Laptop fan moet uit bij idle

Pagina: 1
Acties:

• NeonRacer
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09-2025
Ik heb sinds kort een Jewel Brilliant 2775 laptop.

Alles werkt prima.

Alleen even het volgende:

Het is een P IV 2,8 Ghz Desktop processor
Ik draai Win XP

Als ik nu op de accu werk dan blijf de fan constant op z'n laagste stand draaien.

En dan terwijl ie 'm op de accu stand automatisch terugklokt naar een 2,2 Ghz (te zien met WCPUID)

Vervolgens lees ik soms met Speedfan een temp af van 25 graden en soms nog lagen.

Hoe kan ik er nou voor zorgen dat die fan uit gaat bij een bepaalde temp en dat ie weer aanspringt bij een hoge temp, zodat al ie idle is dat ie dan geen geluid maakt.

Wie kan mij helpen of heeft ook ervaring met een soortgelijk iets?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Speedfan downloaden.

Wel goed instellen, want mijn laptop was laatst 80 graden toen ik ontdekte dat ik de fan uit had geschakeld. (Full load :D )

Siditamentis astuentis pactum.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:58
ik denk niet dat je P4 het leuk vind om zonder fan te draaien eigenlijk...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 13:37

Bezulba

Formerly known as Eendje

dan krijg je een fan die constant uit gaat om na 5min weer op volle toeren te gaan draaien en daarna weer uit gaat enz enz

is niet zo goed voor je ventilator, je accu en je cpu en het geluid is vreselijk irritant

blup

• NeonRacer
Ten eerste heb ik speedfan al gedownload, daarom weet ik dat me temp zo laag zijn.

Alleen kan ik in Speedfan nergens iets vinden waarbij je dat kan instellen.

en ten tweede wordt ie 25 graden, dus mijn P IV zal het vast niet zo erg vinden om zonder fan te draaien en on bv. 45 of 50 graden te worden.

• NeonRacer
en euh...

Is dat trouwens niet zo bij het merendeel van de laptops, dat de fan uitgaat als ie idle is?

Od ben ik in de war? :/

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:58
meeste laptops hebben ook een cpu die zichzelf terugklokt als de laptop van het stroom is, waardoor die dus minder hitte veroorzaakt en zo dus inderdaad zonder fan kan draaien.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• NeonRacer
ja,

maar ook dat doet ie van mij zoals je in de beginpost kan lezen.

Via WCPUID gaat ie van 2,8 naar 2,2 Ghz, waardoor ie soms onder de 25 graden wordt.

Daardoor denk ik dat ie best wel zonder fan kan draaien, ik vraag me alleen af hoe???

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Lijkt mij dat als je het energiebeheer op zijn zuinigst hebt staan dat hij nog wel wat lager klokt dan 2.2 GHz. Misschien dat hij dan wel uit blijft...?

• NeonRacer
ik heb energie beheer van configuratiescherm op ze zuinigste staan

maar dit werkt ook niet

• NeonRacer
iemand ervaring mee??

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-01 16:07
met speedfan kun je de fan uitzetten, mits de fan op het mobo is aangesloten.

• NeonRacer
in Speedfan krijg ik geeneens de fan's te zien, ik weet ook niet hoe ze aangesloten zijn.

Maar het mooist zou natuurlijk zijn dat ie het automatisch doet (temperatuurgeregeld) ipv handmatig.

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 15-05 22:02

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Op mijn vaders laptop (Fujitsu Siemens P4 2,8) blijft de fan ook altijd heel zacht draaien, en als ie warm wordt gaat hij harder. Ik denk niet dat je hem uit kan zetten, en het lijkt me ook niet verstandig aangezien er wel meer dingen warm worden dan de proc alleen. Bovendien zal het uitschakelen van de fan echt niet zoveel besparen op je accu lijkt mij. Gewoon lekker laten draaien is mijn mening.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• NeonRacer
maar het geluid is soms best storend, zeker als de omgeving helemaal stil is, dan hoor je 'm maar blazen.

• mc_Emperor
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05 11:55
Het is een pentium 4 desktop processor, deze wordt altijd warmer als een mobiele versie. Ik heb een Alpha (jewel) Brilliant 2780, dit is een vergelijkbaar model maar dan met een mobiele AMD athlon XP 2400+. De ventilator blaas maar om de zoveel tijd. Mobiele processoren kunnen op meer snelheden draaien en worden daarom minder heet, en hebben daardoor minder koeling nodig.
Dit was voor mij ook de reden om voor een mobiele processor te kiezen.

Ik denk daarom dat je het ook niet voor elkaar krijgt om ventilator stiller te krijgen.
Het blijft het grootste nadeel van een desktop processor, de grotere warmte ontwikkeling.

• NeonRacer
MAAAAAAAR, hij wordt maar 25 graden, dat is koch koud genoeg???

Als ie dan zonder fan draait wordt ie misschien 45/50 graden max

• NeonRacer
mc_emperor

hoe heb jij je biosinstellingen staan dan?

Heb je een biosupdate uitgevoerd, of een bepaalde instelling binnen Windows??

• mc_Emperor
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05 11:55
NeonRacer schreef op 17 december 2003 @ 10:21:
mc_emperor

hoe heb jij je biosinstellingen staan dan?

Heb je een biosupdate uitgevoerd, of een bepaalde instelling binnen Windows??
Mijn laptop heeft dus een AMD athlon xp 2400+. In windows zitten drivers om deze processor op verschillende snelheden te laten draaien (net zo als speedstep van intel). Ik heb dus niets ingesteld of veranderd.

Het is jammer dat je er nu achterkomt dat de laptop veel aan het blazen is. Ik had hiervan gehoord en heb daarom ook voor een mobiele AMD gekozen.

Verwijderd

Het lijkt me sterk dat hij maar 25 graden word, het is namelijk een non mobile cpu en die worden normaal behoorlijk heet, Ik denk dat jij de temp. van je hdd uitleest.
Ik zelf kan namelijk ook alleen de temp van de hdd uitlezen (jewel briliant 2785)

• NeonRacer
ik kan met speedfan 3 temps uitlezen

de cpu
de omgevingstemp
en de hdd

dus hij wordt wel degelijk 25 graden

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dat geeft hij dus aan ja, maar dan nog de vraag of dat werkelijk zo is. Wat ik bijvoorbeeld op een athlon moederbord heb is dat Speedfan altijd de helft aangeeft...

[ Voor 4% gewijzigd door Gianni Rombios op 22-12-2003 17:22 ]

• NeonRacer
hmmm, maar hij voelt ook totaal niet warm aan, er komt alleen maar koude lucht uit.

Verwijderd

Maar dat is toch juist het verschil tussen een desktop p4 en een mobile. De desktop versie klokt niet terug? Dus zal altijd veel stroom zuipen/warmte produceren?

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-05 09:46
ik denk niet dat 25 graden klopt.. of je mot een joekel van een voeding hebben.
Stel jezelf eens de vraag, als hij echt 25 graden zou worden, en dan zonder fan 50 graden zou worden, waarom hebben we dan ENORME koelers en koelelementen nodig voor die CPU maar dan in een desktop? ;)

• Gehaktbal
wh00ps dubbelpost...

[ Voor 95% gewijzigd door Gehaktbal op 22-12-2003 17:30 ]

• NeonRacer
Gehaktbal schreef op 22 december 2003 @ 17:28:
Stel jezelf eens de vraag, als hij echt 25 graden zou worden, en dan zonder fan 50 graden zou worden, waarom hebben we dan ENORME koelers en koelelementen nodig voor die CPU maar dan in een desktop? ;)
Omdat ie zich misschien trugklokt.... ;) hierdoor gaat ie misschien minder stroom gebruiken en dus mider warmte produceren...

zoiets?

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:23
Ik heb verschillende modellen laptops gezien met zo'n processor en bij allemaal blijven de ventilatoren draaien.

Waarschijnlijk produceert de mobile Pentium IV zelfs in de zuinige stand nog te veel warmte om niet zonder ventilatie te kunnen, dus laten ze de ventilator op een lage stand draaien. Het zijn ook geen echte mobiele processoren maar desktop processoren die enkele zuinige eigenschappen hebben gekregen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Gehaktbal
NeonRacer schreef op 22 december 2003 @ 17:40:
[...]

Omdat ie zich misschien trugklokt.... ;) hierdoor gaat ie misschien minder stroom gebruiken en dus mider warmte produceren...

zoiets?
Zóver terugklokken kan hij niet... Ik heb een P4 1.6 als ik die op 800MHz laat lopen wordt ie niet ineens de helft zo warm, hij is dan gewoon 38graden idle en 45 stressed...

Terugklokken helpt een beetje, maar dat scheelt geloof ik niet zóveel..

• NeonRacer
Gehaktbal schreef op 22 december 2003 @ 17:28:
Omdat een desktop processor zich misschien niet terugklokt ;) 8)7
Pagina: 1