[Gentoo] Boot probs

Pagina: 1
Acties:
  • 65 views sinds 30-01-2008

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11-2025

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Ik ben bezig met een Gentoo install naast een Win2k install, en het probleem zit hem in de boot. Ik had namelijk eerst 2k geinstalleerd en daarna gentoo ernaast gezet op een andere partitie. Netjes Lilo erbij gezet en hij starte ook win2k nog op. Alleen gentoo wilde niet, dus ik verander de hda1 in een Linux-partitie en daar ga ik fout. Want nu doet m'n 2k het niet meer.
Dus ik zet fat32 weer terug, nog steeds geen resultaat.

fdisk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Disk /dev/hda: 40.0 GB, 40007761920 bytes 

255 heads, 63 sectors/track, 4864 cylinders 

Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes 
Device Boot Start End Blocks Id System 
/dev/hda1 * 1 637 5116671 b W95 FAT32 
/dev/hda2 638 4864 33953377+ f W95 Ext'd (LBA) 
/dev/hda5 638 1274 5116671 83 Linux 
/dev/hda6 1275 1882 4883728+ b W95 FAT32 
/dev/hda7 1883 1911 232911 82 Linux swap 
/dev/hda8 1912 2548 5116671 b W95 FAT32 
/dev/hda9 2549 4864 18603238+ c W95 FAT32 (LBA)

Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb al m'n 2k gebackuped naar een andere partitie (hda8).
De eerste partities opnieuw configureren?
Of zal ik grub proberen?

Al jullie hulp is welkom!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Als windows op je /dev/hda1 stond, dan ben je dat nu zeker kwijt, als je dat naar ext2/3/reiserFS geconverteerd hebt gehad dan gaat dat niet meer werken. Dat wordt dus opnieuw installeren ;)

Linux staat dus op /dev/hda5. Verwijst lilo daar ook gewoon naar?

Kun je anders eens wat output geven van waar het precies mis gaat, en daarnaast de relevante stukjes code uit /etc/lilo.conf?
Daar hebben we meer aan :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08-2025
't Is niet handig om in dat soort instellingen te gaan bewerken als je NIET 100% goed weet wat je doet... 't probleem nu is namelk dat lilo op jouw /dev/hda1 van Windows 2000, 't Lilo bootrecord heeft toegevoegd. Je kan proberen om met een Windows 98 opstartdiskette d.m.v. fdisk /newmbr (of iets dergelijks) de MBR te legen(Windows zorgt zelf weer dat ie in de MBR komt).

Overigens... dit is Gentoo... de distro met onnuttige uitleg op de meeste plaatsen... valt me tegen dat ze hier geen doc dan voor hebben (ik neem aan dat je de documentatie door hebt gelezen?)

• DanielB
dawuss schreef op 14 december 2003 @ 18:51:
Als windows op je /dev/hda1 stond, dan ben je dat nu zeker kwijt, als je dat naar ext2/3/reiserFS geconverteerd hebt gehad dan gaat dat niet meer werken. Dat wordt dus opnieuw installeren ;)

Kun je anders eens wat output geven van waar het precies mis gaat, en daarnaast de relevante stukjes code uit /etc/lilo.conf?
't Is duidelijk te zien dat z'n /dev/hda1 nog FAT is, zoals ik al zei is alleen 't bootrecord ver****t.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

KewlKiddo schreef op 14 december 2003 @ 18:53:
't Is niet handig om in dat soort instellingen te gaan bewerken als je NIET 100% goed weet wat je doet... 't probleem nu is namelk dat lilo op jouw /dev/hda1 van Windows 2000, 't Lilo bootrecord heeft toegevoegd. Je kan proberen om met een Windows 98 opstartdiskette d.m.v. fdisk /newmbr (of iets dergelijks) de MBR te legen(Windows zorgt zelf weer dat ie in de MBR komt).

Overigens... dit is Gentoo... de distro met onnuttige uitleg op de meeste plaatsen... valt me tegen dat ze hier geen doc dan voor hebben (ik neem aan dat je de documentatie door hebt gelezen?)
Allereerst: Een partitie heeft geen MBR, dat zit op de schijf zelf.
Ten tweede zal LILO nooit een bootblock installeren op een andere partitie. De keuze is _OF_ op de huidige partitie waar linux op draait (/dev/hda5) _OF_ in de MBR.
Het commando om de DOS bootblock terug te zetten is trouwens "fdisk /mbr", maar dat zal in dit geval niet nodig zijn. Booten naar linux (evt met bootflop) en de foute lilo.conf aanpassen zal voldoende zijn.
KewlKiddo schreef op 14 december 2003 @ 18:54:
[...]
't Is duidelijk te zien dat z'n /dev/hda1 nog FAT is, zoals ik al zei is alleen 't bootrecord ver****t.
o?
dus ik verander de hda1 in een Linux-partitie en daar ga ik fout. Want nu doet m'n 2k het niet meer.
Dus ik zet fat32 weer terug, nog steeds geen resultaat.
;)

micheljansen.org

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
ok bedankt voor de tips..

m'n windows was er nog gewoon, ik heb hem met knoppix naar hda8 gekopieerd en daarna opgestart door de lilo.conf aan te passen naar hda8. En hij start gelukkig nu wel op.

Op gentoo stond niet zoveel over het extd hd iets. Vind ik op zich ook raar ja.

Maar thankz voor de tips, en ik ga weer verder met knutselen :)

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
dawuss schreef op 14 december 2003 @ 18:51:

Ik kom misschien nog wel terug op de gentoo probs.. :P als dat mag

• DanielB
Ik wil niet lullig doen(toch doe ik het wel >:)), maar ik hoor met Gentoo alleen maar problemen en shit... ligt 't aan mij?

• dawuss

dawuss

gadgeteer

KewlKiddo schreef op 14 december 2003 @ 19:11:
Ik wil niet lullig doen(toch doe ik het wel >:)), maar ik hoor met Gentoo alleen maar problemen en shit... ligt 't aan mij?
't Ligt denk ik aan jou. Ik draai Gentoo prima op de desktop.
Enig probleem is dat Gentoo nu niet bepaald bedoeld is voor de doorsnee gebruiker. Gentoo is bedoeld voor de veeleisende gebruiker. Je hebt alles zelf in de hand, alles compile je uit source (daar treden wel eens problemen op bij een slecht geconfigureerd syseem) en er zijn veel dingen in te stellen. Waar veel keuzes zijn kan ook veel mis gaan.
Als het je echt interesseert: probeer het uit.
Dit topic is echter niet de juiste plaats voor deze discussie. Als je hem door wilt zetten, open er dan een nieuw topic over, maar laat dit topic over voor de problemen van Chielos, als die inmiddels nog niet zijn opgelost.

Ik wacht nog steeds op error messages en een stuk lilo.conf :)

micheljansen.org

• DanielB
Ik gebruik zelf Debian, werkt veel beter... ik heb verder wel de kennis om te compilen etc, maar de tijd is een groter probleem... Maar ik heb zelf ook kennissen die best goed in linux zijn (systeembeheerders), maar die echt probs hebben met dingen via gentoo

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
probs met de lilo.conf komen er aan!! :P

maar eerst even die partities goed zetten ;)

code:
1

Wat houd het ext'd in? Op het moment dat ik die partitie verwijder verdwijnen ze namelijk allemaal uit het lijstje.. en dat willen we niet..

Hoe kan ik die partitie verwijderen.. niet zeker?

Verwijderd

Chielos schreef op 14 december 2003 @ 19:19:
probs met de lilo.conf komen er aan!! :P

maar eerst even die partities goed zetten ;)

code:
1

Wat houd het ext'd in? Op het moment dat ik die partitie verwijder verdwijnen ze namelijk allemaal uit het lijstje.. en dat willen we niet..

Hoe kan ik die partitie verwijderen.. niet zeker?
Ext'd = extended, dus naast je primary... op je extended partities staan logische (logical) partities.. dus als je die ext'd wegmikt, is het logisch dat die logical krengen ook verdwijnen ;)

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
ja best wel logisch.. goed dat ik het nog niet gedaan had..

wat kan ik nu het beste doen?

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
lilo.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
boot=/dev/hda
prompt
timeout=50
default=gentoo
vga=788

image=/boot/kernel-2.4.20-gentoo-r9
label=gentoo
read-only
root=/dev/hda5
initrd=/boot/initrd-2.4.20-gentoo-r9

other=/dev/hda1
label=Win2k_5rborgh

fstab waarbij ik dus niet weet wat ik met de eerste regel moet doen. Want dat is dus fat32. In de boot struikelt hij daarover.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
/dev/hda1               /boot           ext2            noauto,noatime                  1 2
/dev/hda5               /               reiserfs        noatime,notail                  0 1
/dev/hda7               none            swap            sw                      0 0
/dev/cdroms/cdrom0      /mnt/cdrom      iso9660         noauto,ro               0 0

none                    /proc           proc            defaults                0 0

none                    /dev/shm        tmpfs           defaults                0 0

huidige fdisk
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
   Device Boot    Start       End    Blocks   Id  System
/dev/hda1   *         1       637   5116671    b  Win95 FAT32
/dev/hda2           638      4864  33953377+   f  Win95 Ext'd (LBA)
/dev/hda5           638      1274   5116671   83  Linux
/dev/hda6          1275      1882   4883728+   c  Win95 FAT32 (LBA)
/dev/hda7          1883      1911    232911   82  Linux swap
/dev/hda8          1912      2548   5116671    b  Win95 FAT32
/dev/hda9          2549      4864  18603238+   c  Win95 FAT32 (LBA)

Win2k werkt nu trouwens weer gewoon goed vanaf hda1

Verwijderd

Je moet /dev/hda1 niet in /etc/fstab als /boot laten mounten, geen wonder dat hij dan raar gaat doen, zet er maar gauw een # voor :)

(/dev/hda1 is namelijk een windows partitie en niet de /boot partitie van linux)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2003 20:32 ]

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
code:
1
/dev/hda1               /boot           ext2            noauto,noatime

Ik heb deze regel veranderd. ext2 naar vfat.
Alles doet het nu naar behoren.

Is het slecht om het zo te laten staan? Of moet ik die regel er toch uit comentariseren?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ja, dat is slecht... waarom? Lees eens wat documentatie om uit te zoeken wat een /boot op linux doet ajb?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
het is dat je ajb zegt... maar jij vind dat ik lui ben ofzo? terwijl het helemaal niet zo'n moeite is om het te zeggen..

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-02 19:56

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Is je hda5 een ReiserFS ?

Zo niet, moet je dat even aanpassen in de fstab. Zo te zien heb je de documentatie wel aardig gelezen alleen je bent vergeten de filesystems te veranderen in je /etc/fstab

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
ja het is reiserfs, daar heb ik bewust voor gekozen, het werkt allemaal naar behoren alleen ik twijfel nu nog of ik wel mag booten van een bestaande fat32 partitie. En ik wil weten wat daar gevaarlijk aan is...

• Zwerver
  • Niet online
Chielos schreef op 14 december 2003 @ 21:15:
het is dat je ajb zegt... maar jij vind dat ik lui ben ofzo? terwijl het helemaal niet zo'n moeite is om het te zeggen..
Nee, ik vind alleen dat als jij /boot als vfat wil mounten dat je het niet helemaal begrepen hebt... vandaar dat ik zeg: lees de documentatie er eens op na? Ik zal je vertellen waar imho het probleem zit als je dit zo doet:

in je /boot wordt onder een regulier linux systeem (en dus vast ook onder gentoo) je kernel geplaatst. Als je daar een vfat met een ander os op mount zal je na een compilatie van je kernel de kernel op een niet standaard linux fs hebben staan. Dit hoeft geen probleem te zijn, alleen reken erop dat als je ooit een kernel compiled zonder vfat support je de kernel niet kan bereiken --> niet kan booten dus... Verder lijkt het me zeer zinvol om /boot gewoon met een linux native fs te laten booten.

Nogmaals, je zal best wel je best hebben gedaan, en het was niet als: Jij bent te lui om te lezen bedoeld, alleen als ik het voorkauw, dan zul jij er minder van leren dan als je het zelf gaat zoeken.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
ok ik snap hem, maar zo leer ik er toch ook van? Dat is toch een soort van vraag en aanbod :P

Ik zal strakies ff een extra partitie maken waar ik linux in boot.. voorlopig blijf ik op deze 2.4 kernel zitten en ik verwacht daarmee geen problemen verder.

Toch heel erg bedankt voor je uitleg.

(ik kon overigens op gentoo niet veel vinden van booten van een vfat partitie, ben al een heel weekend bezig met dat gentoo. Vind het wel leuk alleen het kost me echt veel tijd)

• Zwerver
  • Niet online
Chielos schreef op 14 december 2003 @ 21:51:
ok ik snap hem, maar zo leer ik er toch ook van? Dat is toch een soort van vraag en aanbod :P

Ik zal strakies ff een extra partitie maken waar ik linux in boot.. voorlopig blijf ik op deze 2.4 kernel zitten en ik verwacht daarmee geen problemen verder.

Toch heel erg bedankt voor je uitleg.

(ik kon overigens op gentoo niet veel vinden van booten van een vfat partitie, ben al een heel weekend bezig met dat gentoo. Vind het wel leuk alleen het kost me echt veel tijd)
Het vervelende voor jou is dat dit standaard linux info is... die vind je dan niet bij uitstek bij gentoo maar meer bij bijv. het linux documentation project... suc6 iig

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Booten vanaf een vfat partitie is volgens mij ook niet echt iets wat door de meeste standaard distro's wordt ondersteund. Je mist dan namelijk de security facilities die ext2/3 en reiserFS bieden.
Misschien moet je anders toch eens naar debian kijken, da's ook een professionele distributie, maar die draait al wat langer mee, en is daardoor wat makkelijker in gebruik voor de beginnende linux-pro :)
Gentoo vereist net dat beetje meer kennis van linux systemen, en is daarom eigenlijk niet echt heel erg geschikt voor beginners. Verder zit het wel erg goed inelkaar :)

micheljansen.org

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik denk dat je nu wel genoeg informatie en tips hebt om zelf een heel eind verder te komen. Als gentoo je veel tijd kost, kun je overwegen een andere distro te proberen, die je meer werk uit handen neemt, succes in ieder geval :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.