Ik wilde eens een onderwerp openen over het preserveren van spellen. Zelf heb ik een omvangrijke verzameling Japanse spelcomputerspellen waar echt spellen in zitten van 18 jaar oud.
Ik heb de volgende preservatie-issues onderkend:
Ik heb de volgende preservatie-issues onderkend:
- Opslag: Ik gebruik CD-sealbags om CDs met obi op te slaan. Probleem is het vinden van sealbags voor CD-doosjes die groter zijn dan de standaardmaat. Vaak worden deze gebruikt voor spellen met meer dan 1 disc of spellen met een grote handleiding. Waar zijn deze te krijgen? PlayStation 2 games zitten natuurlijk in een DVD-bewaardoos. Dit is goed, maar de bewaardozen moeten beschermd worden tegen gebruikschade door sealbags. Weet iemand waar DVD-sealbags te koop zijn?
- Gebruikschade voorkomen/minimaliseren: Een goede manier om je spellen in goede conditie te houden is natuurlijk door ze gewoon niet te spelen en dus backups te gebruiken. Ik wil mijn spelcomputers niet ombouwen om backups te kunnen spelen. Ik wil ze origineel houden. Voor sommige spelcomputers zijn prima backups te maken zonder modificaties: PC Engine, MegaCD, PC-FX en FM Towns. Voor PS, PS2, Saturn, DreamCast en GameCube kan dit helaas niet. Met aangepaste branderfirmware schijnt het mogelijk te zijn om 1 op 1 kopieën te maken, maar op een of andere reden is dit nooit uit de verf gekomen?
Een ander punt met gebruikschade zijn de kartonnen doosjes die (met name door Nintendo) gebruikt worden als verpakking. Deze ondervinden schade bij het openmaken en het zij-aan-zij plaatsen in kast of container. De wrijving bij het schuiven zorgt afgestompte hoekpunten. Ik heb wel eens plastic schuifhoesjes gezien in Japanse gameshops. Deze zijn transparant en exact de grootte van een Super Famicom doos en verhinderen dat klanten de doosjes beschadigen bij het oppakken en verschuiven. Weet iemand waar deze te krijgen zijn?
- Optische media: Winkels in Japan die gebruikte software verkopen hebben polijstmachines om CDs te laten glimmen en krassen te minimaliseren. Zijn deze machines te koop voor partikulieren?
- Magnetische media: Dit is een groot probleem. Veel Famicom Disk System spellen zijn inmiddels 12-15 jaar oud. Sommige van mijn titels werken gewoon niet meer
Magnetische opslagmedia zijn gevoelig voor magnische velden (duh) en warmte. Ook het fysieke contact van de leeskop op de disk zal de nodig slijtage veroorzaken. Ik heb overigens een backup system voor Famicom Disk System, maarja zie nog maar eens nieuwe lege 2.8" diskettes te vinden. In die tijd werden ze gewoon gemaakt in China voor software piraterij en kon je gewoon doosjes lege diskettes kopen zoals nu nog steeds met 3.5" schijfjes kan. Alle blanke 2.8" disks die ik heb zijn net zo oud als het origineel en werken net zo slecht... Ik zie de preservatie van deze spellen somber in...
- Bewaaromgeving: Natuurlijk niets in direct zonlicht zetten. Hierdoor verkleuren het. Let ook op spelcassettes met batterijen. Verder natuurlijk stofvrij opslaan. Tevens de luchtvochtigheid in de gaten houden en de temperatuur constant houden. Temperatuurschommelingen zijn slecht voor optische en magnetische media.
- Cartridge issues: Die gaan op zich best lang mee. Punten van aandacht zijn (1) corrosie op de contacten van de connector en (2) de lithiumbatterij gebruikt om een RAM geheugen onder spanning te houden nadat de stroom uitgeschakeld is. Zelf gebruik ik alcohol om de corrosie te verwijderen. Ik heb uit een aantal Famicom, Super Famicom en Game Boy cassettes de batterij verwijderd. Sommige zijn leeg, maar ik wil niet het risico lopen dat ze gaan lekken. Ik heb een Famicom cassette met een lekkende batterij en dat is gewoon niet herstelbaar. Smerige chemische drek! Dit probleem gaat op termijn ook spelen voor WonderSwan, Nintendo 64 en Game Boy Advance.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand