Systeemklok blijft hangen?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Topicstarter
Ik heb een P4C800-E mobo van Asus. Ik heb hiermee het probleem dat mijn systeemklok blijft hangen.
Hiermee bedoel ik in het bios. Als dat het enige was , zou er nog niet zo zeer een probleem zijn. Ook in windows doet de klok raar.
Hij staat nu bv. op 3:51 (net goed gezet) , maar zodra hij bij 4:50 is springt hij weer terug naar 3:51. Dit is wel te verklaren doordat hij schijnbaar elk uur update aan de hand van de tijd van het mobo.
Maar daarmee is het probleem niet opgelost. Ik wil niet elk uur synchroniseren met een server. Ik heb een bios-update gehad , maar nog geen resultaat. De batterij kan niet leeg zijn , want hij onthoud alle settings wel. En hij loopt ook niet door als hij aanstaat (in bios)

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Het is dus geen windows probleem , maar een bios/hardware probleem. Wat ik al geprobeerd heb:
• Bios updates
• Bios resetten
• Windows tijdzones veranderen
• ACPI settings bekeken
• De search gebruikt , maar daar kwamen vooral topics uitrollen met verkeerde tijdzones e.d.

De rest van mijn specs staan in mijn sig

Raku

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op mijn moederbord zit een jumper, als je die omzet kan je niks meer veranderen in het bios.
Misschien is die er bij jou ook en staat die op veilig :?

• Raku

Raku

Mental Aid

Topicstarter
HielkeJ schreef op 15 december 2003 @ 16:05:
Op mijn moederbord zit een jumper, als je die omzet kan je niks meer veranderen in het bios.
Misschien is die er bij jou ook en staat die op veilig :?
Helaas , ik kan andere settings wel veranderen. En in het boekje staat er bij System Time/Date ook niets out of the ordinary

Raku

• Raku

Raku

Mental Aid

Topicstarter
Iemand anders nog tips?

Raku

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Waarschijnlijk is je RTC (RealTimeClock) stuk, als zelfs in je BIOS de klok niet loopt. Ofwel : garantie.

[ Voor 9% gewijzigd door Mentalist op 19-12-2003 17:20 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Raku

Raku

Mental Aid

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op 19 december 2003 @ 17:19:
Waarschijnlijk is je RTC (RealTimeClock) stuk, als zelfs in je BIOS de klok niet loopt. Ofwel : garantie.
Hmm , ergens had ik al zoiets (dergelijks , niet al te technisch) in gedachten. Maar ik hoopte dat dit niet het geval was omdat ik niet graag een week of 2-4 zonder mobo zit :(

Raku

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 22:43
Ík zou toch eerst even het batterijtje vervangen...

Verwijderd

Hij staat nu bv. op 3:51 (net goed gezet) , maar zodra hij bij 4:50 is springt hij weer terug naar 3:51. Dit is wel te verklaren doordat hij schijnbaar elk uur update aan de hand van de tijd van het mobo.
En zo wordt het dus nooit later dan 4:50 :D

Je moet de bios en Windowstijd in dezelfde tijdzone zetten, en de bios op de correcte instelling van wintertijd (mits aanwezig). Bij het updateprogramma wat je hierboven noemt kun je vast ook wel instellen of biostijd -1 of +1 verschilt tov GMT.

(Als er RTC problemen zijn in de Bios of onder plain Dos kan het een hardwarefout zijn. Maar als het probleem zich alleen onder Windows voordoet zijn het 95% alleen maar software/instellingsfouten of virussen.)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2003 04:59 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

zetje01 schreef op 20 december 2003 @ 03:42:
Ík zou toch eerst even het batterijtje vervangen...
En dan :?

Batterijtje is er om settings te onthouden als de computer uitstaat. Ik heb een mobo compleet zonder batterij, en zolang je niet reset en de computer aan laat staan blijven je biossettings bewaard.

En zo'n batterij is al helemaal niet nodig om je klok te laten lopen. Ok, als je de computer reset/uitzet is je tijd wel gereset, maar hij loopt dan nog steeds als je de computer weer aanzet :). Alleen is het dan weer b.v. 1 januari..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Raku

Raku

Mental Aid

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 december 2003 @ 04:54:
[...]
En zo wordt het dus nooit later dan 4:50 :D

Je moet de bios en Windowstijd in dezelfde tijdzone zetten, en de bios op de correcte instelling van wintertijd (mits aanwezig). Bij het updateprogramma wat je hierboven noemt kun je vast ook wel instellen of biostijd -1 of +1 verschilt tov GMT.

(Als er RTC problemen zijn in de Bios of onder plain Dos kan het een hardwarefout zijn. Maar als het probleem zich alleen onder Windows voordoet zijn het 95% alleen maar software/instellingsfouten of virussen.)
Lees de startpost ;) Ik heb mijn tijdzones goed staan ,maar dan nog.... Hij loopt in bios nieteens goed :P Ik denk dat het een hardware-matig foutje is. Ik maak me er niet zo druk om , heb al een progje gevonden wat om de minuut de tijd goed zet.
W3ird_N3rd schreef op 20 december 2003 @ 14:09:
[...]

En dan :?

Batterijtje is er om settings te onthouden als de computer uitstaat. Ik heb een mobo compleet zonder batterij, en zolang je niet reset en de computer aan laat staan blijven je biossettings bewaard.

En zo'n batterij is al helemaal niet nodig om je klok te laten lopen. Ok, als je de computer reset/uitzet is je tijd wel gereset, maar hij loopt dan nog steeds als je de computer weer aanzet :). Alleen is het dan weer b.v. 1 januari..
Hij onthoud de settings wel inderdaad. Aan de batterij ligt het dus in ieder geval niet... Hij onthoud de datum/tijd die je instelt namelijk wel :) Maar hij loopt gewoon niet door :)

[ Voor 32% gewijzigd door Raku op 20-12-2003 18:02 ]

Raku

Pagina: 1