Toon posts:

Demon adsl vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mag de afstand tussen tussen de modem en splitter 15meter zijn ? Dit omdat, ik de modem beneden in mijn kamer laat en daar adapter, utp kabel etc.. aansluit wil ik 15meter telefoon kabel kopen wat ik van beneden naar boven op de splitter ga aansluiten. De splitter boven in de woonkamer omdat ik dan ook gelijk de telefoon aan de splitter kan aansluiten.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
kan je beter 15 meter UTP kabel nemen heeft veel minder verlies over die afstand.

Verwijderd

Topicstarter
geforce5_guy schreef op 14 december 2003 @ 23:10:
kan je beter 15 meter UTP kabel nemen heeft veel minder verlies over die afstand.
hmmz mjah khad eigelijk een heel ander plan in me hoofd via meterkast enzo maar dan kom ik weer niet uit met de stopcontact die is niet in de buurt.

Ik ga het dan als volgt aan pakken boven in de woonkamer splitter + modem + adapter + telefoonlijn op splitter en daarvandaan utp kabel naar mijn kamer 15 meter

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:06

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is niet te zeggen, hangt van de kwaliteit van je kabel, je stekkertjes, je adsl signaal en weet ik wat af. Maar als je gewoon een goede ronde telefoonkabel gebruikt, zou het gewoon moeten kunnen. Hoe korter de telefoonkabel is, hoe beter. Maar de kabel loopt al kilometers buiten je huis, dus een paar meter binnen je huis moet ook kunnen. Het signaal voelt niets van het feit of het voor of achter je splitter zit, alleen moet je dus wel een goede kwaliteit kabel nemen.
En wat heeft dat met bekabeling te maken?

Het grote internet en telefonie topic

[ Voor 23% gewijzigd door JvS op 14-12-2003 23:17 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

ohw ik heb tussen me splitter en modem zitten:
iets van 10 meter normale telefoonkabel (wel dikke massieve kern, RJ11 plugje eromheen knijpen was kutwerk)
die kabel gaat naar me kamer, naar een telefoonstopcontact om precies te zijn.
hierin zit een telefoonstekker waarin een RJ11 plug past,
er zit ongeveer 6 meter UTP tussen met RJ11 plugjes.
snap je het nog :P

maar goed
<----10 meter telefoonkabel---><---telefoonstopcontact---><----telefoonstekker---><--6 meter utp---><-----modem---->

en ik haal de max met me modem. :)

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op 14 december 2003 @ 23:17:
Dat is niet te zeggen, hangt van de kwaliteit van je kabel, je stekkertjes, je adsl signaal en weet ik wat af. Maar als je gewoon een goede ronde telefoonkabel gebruikt, zou het gewoon moeten kunnen. Hoe korter de telefoonkabel is, hoe beter. Maar de kabel loopt al kilometers buiten je huis, dus een paar meter binnen je huis moet ook kunnen. Het signaal voelt niets van het feit of het voor of achter je splitter zit, alleen moet je dus wel een goede kwaliteit kabel nemen.

[...]

En wat heeft dat met bekabeling te maken?

Het grote internet en telefonie topic
Hmmz nu word het kiezen tussen utp en telefoonkabel van 15meter
ik zit nog met 2 problemen thuis namelijk 1 : heb een konijn thuis moet zoiezo zo een beschermhoesje ofzo erbij halen weet je toevallig hoe zo een ding heet?
2 : is zo een telefoonkabel dunner als een utp kabel want anders moet ik het stukje hout onder mijn deur weghale

ik weet het klinkt allemaal raar maar tis waar :p

Verwijderd

Topicstarter
pokeran schreef op 14 december 2003 @ 23:25:
ohw ik heb tussen me splitter en modem zitten:
iets van 10 meter normale telefoonkabel (wel dikke massieve kern, RJ11 plugje eromheen knijpen was kutwerk)
die kabel gaat naar me kamer, naar een telefoonstopcontact om precies te zijn.
hierin zit een telefoonstekker waarin een RJ11 plug past,
er zit ongeveer 6 meter UTP tussen met RJ11 plugjes.
snap je het nog :P

maar goed
<----10 meter telefoonkabel---><---telefoonstopcontact---><----telefoonstekker---><--6 meter utp---><-----modem---->

en ik haal de max met me modem. :)
Hoe ga je van telefoonkabel over op utp kabel?

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Iedere verlenging tussen je isra (1ste kpn aansluitpunt) en splitter en tussen splitter en modem geeft extra demping. Hoe korter, hoe beter.

Ook loze vertakkingen op de kabel voor de splitter geven extra demping.

Je merkt snelgenoeg of je lijn langzamer is, of instabiel is. Gewoon proberen. Aan te raden is het niet.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
bjck schreef op 14 december 2003 @ 23:30:
Iedere verlenging tussen je isra (1ste kpn aansluitpunt) en splitter en tussen splitter en modem geeft extra demping. Hoe korter, hoe beter.

Ook loze vertakkingen op de kabel voor de splitter geven extra demping.

Je merkt snelgenoeg of je lijn langzamer is, of instabiel is. Gewoon proberen. Aan te raden is het niet.
hmmz als ik alles kort moet houden dan moet ik alles in de woonkamer aansluiten en daarvandaan een utp kabel naar me pc is dat beter???
Moet ik de splitter op de hoofdcentrale in de meterkast aansluite, als ik thuis maar 1 telefoonlijn heb kan ik dan niet de splitter in de woonkamer doen en zo de signalen splitsen door de splitter??
En weet je ook toevallig hoe zo een beschermlaagje om een utp kabel heet ?

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 23:34:
[...]

hmmz als ik alles kort moet houden dan moet ik alles in de woonkamer aansluiten en daarvandaan een utp kabel naar me pc is dat beter???
Moet ik de splitter op de hoofdcentrale in de meterkast aansluite, als ik thuis maar 1 telefoonlijn heb kan ik dan niet de splitter in de woonkamer doen en zo de signalen splitsen door de splitter??
En weet je ook toevallig hoe zo een beschermlaagje om een utp kabel heet ?
als je een aansluiting in de meterkast hebt (israpunt) dan zou ik de splitter en het modem daar plaatsen. Anders heb je weer de verlenging tussen meterkast en woonkamer ....

en dan met UTP naar je pc of router of switch etc etc etc.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
bjck schreef op 15 december 2003 @ 00:11:
[...]

als je een aansluiting in de meterkast hebt (israpunt) dan zou ik de splitter en het modem daar plaatsen. Anders heb je weer de verlenging tussen meterkast en woonkamer ....

en dan met UTP naar je pc of router of switch etc etc etc.
Maar die verlenging tussen meterkast en woonkamer heb ik zoiezo want
Waar moet ik mijn adapter van de modem aansluiten in de meterkast?? geen stopcontact daar

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:06

JvS

Ik heb hem zelf ook

Probeer het dan gewoon op jouw manier, 15 meter kabel is helemaal niet uitzonderlijk. Neem gewoon een goede kabel en zet er stekkertjes op en je hebt nergens last van volgens mij.

En anders test je het gewoon, niemand kan zeker weten of het bij jou uit gaat maken. werken gaat het zowiezo wel met goede kabels. Zet de modem dus met 15m kabel neer en daarna (met een electriciteitsverlengsnoer) met 1m kabel en doe twee keer wat uitgebreide tests van de snelheid.

Als je overigens een 2mbit of lager abonnement hebt, zal het hoogstwaarschijnlijk al helemaal niet uitmaken, alleen met een 2-8mbit zou je verbinding snelheid lager kunnen gaan liggen

[ Voor 64% gewijzigd door JvS op 15-12-2003 17:16 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 23:28:
[...]

Hoe ga je van telefoonkabel over op utp kabel?
staat er toch?
de telefoonkabel eindigt in het telefoonstopcontactje. en daarin plug je een telefoonstekker waar RJ11 in kan. en die RJ11 zit weer vast aan een .....
UTP kabel!!!

6 aders van die utp kabel blijven dus ongebruikt

• TjardE
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ADSL :

centrale
--------
ISRA punt
--------
splitter
--------
ADSL modem / Telefoons
..........
Computer

---- = telefoondraad, in basis 2 adertjes die in elkaar gedraaid zijn om storingen van buitenaf te reduceren.

...... = UTP snoer... 8 adertjes met gedraaide aderparen

SPLITTER :

passief filter dat een splitsing maakt tussen de ADSL-frequenties en telefoonverkeer-frequenties.
Als de splitter er niet tussen zit dan hebben de telefoons in je huis invloed op het ADSL signaal en daardoor zou dus je snelheid kunnen afnemen omdat er veel storingen op de lijn komen.

Als je het nou even goed bekijkt zie je dus dat het niets uitmaakt hoe lang de kabel is tussen je ISRA punt en je splitter, omdat je in principe gewoon de kabel van de centrale verlengt..Deze lengte mag niet langer zijn dan een paar kilometer, dus die paar meter in je huis maakt echt niet uit. Wel belangrijk is dat je getwist telefoonsnoer gebruikt.. Aderpaartjes in UTP kabel zitten ook getwist (b.v. blauw en wit/blauw). Dus dit zou kabel kunnen zijn die je kan gebruiken.

De lengte NA je splitter is wel wat belangrijker, maar ook hier geldt... Die paar meter in je huis maakt echt niet zoveel uit..

De lengte van de UTP kabel na je modem is wel beperkt. Deze wordt gedefinieerd door de standaard en is meestal maximaal 90 tot 100 meter.. Ook iets waar je je thuis dus geen zorgen over hoeft te maken..

Het is echter wel zo dat je telefoonlijnen in je huis VOORAF aan de ADSL ombouw aangesloten zitten op je ISRA punt. Als je een splitter plaatst moet je deze kabel dus losmaken en aansluiten NA de splitter. Het handigst is dus om je splitter te plaatsen in de buurt van je ISRA punt (meestal de meterkast). Splitter heeft geen spanning nodig, dus dat moet geen probleem zijn.

Beetje lange uitleg, maar hoop dat het een beetje duidelijk is..

[ Voor 5% gewijzigd door TjardE op 15-12-2003 18:05 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 17:12:
[...]

Maar die verlenging tussen meterkast en woonkamer heb ik zoiezo want
Waar moet ik mijn adapter van de modem aansluiten in de meterkast?? geen stopcontact daar
Dat is niet handig. Ik zorg zelf altijd voor wat extra stopcontacten in de meterkast. Tegenwoordig komt daar best veel spul te hangen en ik vind het maar wat handig, als ik er ook even een looplamp in kan prikken. Donkerrrrr..... (en de batterijen van m'n maglite zijn altijd leeg op zo'n moment)

Verwijderd

Topicstarter
[quote]tjarde schreef op 15 december 2003 @ 18:00:

SPLITTER :

passief filter dat een splitsing maakt tussen de ADSL-frequenties en telefoonverkeer-frequenties.
Als de splitter er niet tussen zit dan hebben de telefoons in je huis invloed op het ADSL signaal en daardoor zou dus je snelheid kunnen afnemen omdat er veel storingen op de lijn komen.

Dus ik kan gewoon alles in mijn kamer beneden aansluiten modem adapter enz.. dus geen stopcontact problemen in de meterkast. Dus hoef ik alleen maar een telefoonkabel naar de meterkast boven te trekken(10 meter), en hoef ik dus mijn huistelefoon niet op de splitter aan te sluiten ( behalve dat er wat snelheid kan dalen, maar daarvoor heeft iemand in de topic ook gezegd dat het niet zoveel uitmaakt als je een pakket van 1mbit heb) ? ? ??

Als dit allemaal klopt kan ik aan de slag hoef ik alleen maar morgen een telefoonkabel van 10 meter te kopen ? owja weten jullie ook toevallig hoe het precies heet dat ik daar niet :O zo sta

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 18:04:
[...]

Dat is niet handig. Ik zorg zelf altijd voor wat extra stopcontacten in de meterkast. Tegenwoordig komt daar best veel spul te hangen en ik vind het maar wat handig, als ik er ook even een looplamp in kan prikken. Donkerrrrr..... (en de batterijen van m'n maglite zijn altijd leeg op zo'n moment)
Ik vind ze zelf ook handig maar ik zou niet weten hoe ik zo een stopcontact in een meterkast zou moeten maken :D

• TjardE
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het is niet verstandig om de huistelefoon parrallel te schakelen met de lijn die naar je ADSL modem gaat. Sluit beide aan op de daarvoor bestemde poort NA de splitter. Ik weet niet hoeveel snelheid het allemaal scheelt, maar zo is het gewoon niet bedoeld om te werken.

Dus even ter verduidelijking...

VOOR je splitter : KPN lijn..
NA je splitter : Huistelefoon(s) / ADSL modem..

Welke lengte je voor deze zaken allemaal als kabel kiest maakt in een huis niet zoveel uit..

Als ik begrijp hoe je situatie in elkaar zit dan zou een telefoonkabel van de plek waar je KPN aansluiting zit naar de plek waar je je modem gaat plaatsen voldoende moeten zijn om alles aan het werk te krijgen. Maar zet hier wel de splitter tussen alsjeblieft.

En als je bij de shop staat gewoon vragen naar 2 aderig getwist snoer geschikt voor telefoon..

Misschien dan toch even een complete handleiding (dummy style) :

- Haal huislijn draadjes los van ISRA punt en maak hier een RJ-11 stekkertje aan.
(draadjes aansluiten op middelste 2 pennetjes, volgorde maakt niet echt uit)
- Hang splitter ergens in de buurt van ISRA punt op
- Stop RJ-11 stekkertje in Phone out van splitter

- Trek kabel van splitter naar plek waar je modem gaat plaatsen.
- Sluit aan beide zijden RJ-11 stekkertje aan
- Stop RJ-11 stekkertje aan kant van splitter in de ADSL out kant van de splitter
- Stop RJ-11 stekkertje aan kant van modem in modem

- Pak nog een stukje kabel en maak hier 1 RJ-11 stekkertje aan
- Stop deze in Line in kant van splitter
- Maak andere kant vast aan ISRA punt van KPN

- Sluit UTP ehternet kabel aan tussen de LAN aansluiting van je modem en je computer

Zo zou het moeten werken.

Succes..

[ Voor 49% gewijzigd door TjardE op 15-12-2003 23:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de meterkast de hoofdcentrale van kpn maar ik heb ook in de woonkamer een telefoonwandcontactdoos kan ik niet gewoon, de lijn splitsen met een splitter in de woonkamer. Volgens mij maakt het niets uit :p want wat maakt het nou uit als je de lijn in de meterkast splitst of in de woonkamer ? ???

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:47

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat maakt op zich idd weinig uit. Je moet echter voor de splitter geen andere telefoon meer hebben, anders gaat het niet goed werken!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 16 december 2003 @ 22:04:
Dat maakt op zich idd weinig uit. Je moet echter voor de splitter geen andere telefoon meer hebben, anders gaat het niet goed werken!
Zeker weten ? :P want dan ga ik het als volgt aanpakken alles in de woonkamer aansluiten adapter modem op splitter huistelefoon op splitter etc.. hoef ik alleen maar een utp kabeltje te trekke naar mijn kamer :)

Verwijderd

Zo doen idd, als je een telefoonaansluit VOOR de splitter gaat dat niet werken. Dus gewoon eerst de splitter, daarna je modem en zoveel telefoons als je maar wilt :)

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 23:07

MBV

Ik zou niet weten hoe je een stopcontact in de meterkast moet maken. Maar erg moeilijk lijkt het me niet: er is genoeg stroom. Draai een stop eruit, en sluit daar een wandcontactdoos op aan ofzo....
(ik bedoel dus na de stop, waar nu ook een draadje naar de stopcontacten enz gaat)> En durf je het niet zelf (heel verstandig), laat dan een electricien komen, of een kennis die die opleiding heeft gedaan :)

Verwijderd

Topicstarter
MBV schreef op 16 december 2003 @ 22:15:
Ik zou niet weten hoe je een stopcontact in de meterkast moet maken. Maar erg moeilijk lijkt het me niet: er is genoeg stroom. Draai een stop eruit, en sluit daar een wandcontactdoos op aan ofzo....
(ik bedoel dus na de stop, waar nu ook een draadje naar de stopcontacten enz gaat)> En durf je het niet zelf (heel verstandig), laat dan een electricien komen, of een kennis die die opleiding heeft gedaan :)
Mja stopcontact in meterkast heeft al nietzoveel zin meer want dan moet ik alsnog een kabel van woonkamer waar de huistelefoon staat naar de meterkast trekken :D Dan kan ik liever een utp kabel direct naar me pc trekken dan eerst telefonlijn dan utp kabel ( double work ) .
Pagina: 1