transparante animatie sequence in director

Pagina: 1
Acties:

• LLEEDD
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-12-2025
hoi,
ik ben bezig met een 2d spel in director en voor de character animatie gebruik ik nu png sequences, maar dit is wel redelijk zwaar voor de cpu. Ik dacht erover om gif bestanden te gebruiken maar als ik dat probeer te importeren lukt dat niet, je kan hem dan alleen als animated gif importeren of als bitmap(zonder alpha channel).

Weet iemand hoe je wel gif kan importeren?

Of is er een ander minder zwaar formaat dat ik kan gebruiken misschien jpeg2000?

Of is het misschien mogelijk een alpha kanaal aan te geven doormiddel van een compleet ander plaatje, en zo ja zou dat dan uberhaupt enige snelheidswinst opleveren?

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 08:42

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

hmmmm... daar was een truck voor en die weet ik niet meer :-/

Director gaat dan alles als losse plaatjes importeren en vervolgens kun je die plaatjes groupen en een animatie van maken (dacht ik)

maar is swf geen uitkomst, je kunt je animaties in flash maken en dan naar director halen. Die integreatie tussen beide paketten zou optimaal moeten zijn, en het is zeer licht voor de cpu want het zijn vectoren :)

Stoer; Marduq

• LLEEDD
Het lukt wel een animatie te maken met losse plaatjes, je moet dan met een counter werken, en met lingo de member van een sprite veranderen.

Heb het ook al geprobeerd met flash. Maar dat is ook niet zo`n succes want ik gebruik vanuit 3dmax gerenderde plaatjes en dat blijven ook in flash gewoon plaatjes, of je zou ze om moeten zetten naar vectoren maar dan gaan er veel details verloren of ze worden erg groot.

Het grote probleem is dat het te zwaar word met allemaal png bestanden, helemaal als je meerdere lagen gebruikt (achtergrond, character, regen , filmgrain en voorgrond). Maar misschien dat ik het met een ander bestandstype een stuk lichter word. Misschien jpeg2000 als daar een director plugin voor is tenminste, of dat nieuwe png formaat maar dat word volgens mij ook niet erg veel gebruikt nog.

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
hmm ik zou geen sprite(x).member = ... gaan doen das veel te traag denk ik

veel beter om alle sprites al klaar te zetten en deze gewoon plaatsen when and if needed...

• LLEEDD
hoe bedoel je precies, dat je ze al in de score buiten beeld klaarzet?

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
hobbit_be schreef op 15 december 2003 @ 14:08:
hmm ik zou geen sprite(x).member = ... gaan doen das veel te traag denk ik

veel beter om alle sprites al klaar te zetten en deze gewoon plaatsen when and if needed...
onzin!
wat denk je dat een filmloopje is?
(precies, die werkt exact zo)

• hobbit_be
nooit een "filmloopje" gebruikt.

Ik gaf gewoon commentaar zodat ie super snel graphics kon weergeven zoals ik die zelf ook gebruik.

Ook durf ik met de imaging lingo wel eens iets forceren. (net zoals in OpenGL subtextcopy).

• Genoil
hobbit_be schreef op 15 december 2003 @ 16:51:
nooit een "filmloopje" gebruikt.

Ik gaf gewoon commentaar zodat ie super snel graphics kon weergeven zoals ik die zelf ook gebruik.

Ook durf ik met de imaging lingo wel eens iets forceren. (net zoals in OpenGL subtextcopy).
ja dat zei m'n collega net ook al: de sprite.image veranderen zou volgens hem misschien nog wel sneller kunnen zijn.

• hobbit_be
twordt dan wel erg hardcore voor de gemiddelde director user.

als je het toch met imageging lingo oplost -> maak 1 image met daarin alle "frames". zet deze als een global memory image (dus eerst copy past zodat ie gescheiden wordt van de member)

dan per aniframe een subcopy van de pixels. ik geloof dat het sneller is eerts de copy naar mem te doen en dan te zetten, maar 100% zeker ben ik daar niet van mijn director days liggen al meer dan een jaar achter.

offtopic:
als je weet hoe je data in een image kunt droppen is dit de snelste methode om data naar director te gooien. ie: plaatsdata is een bmp ;).

• Genoil
hobbit_be schreef op 16 december 2003 @ 11:31:
twordt dan wel erg hardcore voor de gemiddelde director user.

als je het toch met imageging lingo oplost -> maak 1 image met daarin alle "frames". zet deze als een global memory image (dus eerst copy past zodat ie gescheiden wordt van de member)

dan per aniframe een subcopy van de pixels. ik geloof dat het sneller is eerts de copy naar mem te doen en dan te zetten, maar 100% zeker ben ik daar niet van mijn director days liggen al meer dan een jaar achter.

offtopic:
als je weet hoe je data in een image kunt droppen is dit de snelste methode om data naar director te gooien. ie: plaatsdata is een bmp ;).
gehehe ja da's idd wel hardcore. daarom begon ik in eerste instantie ook over filmloopjes. probleem daarmee is weer, dat hardcore lingo-ers meestal zoiets hebben van "filmloopjes?" wasda :?
Pagina: 1