Toon posts:

IDE 2 ziet maar 1 device

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Soyo, SY-7VCA moederbord gekocht, daarop staat de laatste bios versie. Maar als ik 2 devices aan de IDE 2 poort hang (natuurlijk netjes 1 master en de andere slave) krijg ik in de bios alleen te zien dat er op 4 iets aangesloten zit en op 3 helemaal niets. Heb al geprobeerd met een HD erbij omdat je die kan instellen, maar hij blijft maar 1 device zien... Wat o wat zie ik over het hoofd of kan het gewoon een kapotte IDE controller zijn?
Heb ook uitgebreid de bios doorgelopen (voor zover ik het snapte) maar zag niet iets van IDE disabled staan ofzo.

Heb de kabels ook getest, dus die op 2 hing ff op 1 gehangen en die zag daar gewoon beide schijven.

Overige specs, 300 wat voeding, P3 800, 704 MB geheugen, 80 & 40 Gig Maxtor schijf, (helaas) 1x samsung 40x brander en een radion 7500 videokaart. Windows XP Pro met alle updates.

Misschien iemand een oplossing?? :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2003 23:30 ]

Verwijderd

Probeer je harde schijven eens op ide1 en dan je branders ed op ide2. Harde schijven willen soms niet op ide2 draaien..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 23:30:
Probeer je harde schijven eens op ide1 en dan je branders ed op ide2. Harde schijven willen soms niet op ide2 draaien..
Nee, dat maakt nix uit... Had er 1 CD-Rom en 1 CD-Writer aan gehangen en die ziet ie ook niet, dat wil zeggen 1 van de 2 wel...
Maar toch bedankt voor de input :)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
het gaat zeker om de gewone onboard controllers? en niet om on baord raid-controllers? Die Kunnen nl helaas maar 1 IDE apparaat aansturen...

Controleer sowieso je jumpers nog eens (master/slave of beiden op cable select), en probeer toch maar eens een andere ide-kabel...

[ Voor 3% gewijzigd door the_stickie op 14-12-2003 23:42 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kan het zijn dat die device zo gejumpered zijn dat ze op de installing staan dat ze het enige apparaat aan de IDE controller zijn? Had ik vroeger met mijn Quantum HD ook nog wel eens last van dat ik dat vergat

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
The_Stickie schreef op 14 december 2003 @ 23:40:
het gaat zeker om de gewone onboard controllers? en niet om on baord raid-controllers? Die Kunnen nl helaas maar 1 IDE apparaat aansturen...

Controleer sowieso je jumpers nog eens (master/slave of beiden op cable select), en probeer een andere ide-kabel...
Huh, op alle moederborden die ik heb gehad konden gewoon 4 devices aangesloten worden... En als je leest zie je dat ik de rest ook al had gedaan...

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:40

Xof

Misschien eens proberen je brander te flashen, dat wil wel es helpen. Kan zijn dat hij nu nml een conflict heeft :)

• the_stickie
ja maar tegenwoordig hebben mobo's vaak eeen of meer extra kanalen om raid mee te gaan doen, en die kunnen slechts 1 apparaat aan. Normale ide-kanalen kunnen er idd 2.

Ik zou toch maar een een andere kabel proberen (you never know), en ik kon niet weten dat je ook al eens met cable select geprobeerd had.

en als er echt niks werkt, tja dan zal idd die controller wel (half-) gaar zijn.

Verwijderd

Topicstarter
The_Eagle schreef op 14 december 2003 @ 23:41:
Kan het zijn dat die device zo gejumpered zijn dat ze op de installing staan dat ze het enige apparaat aan de IDE controller zijn? Had ik vroeger met mijn Quantum HD ook nog wel eens last van dat ik dat vergat
Zou niet weten hoe ze dan moeten staan, eerlijk gezegd... Ik heb het hele zooitje van mijn oude MB gehaald (waar het perfect op werkte, maar wat nodig was voor iemand anders) en plop over geprikt op dit MB....
Verder is er dus nix aan jumpers veranderd...

• the_stickie
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 23:45:
[...]

Zou niet weten hoe ze dan moeten staan, eerlijk gezegd... Ik heb het hele zooitje van mijn oude MB gehaald (waar het perfect op werkte, maar wat nodig was voor iemand anders) en plop over geprikt op dit MB....
Verder is er dus nix aan jumpers veranderd...
wat dus géén garantie is dat het werkt ;) Leve al die stomme IDE-conflictes :D

Verwijderd

Topicstarter
Xof, brander had ik ook al geflashed... Maar het maakt niet uit wat ik er aan hang.. Hij ziet er gewoon maar 1...

The_Stickie: Heb al 2 andere kabels geprobeerd, doen precies het zelfde. Enne is dat mogelijk? Een half gare IDE poort? Tis ook geen recent bord, dus denk niet dat ie voorbereid is voor RAID, heb er ook nix over gezien in de beschrijving...

Verwijderd

Onder het mom dat je nooit weet hoe een koe een haas kan vangen:

Zet op die HD's van IDE1 eens een ander voedingskabeltje :)
Switchen met die van IDE0 ofzow.

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:40

Xof

Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 23:49:
Xof, brander had ik ook al geflashed... Maar het maakt niet uit wat ik er aan hang.. Hij ziet er gewoon maar 1...
Volgende stap bios flashen :D

Verwijderd

Xof schreef op 14 december 2003 @ 23:56:
Volgende stap bios flashen :D
zie hieronder in startpost:
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 23:24:
.....daarop staat de laatste bios versie.....
@TS vaag probleem hoor... kan verder niets toevoegen aan wat al deze posters al een keer gezegd hebben...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers :)

Heb je al IDE autodetect in de BIOS geprobeerd? Staat de kanaal in Main CMOS setup niet op 'none' ?

Verder wil ik dit nog even kwijt: niekje_ en The_Stickie, gaan jullie je moeder eens vervelen met je onwaarheden :/

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 15 december 2003 @ 07:00:
Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers :)

Heb je al IDE autodetect in de BIOS geprobeerd? Staat de kanaal in Main CMOS setup niet op 'none' ?

Verder wil ik dit nog even kwijt: niekje_ en The_Stickie, gaan jullie je moeder eens vervelen met je onwaarheden :/
Sorry verkeerde topic :'(

IDE autdetect helpt ook nix... Ga straks even kijken of het kanaal in Main CMOS setup niet op none staat...
Dank voor de hulp!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sorry verkeerde topic
Kan gebeuren, je bent niet de enige dat onboard spul aan moederbord refereert ;) Allicht, dat staat wel duidelijk in de FAQ van het oorspronklijke forum toegelicht: Welkom op Processors, Mobo's & Geheugen! B)

Terugkomend op het probleem: maar als BIOS-check, kabels, jumpers en zelf andere apparaten niks oplossen, dan is de IDE controller wellicht gewoon gaar. Het mobo is tweedehands gekocht, gok ik?

[ Voor 30% gewijzigd door BalusC op 15-12-2003 10:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 15 december 2003 @ 10:26:
[...]
Terugkomend op het probleem: maar als BIOS-check, kabels, jumpers en zelf andere apparaten niks oplossen, dan is de IDE controller wellicht gewoon gaar. Het mobo is tweedehands gekocht, gok ik?
Ja dat klopt, was een niet te duur 2e handsje... Opzich is het niet zo'n probleem, maar dacht dat ik iets over het hoofd zag...
Nooit geweten dat een IDE controller half gaar kan worden :)

Dank voor de hulp allemaal...
Pagina: 1