Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

spanning van 12V omhoog naar +/- 18 V mogelijk ??

Pagina: 1
Acties:
  • 526 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi
ik zit met het volgende probleem:
ik ben bezig met het inbouwen van een computer in mijn auto.
deze computer was een laptop (Compaq EVO N115) waarvan het tft scherm defect is.
nu had ik bedacht om computer met de bijbehorende adapter in te bouwen en dit alles aan te sluiten op een omvormer.
maar nu voreg ik me af of het niet makkelijker kon.
ik weet dat er bepaalde schakelingen zijn die de spanning kunnen verhogen, i weet alleen niet welke onderdelen ik hiervoor nodig heb enz.
de Adapter levert 19 Volt @ 3.15 A
nu moet ik dus van 12 Volt naar die 19 zien te komen.
ik hoop dat jullie hier iets weten?
als jullie iets weten hoor ik het wel, als jullie meer over het verhaal computer in auto willen weten hoor ik het ook wel ;)
Groetjes Joep

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Er zijn kant-en-klare spanningsdingen te koop, kost een eurotje of 30-40.

12V in, 15-24 V uit, instelbaar. Hape ( www.hape.nl ) heeft ze oa in assortiment, speciaal voor laptops

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt voor de snelle reply
ik zal eens even gaan kijken of ik wat kan vinden....

[ Voor 121% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 00:32 ]

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Vergeet niet dat je stroom wel omlaag zal gaan door het verhogen van de spanning. Je kunt het even proberen hoor , maar ik denk toch dat je die 3,15 A wel nodig gaat hebben. Moet je even kijken hoeveel Ampere je accu levert , want als hij nu al te weinig geeft zou het zoweiso niet lukken denk ik.

Raku

Verwijderd

Topicstarter
Gevonden!!!
precies de waardes die ik nodig heb => 19 volt @ 3.500 mA (=3.5 A)
dit scheelt weer een hoop gedoe.
nu even zorgen dat ik hem deze vakantie nog binnen heb :)
schiet al aardig op met het project nu:
-Scherm ligt al klaar (10.4" TFT)
-Computer is bijna klaar voor inbouw (de bovenkant van de behuizing moet nog ff afgemaakt worden)
-Kabels voor de Monitor,Geluid,bediening enz ga ik deze week van voor naar achter in de auto leggen

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gifedit:

probleem met stroom is ook al opgelost :D
de adapter levert 3.5 A @ 19 volt
en de accu van de auto kan het zeker wel aan
er ligt al een voeding achter in de kofferbak van 35mm2 (is ongeveer goed voor een Ampere of 125 :D )

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 11:49 ]

Verwijderd

Elektuur heeft dit jaar ook een schakeling gebouwd die van 12 naar 17 a 20 volt gaat. Speciaal voor laptops. Maar kopen is natuurlijk sneller.. :P

Verwijderd

Topicstarter
dan zal ik nu eens eventjes de elektuurs van dit jaar gaan doorspitten voor de lol ;)
Groetjes Joep

Verwijderd

* kijkt in boekenkast ..

Dat was in Januari 2002, pagina 38. :) "Auto-adapter voor notebooks"

Verwijderd

Probeer het scherm eens aan te sturen met minder spanning. Vaak kunnen die laptops al prima functioneren met minder :)

Overigens zijn groetjes onder elke post niet nodig
en gebruik a.u.b. de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gifedit ipv meerdere posts onder elkaar :Y)

Verwijderd

Topicstarter
het scher wordt apart aangestuurd, deze zit voor in de auto en deze zit rechstreeks op de 12V @ 1A
de laptop ligt nu nog op mijn kamer met een gewone monitor er aan.
als ik hem dan aansluit op 12V doet ie niks dus er moet toch een adapter tussen
deze heb ik zojuist besteld en deze heb ik waarschijnlijk woensdag binnen
ik ga deze week de kabels van voor naar achter leggen en ik moet nog even bedenken hoe ik het op ga lossen met de bediening.
de computer wil ik vanaf voor in de auto aan kunnen zetten, ik denk dat ik dat oplos dmv een schakelaartje bij de autoradio die achter in de kofferbak een Relais omzet die de adapter inschakelt.
ik zit alleen nog met het probleem bediening (toetsenbord & muis)
ik zit er aan te denken om een draadloos setje te kopen maar dan kom ik op het volgende probleem: vaak is een draadloos toetsenbord+muis uitgevoerd met 2x een PS/2 aansluiting.
mijn computer heeft echter de volgende aansluitingen: 2x USB, 1X PS/2, LAN, Modem, LPT, VGA en TV-out
ik denk dat het dus een draadloos toetsenbord moet worden en dat ik 1 van de USB poorten moet gaan verlengen, zodat ik een muis (zodra ik deze nodig heb) er voor in kan prikken.
ik weet wel dat er een soort van programmeerbare afstandsbedieningen zijn maar ik weet verder niet hoe dit functioneert.
vroeger had winamp een soort bediening(com on winamp) en daarmee kon je een aantal toetsen programmeren voor het gebruik met winamp. alleen heb ik dus geen com poort dus daar ben ik ook snel klaar mee, aangezien ik niet weet of er ook een parrallele uitvoering is
als jullie ideeen hebben hoor ik het graag

• kermi011
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-06 06:59
ehm der zijn toch ook wel draadloze sets met usb aansluiting ?

zal is ff zoeken voor je .

Verwijderd

Misschien is dit handig zelf een Infrarood ontvanger maken?

Ik heb er zelf ook een gemaakt. Werkt perfect met een universele afstandsbediening van de aldi.

Als je een AB koopt is het handig om pijltjes toetsen naar links-rechts en boven-benedener op te hebben. Daarmee kan je de muis cursor bedienen.

winlirc in combinatie met girder werkt perfect en je kan er bijna alles mee bedienen.

Verwijderd

wanneer komen er foto's van deze hele bling bling car-computer mod???
ben wel benieuwd hoe je dat allemaal in je auto gaat plaatsen enzo !

Verwijderd

Topicstarter
@teuny:
inderdaad is het een goed idee om een infarood ontvanger te maken.
het idee om met een muis in de auto te gaan zitten vindt ik niet zo'n handig idee :S
kan je dan met de de afstandsbediening die je gaat gebruiken ook een toets programmeren zodat je dingen aan kan klikken of hoe moet ik dat zien ?
foto's zal ik binnenkort plaatsen ;)
ik ga me even verder verdiepen in het IR-gebeuren........
oja ik heb net heel even snel door het onderwerp zelf IRontvanger maken gelezen en kwam linux tegen.
bij mij is het de bedoeling om op win2k te gaan draaien, ik hoo dat de software hiervoor geschikt is ?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 14:57 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 23:49:
hoi
ik zit met het volgende probleem:
ik ben bezig met het inbouwen van een computer in mijn auto.
deze computer was een laptop (Compaq EVO N115) waarvan het tft scherm defect is.
nu had ik bedacht om computer met de bijbehorende adapter in te bouwen en dit alles aan te sluiten op een omvormer.
maar nu voreg ik me af of het niet makkelijker kon.
ik weet dat er bepaalde schakelingen zijn die de spanning kunnen verhogen, i weet alleen niet welke onderdelen ik hiervoor nodig heb enz.
de Adapter levert 19 Volt @ 3.15 A
nu moet ik dus van 12 Volt naar die 19 zien te komen.
ik hoop dat jullie hier iets weten?
als jullie iets weten hoor ik het wel, als jullie meer over het verhaal computer in auto willen weten hoor ik het ook wel ;)
Groetjes Joep
die 12 volt, komt die uit de autoaccu op is dat al een 'nette' 12 volt?
De spanning op de autoaccu is tijdens laden (rijden) namelijk 13,8 volt, een belangrijk punt om rekening mee te houden.

Verwijderd

Topicstarter
het probleem van de voeding is al opgelost.
ik heb de voeding die al in dit onderwerp is langsgekomen besteld en deze heb ik over 2dagen ofzo.
dez voeding maakt van een ingangsspanning van 11 tot 14 V een uitgangsspanning van 15,16,17,18,19,20,22,24 volt @ 3,5 of 3,9 A
mijn laptop heeft 19 V nodig dus dat is perfect :D
het gaat hier om de AV67 van het merk Hapé (verkijgbaar bij onder andere kijskhop)

ik heb net op de site van informatique.nl een IRdA (USB) ontvanger gevonden, kan ik den met de software die hierboven staat de computer met afstandsbediening besturen ??

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 16:32 ]

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-11 19:34
Joep zo gauw je projectje klaar is moet je ff wat foto's posten op dit forum. je kunt um natuurlijk met auto en al gewoon komen laten zien, op scouting of bij mij thuis. (rob van Suilen). Wel lachen dat je nu weer aan t prutsen bent. Misschien kun je dat grafische schermpje dat je hebt ook nog ergens monteren zou wel leuk zijn met die winamp control die je een tijd geleden gemaakt hebt.

Verwijderd

Topicstarter
hey kerel da's ook toevallig dat ik jou hier tegenkom!
ik ben op het moment druk bezig met alles werkend te krijgen maar dat gaat wel goedkomen.(ik zit nu te wachten op een paar onderdelen)
ik heb nu vakantie tot aan het nieuwe jaar dus ik heb tijd genoeg om alles uit te gaan denken en alles op te lossen.
als ik een stuk verder ben maak ik foto's en die zal ik hier plaatsen.
ik kom zeer binnenkort nog langs op scouting want dat is al weer een tijdje geleden.
ik spreek je snel wel weer
Groetjes Joep
rob: als je msn hebt mail me maar ff aan dan: joepspee@hotmail.com

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 21:01 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 14:56:
@teuny:
inderdaad is het een goed idee om een infarood ontvanger te maken.
het idee om met een muis in de auto te gaan zitten vindt ik niet zo'n handig idee :S
kan je dan met de de afstandsbediening die je gaat gebruiken ook een toets programmeren zodat je dingen aan kan klikken of hoe moet ik dat zien ?
foto's zal ik binnenkort plaatsen ;)
ik ga me even verder verdiepen in het IR-gebeuren........
oja ik heb net heel even snel door het onderwerp zelf IRontvanger maken gelezen en kwam linux tegen.
bij mij is het de bedoeling om op win2k te gaan draaien, ik hoo dat de software hiervoor geschikt is ?
Ja hoor, je kan in principe alles bedienen met de AB. Er zijn vele topics over het maken van een IR ontvanger, ook voor een windows versie.

De links van winlirc en girder zijn beide voor windows. Ik heb hier ook win2k en draait perfect. Voor girder zijn vele plug-ins te downloaden die handig zijn (kijk maar op de site).
Pagina: 1