Toon posts:

Maken database. Welke software?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het opzetten van een database voor mijn werk. Ik zal even uitleggen wat het precies inhoudt;

Het is een database waarin programmeersoftware, firmware en handleidingen zijn te vinden van telecomproducten. Nu wil ik dit een beetje makkelijk toegankelijk maken voor iedereen binnen het bedrijf en de monteurs die op weg zijn. Deze monteurs moeten dus via hun laptop aanspraak kunnen maken op de database waarmee ze dus altijd de nieuwste software, firmware en handleidingen van de producten bij zich hebben.

Het zou dus ook makkelijk zijn als er van tijd tot tijd makkelijk wijzigingen aangebracht kunnen worden dmv databasemanagementsoftware of iets dergelijks.

Het probleem is nu dat ik geen enkele ervaring heb met databases. Dus daarom vraag ik hier even of er mensen zijn die weten wat ik wil en wat ik zoek zodat ik me verder kan verdiepen in de gesuggereerde software.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-09 13:02

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

In MS Access moet je een heel eind kunnen komen. :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 15 december 2003 @ 10:45:
In MS Access moet je een heel eind kunnen komen. :)
Daar zat ik al aan te denken. Ook aan webbased via MySQL, maar dat is misschien te complex om te doen. Maar als 't niet anders is wil ik me daar ook wel in verdiepen.

Toevoeging;

Handleidingen zijn .PDF
Software, firmware en drivers zijn .EXE of .ZIP

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 10:47 ]

Verwijderd

Wil je het uitgebreid ? Wil je het helemaal aan je wensen kunnen aan passen ? Wil je leren programmeren. Of wil je een kant en klare oplossing. Het simpelst is denk ik Access.
Anders kom je toch al gauw op PHP,ASP of in die trand.

Het is natuurlijk niet alleen een stukje software komt nog best wel wat bij kijken. Zoek is wat op het forum er zijn meer mensen met zulke problemen geweest.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 10:48:
Wil je het uitgebreid ? Wil je het helemaal aan je wensen kunnen aan passen ? Wil je leren programmeren. Of wil je een kant en klare oplossing. Het simpelst is denk ik Access.
Anders kom je toch al gauw op PHP,ASP of in die trand.

Het is natuurlijk niet alleen een stukje software komt nog best wel wat bij kijken. Zoek is wat op het forum er zijn meer mensen met zulke problemen geweest.
Het moet natuurlijk geen zelfstudie van een paar uur per dag gaan worden. Dat is niet rendabel. Ik ben best bereid om me te verdiepen in PHP of ASP, maar ik heb op dit moment geen flauw idee of dat erg ingewikkeld is te leren en of het loont om dat te leren voor een relatief klein projectje.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-09 13:02

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 10:45:
Daar zat ik al aan te denken. Ook aan webbased via MySQL, maar dat is misschien te complex om te doen. Maar als 't niet anders is wil ik me daar ook wel in verdiepen.
Je kan het zo complex maken als je wilt. Je kan een complete N-tier opzet maken, met als basisdatabase SQL Server / Oracle / MySQL / MS Access. Deze is dan webbased te benaderen via ASP, PHP, ASP.Net, etc.
Vervolgens kan je er nog een KB aan koppelen, zodat mensen hun ervaringen kunnen 'vastleggen' om zo in de toekomst sneller oplossingen te vinden.

Vervolgens je vraag of het makkelijk te leren is.. Vergelijk het met de taal Frans; je leert al snel een beetje wat woordjes, maar wil je het echt goed doen (zonder fouten), dan is het lastiger dan je denkt.
Sowieso vereist een compiler 100% correcte syntax; 99.9% goede code doet het dus niet en is dus helemaal fout.

Dit om het andere uiterste te geven; tegenover standaard MS Access. En je oplossing zal ergens tussen 1 van beide uitersten liggen.

Het is alleen de vraag:
1. Hoeveel tijd c.q. budget heb je
2. Is het niet enorme overkill.

[ Voor 28% gewijzigd door gorgi_19 op 15-12-2003 11:01 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 15 december 2003 @ 10:56:
[...]
Het is alleen de vraag:
1. Hoeveel tijd c.q. budget heb je
2. Is het niet enorme overkill.
1. Tijd is niet zo vreselijk belangrijk. Het zou natuurlijk wel lekker zijn om het binnen een paar maanden klaar te hebben. Budget wil ik zo laag mogelijk houden.
2. Daarom zoek ik een beetje naar een gulden middenweg.

Verwijderd

Waarom zou je zelf iets ontwikkelen als je op een goedkope manier bij een profesioneel bedrijf iets kan laten maken.

Kijk eens op www.si-systems.nl.

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 13:18
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 13:17:
Waarom zou je zelf iets ontwikkelen als je op een goedkope manier bij een profesioneel bedrijf iets kan laten maken.

Kijk eens op www.si-systems.nl.
uhm... spam?!

Verwijderd

Nee, advies. Soms kan het makkelijker zijn wanneer je iets kant en klaar kan kopen. Dan dat je het zelf maakt.

Natuurlijk heb je gelijk dat zelf bouwen leuker is dan kopen bij een derde partij.

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 13:18
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 14:40:
Nee, advies. Soms kan het makkelijker zijn wanneer je iets kant en klaar kan kopen. Dan dat je het zelf maakt.

Natuurlijk heb je gelijk dat zelf bouwen leuker is dan kopen bij een derde partij.
offtopic:
Het zou een advies geweest zijn als je die link er niet bijgezet had :)

Verwijderd

Ik moet voor school een tijdje werken met MS Access voor een Project Opdracht, maar ik mag van geluk spreken dat ik door mijn ervaring met MySQL (en dus ook SQL) dat ik al redelijk wat af weet van SQL. Want werken via Access en daarin Queries maken voor je tabellen, ik vindt het echt een ramp.

Vreselijk programma als je het mij vraagt. Daarom heb ik nog het geluk dat je nog via de "Ontwerpweergave" gewoon de SQL kan benaderen, want anders zou ik via een zeer niet-gebruikersvriendelijke ontwerpomgeving ingewikkelde Queries moeten maken. Dan zou ik moeten leren werken met Access, en dat heeft veel minder te maken met een database dan je zou denken.

Dit doet me overigens denken aan de manier waarop Frontpage (ook van MS) werkt, ook vreselijk...
Pagina: 1