Toon posts:

laptop: USB-poort kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 469 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
dus mijn laptop : compaq presario - intel celeron 500 mhz - 192 mb ram - win98SE
gisteren is mijn laptop gevallen :(
hij viel op de achterkant waar de USB-poort zit; op die USBpoort zat een klein verlengstukje-USB-kabel ingeplugd (waar ik dan de netwerk'kaart'-via-USB op aansluit)
bij het vallen is die kabel een beetje geforceerd in die USB-poort, het zat een beetje scheef
ik heb de kabel eruit getrokken en de USB-poort wat rechtgetrokken

nu gaat mijn internet niet meer (dat ging vroeger via da kabel via een USB-netwerkkaart)
het vreemde is: als ik op diezelfde USB-poort (want ik heb er maar 1) mijn digitale camera aansluit, lukt het wel om foto's over te brengen van de cam naar de PC

ik vraag me nu af of die USB-ingang kapot is? kan het? want internet gaat niet meer maar camera wel? ik begrijp het niet meer :'(

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-12-2025
Wellicht het usb-kabeltje van je netwerkkaart die defect is?? Weet je trouwens zeker dat het verlengstukje nog wel goed is??

[ Voor 35% gewijzigd door tommie-boy op 15-12-2003 12:40 . Reden: opmerking toegevoegd ]

Humor moet je serieus nemen

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-05 07:49

TwoR

Gekleurde stippen

Nou das dus niet zo moeilijk. Dan werkt de poort nog wel maar is je USB netwerk kaart gewoon stuk :? lijkt me met een beetje logisch nadenken dat je tot dezelfde conclusie kan komen.

Dus koop een nieuw netwerk USB kabeltje en probeer het eens zou ik zeggen

[ Voor 18% gewijzigd door TwoR op 15-12-2003 12:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
wel ik dacht ook dat de USB ingang nog goed moet zijn omdat de cam wel werkt
maar een mens begint soms aan alles te twijfelen... (want de USB-ingang was echt wel heel scheef! - gaat dat snel kapot?))
ik dacht dat de camera minder 'power' nodig had en dat daarom die wel nog ging (dat de USB-uitgang daarvoor nog voldoende stroom gaf)
kunnen jullie nog volgen?

het verloopstukje-USB is zeker nog goed, dus 't is ofwel de USB-nic ofwel de USB-poort

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 12:50 ]

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-12-2025
Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 12:49:
wel ik dacht ook dat de USB ingang nog goed moet zijn omdat de cam wel werkt
maar een mens begint soms aan alles te twijfelen... (want de USB-ingang was echt wel heel scheef! - gaat dat snel kapot?))
ik dacht dat de camera minder 'power' nodig had en dat daarom die wel nog ging (dat de USB-uitgang daarvoor nog voldoende stroom gaf)
kunnen jullie nog volgen?

het verloopstukje-USB is zeker nog goed, dus 't is ofwel de USB-nic ofwel de USB-poort
Ik zou het bij het kabeltje houden van je NIC. Op zich kan een usb poort wel wat hebben, maar een val kan wel foute boel zijn. Omdat je camera het nog wél doet, lijkt het er sterk op dat je usb poort het overleeft heeft.. :*)

Humor moet je serieus nemen

Verwijderd

Topicstarter
mensen, slecht nieuws :(
ik denk echt wel dat de USB-poort om zeep is
want de USB-nic werkt wel op mijn buurman zijn laptop!
ik ben heeeeel verdrietig

is er nog een oplossing om toch te kunnen surfen-via-de-kabel met m'n laptop?
USB-poort kapot, de PCMCIA-poort is ook kapot
ik heb enkel nog de gewone (56k?-)modem-uitgang => bestaat er een verlengstuk om daarvan een ethernet-poort te maken?
I hope so !!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Gooi er een usb-hup tussen, als de usb port gewoon slecht contact maakt, en dus voor de usb-nic niet de juiste spanning haalt dan is dat met een hup opgelost.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 16:16

Beaves

Usque ad Finem

djexplo schreef op 16 december 2003 @ 10:13:
Gooi er een usb-hup tussen, als de usb port gewoon slecht contact maakt, en dus voor de usb-nic niet de juiste spanning haalt dan is dat met een hup opgelost.
Dan moet je wel een hub pakken die zelf gevoed wordt en dus niet eentje die de stroom van de USB poort afhaalt, anders werkt het alsnog niet.

Helaas bestaat er niet zoiets als een converter van een modem naar een NIC naar mijn weten, ook al zou zo'n converter bestaan, het modem begrijpt toch niets van de signalen die hij binnenkrijgt.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 15:31
pcmcia kapot, usb kapot, wat doe jij met je laptop :X

Wat je zou kunnen doen, maar echt snel is het niet is een seriele - seriele verbinding te maken.... maarja, dat is ook maar 1,5 kb/sec o.i.d :P

Normalitier zou ik zeggen via de pcmcia bus, omdat usb zoiezo wel zuigt :(

Verwijderd

Topicstarter
ikke heel verdrietig zijn :(
ik vind het wet bijzonder vreemd dat de camera wel nog werkt via de USB-poort (foto's overzetten) en de nic niet, heeeel bizar :?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 15:31
Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 10:32:
ik vind het wet bijzonder vreemd dat de camera wel nog werkt via de USB-poort (foto's overzetten) en de nic niet, heeeel bizar :?
Wellicht een beetje frommelen, dus beetje naar links en naar rechts bewegen ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Icey schreef op 16 december 2003 @ 10:33:
[...]
Wellicht een beetje frommelen, dus beetje naar links en naar rechts bewegen ofzo.
en dan zou de nic wel moeten werken?
probleem is: als je aan het surfen bent, is het heel vervelend om heel de tijd te moeten friemelen...

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 10:32:
Je hebt zelf al de oplossing gegeven! :)
Waarschijnlijk zijn de datalijnen van de USB poort wel in orden maar de spanningslijnen niet. Niet alle apparaten zoals bv je camera gebruiken de spanning die op de USB poort staat, terwijl andere apparaten zoals je netwerkkaart dit wel nodig hebben.
De spanning staat op de buitenste pinnen van de USB poort en die zullen bij het verbuigen van de USB poort ook het eerste afbreken/afscheuren.

Koop een losse USB hub met een externe voeding/adapter, dan zal je netwerkkaart het waarschijnlijk wel doen.

Als je iemand kent die echt heeeeel handig is dan kan je de laptop wel openen en de verbinding opnieuw solderen. Maar een laptop openhalen is echt een tijdrovend en secuur werkje.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
_bas_ schreef op 16 december 2003 @ 10:53:
[...]

Je hebt zelf al de oplossing gegeven! :)
Waarschijnlijk zijn de datalijnen van de USB poort wel in orden maar de spanningslijnen niet. Niet alle apparaten zoals bv je camera gebruiken de spanning die op de USB poort staat, terwijl andere apparaten zoals je netwerkkaart dit wel nodig hebben.
De spanning staat op de buitenste pinnen van de USB poort en die zullen bij het verbuigen van de USB poort ook het eerste afbreken/afscheuren.

Koop een losse USB hub met een externe voeding/adapter, dan zal je netwerkkaart het waarschijnlijk wel doen.

Als je iemand kent die echt heeeeel handig is dan kan je de laptop wel openen en de verbinding opnieuw solderen. Maar een laptop openhalen is echt een tijdrovend en secuur werkje.
bedankt voor je tips!

die USB hub met externe voeding, is dat gemakkelijk te verkrijgen (bij de eerste de beste pc-boer)? en wat kost dat ongeveer?

en om de laptop te openen heb je speciale (compaq) sleutels nodig: waar kan ik die vinden? bestaat er geen mogelijkheid om er een nieuwe USB-poort in te bouwen?

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Je kan die dingen overal krijgen...

Bijvoorbeeld bij Conrad
Moet je bij computer > Hubs > USB hubs kijken en dan de vierde pagina daar staat een hub met externe voeding voor € 31,95 ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.datadisk.nl/main/diverse/graphics/usbhub11.gif

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-05 19:29

BHQ

Je zegt dat de cam wel goed werkt. Er is dus niks mis met je USB poort lijkt me......

PRobeer eens drivers te deleten en er weer op te zetten?

Verwijderd

Topicstarter
hallo mensen

de USB-poort heeft definitief de geest gegeven :(

maar nu dacht ik ineens aan iets: ik heb zo een verloopstuk USB-muisingang (zo een groen ding als jullie dat kennen, om een USB-muis op de gewone muispoort te gebruiken ipv op de USB-poort)

nu vroeg ik me af: zou het lukken om die USB-nic aan te sluiten op de muispoort met behulp van dat tussenstuk en alzo te kunnen surfen?

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:35

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 14:24:
hallo mensen

maar nu dacht ik ineens aan iets: ik heb zo een verloopstuk USB-muisingang (zo een groen ding als jullie dat kennen, om een USB-muis op de gewone muispoort te gebruiken ipv op de USB-poort)

nu vroeg ik me af: zou het lukken om die USB-nic aan te sluiten op de muispoort met behulp van dat tussenstuk en alzo te kunnen surfen?
Nee, dat gaat helemaal niet werken. Pas er ook mee op, dadelijk moet je ook nog met een seriele muis gaan werken omdat je Ps/2 poort eraan is gegaan.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 16:16

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 14:24:
hallo mensen

Niet alles wat in de pc wereld fysiek past werkt ook ;)

Die groene converter is niets anders dan een USB ingang en een PS/2 uitgang, er zit niets in kwa logica o.i.d. Sterker nog, als de USB muis geen ondersteuning heeft voor zo'n converter werkt de converter niet eens.

Wat zeker niet gaat werken is een USB modem op een PS/2 poort te zetten, die poort is alleen voor muizen en toetsenborden bedoeld, niet voor andere apparaten. Daarvoor was de COM poort bedoeld. Daarnaast krijg je het OS nooit aan zijn verstand gepeutert dat hij zaken als TCP/IP en dergelijke aan een PS/2 poort moet toewijzen.

Kortom, het gaat jammer genoeg niet.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Pagina: 1