[XP] ntldr probleempje / boot van verkeerde disk*

Pagina: 1
Acties:

• internaut
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-05 18:55
Hallo,

ik zit met een klein probleemke.
de situatie zit zo :

- Primary master : Writer
- Secundary slave : DVD-rom
- Secundary Master : HDD 120 gb ( = nieuw, wil ik dus installeren )
- Secundary slave : HDD 60 gb
- raid 0 config ( 2 x 80 GB ) als bootdisk.

Zonder die 120 gb start XP perfect.
als ik die 120 gb aansluit, die overigens perfect wordt herkend door de bios, start XP niet meer op en komt er dus op dat ntldr ontbreekt.
Hoe is dit dus op te lossen.. ? de Hdd van 60 gb wordt overigens in XP als C:\ beschouwd.
ik wil dus XP niet installeren op die 120 gb..is louter als backup hdd.
XP blijft op de raid 0 config staan.

Alvast bedankt.

Verwijderd

de Hdd van 60 gb wordt overigens in XP als C:\ beschouwd
XP blijft op de raid 0 config staan.
Die logica zie ik eigenlijk niet. Maar heb je wil in je bios aangezet dat die van je raid moet booten. Staat er nog een oude install op die disk?!? Oude partities waar die van probeert te booten?

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
In de bios zal waarschijnlijk ingesteld zijn dat er alleen vanaf de 120 GB schijf mag worden geboot. Dit kan je veranderen naar de schijf waar wel vanaf geboot moet worden. Omdat er eerst geen master in zat zoekt de bios vanzelf naar de slave schijf.

Je kan toch gewoon vanaf de XP cd-rom af booten en dan opnieuw installeren? Er wordt vanzelf een bootmenu aangemaakt.

Ik neem aan dat die DVD-rom op primary master zit?

• reinhrst
  • Niet online
Omdat die 120GB de eerste harde schijf is (geteld in de volgorde Primary Master, Secondary master, Primary slave, secondary slave, geloof ik), zoekt de bios op de nieuwe schijf naar de boot record (MBR), waar in dit geval niets opstaat. Je kunt ofwel de 120 en 60 GB van plaats verwisselen (omzetten van 2 jumpers dus), of op de 120GB een boot loader installeren (maar dit is een redelijk geavanceerde oplossing)

Claude

• internaut
  • Laatst online: 16-05 18:55
de 60 gb disk is fat 32 met data.
2 x 80 gb raid config is ntfs en de 120 gb is net nieuw..ongeformatteerd dus.
in bios staat de boot sequence op de raid config..anders zou Xp niet opstarten.
dvd-rom is primary slave.

[ Voor 3% gewijzigd door internaut op 14-12-2003 17:13 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine topic edit zodat het OS in je topic titel staat. Die foutmelding dat "NTLDR" ontbreekt, is hoogstwaarschijnlijk gewoon afkomstig omdat het systeem wil booten van je 120GB disk - je zal dit dus inderdaad in je bios moeten gaan zoeken (danwel in je RAID Config bios).
Pagina: 1