Toon posts:

Verschil ATA en IDE kabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laatst viel het me op dat er toch iets meer verschil zit tussen ATA en IDE kabels dan het aantal draadjes. Bij ATA kabels zit gaatje nummer 19 namelijk dichtgestopt, en bij ATA hardware ontbreekt dit pinnetje dan ook. Waarom is dit? En met welke pin staan de 40 draden verbonden die de data-draden scheiden?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ATA kabels zijn IDE kabels.
Wat jij bedoelt is waarschijnlijk het verschil tussen ATA33 en ATA66/100/133 kabels.

http://www.bbdsoft.com/ide.html
hier staat waar iedere pin voor dient.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 14 december 2003 @ 21:18:
ATA kabels zijn IDE kabels.
Wat jij bedoelt is waarschijnlijk het verschil tussen ATA33 en ATA66/100/133 kabels.

http://www.bbdsoft.com/ide.html
hier staat waar iedere pin voor dient.
Die had ik ook gevonden (Google rocks :) ). Het lijkt mij dat alle ground pins met elkaar verbonden zijn, dus om nou specifiek eentje weg te laten is weinig zinvol. Of is het om het incompatibel te maken met ATA/33 apparatuur? In dat geval kan een minder oplettend persoon de pinnetjes ombuigen bij het insteken van de kabel. Heeft het misschien iets te maken dat de tussenliggende draadjes in een ATA/>=66 kabel met de ground zijn verbonden?

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 21:21:
Die had ik ook gevonden (Google rocks :) ). Het lijkt mij dat alle ground pins met elkaar verbonden zijn, dus om nou specifiek eentje weg te laten is weinig zinvol. Of is het om het incompatibel te maken met ATA/33 apparatuur?
Zelfs lang voor er sprake was van ATA66 of zelfs maar ATA33 bestonden de IDE-kabels met één ontbrekend pennetje al. Dit is louter gedaan om het verkeerd steken van de kabel te vermijden bij stekkeraansluitingen zonder rand (in de rand zit doorgaans een notch zodat je de kabel sowieso niet verkeerd kunt steken). Helaas voorzien niet alle fabrikanten hun moederborden en apparatuur van stekkeraansluitingen waarop zo'n kabel aangesloten kan worden zodat je soms toch nog een andere kabel moet gaan zoeken, of met een fijne kniptang het betreffende pinntje moet afknippen. Het gaat om een massa-aansluiting waarvan er toch voldoende voorzien zijn.

En ja, de tussenliggende draadjes bij een 80-aderige IDE-kabel zijn inderdaad verbonden met de massa. Ze vormen een afscherming om overspraak en storing op de datalijnen te verminderen.

[ Voor 1% gewijzigd door satcp op 14-12-2003 21:30 . Reden: typo ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
dat alle extra draadjes bij ata>33 naard e ground gaan is logisch; ze zijn er enkel om magnetische storingen tussende andere draadjes weg (=naar aarde) te leiden.

Ik heb me ook al vaak afgevraagd hoe zo'n harde schijf (bijv) nu weet met welke kabel ie is aangesloten (het signaalgedeelte is identiek?)

dat pinnetje ombuigen (door onoplettendhed?) lijkt me sterk: dan ga je toch serieus moeten duwen op die kabel... en als je zo hard moet gaan duwen, kijk je (normaal) toch wel ff eerst of het wel degelijk past???

edit: wat be ik traaaaaag :/

btw op bovenstaande link stond al aangegeven dat pin 20 een "key" is, dus enkel bedoeld om te zorgen dat je je kabel juist steekt.

[ Voor 18% gewijzigd door the_stickie op 14-12-2003 21:33 ]