Toon posts:

Moiré effect op te lossen met andere videokaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn 21" Eizo monitor last van Moiré patronen.
Dit zijn patronen in de vorm van gebogen lijnen die ontstaan wanneer 2 rasters over elkaar worden gelegd.

Er zit een Moiré reduction functie op de monitor maar die helpt niet voldoende.

Zou het misschien helpen als ik een andere (zwaardere) videokaart installeer?
Ik heb nu een 32 mb kaartje van Creative.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

welk type? Andere resoluties geeft het zefde effect? Probeer eerst een andere kaart uit voordat je een nieuwe koopt.. Moiré komt vaak voor bij cheap ass monitors..

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Probeer eens een andere refresh frequency.

Ik had voorheen met mijn GF4 moiré in DOS mode (640X480 @ 60 Hz), maar in Windows (1024X768 @ 85 Hz) was het strak. Tegenwoordig heb ik een TFT via DVI en boeit het niet meer, dat is altijd strak.

@henkleerssen: ik zou Eizo niet echt cheap ass willen noemen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Probeer een andere refreshrate. IME helpt dat meestal vrij goed. Een andere vga kaart kan het probleem ook verhelpen.

Verwijderd

Topicstarter
Andere refreshrates geven andere patronen, maar het verdwijnt niet.
Ik heb een Eizo flexscan F784-T 21". De videokaart is een Creative Annihilator 32mb.

Wanneer ik de horizontale en verticale grootte van de monitor wijzig dan verdwijnt op een gegeven moment het Moiré effect. Ik heb dan alleen óf een plaatje dat gedeeltelijk buiten beeld valt óf een plaatje dat veel kleiner is dan m'n beeldbuis. Ook de verhoudingen kloppen dan niet meer.

Ik heb helaas geen 2e videokaart die ik kan iutproberen.

Welke videokaart zou je adviseren voor grafisch ontwerp?
Het is belangrijk dat de kleuren kloppen.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 11:23:
Andere refreshrates geven andere patronen, maar het verdwijnt niet.
Ik heb een Eizo flexscan F784-T 21". De videokaart is een Creative Annihilator 32mb.

Wanneer ik de horizontale en verticale grootte van de monitor wijzig dan verdwijnt op een gegeven moment het Moiré effect. Ik heb dan alleen óf een plaatje dat gedeeltelijk buiten beeld valt óf een plaatje dat veel kleiner is dan m'n beeldbuis. Ook de verhoudingen kloppen dan niet meer.

Ik heb helaas geen 2e videokaart die ik kan iutproberen.

Welke videokaart zou je adviseren voor grafisch ontwerp?
Het is belangrijk dat de kleuren kloppen.
eizo.. oeps.. daar had ik overheen gelezen.. das doorgaans goed.
Heb je niet wat meer settings bij een nieuwere driver voor die grafische kaart om de uit beeld vallende plaatje weer goed te krijgen?

Voor goede grafische kaarten 2d .. met "kloppende" kleuren kun je eens kijken naar een Matrox kaart. 550 of zo is dan al genoeg.
Pagina: 1