Toon posts:

GA-K8NNXP 'Verifying DMI pool' vastlopers+disk problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe pc gebouwd van losse onderdelen. Dat doe ik al 5 jaar en dat is nog nooit een probleem geweest, maar deze krijg ik maar niet stabiel.

Gigabyte K8NNXP mobo
AMD Athlon64 3200+
2x 512 mb TwinMos geheugen
Club 3d Ati Radeon 9800pro
2x 80 gig maxtor SATA (raid 0)
1x 60 gig seagate (ATA 133)
Soundblaster Audigy 2
Enermax 350 watt voeding

Allereerst had ik al problemen met 'verifying dmi pool data'. Daar blijft ie om de keer op hangen. Als ik opstart blijft hij hangen, reset ik, start hij gewoon op. De keer daarna blijft hij dus weer hangen en de keer daarna start hij weer gewoon op. Zeer bizar.

Heel af en toe ben ik ineens een van m'n maxtors kwijt. Keertje resetten en hij is er weer.

Daarnaast lijkt het wel of mijn harde schijven of SATA raid controller de weg kwijt raken als ik dan wel goed opstart. Als ik na een paar keer resetten opgestart ben, bevriest hij vaak, waarbij ik de muis nog kan bewegen, maar verder niets meer werkt. Alleen resetten biedt soelaas. De hd-led blijft dan vaak langdurig branden. Bij de volgende keer windows opstarten moet hij ook vaak een checkdisk doen en worden er altijd wel een paar kleine foutjes hersteld.

Enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

PS Ik gebruik alle meest recente drivers.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2003 20:50 ]

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:40
Brrrrr. Klinkt wel degelijk als een hardwarematig probleem. Mobo en/of geheugen zijn de grootste verdachten in deze.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grote problemen met nieuwe topictitel :o

In de GoT Huisregels staan suggesties hoe een goede titel te kiezen. Ik pas deze aan 'Grote problemen met nieuwe pc' -> '[GA-K8NNXP]'Verifying DMI pool' vastlopers+disk problemen'

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor het aanpassen van de titel. Ik bekeek hem net zelf en dacht, dat gaat niet werken. Maar toen was ie al veranderd :)

Ik heb nog geen memtest kunnen draaien. Dat ga ik vanavond nog eens proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal niemand met tips of ideeën?

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

nwagenaar

God, root. What's the differen

Even een klein schopje :)

Ik had hetzelfde of soort gelijke problemen (bootproblemen en vastlopers) en bij mij heeft een nieuwe voeding (Enermax 450W) het probleem opgelost. Tevens moest ik de Dual Power kaart er uit halen aangezien dit bij mij leide tot vage reboot en vastloop problemen.

Overigens, met de 1e revisie GA-K8NNXP mobo's zijn veel problemen. Ik zou even Gigabyte mailen voor een RMA/vervanging (heb ik ook gedaan en heb nagenoeg geen problemen meer).

Mijn Neo Geo MVS collectie

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 14:12
Klinkt alsof je HDD's niet meewerken. Na dan verifying DMA pool data begint normaal de boot van je OS; hij zoekt je bootsector op je HD. Als je HD's niet goed werken... haal die eens los. En verder, als je voeding te zwak is, dan kunnen je HD's ook tegensputteren; net als de rest van je sys natuurlijk. Een reset help vaak computers omdat de voeding dan z'n piek vermogen heeft kunnen geven, wat bij een boot ff nodig is om alle fannetjes te laten draaien, condensatoren op te laden enzo.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk een update en eindelijk de oplossing gevonden! Of beter gezegd, het manco gevonden.

Uiteindelijk kreeg ik per toeval de oplossing in de schoot geworpen. Ik had mijn moederbord met processor en geheugen RMA gestuurd. Per abuis kreeg ik alles terug met een foute geheugen DIMM. Niet mijn 2*512mb TwinMos, maar een testmodule (512 mb pc2100) die ze (=Salland Automatisering) vergeten waren eraf te halen. Het systeem draaide als een tierelier. Niet zo gek, dacht ik, want ik had tenslotte een nieuw moederbord gekregen. Vervolgens wel gebeld of ze mijn geheugen na wilden sturen. Dat gebeurde meteen de dag daarna. Echter... 2*256 mb pc3200 ipv 2*512 mb. Twee dagen later had ik wel weer 2*512 mb in huis.

De conclusie na een weekendje rommelen:
TwinMos 512 mb pc3200 geheugenmodules zijn gewoon NIET compatible met het Gigabyte K8NNXP moederbord.

De 2x256 mb modules van TwinMos geprobeerd en dat ging zonder problemen, net als die 512mb test-DIMM. 1 of twee 512 mb pc3200 DIMM's van TwinMos kreeg ik met geen mogelijkheid aan de praat, zelfs niet op 166 mhz en de meest conservatieve memory timings. Ik kreeg allerlei bluescreens, vastlopers, enz. Dus mensen met een K8NNXP, koop geen TwinMos 512 mb pc3200 geheugen!!!

Maar ja... ik wil 1024 mb en geen 512 mb. Ik ben nu dus in afwachting van twee 512 mb pc3200 Kingston Hyper-X modules die mijn TwinMos modules vervangen. Overigens prima service bij Salland. Omdat zij mij fout geheugen hebben gestuurd, krijg ik alle door mij gemaakte verzendkosten vergoed en kan ik mijn geheugen keurig voor de originele prijs inruilen.

Het verifying dmi pool data verhaal kwam omdat mijn IDE-harddisk half corrupt is geraakt (waarschijnlijk door alle reboots en vastlopers). Na een low-level format zijn ook die problemen verholpen.

• mjhzenden
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-02-2025

mjhzenden

... vooral stilte ...

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 15:15:
Eindelijk een update en eindelijk de oplossing gevonden! Of beter gezegd, het manco gevonden.

Uiteindelijk kreeg ik per toeval de oplossing in de schoot geworpen. Ik had mijn moederbord met processor en geheugen RMA gestuurd. Per abuis kreeg ik alles terug met een foute geheugen DIMM. Niet mijn 2*512mb TwinMos, maar een testmodule (512 mb pc2100) die ze (=Salland Automatisering) vergeten waren eraf te halen. Het systeem draaide als een tierelier. Niet zo gek, dacht ik, want ik had tenslotte een nieuw moederbord gekregen. Vervolgens wel gebeld of ze mijn geheugen na wilden sturen. Dat gebeurde meteen de dag daarna. Echter... 2*256 mb pc3200 ipv 2*512 mb. Twee dagen later had ik wel weer 2*512 mb in huis.

De conclusie na een weekendje rommelen:
TwinMos 512 mb pc3200 geheugenmodules zijn gewoon NIET compatible met het Gigabyte K8NNXP moederbord.

De 2x256 mb modules van TwinMos geprobeerd en dat ging zonder problemen, net als die 512mb test-DIMM. 1 of twee 512 mb pc3200 DIMM's van TwinMos kreeg ik met geen mogelijkheid aan de praat, zelfs niet op 166 mhz en de meest conservatieve memory timings. Ik kreeg allerlei bluescreens, vastlopers, enz. Dus mensen met een K8NNXP, koop geen TwinMos 512 mb pc3200 geheugen!!!

Maar ja... ik wil 1024 mb en geen 512 mb. Ik ben nu dus in afwachting van twee 512 mb pc3200 Kingston Hyper-X modules die mijn TwinMos modules vervangen. Overigens prima service bij Salland. Omdat zij mij fout geheugen hebben gestuurd, krijg ik alle door mij gemaakte verzendkosten vergoed en kan ik mijn geheugen keurig voor de originele prijs inruilen.

Het verifying dmi pool data verhaal kwam omdat mijn IDE-harddisk half corrupt is geraakt (waarschijnlijk door alle reboots en vastlopers). Na een low-level format zijn ook die problemen verholpen.
Inderdaad, ik heb hetzelfde probleem gehad dit paasweekend.. ook mijn Twinmos reepjes (2* 512 PC3200) veroorzaakten het probleem. Heb zelf nu 2 modules van Corsair PC4000 erin zitten... en hij loopt perfect!!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

nwagenaar

God, root. What's the differen

Ik denk niet zo zeer dat het echt een TwinMOS probleem is in combinatie met het moederbord maar een probleem van de nforce3 chipsets in combinatie met 2 modules op DDR400 en hoger.

Als je een beetje op GoT en internet zoekt dan blijken veel personen problemen te hebben met 2 geheugen modules (verschillende merken maar TwinMOS komt enorm vaak voor) in combinatie met een nforce3 mobo van alle merken.

Het zijn allemaal dezelfde problemen :

- 2 x 512MB geheugen modules;
- DDR400 of hoger;
- nforce3-150 chipset;
- instabiliteit bij gebruik van 2 modules (1 module gaat goed) op DDR400;
- geen fouten in memtest;

Nu heb ik zelf ook het één en ander gehad qua instabiliteit op mijn GA-K8NNXP in combinatie met 2 Kingston CL3 512MB/DDR400 modules maar uiteindelijk bleek het te liggen aan de Dimm Voltage (die standaard op 2.5v staat bij nforce3 mobo's). Op de modules staan 2.6V aangegeven (alsmede ook op de website van Kingston met daarbij de waarde +/- 0.1v 2.6v) en na dit toe te passen in de BIOS liep alles als een trein.

Ik kan niet beamen of dit het geval is bij elke dual mem configuratie icm nforce3-150 chipsets. Ik hoor eventuele reacties op dit punt graag aan ;)

Mijn Neo Geo MVS collectie

Verwijderd

Topicstarter
@nwagenaar

Het valt niet te ontkennen dat de nforce3 chipset moeite heeft met grotere geheugendimms, maar datzelfde geldt voor de via chippies. Alle Athlon64 moederborden lijken het moeilijk te hebben met geheugen.

Overigens vertikte mijn moederbord het ook met 1 TwinMos 512 DIMM, zelfs op het hoogste voltage (2,8 geloof ik) werd de boel beslist niet stabieler.

Ik zal de Kingston tip onthouden als mijn nieuwe reepjes binnenkomen.

Verwijderd

@nwagenaar

Ik weet niet welke bios jij gebruikt maar bij mij geeft de nieuwe bios met 2T timing setup, F6 bij jou F5 als het goed is ook problemen.
Bij mij krijg ik hem ook niet meer stabiel op 200mhz, terug naar F5 loste dit op.
Aangezien ik ze allemaal geprobeerd heb gaf alleen de laatst die met de 2T timingsetup problemen en dit op de VTKT800, misschien gaat dit ook voor jullie bordjes op?

• mjhzenden
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-02-2025

mjhzenden

... vooral stilte ...

nwagenaar schreef op 13 april 2004 @ 16:32:
Ik denk niet zo zeer dat het echt een TwinMOS probleem is in combinatie met het moederbord maar een probleem van de nforce3 chipsets in combinatie met 2 modules op DDR400 en hoger.

Als je een beetje op GoT en internet zoekt dan blijken veel personen problemen te hebben met 2 geheugen modules (verschillende merken maar TwinMOS komt enorm vaak voor) in combinatie met een nforce3 mobo van alle merken.

Het zijn allemaal dezelfde problemen .....
Dat lijkt bij mij niet aan de orde.. ik heb nou twee corsair 512 Mb PC3200 in mijn systeem lopen op 440 Mhz (cpu: 10 * 220) en dat draaid super...

Verwijderd

Topicstarter
Nieuw geheugen heeft me aardig op weg geholpen al loopt mijn systeem nog niet helemaal stabiel. Bij veel spellen krijg ik een overwachte CTD om mijn oren, terwijl alle stresstests wel zonder problemen draaien (Prime95 en 3dmark2003).

Echter mijn harddisk problemen zijn nog frustrerender en ik krijg ze niet opgelost :(
Het lijkt wel of mijn harde schijven op de SATA raid controller het gewoon niet willen doen. Mijn scherm bevriest in Windows XP soms plotseling, waarbij ik de muis (soms) nog kan bewegen, maar verder niets meer werkt. De hd-led blijft dan vaak langdurig branden, maar ik hoor de harddisk niet echt rammelen. Soms kan ik dan na 10 tot 60 seconden ineens weer wat doen, soms ook helemaal niet. Af en toe krijg ik een 'delayed write failure'. Bij de volgende keer windows opstarten moet hij ook vaak een checkdisk doen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Om te voorkomen dat eenzelfde probleem in twee verschillende topics wordt besproken, gaat dit omhooggekickte topic dicht.

Graag hier verder: Pc komt wel door stresstests maar CTD bij spellen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.