Toon posts:

Voordelen van een eigen smtp mail server?

Pagina: 1
Acties:
  • 399 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb enkele weken geleden een file server geinstalleerd en een thuisnetwerkje aangelegd. Nu lees ik zo af en toe in de computrerbladen artikelen over een smpt server en het configureren ervan.
Mijn vraag is: wat is nu het voordeel van een smpt mail server tov bijvoorbeeld het gebruik van Outlook? Wat kan een smpt progje meer dan Outlook?

Alvast bedankt!
PhP

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Een smtp server is een mailserver. Outlook is een mailclient. Zoek dat verschil eerst maar eens uit ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:22

Stewie!

Keen must die!

LOL :P

zoals rob al beetje laat zien: client is voor mail ophalen/lezen/verzenden! Een server is heel wat anders.

Je hebt ook nog een pop3/imap server (komt mail bij aan), smtp verstuurt alleen

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Een mailserver pakt en verdeelt je mail opnieuw. Je hebt nog wel een reader zoals Outlook nodig.
Het voordeel is dat je meer controle hebt, een oneindig aantal email-adressen aan kan maken, allerlei beheerfuncties kan toevoegen en ook spam-filters op een laag niveau kan implementeren.
Een eigen emailserver biedt simpelweg dus meer controle en meer mogelijkheden.

Senile! Senile Oekaki

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-08 22:52

pistole

Frutter

DaMorpheus schreef op 15 december 2003 @ 14:41:
LOL :P

zoals rob al beetje laat zien: client is voor mail ophalen/lezen/verzenden! Een server is heel wat anders.

Je hebt ook nog een pop3/imap server (komt mail bij aan), smtp verstuurt alleen
njet, SMTP ontvangt ook; pop3/imap zijn protocollen waarmee je de mail ophaalt. Maar dit wist je natuurlijk zelf ook al ;)

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt! Wat ik alleen niet begrijp is dat als een een smpt server installeert je toch de POP3 en smpt gegevens van je huidige mailprovider moet invullen. In principe hetzelfde wat je doet met het configureren van bv een Outlook....
Kan je met een eigen mailserver ook eigen e-mail adressen aanmaken dan?

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:22

Stewie!

Keen must die!

pistole schreef op 15 december 2003 @ 14:45:
[...]

njet, SMTP ontvangt ook; pop3/imap zijn protocollen waarmee je de mail ophaalt. Maar dit wist je natuurlijk zelf ook al ;)
was effe in noob taal uit aan het leggen. Maar smtp ontvangt van andere smtp's ook ja, maar niet om je mailbox op te slaan 8)7 Maar dit maakt t voor de TS wel erg ingewikkeld
Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 14:54:
Kan je met een eigen mailserver ook eigen e-mail adressen aanmaken dan?
ja, als je een (sub)domein hebt en de MX records daarvan effe naar t ip van je server verwijst B)

[ Voor 26% gewijzigd door Stewie! op 15-12-2003 14:59 ]

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:14

Reptile209

- gers -

Ja, in principe zou je ook eigen mailadressen aan kunnen maken op je eigen mailserver. Het probleem is dan wel dat:

• anderen de mail direct naar je server moeten sturen (bijvoorbeeld het "mooie" adres PhPatton[at]195.121.1.34). Andere mailservers weten anders immers niet waar de mail naartoe moet. (zie de MX-records in de vorige post)

• je gebruik moeten maken van een domein-forwarding (voor iig email) naar je eigen server

• de meeste providers je lokale poort 25 blokkeren, waardoor het al helemaal niet gaat werken

Zie, vooral voor punt 1, de volgende link: How E-mail Works.

[ Voor 7% gewijzigd door Reptile209 op 15-12-2003 15:01 ]

Zo scherp als een voetbal!

Pagina: 1