Toon posts:

Wat is gangbaarder: hi-res/low AA+AF of low-res/high AA+AF?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een P4 3.0 met Radeon 9800 Pro computer gekocht. Tot nu toe gebruikte ik nooit FSAA en AF (op m;n oude Athlon 1600+ met GeForce 3 Ti200), maar dat ga ik nu natuurlijk wel doen!

Nu ben ik gewend altijd alles op een zo hoog mogelijke resolutie te WILLEN spelen, omdat je dan toch het mooiste beeld krijgt. Maar met FSAA en AF kun je op lagere resoluties ook al mooie (lees: kartelloze) beelden krijgen.

Ik lees her en der nogal tegenstrijdige instellingen. Zo las ik dat iemand Lock-On op 800x600 speelde met 6xFSAA en 16xAF. Ik zou denken dat 1024x768 met de meer gangbare 4xAA en 8xFA mooier zou zijn. Of vergis ik me?

In hoeverre heeft FSAA en AF de nadelen van een bepaalde resolutie op? Ik bedoel: zijn daar algemeen gangbare ideeën over? Ik kan me voorstellen dat er een bepaalde verhouding zit tussen de res en de beeldverbeteraars.

Daarnaast vraag ik me af wat nou meer fsp oplevert: een hogere res met lagere FSAA/AF of een lagere res met meer FSAA/FF. Of is dit allemaal erg 'spel-gebonden' en kan je hier geen algemene opmerkingen over maken.

Ik speel op dit moment het meeste op 1024x768 of soms 1280x1024 met 4xFSAA en 8xFA, maar ikmoet zeggen dat ik dan toch al gauw de fps laag wordt. 4x en 8x is toch wel aardig wat, schijnbaar... Maar ja, ik heb o.a. een nieuwe computer gekocht omdat ik van de karteltjes af wilde, dus...

Ik ga sowieso wat experimenteren (natuurlijk) om te zien of 2xFSAA ook nog effect heeft, maar ik was gewoon benieuwd welke instellingen jullie meestal gebruiken en wat het antwoord is op de vraag: Wat is gangbaarder: hi-res/low AA+AF of low-res/high AA+AF?

Verwijderd

Voor mij is gangbaar: de hoogste resolutie die nuttig (refreshrate en pixelscherpte) is op de monitor + de hoogste AA/AF instellingen. Zo kom ik uit op <1280x1024@32

Hogere resolutie is notedone, want dan houd ik geen uren gamen uit.
Tsja en hogere AA/AF instellingen, dat is afhankelijk van wat "het beestje" trekt en hoger dan 6/16x kan de kaart niet.

Op extreem lage resoluties gamen is sowieso een beetje lullig: even sniperen wordt dan al snel een kermis waarbij je op blokjes schiet :)

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 12:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik las ook nog ergens dit:

'You can run FSAA and full aniso if you want less detail in your graphics, or put up with a few jaggies and get more candy.'

Met FSAA wordt alles wat onscherper, wat door Aniso weer een beetje wordt rechtgetrokken (voor zover ik het begrijp: Aniso is daar niet voor, maar het helpt er wel mee, als je begrijpt wat ik bedoel)). Maar deze quote doet also met FSAA alles echt minder gedetailleerd wordt...

Ik ga vanavond toch eens kijken in hoeverre ik verschil zie tussen FSAA 4x en 2x. Wellicht is geen FSAA maar wel Aniso (voor de scherpte in de verte) uiteindelijk toch nog mooier... Zoals ik al zei heb ik ook een pittige machine gekocht om van de karteltjes af te komen, maar ja, als alles dan mindern scherp en gedetailleerd wordt en het ook nog ladingen fps kost, dan weet ik het ook nog niet helemaal...

Ik heb bijvoorbeeld ook een wat tegenvallende Call of Duty fps. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik helemaal geen FSAA gebruik. Wat op zich wel weer zonde is, natuurlijk...

Lastig hoor, al die keuzes... ;)

Verwijderd

het legt enorm aan wat je zelf ziet en aan het spel. Bij een spel als XIII zie je het verschil echt wel tussen 2x of 6x AA maar met nfs u splinter cell of wat dan ook zie ik het echt totaal niet. Het enige wat ik weet is dat of ik 2x of 6x die 20 a 35 fps minder betekent op mijn radeon 9600xt :s. Bij splintercell zie ik trouwens nog niet eens het verschil of ik alles op high of low quality zet.

Verwijderd

Ik heb bijvoorbeeld ook een wat tegenvallende Call of Duty fps.
Daar noem je ook een imo raar geprogrammeerd spel. Zelfs op de hoogste settings speelt dat spel het nog klaar om m'n CPU meer te belasten als m'n videokaart (zie ik aan de temperaturen) terwijl andere spellen (Vietcong, Hidden & Dangerous 2 bijvoorbeeld) de videokaart maximaal belasten.

Kortom, het verschilt nogal per spel.

(FS)AA is niets anders als pixelinterpolatie, er worden subpixels gemaakt die er oorspronkelijk niet waren. Qua tekst zou je dat kunnen vergelijken met Clear Type SubPixel rendering
Afbeeldingslocatie: http://image.grc.com/cleartype13.gif Afbeeldingslocatie: http://image.grc.com/cleartype15.gif

Afbeeldingslocatie: http://image.grc.com/cleartypephoto1.jpg Afbeeldingslocatie: http://image.grc.com/cleartypephoto2.jpg