Toon posts:

[HDD] probleem opgelost maar toch...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vanmiddag heb ik met m'n harde schijf zitten klooien, omdat deze al een poosje een stuk trager was geworden in windows xp. Het bleek dat deze vanzelf zomaar in PIO mode draaide ipv UDMA mode. Het heeft ook even tijd gekost voordat ik een manier vond om deze weer in UDMA mode te krijgen. Na het uninstallen van de primary ide channel en de harde schijf in de device manager en daarna rebooten was het probleem opgelost.

Heeft iemand al eens meegemaakt dat zijn/haar harde schijf zomaar op PIO mode overschakelt? Wat kan hier een mogelijke oorzaak van zijn?

Het leek me handig om dit verhaal hier te melden, in het geval dat anderen ook tegen dit probleem aan zouden lopen :).

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:22
Als er zich tijdens het lezen/schrijven naar je hd fouten voordeon zal xp terug schakelen naar een lagere u-dma modus, en uitieindelijk naar pio modus. Kijk eens in je system logfiles of daar foutmeldingen staan m.b.t. je harde schijf.

Verwijderd

Topicstarter
In de Event Viewer kom ik de volgende foutmeldingen meerdere malen tegen:

The device, \Device\Ide\IdePort0, did not respond within the timeout period.

An error was detected on device \Device\Harddisk0\D during a paging operation.

De meldingen dateren van 9 december jl. De hele reeks bestrijkt slechts zo'n 10 minuten. Kan me niet herinneren dat er toen iets vreemds is gebeurd met de pc.

Verder terug in de tijd, 3 december jl. staat de volgende melding letterlijk een paar honderd keer vermeld in een tijdsbestek van slechts 3 seconden:

An error was detected on device \Device\CdRom1 during a paging operation.

Er is dus blijkbaar iets met de paging file aan de hand. Even opnieuw aanmaken voor de zekerheid. En misschien maar instellen dat pagefile.sys volledig wordt gewist elke keer dat windows wordt afgesloten.

*edit*
Een kleine maand geleden trad er op mijn d-schijf datacorruptie op. De schijf kon niet meer gelezen worden. Gelukkig heeft checkdisk het probleem toen opgelost. Op de d-schijf stond toen echter ook de windows pagefile. Niet aan gedacht dat die dus ook corrupt kon zijn. Sindsdien heb ik echter geen problemen ondervonden, tot vandaag. Blijkbaar is de pagefile.sys destijds niet goed hersteld. De oorzaak van de datacorruptie destijds is mij trouwens onbekend. Zou een stroomonderbreking de oorzaak kunnen zijn?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 18:23 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:46

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 17:54:
[...]
De oorzaak van de datacorruptie destijds is mij trouwens onbekend. Zou een stroomonderbreking de oorzaak kunnen zijn?
Dat zou best kunnen ja, is één van de bekendere oorzaken (daarom ook nooit zomaar uitzetten).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT