[verzameling] Preservatie

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik wilde eens een onderwerp openen over het preserveren van spellen. Zelf heb ik een omvangrijke verzameling Japanse spelcomputerspellen waar echt spellen in zitten van 18 jaar oud.

Ik heb de volgende preservatie-issues onderkend:
  • Opslag: Ik gebruik CD-sealbags om CDs met obi op te slaan. Probleem is het vinden van sealbags voor CD-doosjes die groter zijn dan de standaardmaat. Vaak worden deze gebruikt voor spellen met meer dan 1 disc of spellen met een grote handleiding. Waar zijn deze te krijgen? PlayStation 2 games zitten natuurlijk in een DVD-bewaardoos. Dit is goed, maar de bewaardozen moeten beschermd worden tegen gebruikschade door sealbags. Weet iemand waar DVD-sealbags te koop zijn?
  • Gebruikschade voorkomen/minimaliseren: Een goede manier om je spellen in goede conditie te houden is natuurlijk door ze gewoon niet te spelen en dus backups te gebruiken. Ik wil mijn spelcomputers niet ombouwen om backups te kunnen spelen. Ik wil ze origineel houden. Voor sommige spelcomputers zijn prima backups te maken zonder modificaties: PC Engine, MegaCD, PC-FX en FM Towns. Voor PS, PS2, Saturn, DreamCast en GameCube kan dit helaas niet. Met aangepaste branderfirmware schijnt het mogelijk te zijn om 1 op 1 kopieën te maken, maar op een of andere reden is dit nooit uit de verf gekomen?

Een ander punt met gebruikschade zijn de kartonnen doosjes die (met name door Nintendo) gebruikt worden als verpakking. Deze ondervinden schade bij het openmaken en het zij-aan-zij plaatsen in kast of container. De wrijving bij het schuiven zorgt afgestompte hoekpunten :(. Ik heb wel eens plastic schuifhoesjes gezien in Japanse gameshops. Deze zijn transparant en exact de grootte van een Super Famicom doos en verhinderen dat klanten de doosjes beschadigen bij het oppakken en verschuiven. Weet iemand waar deze te krijgen zijn?
  • Optische media: Winkels in Japan die gebruikte software verkopen hebben polijstmachines om CDs te laten glimmen en krassen te minimaliseren. Zijn deze machines te koop voor partikulieren?
  • Magnetische media: Dit is een groot probleem. Veel Famicom Disk System spellen zijn inmiddels 12-15 jaar oud. Sommige van mijn titels werken gewoon niet meer :'( Magnetische opslagmedia zijn gevoelig voor magnische velden (duh) en warmte. Ook het fysieke contact van de leeskop op de disk zal de nodig slijtage veroorzaken. Ik heb overigens een backup system voor Famicom Disk System, maarja zie nog maar eens nieuwe lege 2.8" diskettes te vinden. In die tijd werden ze gewoon gemaakt in China voor software piraterij en kon je gewoon doosjes lege diskettes kopen zoals nu nog steeds met 3.5" schijfjes kan. Alle blanke 2.8" disks die ik heb zijn net zo oud als het origineel en werken net zo slecht... Ik zie de preservatie van deze spellen somber in...
  • Bewaaromgeving: Natuurlijk niets in direct zonlicht zetten. Hierdoor verkleuren het. Let ook op spelcassettes met batterijen. Verder natuurlijk stofvrij opslaan. Tevens de luchtvochtigheid in de gaten houden en de temperatuur constant houden. Temperatuurschommelingen zijn slecht voor optische en magnetische media.
  • Cartridge issues: Die gaan op zich best lang mee. Punten van aandacht zijn (1) corrosie op de contacten van de connector en (2) de lithiumbatterij gebruikt om een RAM geheugen onder spanning te houden nadat de stroom uitgeschakeld is. Zelf gebruik ik alcohol om de corrosie te verwijderen. Ik heb uit een aantal Famicom, Super Famicom en Game Boy cassettes de batterij verwijderd. Sommige zijn leeg, maar ik wil niet het risico lopen dat ze gaan lekken. Ik heb een Famicom cassette met een lekkende batterij en dat is gewoon niet herstelbaar. Smerige chemische drek! Dit probleem gaat op termijn ook spelen voor WonderSwan, Nintendo 64 en Game Boy Advance.
Aangezien er meer verzamelaars in dit forum rondhangen vermoed ik dat bovengenoemde punten ook voor hen gelden. Graag hoor ik hoe jullie hier mee omgaan!

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-06 15:02

Collaborator

You! Cake or Death?

-Sealbags?
-Poleisten?

hebben we het hier nog wel over games? niet over een museum ofzo?
gamen doe je voor je plezier hoor :X

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:41
Zo erg verzamel ik het nog niet zoals jij het doet....maar ik ben wel zuinig op m'n spul.

Sinds de doosjes en zo van plastic zijn gaat het al een stuk makkelijker, want die kunnen veel moeilijker kapot.
Verder gebruik ik de kartonnen doosjes zo weinig mogelijk. Staan gewoon voor de sier op de plank.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-06 20:16
Die sealbags, bedoel je daar niet gewoon grip zakjes mee? Die heb ik in alle soorten en maten en zijn op veel plekken te koop. Makro heb ik ze weg.
Verder stapel ik alles gewoon op, kartonnen SNES doosjes haal ik het spel uit en stop het spel in een gripzakje, doosje op de stapel en verder niet meer aankomen :)
Games in DVD covers en losse carts buiten m'n SNES spellen, ach ... zo freak ben ik nu ook weer niet dat ik dat ook nog is in zakjes ga pakken. Tuurlijk er komen krasjes op zo'n DVD cover, maar met beleid valt dat allemaal reuze mee.

Zo'n poleist machine kan je trouwens bij Conrad kopen, weet zo niet meer hoe het heet maar ze hebben/hadden em daar wel iig.

[ Voor 12% gewijzigd door Speedy op 15-12-2003 16:19 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 15:49

Bosmonster

*zucht*

Mijn preservatie werkt zo:

Gooi alles weg behalve de cd's en de handleiding. Gooi de handleiding op de stapel in de kast en berg de cd's op in een flinke cd-map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:20

Maximus

There is no substitute

lol @ bosmonster :D

nee ik game bijna nooit en anders dan zwerft de CD ergens tussen de grote stapel met allerlei cd's op mijn kamer. ;) dus overal en nergens 8)

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12316

Ik denk dat het leuker is om echt te bespreken hoe je je best doet voor je gekochte waar. Een CDtje ergens neergooien en laten verstoffen is niet zo moeilijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-06 20:16
idd, als het je niet boeit en je gewoon je troep door de kamer dondert moet je dat zelf weten, maar die flauwekul opmerkingen heeft de TS niks aan natuurlijk.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:11
voor je magnetische dingen kun je een kistje van mu-metaal maken, dan heb je geen last meer van magnetische velden

voor verpakkingen ed die je wilt bewaren: vacuum verpakken (aparaten zijn te koop in witgoedzaak, worden gebruikt om voedsel te verpakken) en dan in een donkere ruimte opslaan

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30036

RocketKoen schreef op 15 december 2003 @ 17:22:
voor je magnetische dingen kun je een kistje van mu-metaal maken, dan heb je geen last meer van magnetische velden

voor verpakkingen ed die je wilt bewaren: vacuum verpakken (aparaten zijn te koop in witgoedzaak, worden gebruikt om voedsel te verpakken) en dan in een donkere ruimte opslaan
Nou ben ik geen expert op dit gebied, maar is het niet zo als je bijv. een doos vacuum zuigt dat je heel het karton "in elkaar" zuigt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:35

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ik doe niet aan preservatie zal ik toegeven, ik ben gewoon erg zuinig op mijn spullen. Ik heb echter alleen maar pc-games dus dat is ook het enige waar ik wat over kan zeggen.
Alle cd's zitten in een case-logic map en ik zorg ervoor dat ze nooit in de zon/hitte/vocht/etc liggen. De handleidingen etc zitten gewoon in de dozen en die staan op een kast (ook expres uit het zonlicht overigens).

Cd-keys staan in een text-bestandje zodat ik mijn handleidingen zelden nodig heb en dus ook niet beschadig. Spellen die ik echt wil bewaren heb ik kopien van (of ik heb ze gewoon 2-4x gekocht :P).

Allemaal niet echt spectaculair dus :).

Veel meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47289

Anoniem: 30036 schreef op 15 december 2003 @ 17:50:
[...]

Nou ben ik geen expert op dit gebied, maar is het niet zo als je bijv. een doos vacuum zuigt dat je heel het karton "in elkaar" zuigt?
afaik word alleen de lucht eromheen weggezogen, zolang je je doosje maar niet goed afsluit (want als je hem lekker goed afsluit blijft er lucht inzitten dat eruit wil :) )

ik zou zoveel mogelijk dingen backuppen, desnoods niet op de originele media, het is jammer maar helaas. bewaar dan natuurlijk wel de doosjes goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:23

Tijntje

Hello?!

Anoniem: 47289 schreef op 15 december 2003 @ 18:40:
[...]

afaik word alleen de lucht eromheen weggezogen, zolang je je doosje maar niet goed afsluit (want als je hem lekker goed afsluit blijft er lucht inzitten dat eruit wil :) )

ik zou zoveel mogelijk dingen backuppen, desnoods niet op de originele media, het is jammer maar helaas. bewaar dan natuurlijk wel de doosjes goed :)
Als je dat gaat doen is wel je doosje kapot, die zak wil zo klein mogelijjk worden door gebrek aan lucht.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:11
1) doosje platmaken (kun je meestal zo uit elkaar vouwen)
2) een voorwerp erin doen dat net zo groot is als het doosje
3) doosje luchtdicht afsluiten

vacuum wordt door musea gebruikt om oude boekwerken ed op te slaan, vandaar

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1