Toon posts:

[2K] Specifieke dhcp scopes*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Het netwerk heeft 100 windows 2000 clients die werken op dhcp (ip, gateway, dns'en, wins en dns suffix worden geleased). Sommige mensen met laptop's werken wel eens in agentschappen op andere locaties en krijgen ,omdat hun netwerkinstellingen op dhcp staan, daar ook automatisch een ip en kunnen zonder problemen werken, dit moet dus zo blijven -> dwz. geen static ip's voor de clients.
Nu is het de bedoeling dat hier bij de kantoren van het managment ,waar ook de vergaderzalen zijn, er wireless access points komen zodat onze mobile users draadloos op het netwerk kunnen en internetten, andere mobile users ,klanten dus, moeten ook van de wireless access points gebruik kunnen maken maar dan alleen om te internetten.
Dat wil zeggen dat de klanten ook een dhcp lease moeten kunnen krijgen maar dan in een ander subnet zodat ze niet op het netwerk kunnen maar wel kunnen surfen (eigen gateway). Een mogelijkheid is om 2 scopes op de dhcp te maken en dan al onze users hun mac adressen aan de ene scope te hangen van het lokale netwerk en de rest van de andere scope te laten leasen, maar dit is onbegonne werk omdat er nogal veel nieuwe pc's / laptops bijkomen. Mijn idee was eerder, dat tevens mijn vraag is, of je in een dhcp niet zoiets kan instellen dat hij ip's uitdeelt van de ene scope als hij domein bv. X is en anders een ip weggeeft van de andere scope.
Mischien zijn er nog mensen met andere/betere ideeën, laat maar horen.

mja, het is inderdaad 2K server waar ik het over had, sorry, de client pc's zijn ook w2k's wat onze users betreft, maar klanten zullen ook XP e.a. hebben

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 15:46 ]

Verwijderd

nee dat kan niet. dhcp wordt eerder gedaan dan aanmelden op een domain. dus alleen met statische leases kan je dit regelen.