[Sun] Looking Glass: 3d desktop

Pagina: 1
Acties:

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Sun is bezig met het ontwikkelen van een nieuw soort desktop: de 3d desktop. Deze desktop is totaal gebaseerd op Java, en wordt beschikbaar voor Linux. Sun denkt er ook aan om Looking Glass, zo heet het "programma", open source te maken, zodat de community mee kan helpen en mee kan profiteren van de ontwikkelingen.

Foto's:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/18986/full.png
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/18988/full.png
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/18989/full.png

Bron: http://www.dewinter.com

Demo van Sun (quicktime vereist): http://www.xtremetechshow...lg/media/lgcommercial.mp4

Mij lijkt dit een uitstekende manier voor Linux om innovatief bezig te zijn, en microsoft te stimuleren om hun product te blijven ontwikkelen.
Daarnaast werd het natuurlijk tijd dat we na tig jaar van de 2d desktop afstappen. Dit is nog wel een demo van een product dat in ontwikkeling is, dus het is nog niet beschikbaar, maar Sun zegt wel dat het in de "near future" beschikbaar wordt. Hopen dat dat zo snel mogelijk is. :P

Zien jullie dit als een positieve ontwikkeling?

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:11

Nakebod

Nope.

Ik kan me nog wel een windows prog herinneren, die ook iets in 3D deed, alleen ben de naam daarvan kwijt :( Weet wel, dat MSI destijds meeleverde op cd.
Zag er wel anders uit dan dit, je kon er "rondlopen" in een huis achtig iets en dan verschillende items gebruiken, zoals bijv een bureau met cdspeler: cd speler start, een wereld bol: IE start.
Als ik dit zo zie, valt dat programma van mij helemaal in het niets, ziet er mooi uit!
Denk alleen wel, dat de meeste mensen aan het 2D gewent zijn, dus het zal wel vreemd werken lijkt mij.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik vind het er echt heel mooi uitzien, maar zie (nog) niet de meerwaarde tov 2d. Ik bedoel alle 2d objecten bestaan nog steeds zoals de windows, heel leuk dat je ze kan draaien etc maar dat lijkt me het niet overzichtelijker maken. Waar is m'n kladblok nou gebleven? Oh die zit aan de andere kant van m'n browser. Stel je voor een windows verkenner (deze staat in NOS maar WOS'sers mogen vast ook meebabbelen ;)) in 3d, de root mappen horzontaal en dan alle mappen in 3d in de diepte. Krijg er al koppijn van als ik eraan denk.

Maar toch is dit wel een positieve ontwikkeling, er zal meer gedacht gaan worden over desktop toepassingen in een 3d omgeving, en daar zullen zeker positieve ideeen uit gaan rollen. Ik moet alleen nog overtuigd worden :).

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:31
Hier de column van Brenno met het hele SUN verhaal erin http://www.nedlinux.nl/modules/column/index.php

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ziet er bloedmooi uit, maareh, als dit allemaal in Java moet gebeuren neem ik aan dat dit systeembronnen vreet als de spreekwoordelijk Ravenous Bugblatter beast of Traal. En dan is de vraag of het qua gebruiksgemak en/of overzichtelijkheid werkelijk zoveel voordelen biedt tov een 'ouderwetse' 2D weergave.

Ik denk zelf van niet om een heel simpele reden: je scherm is plat.

Je kunt dan wel leuk desktops schuin wegzetten, maar om ze te lezen kun je niet even draaien met je hoofd o.i.d., je zult sowieso een van die dingen naar het voorgrond moeten halen om er zinnig mee te werken. En dan zit je op hetzelfde niveau van functionaliteit als een windows manager/desktop environment die kleine afbeeldingen van alle desktops ergens in een hoekje bewaart- maar met 10x de systeembronnen.

Als dit met een echte 3D scherm gecombineerd zou worden zie ik er heil in, buiten dat lijkt het me niet meer dan een gimmick :o

Oslik blyat! Oslik!

• hereweare67893
  • Niet online
dion_b schreef op 14 december 2003 @ 20:28:
Je kunt dan wel leuk desktops schuin wegzetten, maar om ze te lezen kun je niet even draaien met je hoofd o.i.d., je zult sowieso een van die dingen naar het voorgrond moeten halen om er zinnig mee te werken. En dan zit je op hetzelfde niveau van functionaliteit als een windows manager/desktop environment die kleine afbeeldingen van alle desktops ergens in een hoekje bewaart- maar met 10x de systeembronnen.
Als er iets is waar ik me op dit moment aan irriteer is wel het feit dat ik 10 vensters open heb, en dat ik niet snel kan zat wat wat is. Dan moet ik weer eens 8 keer klikken voordat ik het juiste scherm te pakken heb. Het handige hiervan vind ik dat je in 1 oogopslag kan zien welk scherm je nodig hebt.

Daarnaast is het plakken van een post-it op de achterkant van een website natuurlijk geinig, maar heeft het weinig functionaliteit.
Natuurlijk vergt deze desktop meer processor en vooral GPU-kracht, maar als je ziet waar de gemiddelde tiepmiep tegenwoordig op zit te werken zou dat geen problemen mogen zijn. De mensen die van Linux gebruik maken zijn over het algemeen toch mensen die hun computer flink up to date houden.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
JvH schreef op 14 december 2003 @ 20:36:
[...]

De mensen die van Linux gebruik maken zijn over het algemeen toch mensen die hun computer flink up to date houden.
Ik ervaar echter vaak juist het tegenovergestelde, omdat je op oudere hardware met een lichte windowmanager nog prima uit de voeten kunt :)

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
JvH schreef op 14 december 2003 @ 20:36:
[...]

Als er iets is waar ik me op dit moment aan irriteer is wel het feit dat ik 10 vensters open heb, en dat ik niet snel kan zat wat wat is. Dan moet ik weer eens 8 keer klikken voordat ik het juiste scherm te pakken heb. Het handige hiervan vind ik dat je in 1 oogopslag kan zien welk scherm je nodig hebt.
Dan moet je eens een kijkje nemen op een mac osx 10.3 systeem en dan met nadruk op de expose functie... daar kan je met een muisbeweging alle openstaande schermen over je scherm verdelen waardoor je zo de juiste er uit kan halen....
Daarnaast is het plakken van een post-it op de achterkant van een website natuurlijk geinig, maar heeft het weinig functionaliteit.
Natuurlijk vergt deze desktop meer processor en vooral GPU-kracht, maar als je ziet waar de gemiddelde tiepmiep tegenwoordig op zit te werken zou dat geen problemen mogen zijn. De mensen die van Linux gebruik maken zijn over het algemeen toch mensen die hun computer flink up to date houden.
Dat is een NULL argument.... ik denk dat de gemiddelde Linux gebruiker zijn systeem juist _niet_ up2date heeft wbt hardware... om het simpele feit dat het niet nodig is om een top systeem te hebben....

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• hereweare67893
  • Niet online
Zwerver schreef op 14 december 2003 @ 20:44:
[...]

Dan moet je eens een kijkje nemen op een mac osx 10.3 systeem en dan met nadruk op de expose functie... daar kan je met een muisbeweging alle openstaande schermen over je scherm verdelen waardoor je zo de juiste er uit kan halen....
Dat zou ik graag doen, alleen gaat dat nogal moeilijk op mijn x86 machine. Opendarwin ondersteunt niet mijn nforce2 chipset, dus dat gaat ook wat moeilijk worden helaas :)
Dat is een NULL argument.... ik denk dat de gemiddelde Linux gebruiker zijn systeem juist _niet_ up2date heeft wbt hardware... om het simpele feit dat het niet nodig is om een top systeem te hebben....
Daar heb je misschien wel gelijk in. Maar als Sun een beetje verstandig is zullen ze het zo effectief mogelijk maken. Ik denk niet dat het bedoeld is om op alle systemen te kunnen draaien. Je moet het denk ik ook zien als een nieuw ontwikkeling.

• Zwerver
  • Niet online
JvH schreef op 14 december 2003 @ 20:51:
[...]

Dat zou ik graag doen, alleen gaat dat nogal moeilijk op mijn x86 machine. Opendarwin ondersteunt niet mijn nforce2 chipset, dus dat gaat ook wat moeilijk worden helaas :)
Mwah, is exposure nog niet op de een of andere manier geport naar een WM dan?
[...]

Daar heb je misschien wel gelijk in. Maar als Sun een beetje verstandig is zullen ze het zo effectief mogelijk maken. Ik denk niet dat het bedoeld is om op alle systemen te kunnen draaien. Je moet het denk ik ook zien als een nieuw ontwikkeling.
Jawel, maar jij zei dat Linux gebruikers hun systeem u2d houden, daar reageerde ik op.... ik ga er zelf ook vanuit dat Sun niet te veel sys eisen zal neer zetten

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Ziet er erg mooi uit moet ik zeggen.
Je kan ook in linux , 3ddesktop gebruiken
http://desk3d.sourceforge.net/
maarja dat is dan weer een hele desktop :/

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2003 21:12 ]

Verwijderd

Veelbelovend, en ik denk ook wel praktisch

Ik denk dat we meer over dit soort dingen gaan zien/horen in de toekomst.

Ik zie het idd als een positieve ontwikkeling

Verwijderd

Wat ik weet van JDS's LookingGlass:
Gemaakt met Java3D.
Enkel beschikbaar onder JDS.
Support voor native apps.
Geen 3D GPU nodig. (ja echt!)
Demo op http://www.sun.com/bigadmin/xtreme/
Officieele website: http://wwws.sun.com/software/looking_glass/

Als het opensource wordt kan het best wel is een grote doorbraak worden.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-02 00:09
Mwah, is exposure nog niet op de een of andere manier geport naar een WM dan?
Idd, er is al een patch voor metacity (een window manager voor gnome2) die exposure nadoet (is nog wat beta maar werkt al wel)

http://www.pycage.de/expocity.html

[ Voor 9% gewijzigd door blouweKip op 14-12-2003 21:33 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-02 09:40

Valium

- rustig maar -

blouweKip schreef op 14 december 2003 @ 21:32:
[...]

Idd, er is al een patch voor metacity (een window manager voor gnome2) die exposure nadoet (is nog wat beta maar werkt al wel)

http://www.pycage.de/expocity.html
Ahum, ik geloof dat die feature Exposé heet, en geen exposure. ;)

[ontopic]
't ziet er mooi uit. Ik vraag me af wat het voor truc is... een X-aanpassing, een overlay, een heel ander grafisch gedoe...

en of het compatible is met de op dit moment beschikbare standaarden (X-Damage etc...)

Verwijderd

Hoe kan iemand dit 'mooi' vinden?
Net of iets 'mooi' wordt door het allemaal maar transparant te maken.. niet dus.

Niet bedoeld als flame, maar dit is gewoon niet mooi.
(al is die bewegende achtergrond wel grappig)

De techniek erachter is misschien wel mooi, maar ik zit er eigenlijk niet echt op te wachten om 2/3 van m'n geheugen op te vullen met Java spul.

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:39
Dit ziet er best mooi uit, maar ik zou het toch een keer in het echt willen gebruiken voordat ik er een oordeel over vel. Het lijkt me namelijk niet echt "natuurlijk" werken. DUs je zou helemaal opnieuw moeten wennen eraan.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-02 00:09
Ahum, ik geloof dat die feature Exposé heet, en geen exposure.
Klopt, al vind ik de wijze waarop het op os x gedaan wordt nog wel wat beter, je kunt met expocity de grootte van de background windows niet regelen en het komt in de plaats van de gewone alt-tab functionaliteit

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Hmmm, ik zie juist het 3D-paradigma IRL juist vaak als een belemmering. Het platte 2D van een computer bevalt me juist wel. Het is niet easy-to-learn, maar wel easy-to-use. Als ik IRL 2D kon werken op mijn bureau, dan had ik dat zeker wel gedaan.

Ik ben in het algemeen geen fan van het blind kopieren van IRL-paradigma's naar de computer. Wie heeft zich nou niet ge-ergerd aan audio-applicaties met een of andere gekke afstandsbediening :X ipv een normale GUI?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Waar ik zo blij mee ben, is dat we eindelijk eens een discussie hebben over de nieuwe desktop. Dat was ook mijn doel met de column. Of het echt beter is, weet ik niet. Ik moet er nog mee gaan spelen. Dat zal ik de komende weken ook zeker gaan doen. Fijn in ieder geval dat er vernieuwend naar het begrip desktop wordt gekeken. En innovatie (zeker open source) vind ik gewoon tof. De discussie die hier wordt gevoerd, is daarom alleen al cool.

• hereweare67893
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 13:37:
Ik moet er nog mee gaan spelen. Dat zal ik de komende weken ook zeker gaan doen.
Betekend dat dat jij een developer-version tot je beschikkking hebt? _/-\o_

Verwijderd

Helaas nog niet, maar ik verwacht een versie elk moment. Ik heb nog een paar opdrachten voor reviews liggen. En ik brand van nieuwsgierigheid hoe leuk (of niet) dit nou werkt.

Verwijderd

Tja, ik word er persoonlijk niet warm of koud van ... op dit moment. Wat ik zie, zijn gewoon toch weer 2D-schermpjes die je in perspectief neerzet. Volgens mij haalt men lang niet alles uit het 3D-idee. Het lijkt wel alsof de ontwerpers zo 2D zijn georienteerd dat ze nog niet de 3D kunnen bevatten oid. Maar goed, alle begin is moeilijk, wellicht wordt het nog wel wat. :) Ik ze mezelf al door een soort virtuele bibliotheek lopen, dat mijn bestandssysteem moet voorstellen. Pak er een 'boek' uit en voila, je opent een text-bestand ofzo... pak een virtuele-pen en schrijf wat in het boek. Om maar wat te noemen...

/brainstormmodus.

• Zwerver
  • Niet online
ja, damn, in welke film zat dat ook alweer, was dat niet disclosure? Echt mega mooi gemaakt, heb het daarna ook nog een aantal keer gezien bij andere films... I'm Lovin it!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
dat was idd. Disclosure.

Moest ik ook gelijk aan denken toen ik weer wat las over 3d desktops. Wat ik her en der heb opgevangen van 3d desktops zoals deze, is dat ze toch niet helemaal lekker werken.
Zelf heb ik het nog niet geprobeerd echter.

Mij lijkt echter de grootste reden dat het niet werkt, omdat je muis (voornaamste ding, dat je gebruikt in je GUI, AFAIK) ook maar in 2 dimensies kan werken. Oftewel: als je daadwerkelijk ín je desktop kan bewegen, dat het dan wel een groot verschil gaat maken in efficiency; van de andere kant.... ik zie mezel nou niet op met VR-equipment achter me compu zitten....

Compromises are for the weak

• ge-flopt
  • Laatst online: 16:41
Mijn vraag is eigenlijk wat het aan resources gaat vreten, zeker als je filmpjes zo schijf in het beeld aan het draaien zijn, dan moet de CPU die complete applicatie en "hoek" waaronder het staat toch opnieuw moeten uitrekenen?

Verwijderd

Nu nog iedereen in de toekomst van die speciale handschoenen met 3d brillen dan is het helemaal compleet. Ziet er heel mooi uit.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

ge-flopt schreef op 16 december 2003 @ 08:51:
Mijn vraag is eigenlijk wat het aan resources gaat vreten, zeker als je filmpjes zo schijf in het beeld aan het draaien zijn, dan moet de CPU die complete applicatie en "hoek" waaronder het staat toch opnieuw moeten uitrekenen?
Dat is niet zo moelijk met een 3d kaart. Want het is dan 2 poly's met 1 texture (de window). Ze hoeven ook maar 1 rotatie te doen.

Verwijderd

Hoe zou dat zijn als je twee monitoren op je Linux bak hebt? Dan kun je meer genieten van een 3d-desktop lijkt me.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 16:15

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

hebben we straks een filemanager a la de film Hackers. Kan leuk worden :P

Launching containers into space

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-02 16:00
Met een joystick erbij? En force feedback als je tegen een map aanvliegt in plaats van erin gaat :)

Ik vind het er stoer uitzien, ben heel benieuwd naar wat het gaat worden en hoe het gaat werken. De kleine windowtjes in de taskbar lijken me erg handig voor het taskswitchen.

Verwijderd

it0 schreef op 16 december 2003 @ 09:05:
[...]

Dat is niet zo moelijk met een 3d kaart. Want het is dan 2 poly's met 1 texture (de window). Ze hoeven ook maar 1 rotatie te doen.
1 poly.

(polygoon heeft meerdere hoeken, een driehoek (triangle) heeft er 3 :P)

[/geneuktemierenmode]

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:27

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Wanneer gaat dit uitkomen ?

http://www.xbmcfreak.nl/

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ziet er erg mooi uit, vindt ik. Maar meer als een 3d weergave van je
2d programma vensters is het (nog) niet. Het wachten is natuurlijk op apps die ook
van de 3d mogelijkheden gebruik maken.
Ik denk bijvoorbeeld aan een 3d filemanager die eruit ziet als een bibliotheekgebouw,
waar je in kunt, met ruimtes met daarin kasten met daarin documenten e.d.
Databases waar je in kunt rondwandelen enzo ...... nice :9~

Maar die komen er vanzelf wel als dit een beetje aanslaat.

(ps ik weet dat een dergelijke 3d filebrowser wel bestaat , maar geef dit
als voorbeeld van integratie met de 3d desktop)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Opzch ziet het er wel heel strak uit en ik zou ook wel blij zijn als bedrijven als redhat en suse afstappen van de "windows" look, dus de balk beneden waar je van applicatie kan switchen, naar een nieuw idee zoals dit. Het is eindelijk weer eens een nieuw idee wat wat mij betreft goed kan werken. Zoals eerder gezegt werken ideeen zoals door een huis lopen en op een wereldbol drukken om een applicatie te starten niet en ik vind dit een hele mooie mix tussen de 2d desktop en een 3d desktop. Dit idee zal productiviteit misschien ook wel verhogen ipv naar beneden brengen aangezien ik het er wel overzichtelijk uit vind zien. Alleen dan blijft er natuurlijk wel nog het probleem over dat het waarschijnljk veel resources zal vreten......

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Microsoft had ook ooit een demonstratie van zoiets, Task Gallery heette dat. Was op zich wel aardig alleen hebben ze er verder niks mee gedaan. Mij lijkt een 3D desktop trouwens niet echt praktisch.. kost veel te veel schermruimte.

Verwijderd

Ik heb het zien draaien op sunexpo 'on a standard sony vaio desktop system' en het bewoog allemaal erg natuurlijk. Je kan kiezen voor een soort eigen 3d wallpaper waarin je zaken kunt wegleggen. Zo kan je windows bijvoorbeeld als bladeren aan takken van een boom hangen, of in de alpen wegzetten. Windows die je wegzet zijn transparant zodat je kan zien wat erachter hangt..

Het bewoog allemaal erg soepel de poepel, ik vraag me dan ook een klein beetje af wat ze verstaan onder een standard desktop... ;)

Verwijderd

vind de start balk wel mooi, maar de rest hoeft van mij niet.

Verwijderd

Weet ik niet of ik wel of niet dat wat zou vinden. Ik vond dit alleen erg lijken op de film minority report, waar een hoofdrolspeler met z'n handen virtuele schermen heen en weer bewoog. Wat hij niet gebruikte, werd netjes aan de kant geparkeerd. Echt heel stoer. Die vergelijking zag ik direct en later hadden meer bezoekers dat gevoel.
Pagina: 1