desbetrefende locatie maar voor zover ik me kan herinneren zitten er geen jumpers op (zou het vannavond even nakijken), ik vraag me af of het niet misschien aan de controller zou kunnen liggen.

Ik kan willieswaar de schijf partioneren maar niet formarteren, nou moet ik nog zeggen dat ik deze schijf pas heb omdat deze mn maxtor heeft vervangen, die -volgens mij foute sectoren had, de winkel dacht hier namelijk anders over- maar nou heb ik dus deze seagate gekregen en loop ik tegen dit probleem aan. Maar omdat de schijf wel in de boot verschijnt en wel te partioneren is ga ik er van uit dat de contoroler in orden is.

De controller zit trouwens op een msi moederbord en heeft een via chipset.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2003 12:30 ]

Verwijderd

Ik heb er zelf 2 s-ata seagate schijven in hangen.

Gewoon met Seagate installer (op 2 floppies) gebruiken, indelen en formatteren.

Werkt perfect.

Note: S-ata schijven werken NIET met jumpers.
per aansluiting 1 schijf.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bijvoorbeeld "Nep-SATA" schijven hebben nog altijd een master-slave jumper
Op bijvoorbeeld de DiamondMax Plus 9 zit wel een jumper-headerblock, maar de schijf wordt standaard uitgevelerd zonder jumpers en in die toestand werkt ie gewoon.

Bij mijn weten wordt de Seagate Barracuda 7200.7 overigens wel als échte S-ATA schijf gezien (o.a. vanwege NCQ). De exemplaren die ik hier heb gehad hoefde ook niks aan gewijzigd te worden om ze op S-ATA te laten werken.

Conclusie: IMO hoef je niet op de jumpers van je (Seagate) S-ATA te letten; gewoon alles laten zoals het was toen je hem kocht :)

edit:
of je moet een overijverige computerboer treffen die at random overal jumpers op aan het prikken is 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door koraks op 17-01-2004 10:25 ]

Pagina: 1