Toon posts:

Opmaak probleem... Raster 54 gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem, ben al aan het zoeken geweest op Google, maar ik kom er niet uit...

Ik moet de voorzijde van een creditcard ontwerpen, In de aanleverspecificaties wordt het volgende gemeld/gevraag:

''Altijd raster 54 gebruiken Minimum, raster 10%. Bij een raster van minder dan 10% van de volvlak kleur, bestaat de kans dat deze bij het drukken op plastic geheel wegvalt.bij de aanlever specificaties staat.''

Kan iemand mij vertellen wat Raster 54 nu precies is en hoe ik dat moet instellen?

Ik werk met Adober Creative Suite

Verwijderd

Een raster is bij mijn weten nog steeds beter gekend als 'hulplijnen'. hiermee bedoelen ze volgens mij dat je vakje van 54 op 54 moet gebruiken.
In welke programma vanuit de Suite maak je dit? Photoshop? Dan kun je dit instellen met behulp van rulers.
Ik kan er dan natuurlijk ook heel erg naast zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 00:28 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 00:26:
Ik kan er dan natuurlijk ook heel erg naast zitten.
Yup ;)
Raster
Een kleurvlak, omgezet in een verzameling puntjes van verschillende grootte, noodzakelijk om zacht verlopende zwartingen in druktechniek te realiseren. Dit is goed waar te nemen in een krantenfoto.
Een raster is bij de betere kantoorboekhandel te koop en is een transparant velletje waar (meestal? witte) puntjes op gedrukt zijn.

Bij mijn weten is het een technisch hulpmiddel voor het maken van drukplaten, terwijl het ook heel handig is om een fotokopie van een foto er fatsoenlijk uit te laten zien.

Helaas weet ik er niet veel van, en helemaal niets van hoe software je hier mee behulpzaam kan zijn. Het heeft in ieder geval helemaal niets met hulplijnen, grids en dergelijke te maken :>

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• bRight
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-11-2024

bRight

digitaal

Bij rastering wordt beeldinformatie omgezet in een puntraster.
In CMYK heb je 4 van die puntrasters voor cyaan, magenta, yellow en key (zwart)
Deze rasters staan ook nog onder een bepaalde hoek tov elkaar. Door de grootte van de puntjes en verschuiving van de rasters krijg je optische menging. Je ogen/harsus mengen de puntjes dan tot 1 kleur.

Raster54 komt overeen met 274 dpi.
Als je je ontwerp in gewoon in EPS (CMYK) aanlevert dan kun je het rasteren aan de drukker overlaten.

• Zonique
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10-2025
Raster 54 geeft de dichtheid van de presentatie aan. Om het simpeler te maken, raster 54 is eigenlijk gewoon 133 lines per inch. Raster 54 is van een redelijke kwaliteit. Even als referentie punt, de krant wordt meestal gedrukt in raster 28 of 32 en meestal kun je daar de individuele punten onderscheiden, in raster 54 is dit een stuk beter.

Het 10% percentage wordt gebruikt voor de halftone specificaties. Bijvoorbeeld helemaal zwart is 100% en alles tussen wit en grijs heeft een zwart-percentage, bijvoorbeeld 50% voor medium grijs. Blijkbaar kan jouw drukker er niets meer van maken als het halftone percentage onder de 10% komt.
Dit heeft waarschijnlijk weer te maken met het raster, want als je onder een bepaald halftone percentage komt, komen de puntjes waaruit deze kleur wordt opgebouwd te ver uit elkaar te staan en herkent het menselijk oog dit niet meer als kleur, maar als losstaande puntjes.

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Da's nog van vroegâh, als je drukwerk ging copieren of stencillen zorgde een raster voor betere kwaliteit. Een gecopieerde foto verloor nogal wat zwart wit nuance omdat oude fotocopie apparaten moeilijk om konden gaan met grijswaarden. Met een raster kreeg je het verloop tussen de kleuren beter.

Iedereen die in een ver verleden drukwerk heeft verzorgd voor een vereniging kan zich dit wel herinneren. Toch??

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Let even op het verhaal van bRight en jpenninkhof, bij pixelgebaseerde illustraties (tiff of jpeg bijv. voor drukwerk is tiff vrij standaard) let je op je dpi en bij vectorgeorienteerde illustraties (eps bijv.) hoef je i.p. nergens op te letten, het rasterizeren doet de drukker voor je bij het uitdraaien van films (of plaat in geval van ctp).
Uiteraard moeten alle illustraties in CMYK of PMS zijn uitgevoerd.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

die 10% geeft aan dat dat de minimale dekking is. Wanneer je dus 1 van de CMYK kleuren in een minder percentage gebruikt dan loop je het risico dat deze wegvallen. Heeft de maken met inkt en gebruikte druk-procedé (misschien zeefdruk op kunstof cards). Je kunt in Photoshop of Illustrator via het info-pallet icm je pipetje wel zien of je genoeg dekking hebt. Ik denk overigens dat die 10% aan de veilige kant is. Maar dat is wel logisch omdat drukkers ook geen gezeik willen achteraf. Wanneer je bv een verloopje maakt van 100% naar 0% cyaan dan wordt ie dus niet mooi maar wordt deze al rond de 10% wit. Dus geen inkt meer. (even als voorbeeld)

Verder het verhaal van bRight en jpenninkhof.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1