Toon posts:

HD partioning (newbie)

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na het berichje op t.n ook maar eens gaan nadenken over de patitionering van mijn nieuwe (=lege) 13GB HD. Ik dacht aan 3,5 progs/win, 4 sound (muziek maken/editen(, 5 gamez, 500MB swapfile. Daatbij nog een bulkdrive van 1 gig. En dan nu het belangrijke deel:

Wanneer moet ik deze partities indelen?
Als allereerste, dus opstarten vanaf een dos-flop, en dan format met allerlei vage parametrs (welke)?
Of moet ik eerst win98 installen, en dan met een windows proggie de boel partitioneren? Ben ik iets aan het vergeten, of zijn er dingen die elke HD-newbie vergeet???

tnx...

Verwijderd

Misschien tip:
C: Alleen windhoos 98 +swap
D: Progs + kopie Win98 install
E: Muziek
F: Bulk/zooi

Gebruik op een kale HD, FDISK, creer een primaire partitie, maak vervolgens een logisch station C:
Nu kun je de overige ruimte indelen, of eerst
Format C: /s doen
Er zin nog enkele parameters, maar weet niet meer wat deze doen, misschien iemand anders?

Succes

Verwijderd

En daarna Partition Magic 5 gebruiken als 1 van je partities toch te krap blijken te zijn.

Verwijderd

Nog makkelijker: gewoon 2 partities.
De eerste <8 GB (anders kunnen er erg gekke dingen gaan gebeuren, maar daar zijn de menigen over verdeeld).
De tweede dus 5 GB.

Ik snap nooit waarom mensen in godsnaam zoveel partities willen. Je legt jezelf alleen maar restricties op; als een partitie vol raakt, moet je weer gaan rommelen met PM of zo. Als je gewoon een logische directory-structuur er op nahoudt, ben je veel flexibeler.
Voorbeeld:
\DATA (voor documenten, en zelf gemaakt spul)
\Program Files (Windows progs)
\GAMES (...)
\SYSTEM (Windows, drivers, system-tools etc)

Eventueel kun je deze directories met het SUBST-commando logische drive-letters toewijzen (wie kent SUBST nog? :) ). Dan heb je alsnog drives, met als voordeel dat er geen schijfruimte limiet aanhangt.

Verwijderd

500 MB !!! swapfile......das niet slim....op www.tweak3d.net staat hoe je met je HD moet omgaan. Veel mensen denken dat je swap file 2.5x je ram geheugen is, maar dat geld niet meer. Als je veel swap mem denkt te gebruiken moet je nu kijken bij resources wat je gebruikt en anders moet je hem op 180mb zetten o.i.d dat is volgens de "kenners" de sweetspot.

Verwijderd

Is ook afhankelijk van de snelheid van je HDD. Ik laat 'm fijn op auto staan. Dat Windows het maar zelf uitzoekt. Bij mij wordt-ie trouwens zelden groter dan een MB of 60.

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor alle reacties. Ik denk dat je (weet ff nie meer hoe je heet) wel gelijk hebt, eentje 8, eentje 5 moet het doen. Kan ik ook nog iets van een indeling maken, 8 zooi/games/geluid, 5 win/progs.

Kan iemand mij uitleggen hoe FDISK werkt? IOk kom nog wel uit het DOS-tijdperk, maar FDISK hep ik nie helemaal meegekregen (was nog niet zo'n tweaker toen)....

Verwijderd

Je krijgt een scherm met 4 nummers, aangezien je je oude indeling wil weghelpen kan je beginnen met 3: een partitie....verwijderen
dan kies je je huidige schijf. dan maakt ie alles leeg en ga je naar 1 een dos partitie....maken. Dan vraagtie of je de hele schijf als primaire dos partitie wil. Nee en dan maakt ie met de ruimte die jij aangeeft de primaire dos partitie. Met de overige ruimte kan je een logisch dos partitie maken. Daar moet je eerst wel alle ruimte aan toekennen en dan kan je die ruimte weer verdelen in andere schijfes....gewoon proberen tis een erg makkelijk progje...
en anders post je maar weeer

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:13
Milkman> Je bent nog wat vergeten. Als je FDisk opstart, vraagt hij (bij schijven > 500MB) of je FAT32 wilt gebruiken of niet.

En als je meer partities wil, dan kun je beter een extended partitie maken en daar de overige inzetten. Bootpartitie moet wel een gewone partitie zijn.

Succes

QuarkuS

Balans Energie 48,2kWh batterij | 7.395 Wp Enphase | Vaillant aroTHERM Plus 75

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

ik heb mijn hd (10gb) ook in 2 delen
c: -> progs en windows (2gb)
d: -> mp3 en games (8gb)

en ik heb je een link gemaild, als je een snel modem hebt hoef je niet meer met fdisk te rommelen ;)
Pagina: 1