Toon posts:

Waterblokjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om een waterblokje voor mijn CPU (AMD Athlon XP 1800+) te maken en misschien later voor nog meer onderdelen. Ik kan voor 20 euro 4 blokjes van 80mm*50mm*20mm en 80m*50mm*5mm kopen.
Op http://www.overclockers.com/tips793/ staan wat ontwerpen. http://www.overclockers.com/tips793/7.jpg leek me wel wat. Zelf heb ik de juiste apparatuur niet om dit te doen dus ik moet nog een adresje vinden, maar dat lukt wel :) Wat denken jullie? Is 20 euro een beetje redelijke prijs en zouden jullie zoiets overwegen of eerder gaan voor een normaal waterblok?

Verwijderd

lijkt me meer iets voor http://www.inkoopacties.net

Verwijderd

Prijs voor het koper is niet extreem hoog. Blokje zou je kunnen maken met behulp van een dremel en een kolomboor. Als je dit ergens anders zou moeten laten frezen en je daar niemand voor kent kan je beter een blok kopen. Bijvoorbeeld op de plek hierboven genoemd.

Verwijderd

Topicstarter
En qua prestaties? Denken jullie dat een zelfgemaakt blokje lager presteert dan eentje van bijv inkoopacties.net?

edit:

Ik zie daar trouwens geen blokje voor AMD staan, of zouden die andere er gewoon op passen?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2003 21:21 ]

Verwijderd

Dit is het AMD blokje http://www.inkoopacties.net/ia/f1c4hlkv/1/kwnkwfl6 je moet alleen wel even kijken of je gaten rond de socket hebt zitten anders moet je de andere nemen met holddown.

Of een zelfgemaakt blok beter presteerd ligt er helemaal aan hoe goed jij je zelfgemaakte blok maakt dus daar kan je geen garanties voor geven.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 21:52
Als je zelf een blokje maakt, kan je het beste een goed presterend merk-blokje na maken. De vorm van de kanalen is namelijk het belangrijkste.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om dat blokje http://www.overclockers.com/tips793/ te maken. Denken jullie dat dit een slim keuze is?

Verwijderd

Je zou kunnen kijken naar mijn ontwerp blokje is een soort whitewater kloon en werkt goed. Na een beetje boren en dremelen krijg je dan zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~i.hartman/waterblok.JPG

• Pink Panther
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-11-2025
Hoe krijgen jullie die uitsparing voor die O-ring zo mooi gemaakt?!?
Of ligt de O-ring er gewoon op en dan flink aandraaien die plexi deksel?

Verwijderd

Bij mijn cpu blok heb ik wel een hele kleine uitsparing gemaakt met een dremel slijpschijfje, was alleen niet echt nuttig, heb gewoon het lexaan erg strak vastgedraait totdat er nog geen halve mm tussen koper en lexaan zat. Bij mijn chipset heb ik helemaal geen uitsparing gemaakt en dit werkt perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Maar het ontwerp dat ik heb gevonden vereist alleen een boor en wat creativiteit om nipples te maken. Het kost volgens mij minder moeite, dus waarom niet zon ontwerp. Pesteert hij misschien minder goed?

• RommelD
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

RommelD

Stargate overheerscht!

Een zelf gemaakt blok kan je veel beter maken als de te kopen blokjes.

Alleen moet je dan wel een redelijk design hebben en niet voor de looks gaan.

Want een blokje is goed als:

Het materiaal goed warmte geleidt (zilver is het beste, maar koper een goede 2e)
Als het water een zo groot mogelijk contact opp. heeft met het koper. Hierin falen alle te kopen blokjes vanwege het plexiglas. Het ziet er mooi uit maar neemt geen warmte op -> minder opp.

Mijn eigen blok werkt beter als elk blok dat je op dit moment kan kopen. Het is ook dan wel 2 cm dik en lomp groot maar heerscht wel })

X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400

• Patrlck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-02 13:59
RommelD schreef op 15 december 2003 @ 18:36:
Het materiaal goed warmte geleidt (zilver is het beste, maar koper een goede 2e)
Als het water een zo groot mogelijk contact opp. heeft met het koper. Hierin falen alle te kopen blokjes vanwege het plexiglas. Het ziet er mooi uit maar neemt geen warmte op -> minder opp.

Mijn eigen blok werkt beter als elk blok dat je op dit moment kan kopen. Het is ook dan wel 2 cm dik en lomp groot maar heerscht wel })
Dit klopt volgens mij niet kijk maar op http://www.watercoolplanet.de/index.php?open=4&show=1 daarbij de top 10 staat er 5 met plexiglas die dus ook goed koelen >:)

(zou het zelf niet weten :+ heb ook geen plexiglas erin maar wil het wel met de tijd zoeentje maken/kopen)

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 09:55
als je even mailed naar jeroen www.tweakstore.net dan helpt ie je zo uit de problemen hoor , erg goede kerel met verstand van zaken ;)

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mail me even, misschien heb ik een goede deal voor je.

• RommelD

RommelD

Stargate overheerscht!

SchiedamLauw schreef op 15 december 2003 @ 19:53:
[...]

Dit klopt volgens mij niet kijk maar op http://www.watercoolplanet.de/index.php?open=4&show=1 daarbij de top 10 staat er 5 met plexiglas die dus ook goed koelen >:)

(zou het zelf niet weten :+ heb ook geen plexiglas erin maar wil het wel met de tijd zoeentje maken/kopen)
De theorie klopt wel degelijk. De blokjes met plexiglas zouden dus nog beter kunnen zijn. Maar dan verkopen ze slechter omdat men tegenwoordig teveel voor de looks gaan ipv pure prestaties.

X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400

• tmotd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 07:24
Daarom staat die met koperen deksel ook boven aan :P

• Patrlck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-02 13:59
RommelD schreef op 16 december 2003 @ 11:38:
[...]

De theorie klopt wel degelijk. De blokjes met plexiglas zouden dus nog beter kunnen zijn. Maar dan verkopen ze slechter omdat men tegenwoordig teveel voor de looks gaan ipv pure prestaties.
Ik geef eerlijk toe ik ga ook voor de looks :P maar zoveel verschilt het niet lijk mij dan (call me a noob als het niet zo is :+ .. Misschien ver schilt het een paar graadjes.. Het is iig niet zo dat het plexiglas contact heeft met de cpu dus hij zal altijd goed zijn warmte opnemen..

Verwijderd

Topicstarter
Gipsy King schreef op 15 december 2003 @ 20:19:
als je even mailed naar jeroen www.tweakstore.net dan helpt ie je zo uit de problemen hoor , erg goede kerel met verstand van zaken ;)
Op de site kan ik niet een emailadres vinden. Alleen msn@tweakstore.com, maar die lijkt niet te werken. Misschien weet jij het werkende emailadres :)

Verder wou ik ook nog even zeggen dat ik niet voor de looks ga. Er hoeft van mij echt geen plexiglas plaatje op o.i.d. Dus ik ga eigenlijk voor het zo simpelste maar toch effecientste model }) Misschien is het handig om te weten dat ik niet echt extreem veel ervaring heb met waterkoeling, maar ik heb wel de nodige research gedaan :P

• RommelD

RommelD

Stargate overheerscht!

SchiedamLauw schreef op 16 december 2003 @ 12:16:
[...]

Ik geef eerlijk toe ik ga ook voor de looks :P maar zoveel verschilt het niet lijk mij dan (call me a noob als het niet zo is :+ .. Misschien ver schilt het een paar graadjes.. Het is iig niet zo dat het plexiglas contact heeft met de cpu dus hij zal altijd goed zijn warmte opnemen..
Het gaat erom dat je een zo groot mogelijk opp. koper heb dat in contact staat met het water. Het hele opp. van het plexiglas plaatje neemt geen warmte op dus als je ipv plexiglas gewoon een koperen (vast gesoldeerde) deksel neemt kan het wel warmte overdragen aan het water en wordt dus de cpu weer beter gekoelt snappie? :+

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap je helemaal. Ik ben 4e jaars natuurstroom student, ik weet hoe warmte zich verspreid en dat bij een grotere oppervlakte dus ook meer wartme kunt laten verlpaatsen. Plexiglas geleidt warmte niet goed, maar wat je niet moet vergeten is dat het koper aan de bovenkant natuurlijk minder warm (en dus minder warmte afgeeft aan het water) dan het koper aan de onderkant. Het koper erboven is dus minder belangrijk. Maar als je even op het plaatje klikt bovenaan kun je zien dat ik niet van plan ben om dekseltjes te gaan gebruiken. Het is zo gemaakt dat je alleen hoeft te boren. Het kan best dat dit niet goed werkt (hoewel de oppervlakte toch aanzienlijk groot is, natuurlijk afhankelijk van de diameter die je neemt voor de kanalen en de afstand van de kanalen naar onderkant). Als het water laag door het blokje stroomt kan het natuurlijk meer warmte opnemen omdat het koper onderaan warmer is (het staat dichter op de CPU). Wat denken jullie :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2003 13:22 ]

Verwijderd

Maar het oog wil toch ook wat ofnie? Die halve graad die je er mischien mee wint als je een kopere deksel neemt is mij de lelijkheid van een kopere deksel niet waard. Ook is het weleens handig als je je blok van binnen kan schoonmaken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 13:26:
Maar het oog wil toch ook wat ofnie? Die halve graad die je er mischien mee wint als je een kopere deksel neemt is mij de lelijkheid van een kopere deksel niet waard. Ook is het weleens handig als je je blok van binnen kan schoonmaken.
Dat is voor iedereen anders. Voor mij maken de looks echt niet uit. Mijne ligt hier lekker op de grond in een hoekje waar ik hem niet eens kan zien. Maar je hebt natuurlijk wel gelijk over dat het makkelijk is dat je hem kan openmaken. Moet je een blokje eigenlijk wel af en toe schoonmaken als je een goed brouwsel hebt en hoe vaak dan? Misschien is er nog een andere praktische (lees niet voor de looks) reden waarom een plexiglas deksel handig kan zijn?

edit:
Misschien zijn er wat mensen die zelf blokjes hebben gemaakt. Ik kan eigenlijk wel wat tips gebruiken, want ik ben nogal een noob qua waterkoeling :>

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2003 15:38 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 13:32:
[...]

Dat is voor iedereen anders. Voor mij maken de looks echt niet uit. Mijne ligt hier lekker op de grond in een hoekje waar ik hem niet eens kan zien. Maar je hebt natuurlijk wel gelijk over dat het makkelijk is dat je hem kan openmaken. Moet je een blokje eigenlijk wel af en toe schoonmaken als je een goed brouwsel hebt en hoe vaak dan? Misschien is er nog een andere praktische (lees niet voor de looks) reden waarom een plexiglas deksel handig kan zijn?

edit:
Misschien zijn er wat mensen die zelf blokjes hebben gemaakt. Ik kan eigenlijk wel wat tips gebruiken, want ik ben nogal een noob qua waterkoeling :>
Vaak schoonmaken met een goed brouwsel is niet nodig zover ik weet. Het enige is dat beginnende zelfbouwers die voor het eerst waterkoeling hebben (zoals ik :)) niet altijd direct goed spul in het water hebben zitten. Ik had in het begin bijvoorbeeld last van alg doordat ik nog geen koelvloeistof gebruikte. Dit heb ik mooi schoon kunnen maken doordat ik de kap eraf kon halen. Nu met Zerrex door het water gaat wel alles goed. Ook kan je als je je deksel er af kan halen je ontwerp achteraf nog iets aanpassen. Zo heb ik de sleufjes nog wat dieper uitgedremelt waardoor ik nog 2 graden van mijn proc temp afgehaald heb.

Dus een deksel die niet vastgesoldeerd zit heeft zeker nut.

Verwijderd

Topicstarter
Met mijn model (http://www.overclockers.com/tips793/7.jpg) kun je door de nipples aan de zijkanten eraf te halen en er met een borsteltje doorheen te gaan denk ik ook makkelijk het blok schoonmaken. Daarna even met de hogedrukspuit erdoorheen en klaar ben je :)
Maar is er iemand die ervaring heeft met blokjes brouwen en misschien een idee heeft voor een ontwerp?

edit:

Kan iemand me vertellen hoe ik plaatjes precies gewoon kan laten weergeven, dus niet de link :X ik ben niet egt goed in html enzo :'(

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2003 16:30 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 16:29:
Met mijn model (http://www.overclockers.com/tips793/7.jpg) kun je door de nipples aan de zijkanten eraf te halen en er met een borsteltje doorheen te gaan denk ik ook makkelijk het blok schoonmaken. Daarna even met de hogedrukspuit erdoorheen en klaar ben je :)
Maar is er iemand die ervaring heeft met blokjes brouwen en misschien een idee heeft voor een ontwerp?

edit:
Kan iemand me vertellen hoe ik plaatjes precies gewoon kan laten weergeven, dus niet de link :X ik ben niet egt goed in html enzo :'(
gewoon ff [ IMG] link [ /IMG ] alleen dan zonder de spaties. Zie ook de Faq
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips793/7.jpg dat is je plaatje/

Hoe wil je die afsluitingen gaan maken eigenlijk en hoe wil je die kanalen gaan boren?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat proberen die gaten zelf te boren nogal kansloos is, dus dan moet ik even naar een adresje toe om het te laten doen, kan me niet voorstellen dat ze daar veel voor vragen. Die afsluitingen zijn inderdaad een probleem. Ze moeten natuurlijk niet te lang zijn, maar ik denk dat als ze te kort zijn, dat ze misschien tegenwerken, dus simpelweg een stukje koper aan de zijkant planten is denk ik niet goed. Ik heb er nog niet echt een oplossing voor maar misschien kunnen ze me in een doe-het-zelf zaak helpen. Of natuurlijk bijzonder creatief zijn, maar daar ben ik niet goed in :+

Verwijderd

Ik zou als ik jou was gewoon voor de dremel oplossing gaan die ik gebruikt heb. Nepdremels zijn niet zo duur.
Werkt perfect bij amd omdat al het water precies over de core heengaat. Waar je met jouw ontwerp kans op hebt is dat het water de kortste weg neemt en dus helemaal niet over je core heenkomt. Het is trouwens wel erg veel dremelen door 20mm dik koper...

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet wel zeker dat het water de achterste kanalen bereikt als dat is wat je bedoelt :+ Ik ben al niet superhandig en dan moet ik ook nog met een dremel gaan werken. Als het nou beter zou werken zou ik het zeker overwegen, maar nu heb ik niet echt een concreet bewijs. Misschien heeft iemand ervaringen met verschillende blokjes zodat hij/zij er misschien wat van weet?
Pagina: 1