Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptopaccu nabootsen

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met een nostalgische laptop. Het betreft een 386 20mhz, 2mb ram en nog heel wat meer leuks. Nu is alleen het nadeel dat de accu defect is. Ik heb hem eruit gehaald en het blijkt dat de accu bestaat uit 5 in serie geschakelde Nikkelcadmium batterijen van elk 1,2 volt.

De totale waarden van de accu beslagen:
2 Ampere-uur.
6 Volt
Opladen met 200mAh 14 uur.

omdat de accu duidelijk contact maakt lijkt me het leuk om de accu na te bootsen met penlites. Ik schakel oplaadbare penlites van 1,2 volt in serie. Is dit mogelijk?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:02
als je zorgt dat de omstandigdheden precies hetzelfde zijn zie ik geen problemen hoor :)

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-11 21:33
Dat zou perfect moeten lukken.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Het is wel eerder gedaan, ik weet zeker dat ik eerder zoiets op GoT gelezen heb :)

Verwijderd

Gewoon doen :9

• AproK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-03-2024
Ik denk alleen dat je nieuwe 'accu' snel zal leeg zijn :P

Check mijn knowledge base!

Verwijderd

ik zou wel dan een aantal serieschakelingen in parallel zetten, anders ga je niet lang draaien...
zo dus:
code:
1
2
3
4
+                                 -
 |--pen1--pen2--pen3--pen4--pen5--|
 |--pen6--pen7--pen8--pen9--pen10-|
 |enz...                          |

je begrijpt me wel...

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:22

Bud_s

Team Anticimex & Lock

je kan bij de betere electro zaak ook losse 1.5 volt zellen met soldeerlip kopen. met waarschijnlijk wat meer capaciteit dan je penlite's :)

Verwijderd

Topicstarter
helpt het als ik ipv aa battrijen de dikkere varianten gebruik?

Verwijderd

Als dat past ;)

Je kunt het beste accu's nemen met een zo groot mogelijke capaciteit (mAh).

Wat voor maat hebben die afzonderlijke cellen (lengte + doorsnede) ?

Kijk eens bij Conrad (Accu's, batterijen & laadapparatuur > Ronde accu's > NiCd), voorbeeld: art.nr. 254436 / 2800mAh babycell met soldeerlip - 48 x 25mm.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 09:57

Epsilon

Bud_s schreef op 15 december 2003 @ 00:32:
je kan bij de betere electro zaak ook losse 1.5 volt zellen met soldeerlip kopen. met waarschijnlijk wat meer capaciteit dan je penlite's :)
1.5v zal je niet vinden

1.2v NiCd en NiMH cellen wel.
Tip : kijk in de modelbouw afdeling van conrad bijvoorbeeld. Daar heb je voor de modelbouw hele mooie (kleine) accu-cellen.

3000mAh bij 1.2v

Neem er 10 en je hebt een prima accu. Bijkomend voordeel is dat deze ook snel opgeladen kunnen worden. In een uurtje kun je weer vol hebben met een beetje goeie lader :).

• Bud_s
  • Laatst online: 13:22

Bud_s

Team Anticimex & Lock

Epsilon schreef op 15 december 2003 @ 09:34:
[...]

1.5v zal je niet vinden

1.2v NiCd en NiMH cellen wel.
Agree !!

Te snel getikt, vandaar 1.5 ... word in heel topic niet gesproken over 1.5v behalve door die wierdo van een Bud_s 8)7 8)7 |:(

Gelukkig kun je 6v maken met zowel 1.2v als 1.5v cellen :) (beetje offtopic)

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:44

MBV

ik vermoed dat 5 1800mA NiMH batterijen net zo lang mee gaan als de accu ooit deed. 1800mAH is bijna 2AH :)
Maar je hebt waarschijnlijk plek zat, dus met 2 rijen 2x zo lang is altijd leuk :)

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

In mijn oude 386 en 286 laptop (zelfde serie) zat ook zo'n straaf accu. Kon bij mij gewoon vervangen worden door van die dikke D batterijen. Leek wel of het ervoor gemaakt was :)

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

• cûora
  • Laatst online: 06-09-2024
Koenzie schreef op 16 december 2003 @ 08:17:
In mijn oude 386 en 286 laptop (zelfde serie) zat ook zo'n straaf accu. Kon bij mij gewoon vervangen worden door van die dikke D batterijen. Leek wel of het ervoor gemaakt was :)
En die dingen zijn zelfs tot 14000 mAh te krijgen als ik het mij goed herinner.

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

cûora schreef op 16 december 2003 @ 08:23:
[...]

En die dingen zijn zelfs tot 14000 mAh te krijgen als ik het mij goed herinner.
Jah, ze zijn er tegenwoordig ookal in 1800 en 2100 (alleen die zijn bijna niet te betalen, 24,- per stuk dacht ik)

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 00:27:
ik zou wel dan een aantal serieschakelingen in parallel zetten, anders ga je niet lang draaien...
zo dus:
code:
1
2
3
4
+                                 -
 |--pen1--pen2--pen3--pen4--pen5--|
 |--pen6--pen7--pen8--pen9--pen10-|
 |enz...                          |

je begrijpt me wel...
Plak er dan ajb wel nog een aantal diodes tussen zodat je geen tegenspanning krijgt over de batterijketens die net iets minder presteren dan hun buren (verschillen zijn er altijd)!

Of draag een veiligheidbril plus labjas als je de laptop gebruikt (8>

Zoef

• NitroTec
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-10 11:28
Koenzie schreef op 16 december 2003 @ 08:29:
Jah, ze zijn er tegenwoordig ookal in 1800 en 2100 (alleen die zijn bijna niet te betalen, 24,- per stuk dacht ik)
Maar goed, voor een nieuwe accu ga je probably ook blauw betalen dus.......ff een afweging maken....

Dont work hard, just party!

Verwijderd

Topicstarter
het moet natuurlijk wel passen, en daarom denk ik het beste c batterijen te gebruiken. Deze zijn eigenlijk evengroot. In wat voor soorten(ah) zijn die te verkrijgen

Verwijderd

Koenzie schreef op 16 december 2003 @ 08:29:
[...]

met nog een 0 erachter dan zeker? 2100 is al haalbaar met een NiMH penlite ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2003 17:54 ]

Verwijderd

Ik ben bang dat je penlite's een te hoge inwendige weerstand hebben om goed te kunne werken op een latop. Ik heb het een keer geprobeer met gewone batterijen en die trekte het ook niet.
Pagina: 1