MS-Dos vraagje.

Pagina: 1
Acties:
  • 75 views sinds 30-01-2008

• markg85
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-04 17:20
Hallo..

Wat heb ik.??

Ik heb nu een dos opstart scherm waarin je kan kiezen uit Windows 98 en MS-Dos.
Maar ik wil het zo hebben dat als je een keuze intypt die niet geldig is dat je dan de tekst krijgt waarin dit staat: "Je heb een ongeldige keuze ingetypt.. Typ 1 of 2 voor een geldige keuze".

Ik kan dit nu ook al maar dan moet ik voor elke letter een apart BAT bestand aanmaken..?? Weet er iemand een snellere manier?

Verwijderd

Sow, daar ben ik al jaaaren uit,... batch programming.. vroeger deed ik zoiets meestal gewoon door de autoexec.bat en config.sys lekker te tweaken en een "voor dos begrippen" mooi opstartschermpje te maken...

Ideetje? autoexec.bat verwijzen naar een leuk .com bestandje "ms-dos based" dat je hebt gemaakt in batch en geconverteerd naar com? en daarvanuit een leuk schrermpje te maken met een bootmenutje en die zichzelf door te laten schoppen naar windows of dos...?

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 16:42

André

Analytics dude

Het ligt op het puntje van mijn tong....maar ik kan er niet opkomen.

Als eens bij google gezocht op batch-scripting?

Verwijderd

Eeeh, om je eerdere vraag te beantworden, nee je hoeft geen apparte bat bestanden te maken voor elke verwijzing...

• markg85
Jaja heel leuk allemaal maar dat bedoel ik niet.

Ik bedoel dat ik gewoon iets in dos kan intypen en dat ik dan altijd dezelfde error krijg. Bijvoorbeeld zoals die standaard "Bad comment or file name" error...

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:30

TeeDee

CQB 241

Was dat niet ERRORLEVEL?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Kan je wat code posten?

• Johnny Goodbye
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-05 09:34
in je config.sys heb je daar de fuctie [menuitem] voor. werkt perfect. ik heb ik ook jaren met win98 gedaan.

edit: link toevoegen
even zoeken met google levert dit op:

http://users.cybercity.dk/~bse26236/batutil/help/CONFIG.HTM

[ Voor 53% gewijzigd door Johnny Goodbye op 15-12-2003 14:04 ]

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kon je met errorlevels niet zoiets doen? Is voor mij ook heel lang geleden, in denktaal IF ERRORLEVEL != 1of2 THEN ECHO fout GOTO beginmenu. Zoals ik al zei is het lang geleden voor mij :).

TeeDee was me voor

[ Voor 9% gewijzigd door Mike Jarod op 15-12-2003 13:58 ]

• markg85
Oke.. errorlevel is het dus waarschijnlijk.. maar hoe doe je dan een hele range of gewoon alles?

Verwijderd

Jep dat was hem... mijn geheugen is niet zo goed meer heeft Bill wel verpest met zijn GUI'windows..... tijd voor iets meer open source achtig iets,... iets dat je kan programmeren... aaahh the good old ms-dos day's...

BtW zal thuis even kijken op mijn stoffige 486-dx2 66, dan post ik hier even de uitdraai van mijn menu,... kom je (hopelijk) een eind mee...

• markg85
Oke is goed ik wacht erop (ik zit nu tot 16.45 op school... ik hoop dat t voor die tijd nog kan).. :)

[ Voor 73% gewijzigd door markg85 op 15-12-2003 14:03 ]

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
markg85 schreef op 15 december 2003 @ 14:02:
Oke is goed ik wacht erop (ik zit nu tot 16.45 op school... ik hoop dat t voor die tijd nog kan).. :)
Je kan natuurlijk ook zelf even zoeken op Google :)

Verwijderd

Nee, helaas niet,... zit nu bij mijn vriendin.... post a.s.a.p. wanneer ik die 420MB harddisk weer in handen heb... ;)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Met het commando choice kan je menu items maken, let even op dat de errorlevels met choice terug telt. Als je 5 items hebt moet je de eerste IF ERRORLEVEL regel met =5 beginnen.

Voor je config/autoexec kan je ook gewoon bootmenu´s aanmaken en als het alleen om batches gaat kan je ook 1.bat, 2.bat aanmaken :P

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 16:42

André

Analytics dude

Dat woord lag dus op het puntje van mijn tong.

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 11:15

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Ik ben er ook al een tijd uit maar wat ik me ervan kan herinneren is dat je een combinatie van choice.com met errorlevel moet gebruiken.

Je krijgt dan iets als het volgende:

CHOICE *blablabla* (moet je even opzoeken)
IF ERRORLEVEL 0 GOTO Opdracht1
IF ERRORLEVEL 1 GOTO Opdracht2
IF ERRORLEVEL 2 GOTO Opdracht3
enz....
:Opdracht1
(dan hier je opdrachten)
:Opdracht2
(hier je opdrachten voor 2)
:Opdracht3
(guess what...)

Ik geloof dat het zo ongeveer in elkaar zat. Maar pin me er niet op vast, gebruik de search of Google voor meer info. :)

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Zie bovenstaande tips. Verder is je verhaal een beetje te onduidelijk om aan te geven wat je nu precies moet doen. Wat Pazzi zegt zou je inderdaad kunnen doen (al moet je volgens mij de volgorde van de errorlevels wel omdraaien als ik het me goed herinner).

In ieder geval - mocht je er niet uitkomen, open dan gerust een nieuw topic maar geef wel even heel duidelijk aan wat je zelf gedaan hebt - hoever je nu bent (post die code ook), wat je zelf al gedaan hebt, en laat zien dat je wel bereid bent om te zoeken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.