Zalman ZM80C-HP + Andere fan?

Pagina: 1
Acties:

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Ff vraagje,

is er iemand die de Zalman ZM80C-HP gebruikt maar dan met een andere fan dan de ZM-OP1 optie die Zalman zelf aanbiedt?

Het lijkt me namelijk vrij makkelijk om er gewoon met een paar kleine boutjes zelf een fan op te zetten.

Ik zat te denken om er een Papst 92 Milimeter fan op te bouwen met 36 CFM.
Zal dat niet veel beter koelen? (120 mm past niet denk ik qua breedte van koellichaam).

Wel minder mooi maar wel veel beter? Of niet?

Verwijderd

Zo erg boeit het niet of die exact zoals de originele fan hangt. Zolang het overgrote deel van de lucht maar boven en onderlangs loopt.

http://www.zalman.co.kr/images/0311/ZM80C-HP/ZM80C-HP+OP2_b.gif

Imo kun je er gewoon elk willekeurige fan plaatsen zoals de originele ook zit. Moertjes kun je dan in de montage gleuf doen (net als de originele), met boutje door de fan. Maar als je de lucht van buiten de kast haalt is het helemaal perfect, bijvoorbeeld als je een 120mm in je kastwand monteert.

Als je een fan neemt met RPM draad kun je deze weer aansluiten op een fanheader van je mobo.

Een vergelijkbare (met de Zalman fan) 80mm: Papst 8412 N/2G (40,5 CFM)
Een interessante 92mm fan: Papst 3412NGL 92mm

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 16:28 ]

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:49

Len

Leeg

Ik heb er helemaal geen fan bij.. Dat vind ik het mooiste :)

Free Tibet

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Uhh, 92 mm moet denk ik net lukken, maar 120mm :?

Als ik zo kijk is er nl niet echt heel veel ruimte meer over tussen de moertjes.. van die heatsink. Dan moet je idd over gaan op een andere constructie, waarbij je de fan niet aan de heatsink vast zit.. maar er los bij hangt, misschien is dat wel de beste optie, een 120 mm Blowhole in de zijwand van je case :)

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Blowhole in zijkant is geen optie voor mij. Of ik moet een extra zijpaneel voor m'n Lian-Li kopen.

Ik vermoed dat een 92 mm wel past. Dan met memorysinks op het geheugen moet je toch kickass koeling hebben. Ben alleen bang voor trillingen omdat die van maar aan 1 kant wordt vastgemaakt. En had persoonlijk de fan liever meer in het midden gezien.

Een betere airflow zou toch een betere koeling moeten opleveren?

De passive optie van de zalman is namelijk niet goed genoeg (sinds ik mijn 9800SE heb gemod naar 9800PRO).

[ Voor 27% gewijzigd door acidfever op 15-12-2003 16:26 ]

Verwijderd

Ben alleen bang voor trillingen omdat die van maar aan 1 kant wordt vastgemaakt.
Kwestie van een paar metaalstrips een ophanging te maken aan beiden heatsinks - op die manier past zelfs een 120mm.

Op je geheugen kun je dan een verzaagde CPU koeler of Tweakmonster BGA ramsinks zetten.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2003 07:55 ]

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Sounds like a plan! Kan natuurlijk ook een framepje maken waardoor je hem gewoon in het midden kan plaatsen. Koel je ook beide heatsinks goed!

Twee stripjes met 4 gaatjes zijn inderdaad al voldoende om het stevig te maken!

Toch maar 120 mm PAPST dan denk ik!

Goed idee!

Zat trouwens ook te denken aan een mod om de memory ook meteen met de zelfde koeler te koelen. Iemand ideeen? Gewoon blokjes Aluminium lijken me te dik om de warmte daadwerkelijk over te brengen naar het grote koellichaam.

[ Voor 56% gewijzigd door acidfever op 15-12-2003 16:39 ]

• Race Eend
Misschien idd een idee om koperen blokjes te maken, die precies tegen je zalman aan komen, dit met koelpasta opvullen, zodat je mem ook door dat grote blok gekoelt wordt.

Dit met een 92 of 120mm fan moet het idd heel goed doen :D

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Zou dat koper niet te dik zijn om de warmte over te brengen dan?

Afstand aan de GPU kant van koellichaam tot memory is best wel ver.

• Race Eend
Aan de kant van de gpu kan je dan idd gewone koelblokjes gebruiken, maar aan de andere kant blokjes van 1.0 cm ofzo. Die hebben dan denk ik geen ribbels nodig.. gewoon een heel dun laagje koelpasta en dan het blok goed erop plaatsen.

Zal ff zoeken of iemand dat ooit al eerder gedaan heeft B)

Verwijderd

Je kan ook een gat in je zijpaneel maken en daar een fan met een stuk buis tot vlak bij je kaar monteren. Dan blaas je koude buitenlucht over dat zalman koellichaam. Lijkt me de beste keuze als je voor de beste koeling wil gaan.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Iemand ervaring met heatsinks voor BGA packages?

Zie namelijk alleen maar van die langwerpige heatsinks voor memory!

Verwijderd

tweakmonster heeft leuke weet alleen niet of ze ook van koper zijn

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
K, ga denk ik voor de Papst 3412 92x92x25 Fan.

36 CFM, moet toch meer zijn dan de Zalman fan.

120mm kan ook wel maar lijkt me overkill eerlijk gezegd! (Wel 55 CFM)

Wil eigenlijk wel meteen memorysinks plaatsen, anders moet die koeler er weer vanaf.

[ Voor 21% gewijzigd door acidfever op 16-12-2003 12:21 ]

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
joho :)

Ik heb er nog 1 voor je liggen >:) Anywayz, mn spulletjes zijn besteld, maar nog niet onderweg.

@memorysinks, je zal sinks moeten hebben die onder 1 cm hoog zijn, anders kom je in de problemen (tenminste, bij de achterkant wel).

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/andyramdin/pics/System/Zalman01.jpg

Cya @ work!

offtopic:
lol @ onderschrift, hahaha

[ Voor 44% gewijzigd door aramdin op 16-12-2003 19:15 . Reden: missing info :) ]

Instagram / YouTube

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Tweedehands is ook niet alles he! :*)

Kijk wel ff, zal er toch aan moeten want" "The jet's gotta go!"

Zat naar die BGA heatsinks van tweakmonster te kijken maar die zijn volgens mij meer dan 1 cm.

[ Voor 38% gewijzigd door acidfever op 16-12-2003 22:59 ]

Pagina: 1