verschil mm en mc pickup element

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:29

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Gister kwam bij ons in de winkel een klant die vroeg om een voor versterker voor een mc (Moving Coil) element.
Nou heb ik in alle eerlijkheid nog nooit gehoord dat er een verschil in uitgangssignaal was tussen een mm (Moving Magnet) en een mc (Moving Coil) element. Ik kende alleen het verschil tussen een oud kristal element en een modern magneto element.

Is er inderdaad een verschil tussen uitgangs signaal?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Verschil zit hem in de "veel" zwakkere uitgangspanning dan een mm element en ook de impedantie is veel lager.
Omdat mc een spoel laat bewegen is er weinig ruimte voor de wikkelingen in het kokertje van de naald, wat resulteerd in een lagere uitgangsnivo en een lagere impedantie.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:29

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
en hij heeft dus een ander soort voorversterker nodig?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij moving coil (elektro-dynamisch element) is er steeds een tussenversterker vereist, of een aanpassingstransformator om de redenen gegeven door SNORKELTJE. Het MC-element zou een ietwat betere geluidskwaliteit moeten geven dan de klassieke magneto-dynamische elementen.
Hoewel MC nooit echt doorgebroken is wegens de opkomst van de cd, zou je bij een audio-speciaalzaak toch wel meer informatie hierover moeten kunnen vinden. Doorgaans zit er bij de documentatie die bij het MC-element geleverd wordt ook informatie over de te gebruiken tussenversterker/aanpassingstransformator.