Toon posts:

2 nic's: hoe bepaal je dewelke actief is?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
dus ik heb op mijn laptop (celeron 500 Mhz-192 MB RAM-win 98SE) 2 nic's aangesloten: één op de USB-poort en één via de PCMIA-ingang
allebei staan ze in de lijst van 'netwerkomgeving', allebei met TCP/IP geïnstalleerd en alles goed en wel

mijn vraag is nu: hoe bepaal je dewelke actief is? of kun je ze allebei door elkaar gebruiken?
moet je de ene 'uitschakelen' om de andere te kunnen gebruiken en zoja, hoe doe je dat dan?
thanx!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02 20:48
je kan ze allebei tegelijk gebruiken. De een stel je bijvoorbeeld in voor je breedband internet en de ander verbind je aan een 2e pc of iets dergelijks.

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

over het algemeen maakt dit helemaal niks uit.
prik je kabel in de PCMCIA en die word klaargemaakt voor gebruik (met win2k en xp wel iig) lijkt me hetzelfde met die USB

Verwijderd

Topicstarter
Omebas schreef op 15 december 2003 @ 12:11:
je kan ze allebei tegelijk gebruiken. De een stel je bijvoorbeeld in voor je breedband internet en de ander verbind je aan een 2e pc of iets dergelijks.
je moet ze dus allebei afzonderlijk instellen?
of kan je ze echt allebei door elkaar gebruiken, dus kabeltje eruitprikken en in de andere nic pluggen, en je kan surfen?

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ik heb me dit ook wel eens af zitten vragen.
Onder linux had ik eerst 2 NIC's die beide waren aangesloten. Is heel vreemd hoe dat werkt.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Verder niet vreemd hoor. En ja, je moet ze natuurlijk wel beiden apart configureren. Wanneer je twee printers aan je pc koppelt, moet je ze toch ook allebei installeren?!

Verder weet je pc na je configuratie wat hij met welke kaart kan doen. Je andere pc's zullen op een ander subnet zitten dan de kaart waarmee je het internet op gaat. Wanneer je dus gaat internetten, zal hij automatisch de juiste kaart pakken.
Verder kan je het beste natuurlijk twee kabeltjes gebruiken zodat het echt tegelijkertijd werkt. Niet zoals je zelf voorstelt, want er zijn genoeg softwarematige oplossingen om je netwerkinstellingen snel te veranderen. Wanneer je dat zou willen, werkt dat beter/handiger dan telkens het kabeltje er-uit/in te pluggen..

succes!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Ik snap het probleem niet helemaal.

Leg eerst maar eens uit waar je de netwerkkaarten op aansluit :) Internet? Modem? Router? LAN?

Overigens kun je in Win98SE bij de TCP/IP eigenschappen in Netwerkeigenschappen aangeven welke het standaardprotocol moet worden, dat is dan Windows' eerste keus.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• NL1PSR
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03-2024
Leg eerst maar eens uit waarom je 2 netwerkkaarten nodig denkt te zijn. :O Of moeten wij die voor je bedenken.

Weet je nog die keer samen in de trein. Ik stak me kont uit het raam en jij je hoofd. En iedereen dacht dat we een tweeling waren.

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
NL1PSR schreef op 15 december 2003 @ 12:28:
Leg eerst maar eens uit waarom je 2 netwerkkaarten nodig denkt te zijn. :O Of moeten wij die voor je bedenken.
Situatie bij mij thuis: Pa's pc krijgt z'n internet direct van de chello modem (netwerkkaart 1).
Om de pc boven ook internet te geven zit er een wifi kaartje in pa's pc (netwerkkaart 2) en in die van mij.

Een pc kan zo ook meerdere ip's hebben.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

@Cubix: leuk dat we nu ook jouw toepassing weten, maar tgaat eigenlijk een beetje om die van de topicstarter. 2 NICs, tuurlijk kan dat, maar wat is het probleem :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
limoentje schreef op 15 december 2003 @ 12:27:
Ik snap het probleem niet helemaal.

Leg eerst maar eens uit waar je de netwerkkaarten op aansluit :) Internet? Modem? Router? LAN?

Overigens kun je in Win98SE bij de TCP/IP eigenschappen in Netwerkeigenschappen aangeven welke het standaardprotocol moet worden, dat is dan Windows' eerste keus.
NL1PSR schreef op 15 december 2003 @ 12:28:
dus het zit zo:
ik gebruik de pc (beide nic's) om te internetten via de kabel
mijn pc is aangesloten op een router (barricade), die een ingebouwde switch heeft
dus kabel-internet komt binnen via de modem, vanuit de modem kabel naar de router; vanuit de router kabel naar de pc (en naar nog een andere pc)

maar dus: ik gebruik beide nic's voor hetzelfde: op het internet gaan
waarom 2 nic's gaan jullie dan vragen ;) ?
welzo: de nic via PCMCIA werkt soms niet goed en dan moet ik zo friemelen aan die nic
daarom heb ik ook een USB-nic, dan kan ik probleemloos surfen
maar aangezien ik maar één USB-uitgang heb, heb ik soms die uitgang nodig voor iets anders en moet ik tijdelijk terug (proberen) surfen via de PCMCIA-nic
snappen jullie?

trouwens: bij die PCMCIA twijfel ik of het aan de nic dan wel aan het PCMCIA-slot zelf ligt want als ik wat op de kaart duw gaat het wel; hoe kan ik 100 zeker weten of mijn PCMCIA-slot kapot is of niet? (ik heb geen andere PCMCIA-attributen ter beschikking)

bijkomend probleem is dat mijn laptop gisteren gevallen is op de USB-uitgang (zie andere post bij 'hardware' - overige hardware)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als je XP hebt kan je ze makkelijk uitschakelen: met rmk op het icoontje klikken en 'uitschakelen' kiezen.

Ik heb ook zo'n soort vraag:
In mijn laptop (met Windows XP) heb ik zowel draadloos als bedraad lan.
In huis heb ik ook een draadloos en bedraad lan (waar de laptop normaal staat is geen bedraad lan)

Is er een mogelijkheid tot het automatisch overschakelen tussen draad en loos?
Nu moet ik eerst het loze uitzetten en dan pas de draad er in pluggen om met de draad verder te gaan (100Mbit is nog altijd sneller dan 54Mbit bij grote bestanden oversturen) en omgekeerd.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Kun je in XP niet gewoon de NIC met kabel voorrang geven boven draadloos? Als er dan geen kabel inzit neemt ie automagisch de draadloze verbinding, voor zover ik weet.

In het venster Netwerkverbindingen, menu Geavanceerd, optie Geavanceerde instellingen.
Hier kun je de volgorde van de netwerkverbindingen aangeven.

[ Voor 32% gewijzigd door roelio op 15-12-2003 12:53 ]

Pagina: 1