• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-01 18:46
Dit hoor je wel eens, door het steeds meer mengen van alle mooie kleurtjes die
onze aardkloot rijk is, verdwijnen er steeds meer blonde mensen. En dan bedoel
ik ook echt blonde mensen, wiens wenkbrauwen ook blond zijn, en uiteraard niet
de dames die een pot verf door hun haar hebben gegooid.

Maar waarom zie je dat nu pas gebeuren ?
En als we er van uit moeten gaan dat Adam en Eva de eerste mensen waren op de aarde dan zou er eigenlijk nooit onderscheidt moeten bestaan in haarkleur.
Als beide nl. donkerblond waren, zou blond nooit voor moeten komen op deze wereld. Tenzij, en dat is iets wat ik dus niet zeker weet, is of klimaat onderscheidt
maakt in haarkleur.

Maar wat denken jullie ? Zullen echte blondines voor altijd verdwijnen ?

Mijn YouTube Channel

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-01 16:24
't Zou echt heel jammer zijn.... :{

Vind blondines toch altijd flink in contrast staan met "donkere" soorten mensen. Variatie is goed, stel je voor als er straks alleen maar brunettes rondlopen.

[ Voor 72% gewijzigd door Arnout op 15-12-2003 10:29 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Doordat mensen niet meer in het zelfde groepje (dorp, stad, land, continent) blijven onstaat er steeds meer menging.

Blond was dacht ik niet zo 'sterk' dus dat wordt verdrukt door de andere kleuren.
Rood is ook aan het 'uitsterven'.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-01 15:50
Snowwie schreef op 15 december 2003 @ 10:27:
....
En als we er van uit moeten gaan dat Adam en Eva de eerste mensen waren op de aarde dan zou er eigenlijk nooit onderscheidt moeten bestaan in haarkleur.
Als beide nl. donkerblond waren, zou blond nooit voor moeten komen op deze wereld.
....
Dat ligt er denk ik aan of je de evolutietheorie of de bijbel geloofd :)

Ik vraag me trouwens ineens af of haarkleuren gemengd kunnen worden of dat er 1 ouder is die de haarkleur bepaald. (maw. iemand met rasta haar en een blondine =bruin of zwart of blond)

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Blond en rood zijn 'zwakke' genen ofzoiets, dus het zal steeds minder vaak voorkomen. Overigens is haarkleur volgens mij inderdaad aan huidskleur en dan vooral geografische locatie gekoppeld, daarom zijn donkerdere mensen en negers meestal zwart van haarkleur.

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Omdat er pas sinds enige tijd grootschalig gereisd wordt en volkeren uit diverse werelddelen zich over de planeet herverdelen.
En als we er van uit moeten gaan dat Adam en Eva de eerste mensen waren
Daar moet je dus niet vanuit gaan. Er zijn scheepsladingen bewijs die die hypothese tegenspreken.
Zullen echte blondines voor altijd verdwijnen ?
Uiteindelijk wel.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Dit hoor je wel eens, door het steeds meer mengen van alle mooie kleurtjes die
onze aardkloot rijk is, verdwijnen er steeds meer blonde mensen. En dan bedoel
ik ook echt blonde mensen, wiens wenkbrauwen ook blond zijn, en uiteraard niet
de dames die een pot verf door hun haar hebben gegooid.

Als beide nl. donkerblond waren, zou blond nooit voor moeten komen op deze wereld. Tenzij, en dat is iets wat ik dus niet zeker weet, is of klimaat onderscheidt
maakt in haarkleur.

Maar wat denken jullie ? Zullen echte blondines voor altijd verdwijnen ?
Ze hadden uitgerekend dat de echte blond(en/ines) in een ruime duizend jaar een zeldzaamheid zullen zijn geworden, tenzij ze zich speciaal afzijdig houden en trouwen met andere blonde mensen :)

Ik denk dat als het mengen zo door gaat men tegen die tijd allemaal 1 kleur heeft: "licht krokant" :P. Uiteraard zullen er wel gebieden overblijven waar men nog niet (volledig) gemengd is, maar het scheelt wel een hoop ellende als iederen dezelfde kleur heeft. Hoeven we aleen nog te bakkeleien over geloof

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Karel V

Een simpele ziel

Rey Nemaattori schreef op Monday 15 December 2003 11:50
Uiteraard zullen er wel gebieden overblijven waar men nog niet (volledig) gemengd is, maar het scheelt wel een hoop ellende als iederen dezelfde kleur heeft. Hoeven we aleen nog te bakkeleien over geloof
Dus jij beweerdt dat er dan alleen nog over geloof gebakkeleid wordt als het zover is. Er zal geen ruzie ontstaan als mister A iets jat van mister B. Er zal nooit meer gebakkeleid worden over grondgebieden? Etc. etc.
Hmm de perfecte wereld.
offtopic:
Ik hoop dat dit meer is dan alleen een utopische gedachte. Om het zo maar te zeggen
Confusion (Moderator W&L) - Monday 15 December 2003 10:36
Uiteindelijk wel.
Lijkt me toch wat te defenetief gesteld. Mensen die in het noorden wonen hebben meestal een lichtte huid en blond haar. Mensen in de Middellands zeestreken hebben meestal donker haar en een donkere getinte huid. Mensen in de tropische gebieden hebben meestal donker haar en een donkere huid. Waarschijnlijk is de haar en huidskleur geralateerd (als ik het goed zeg) aan de omgeving waar mensen wonen.
offtopic:
K'ga maar in het noorden wonen :P

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Karel V schreef op 15 december 2003 @ 12:16:
Lijkt me toch wat te definitief gesteld. Mensen die in het noorden wonen hebben meestal een lichtte huid en blond haar. Mensen in de Middellands zeestreken hebben meestal donker haar en een donkere getinte huid. Mensen in de tropische gebieden hebben meestal donker haar en een donkere huid. Waarschijnlijk is de haar en huidskleur geralateerd (als ik het goed zeg) aan de omgeving waar mensen wonen.
Haar- en huidskleur worden niet bepaald door de omgeving waar je opgroeid. Ze worden genetisch bepaald. Donkere kleuren zijn vaak genetisch dominant over lichte kleuren, dus volledige 'lichte' mensen zullen uiteindelijk niet meer bestaan als we ons op de huidige wijze blijven vermengen. Lijkt me prima: hoe meer lichte chocola hoe beter; dan is discriminatie op basis van huidskleur tenminste domweg niet meer mogelijk

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-01 13:32
maakt in haarkleur.
De plaats waar we leven heeft bepaald hoe we eruit zijn gaan zien. Daarom zijn die negers ook zwart en niet wit (lichaam heeft zich aangepast aan de leefomgeving) Bij veel zon krijg je veel pegment (pigpeg :? ) waardoor je er beter tegen kan en je huidt niet verbrandt.

Maarja lekker boeiend dit halfbloedjes zijn toch veel lekkerder dan blondines ;)
Confusion schreef op 15 december 2003 @ 12:24:
[...]

Haar- en huidskleur worden niet bepaald door de omgeving waar je opgroeid. Ze worden genetisch bepaald. Donkere kleuren zijn vaak genetisch dominant over lichte kleuren, dus volledige 'lichte' mensen zullen uiteindelijk niet meer bestaan als we ons op de huidige wijze blijven vermengen. Lijkt me prima: hoe meer lichte chocola hoe beter; dan is discriminatie op basis van huidskleur tenminste domweg niet meer mogelijk
Tegenwoordig wordt de kleur van je huidt en haar idd niet meer bepaald door je omgeving omdat het geneuk tussen de rassen sneller gaat dan de evolutie :)

[ Voor 30% gewijzigd door Omebas op 15-12-2003 12:26 ]

Verwijderd

Uiteindelijk wel.
Waarom? Er is naar mijn weten geen selectiedruk tegen blond zijn, met als gevolg dat de frequenties waarmee de allelen die een blonde haarkleur veroorzaken, voorkomen gemeten over de totale wereldbevolking niet zal veranderen. Er zullen wel minder blonde mensen komen naarmate de wereldbevolking genetisch homogener wordt, maar aangezien de voor blonde haarkleur verantwoordelijke allelen niet verdwijnen zullen er altijd mensen over blijven bij wie toevallig de juiste combinatie van allelen ervoor zorgt dat ze blond zijn.

Verwijderd

Donkere kleuren zijn vaak genetisch dominant over lichte kleuren, dus volledige 'lichte' mensen zullen uiteindelijk niet meer bestaan als we ons op de huidige wijze blijven vermengen. Lijkt me prima: hoe meer lichte chocola hoe beter; dan is discriminatie op basis van huidskleur tenminste domweg niet meer mogelijk
Ik weet niet of ik dat daar wel voor over heb. Discriminatie zal altijd blijven, op grond van wat dan ook. De mens vindt altijd wel iets om de ander tot zondebok te maken.

Maar inderdaad, als we ons zo blijven vermengen zou dit wel een van de resultaten kunnen zijn. Al weet ik niet of we echt een vermenging op zo'n grote schaal gaan krijgen; gelijke verdeling van kleur bereik je niet zomaar en dat heb je wel nodig om maximaal effectief te mengen (dus om het 'licht krokante tintje' overal uiteindelijk te krijgen). Wat ik bedoel is dat er nog wel lange tijd culturen/bevolkingsgroepen behoorlijk op zichzelf blijven staan.
En volgens mij is het in nog niet veel culturen zo dat een interraciaal huwelijk in de praktijk exact dezelfde status heeft als een huwelijk 'met je eigen soortgenoot'. Dat is een heikel punt natuurlijk. Zoiets verlangzaamt mening.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 13:00 ]

• Indigo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-12-2025

Indigo

NEE, ik ben niet blauw!

Blond haar, rood haar en blauwe ogen komen niet vaak voor. Deze eigenschappen zitten op recessieve allelen. Dominante allelen'winnen' van de recessieve allelen.

Stel blond haar noem je b en bruin haar noem je B. Dan zijn de combinaties te bedenken als volgt: BB, Bb, bB en bb. Alleen bb is blond haar, de overige bruin. Dus 3/4 van de mensen hebben wel de allelen van blond haar en kunnen dat wel doorgeven, maar in het totaal heeft maar 1/4 blond haar. Zo zal na generaties uiteindelijk veel bruin haar zijn en minder blond.

De LabVIEW Guru

• Erwin_F
  • Laatst online: 16-03-2025

Erwin_F

hoi

ach ze weten vast wel op 1 of andere manier zon geen op te slaan zodat je in de toekomst kan zeggen " ik wil een kind met blond haar" ;)

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 12:29:
Waarom? Er is naar mijn weten geen selectiedruk tegen blond zijn, met als gevolg dat de frequenties waarmee de allelen die een blonde haarkleur veroorzaken, voorkomen gemeten over de totale wereldbevolking niet zal veranderen. Er zullen wel minder blonde mensen komen naarmate de wereldbevolking genetisch homogener wordt, maar aangezien de voor blonde haarkleur verantwoordelijke allelen niet verdwijnen zullen er altijd mensen over blijven bij wie toevallig de juiste combinatie van allelen ervoor zorgt dat ze blond zijn.
Ik denk dat je gelijk hebt ja: er zal altijd een kans op blonde mensen blijven. Maar als de hoeveelheid 'blonde' genen constant blijft, bijvoorbeeld 1/20e van alle haarkleur genen die er op dit moment op de aarde zijn, en je verspreid die over de hele wereld in plaats van over de Westerse bevolking, dan wordt de kans op 'blonde' mensen wel exponentieel kleiner met de verspreidingsfactor. Zes miljard mensen met 300 miljoen 'blonde' genen, geeft, wanneer die genen over 600 miljoen mensen verdeeld zijn, een kans van 1 op 4 op een blond kind. Verspreid je diezelfde hoeveelheid genen over 6 miljard mensen, dan wordt de kans op een blond kind 1 op 400. Dan kom je al aardig in de richting van de kans op bepaalde erfelijke aandoeningen; 1 op 400 is erg weinig. Maar je hebt gelijk: zolang er geen selectiedruk is, zullen blonde mensen blijven bestaan.
Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 12:36:
Wat ik bedoel is dat er nog wel lange tijd culturen/bevolkingsgroepen behoorlijk op zichzelf blijven staan.
Absoluut waar, maar ik doel ook op behoorlijk lange tijdsschalen; zeg orde duizend jaar van nu.

[ Voor 18% gewijzigd door Confusion op 15-12-2003 13:20 ]

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:15

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Kijk naar de volledige wereldbevolking. Hoeveel procent daarvan is blond?

Blond haar komt alleen voor bij van oorsprong noord-Europese mensen. En die zijn FLINK in de minderheid! Laten we heel ruim stellen dat 5% van de wereldbevolking blond is. Dat zou volgens de genetica betekenen dat in totaal 15% van de wereldbevolking de genen voor "blond zijn" meedraagt. Wegens het ontbreken van evolutionaire druk, zal dat zo blijven. Maar waar nu de "blonde genen" geconcentreerd zijn in Noord-Europa en Noord-Amerika, zal dat zich steeds meer gaan versprijden.

Nu zijn blonde mensen, voor ons, nog vrij normaal. Maar over pak hem beet 1000 jaar zullen die blonde mensen zo evenredig over de aardbol verdeeld zijn, dat ze waar dan ook lokaal "zeldzaam" zijn, terwijl het eigenlijke percentage tov de hele wereldbevolking niet is afgenomen.

Rood haar zal echter wél gaan verdwijnen. Dat is namelijk een overtreffende trap van "blondheid", waar een vrij complexe combinatie van recessieve allelen voor nodig is. Om een blond kind te kunnen krijgen, moeten BEIDE ouders blond zijn. Stel dus dat 5% van de wereldbevolking blond is, dan is slechts 0,25% van de koppels beiden blond. En de kans om dan een roodharig kind te krijgen is dan ook nog maar iets van 5%. Dus slechts 0,0125% van de wereldbevolking zal dan roodharig kunnen zijn. Eén op de 80.000. En dat is zeer optimistisch berekend.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

[...]

Ok, dat neem ik dan even van je aan. Hoe komt het volgens jou dan dat als je bij de evenaar begint, rustig naar boven gaat je steeds lichtere mensen tegenkomt. Telkens een tint lichter tot je bij vrij licht uitkomt.

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Confusion (Moderator W&L) schreef op Monday 15 December 2003 12:24

Maar hoe verklaar je dan dat in het noorden zo als ik al zij, lichtere mensen wonen dan in het zuiden? Met een argument van: dat is genetisch bepaalt, weet ik nog niks, dat is hetzelfde als zeggen: omdat de wereld rond is is jou stelling onjuist. En dat donker dominant is boven licht gekleurde mensen weten we nu wel. Maar dat verklaart nog niet waarom er in de koudere streken lichtere mensen wonen.
K'zou toch ff wat meer willen weten, voordat ik zomaar een, twee, drie dat standpunt kan aannemen.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01 13:28

EXX

EXtended eXchange

Door de rassenvermenging zul je uiteindelijk een licht-getint ras overhouden, met donker haar en bruine ogen.

Dat wil echter niet zeggen dat blauwe ogen en blond haar volledig zullen verdwijnen. Als de ouders een goede combinatie vormen kan het wel. Alleen de kans wordt veel kleiner.

Je ziet het ook bij dieren, bv honden. Die hebben op het algemeen bruine ogen (muv de sledehonden). Toch zie je af en toe een beest met blauwe ogen, ondanks dat beide ouders bruine ogen hebben. Dit komt voor ook bij rassen die doorgaans bruine ogen behoren te hebben en waar exemplaren die blauwe ogen hebben niet verder voor de fok worden gebruikt (bv. Bernersennen honden). Zelfs daar onstaan af en toe dieren met blauwe ogen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:49

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 16:43:
[...]
Ok, dat neem ik dan even van je aan. Hoe komt het volgens jou dan dat als je bij de evenaar begint, rustig naar boven gaat je steeds lichtere mensen tegenkomt. Telkens een tint lichter tot je bij vrij licht uitkomt.
Karel V schreef op 15 december 2003 @ 16:58:
[...]
Maar hoe verklaar je dan dat in het noorden zo als ik al zij, lichtere mensen wonen dan in het zuiden? Met een argument van: dat is genetisch bepaalt, weet ik nog niks, dat is hetzelfde als zeggen: omdat de wereld rond is is jou stelling onjuist. En dat donker dominant is boven licht gekleurde mensen weten we nu wel. Maar dat verklaart nog niet waarom er in de koudere streken lichtere mensen wonen.
K'zou toch ff wat meer willen weten, voordat ik zomaar een, twee, drie dat standpunt kan aannemen.
Twee keer dezelde vraag :P Kan ik dus in één keer beantwoorden.

Afgaande op de meest geaccepteerde theoriën is de mensheid ontstaan in Afrika. Ter bescherming tegen de zon had de oorspronkelijke mens een vrij donkere huid zoals nu ook nog negers.

De mens krijgt over het algemeen van nature niet voldoende vitamine D binnen met zijn voedsel en dit wordt aangevuld met vitamine D productie in de huid onder invloed van zonlicht. Dit leverde dus problemen op toen mensen wegtrokken uit Afrika en in koudere streken terecht kwamen. Ten eerste neemt de hoeveelheid zonlicht af en daarmee de vitamine D productie, ten tweede gaan mensen dan meer (en dikkere) kleren dragen, waardoor de huid nog minder blootgesteld wordt aan zonlicht met dus weer een lagere vitamine D productie. Door mutatie ontstaat er toevallig een persoon met een lichtere huid en die heeft wel een afdoende vitamine D productie en daarmee een evolutionair voordeel. Dit is zo een tijdje doorgegaan en zo is het melanine-deficiënte "ras" bekend als blanken ontstaan. Tegenwoordig is er niet zo'n evolutionaire druk meer dankzij vitamine supplementen, dus de mensheid zal kalmpjes aan weer egaal van kleur worden.

De blonde haarkleur die van nature alleen in Noord West Europa voorkomt hangt hier mogelijk mee samen (licht haar laat meer zonlicht door tot de hoofdhuid). Opvallend is dat in andere streken van oorsprong men diëten met meer vitamine D had (de vis bij de Inuit).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 16:43:
Hoe komt het volgens jou dan dat als je bij de evenaar begint, rustig naar boven gaat je steeds lichtere mensen tegenkomt. Telkens een tint lichter tot je bij vrij licht uitkomt.
Karel V schreef op 15 december 2003 @ 16:58:
Maar hoe verklaar je dan dat in het noorden zo als ik al zij, lichtere mensen wonen dan in het zuiden? Met een argument van: dat is genetisch bepaalt, weet ik nog niks, dat is hetzelfde als zeggen: omdat de wereld rond is is jou stelling onjuist.
Mensen woonden vroeger gedurende duizenden jaren in dezelfde streek. Die tijdsspanne is groot genoeg om evolutionaire effecten zichtbaar te maken. In zonnige streken plantten mensen met een donkere huid zich beter voort, omdat ze beter tegen de zon beschermd zijn. In minder zonnige streken plantten mensen met een lichte huidskleur zich beter voort, bijvoorbeeld omdat mensen met teveel pigment te weinig vitamine D aanmaken. De verklaring van de verdeling van huidskleur naar breedtegraad is veel ingewikkelder dan deze deelvoorbeeldjes (Mr. Liu heeft een wat uitgebreidere verklaring gegeven), maar die verklaring hoeft voor mijn stelling ook niet gegeven te worden.

Simpel feit is namelijk dat er pakweg tweeduizend jaar geleden een bepaalde verdeling van huidskleur over de aarde was. De afgelopen vierhonderd jaar zijn we ons razendsnel grootschalig gaan verplaatsen over deze planeet en zijn mensen met verschillende huidskleuren over de planeet verpreid geraakt. We weten dat iemand die uit ouders met een donkere huidskleur wordt geboren in een Noordelijke streek niet opeens een lichte huidskleur krijgt en vice versa. De tijd waarin we ons verspreiden is ontzettend kort vergeleken met de tijd die nodig is geweest om de evolutionaire selectie op huidskleur tot stand te brengen. Bovendien zijn we door de technologische vooruitgang in staat ons tegen onze omgeving te beschermen op andere manieren, waardoor evolutie in de richting van bepaalde huidskleur geen voordelen biedt en dus niet zal blijken.

Wat overigens wel mogelijk is, maar dan praten we over nog langere tijdsschalen, is dat een bepaalde huidskleur toch genetische voordelen blijkt te bieden gezien alle technische hulpmiddelen. Bijvoorbeeld een donkerdere huidskleur geeft minder kans op huidkanker. Zodra huidkanker een bepalende factor voor het voortplantingssucces is, zal er dan toch weer selectiedruk op huidskleurgenen zijn. Maar eer dat blijkt zijn we tienduizenden jaren verder.

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Confusion (Moderator W&L) schreef op Monday 15 December 2003 20:41
Bijvoorbeeld een donkerdere huidskleur geeft minder kans op huidkanker. Zodra huidkanker een bepalende factor voor het voortplantingssucces is, zal er dan toch weer selectiedruk op huidskleurgenen zijn. Maar eer dat blijkt zijn we tienduizenden jaren verder.
Iedere blanke vrouw die bruin wil worden door onder de zonnebank te zitten (meestal te lang) weet dat ze door haar gedrag een verhoogde kans op huidkanker heeft, ondanks dat probeert ze toch bruin te worden met alle eventuele gevolgen van dien. Dus het lijkt me wat stug dat mensen hun huidskleur door factoren als verhoogde kans op kanker laten beinvloeden.
Tienduizenden jaren verder?? Bestaat de aarde dan nog en hoe weet jij dat?
Bovendien zijn we door de technologische vooruitgang in staat ons tegen onze omgeving te beschermen op andere manieren, waardoor evolutie in de richting van bepaalde huidskleur geen voordelen biedt en dus niet zal blijken.
Dus niet zal blijken. Dat is een mening, geen feit, want wie zegt er dat mensen zich inderdaad met technologische manieren gaan beschermen. Er zijn genoeg mensen die denken van: het zal wel los lopen.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verhoogd risico op huidkanker van bepaalde huidstypen zal geen evolutionaire invloed hebben, want dat gaat pas later in het leven een probleem vormen, als men al lang kinderen heeft gekregen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Karel V schreef op 16 december 2003 @ 08:20:
Iedere blanke vrouw die bruin wil worden door onder de zonnebank te zitten (meestal te lang) weet dat ze door haar gedrag een verhoogde kans op huidkanker heeft, ondanks dat probeert ze toch bruin te worden met alle eventuele gevolgen van dien. Dus het lijkt me wat stug dat mensen hun huidskleur door factoren als verhoogde kans op kanker laten beinvloeden.
Bruin worden door zonnebankgebruik is iets heel anders dan bruin worden door evolutionaire mechanismes. Bij het eerste heb je juist een hogere kans op huidkanker omdat je niet al een donkere huid hebt. En waardoor mensen hun huidskleur willen laten beinvloeden is irrelevant: evolutie is een onbewust, automatisch proces dat zich niets aantrekt van wat mensen vinden.
Tienduizenden jaren verder?? Bestaat de aarde dan nog en hoe weet jij dat?
De aarde bestaat al 5 miljard jaar. Ik zie geen enkele reden waarom hij ergens de komende paar duizend jaar opeens zou eindigen.
Dus niet zal blijken. Dat is een mening, geen feit, want wie zegt er dat mensen zich inderdaad met technologische manieren gaan beschermen. Er zijn genoeg mensen die denken van: het zal wel los lopen.
Zonnebrandolie. We beschermen ons al met technologische hulpmiddelen tegen de zon, waardoor zelf het complete verdwijnen van de ozonlaag niet noodzakelijk tot evolutie in de richting van een donkere huid meer hoeft te leiden.
Mx. Alba schreef op 16 december 2003 @ 09:00:
Verhoogd risico op huidkanker van bepaalde huidstypen zal geen evolutionaire invloed hebben, want dat gaat pas later in het leven een probleem vormen, als men al lang kinderen heeft gekregen.
Ik bedoelde het ook slechts als voorbeeld. Maar als huidkanker een belangrijke doodsoorzaak wordt, met heel weinig gevallen onder de vruchtbare leeftijd, dan nog zou het uiteindelijk een doorslaggevende factor kunnen zijn. Evolutie blijkt pas nadat enorm veel generaties een miniem voordeel hebben gehad. Stel dat ik immuun voor kanker bent door een of andere mutatie. Wanneer zullen mijn nakomelingen het gros van de bevolking vormen, doordat ze daardoor beter overleven? Dat duurt duizenden generaties.

[ Voor 23% gewijzigd door Confusion op 16-12-2003 11:06 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025

Gé Brander

MS SQL Server

edit:
Dit soort opmerkingen lijken me beter in de HK passen dan in deze discussie ;)

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2003 18:10 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Enkele posts uit deze discussie zijn richting De leeftijd van de aarde verhuisd omdat ze weinig te maken hadden met het oorspronkelijke onderwerp van deze discussie.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Mr. Liu schreef op 15 december 2003 @ 17:19:
De mens krijgt over het algemeen van nature niet voldoende vitamine D binnen met zijn voedsel en dit wordt aangevuld met vitamine D productie in de huid onder invloed van zonlicht. Dit leverde dus problemen op toen mensen wegtrokken uit Afrika en in koudere streken terecht kwamen. Ten eerste neemt de hoeveelheid zonlicht af en daarmee de vitamine D productie, ten tweede gaan mensen dan meer (en dikkere) kleren dragen, waardoor de huid nog minder blootgesteld wordt aan zonlicht met dus weer een lagere vitamine D productie. Door mutatie ontstaat er toevallig een persoon met een lichtere huid en die heeft wel een afdoende vitamine D productie en daarmee een evolutionair voordeel. Dit is zo een tijdje doorgegaan en zo is het melanine-deficiënte "ras" bekend als blanken ontstaan. Tegenwoordig is er niet zo'n evolutionaire druk meer dankzij vitamine supplementen, dus de mensheid zal kalmpjes aan weer egaal van kleur worden.

De blonde haarkleur die van nature alleen in Noord West Europa voorkomt hangt hier mogelijk mee samen (licht haar laat meer zonlicht door tot de hoofdhuid). Opvallend is dat in andere streken van oorsprong men diëten met meer vitamine D had (de vis bij de Inuit).
De eerste mensen die uti afrika wegtrokken waren ongetwijfeld donker, maar tijdens het lichter worden door het belandden in koudere streken vraag ik me af waar de afsplitsing richting het aziatische ras is gebeurd? Het is geen combinatie van blank & zwart(alhoewel het er soms wel op kan lijken) immers het skelet & haar zijn anders en ook de vorm van het gezicht is compleet anders vergeleken met die van de Kaukasische en Negroide rassen.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Freee!!

Freee!!

Rey Nemaattori schreef op 17 december 2003 @ 10:16:
[...]
De eerste mensen die uti afrika wegtrokken waren ongetwijfeld donker, maar tijdens het lichter worden door het belandden in koudere streken vraag ik me af waar de afsplitsing richting het aziatische ras is gebeurd? Het is geen combinatie van blank & zwart(alhoewel het er soms wel op kan lijken) immers het skelet & haar zijn anders en ook de vorm van het gezicht is compleet anders vergeleken met die van de Kaukasische en Negroide rassen.
Er zijn theoriën dat de huidige mensen"rassen" ontstaan zijn uit kruisingen tussen wat er uit Afrika kwam en wat er ter plaatse al aanwezig was. Een andere mogelijkheid is natuurlijk die van een mutatie die relatief snel wijd verspreid is geraakt. Voor de verschillen in het skelet zijn overigens vrij eenvoudige redenen te vinden, hangt minimaal voor een deel samen met de gebruikelijke rusthouding (kleermakerszit en op de knieën zitten vs. op een stoel zitten). Deze verschillen nemen op dit moment al heel hard af, harder dan op grond van evolutie en/of "rassen"vermenging verwacht mag worden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Verwijderd

Mx. Alba schreef op 15 december 2003 @ 14:37:
[...]
Om een blond kind te kunnen krijgen, moeten BEIDE ouders blond zijn.
[...]
Dit wil ik toch even tegenspreken. Mijn moeder heeft blond haar en blauwe ogen, en mijn vader heeft zwart haar.

Ikzelf heb echter ook blond haar en blauwe ogen, dus dat spreekt die stelling toch wel tegen..

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 14:12:
[...]
Dit wil ik toch even tegenspreken. Mijn moeder heeft blond haar en blauwe ogen, en mijn vader heeft zwart haar.

Ikzelf heb echter ook blond haar en blauwe ogen, dus dat spreekt die stelling toch wel tegen..
Hier hetzelfde geval, maar ik denk dat bedoeld wordt dat beide ouders de genen/allelel ervoor bij zich moeten hebben, al dan niet tot uitdrukking gebracht.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

[ blaat ] bezig met herschrijven :P

[ Voor 109% gewijzigd door Mx. Alba op 17-12-2003 15:08 . Reden: rekenfoutje... ]

Verwijderd

Dat zou misschien ook bewijzen dat er geen Adam en Eva bestaan hebben.

Laten we hierbij niet aan evolutie denken, maar gewoon dat de mensen van het begin hetzelfde zouden zijn als de mensen van nu.

De bijbel luidt: Eva is gemaakt uit een rib van Adam.

Dan zouden ze eigenlijk identiek moeten zijn, alleen de ene een man en de andere een vrouw. Dus met dezelfde haarkleur.

Blond bestaat dus nog niet eens, dus kan ook niet recessief aanwezig zijn.

Aangezien er nu wel blonde mensen zijn hebben Adam en Eva nooit bestaan.

• Freee!!

Freee!!

Mx. Alba schreef op 17 december 2003 @ 15:02:
Ik bedoelde te zeggen "om een roodharig kind te krijgen moeten beide ouders blond zijn"...
Correctie geaccepteerd, maar volgens mij zie je de mogelijkheid van één of twee roodharige ouders even over het hoofd, tenzij je roodharig ook onder blond schaart.
[...]
Stel dat er twee recessieve allelen nodig zijn voor roodharigheid (dus buiten "blondheid" nog één extra recessieve genetische eigenschap), dan zal bij een halvering van het percentage blonde mensen, het percentage roodharigen met een factor 16 dalen! Als er drie recessieve allelen nodig zijn voor roodharigheid, dan wordt dat al een factor 64... Bij 4 recessieve eigenschappen, 512, let wel, bij slechts een _halvering_ van het percentage blonde mensen... (Weet iemand misschien hoeveel recessieve allelen er komen kijken bij roodharigheid?)
Deze berekening gaat alleen op als deze allelen/genen op afzonderlijke chromosomen liggen. Als ze op dezelfde chromosomen liggen wordt de berekening eenvoudiger, tenzij je rekening gaat houden met crossing-over (wat eigenlijk wel zou moeten) en dan wordt de berekening echt moeilijk.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik had willen zeggen "om een roodharig kind te krijgen moeten beide ouders blond zijn". Dat is dichter bij de waarheid, maar waarheid is het nog steeds niet...

Roodharigheid hangt echter wél van meerdere recessieve allelen af.

Laten we eerst blondheid bekijken. Stel, het alleel D is donker haar, en d is blond haar. Iemand met dd is blond, iemand met DD of Dd heeft donker haar.

Stel nu (duimzuig) dat van de hele wereldbevolking 70% DD heeft, 20% Dd en 10% dd. 10% van de wereldbevolking is dus blond, en 20% is drager van "blondheid" maar heeft toch donker haar. Wat nu door metissage (het mixen van bevolkingsgroepen) zal gaan gebeuren, is dat de blondheidsgenen zich evenrediger gaan verspreiden.

Als alle genen bij eklaar opgeteld worden, zie je dat 80% van de allelen D is, en 20% d. Dat zal ook na metissage zo blijven, maar nu heeft bijvoorbeeld 65% DD, 30% Dd, en 5% dd. De verhouding 20-80 d-D is gebleven, maar toch is het percentage blonde mensen gehalveerd. (Let wel: er zijn ook minder mensen met het genotype DD, maar juist méér met het genotype Dd.)

Roodharigheid is echter van meerdere recessieve eigenschappen afhankelijk. Laten we stellen dat er de allelen R en r zijn, met de zelfde verdelingsfrequenties als D en d (dus 80% R en 20% r), waarbij voor roodharigheid rr nodig is.

In het eerste geval, waar 10% van de bevolking dd heeft, zal 10% daarvan ook rr hebben. Slechts 1% van de bevolking heeft dus het genotype dd rr wat nodig is voor roodharigheid. In het tweede geval, na metissage, is dit nog maar 0,25% van de bevolking. Als we stellen dat er nog een derde recessieve eigenschap nodig is voor roodharigheid (wat te verwachten is, omdat de verhouding roodharigen:blonden veel kleiner is dan de op grond van mijn "stelling" verwachte 1:9), dan wordt dat effect nog versterkt: in de huidige situatie, op de hele wereldbevolking, 0,1% (1:1.000) roodharigen, en na de beschreven metissage nog slechts 0,0125% (1:8.000)... Bij nog een vierde noodzakelijk recessief alleel zijn de percentages nog slechts 0,01% (1:10.000) en 0,00063% (~1:160.000). Roodharigen zullen net zo'n vreemde uitzondering worden als albino's nu zijn...

(Let wel, dit zijn zeeeeeeeer grove berekeningen die waarschijnlijk geen enkele steek houden met de werkelijkheid, maar wel een idee geven van de orde van grootte waarover we praten)

[ Voor 6% gewijzigd door Mx. Alba op 17-12-2003 15:25 ]

Verwijderd

Volgens mij heet dit de "butterscotch theorie". Uiteindelijk zullen alle mensen de kleur van butterscotch chocola hebben. Uiteindelijk dus geen racisme meer, geen negers, geen blondinens... Saai hoor :).
Pagina: 1