Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potatoman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:28
Nou?

De zon is helderwit, ruimte is zwart, waarom is de lucht blauw????
Was eerst een onzinvraagje maar ik bedenk me opeens dat ik het antwoord niet weet...

The cyclographing developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

%search%

Ik hou het op breking van het licht op de moleculen van lucht (stikstof, zuurstuf, en rest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
heeft wat met lichtbreking en filtering te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Op zaterdag 09 december 2000 16:19 schreef HlpDsK het volgende:
%search%

Ik hou het op breking van het licht op de moleculen van lucht (stikstof, zuurstuf, en rest)
licht breekt niet op moleculen.. het breekt bij een overgang van één medium in het andere (bijvoorbeeld lucht naar water)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zaterdag 09 december 2000 16:21 schreef aatos het volgende:

[..]
licht breekt niet op moleculen.. het breekt bij een overgang van één medium in het andere (bijvoorbeeld lucht naar water)
Dat bedoel ik ook :o ;)

Ehh, de dichtheid van stikstof is niet die van zuurstof, dus ook tussen moleculen moet het breken toch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Op zaterdag 09 december 2000 16:28 schreef HlpDsK het volgende:

[..]
Dat bedoel ik ook :o ;)

Ehh, de dichtheid van stikstof is niet die van zuurstof, dus ook tussen moleculen moet het breken toch :?
dichtheid gaat alleen op voor het mengsel op zich.

verder speelt lichtbreking zich niet op die schaal af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15243

De lucht is blauw omdat de oceanen blauw zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoneZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-05-2021

BoneZ

don't panic

maar waarom zijn de oceanen dan blauw? en waarom is de lucht boven land dan niet groen?

reality is for people with no imagination

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zaterdag 09 december 2000 16:55 schreef richard47at het volgende:
De lucht is blauw omdat de oceanen blauw zijn...
= bullshit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9459

vink net zo met gras. Waarom is gras groen en geen paars? :? Waarom zijn wolken wit en niet geel:? Waarom hebben mannen een penis en niet vrouwen? :? Zijn zoveel dingen waarbij je dat kunt afvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 20:33
das allemaal evolutie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is de weerspiegeling van onze wateren die de lucht z'n karakteristieke blauwe kleur geeft!

(2/3 v.h. aardoppervlak is water)

En water weerspiegeld licht HEEL GOED...

land doet dat veeeeeell minder...

dus ik heb lekkerpuh wel gelijk.... stelletje nitwits.

Wie mijn genialiteit in het vervolg in twijfel stelt <censuur>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17265

dus ik heb lekkerpuh wel gelijk
Ja hoor. Droom maar lekker verder. Daarom is de lucht in de binnenlanden van Mongolie ook niet blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je me niet gelooft... best...
heb je een betere uitleg: NEE

En ik weet 100% zeker dat dit goed was.... ik zuig het namelijk niet helemaal uit mijn duim.

lullo-de pullo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virgol
  • Laatst online: 26-01 19:27
NEEEE de lucht is niet blauw doordat de oceanen blauw zijn.

De lucht is blauw omdat stofeeltjes in de lucht licht met een langere golflengte minder verstrooien (gaat als het waren om de deeltjes heen) dan licht met een korte golflengte. Daarom word het blauwe licht uit het zonlicht verstrooit en is de zon rood en lucht blauw.

Virgol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aha... en die rode gloed die vaak voorkomt bij een zonsondergang heeft ook heel veel te maken met de stof-deeltjes concentratie/verdeling op aarde...

DAG!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17270

Lucht is blauw omdat de oceanen dit reflecteren, dat de oceanen blauw zijn is simpel.
Als je een lichtstraal gaat breken met bv water dan zal aan het einde van de kleurenspectrum uv overblijven.

Zo denk ik erover.....toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:53
Ik weet niet of jij er zo over denkt, kun je beter zelf ff uitzoeken.

Maar: je hebt hiermee alle tegenargumenten overtuigend van tafel geveegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Op zaterdag 09 december 2000 23:21 schreef richard47at het volgende:
Aha... en die rode gloed die vaak voorkomt bij een zonsondergang heeft ook heel veel te maken met de stof-deeltjes concentratie/verdeling op aarde...

DAG!!!!!!!
wat er gebreurt is dit: als de zon hoog aan de hemel staan dan schijnt ie door een dunne laag lucht. het licht wordt daar gebroken, vooral blauwe deeltjes worden verstrooid. wat je dus zien is de reflectie van de zon.

als de zon heel laag aan de hemel staat, moet het licht door een veel dikkere laag lucht, omdat hij er schuin invalt. het blauwe licht valt dan weg, omdat dat al is gereflecteerd in het deel van de lucht waar het licht eerst doorheen komt. wat dus overblijft is geel en rood. als de zon nog lager komt is ook het geel eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
ik heb ff een link gezocht:

http://www.usatoday.com/weather/tg/wskyblue/wskyblue.htm

mijn verhaal klopte bijna, alleen wat ik in het begin zei over lichtbreking, dat klopte dus niet. het is alleen verstrooiing

hlpdsk, het speelt zich dus toch op moleculair niveau af, omdat het verstrooiing is.

btw de zeeen zijn blauw, omdat de lucht dat daar is. als het bewolkt is lijkt de zee ook niet blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 10 december 2000 01:39 schreef aatos het volgende:
ik heb ff een link gezocht:

http://www.usatoday.com/weather/tg/wskyblue/wskyblue.htm

mijn verhaal klopte bijna, alleen wat ik in het begin zei over lichtbreking, dat klopte dus niet. het is alleen verstrooiing

hlpdsk, het speelt zich dus toch op moleculair niveau af, omdat het verstrooiing is.

btw de zeeen zijn blauw, omdat de lucht dat daar is. als het bewolkt is lijkt de zee ook niet blauw.
Mooi. :)

Niet te geloven dat mensen daadwerkelijk geloven dat het door de kleur van het water komt. |:(
En dan nog kwaad worden en gaan schelden ook, terwijl ze zo fout zitten .. daar moet ik nou om lachen :) Tssk ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aha.. het was dus net andersom, lucht geeft water zijn karataristieke blauwe kleur.

1001 redenen om aardrijkskunde uit je pakket te laten vallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virgol
  • Laatst online: 26-01 19:27
Nou ik er over denk vraag ik me af waarom de maan dan geen blauwe hemel geeft. Geeft blijkbaar gewoon niet genoeg licht.Maar ik zou zeggen dat het gewoon een vast percentage van het licht is dat word verstrooit. En de maan kan best veel licht geven. Dan zou je zeggen dat bij volle maan de hemel een beetje blauwer zou moeten zijn dan zonder maan. Moet ik dan maar eens naar gaan kijken.

Het klopt wel dat de maan rood is als hij laag staat.

Het is nu volle maan maar hij is niet te zien door die dikke laag wolken :(

Virgol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8271

De maan heeft geen atmosfeer, daarom is de lucht zwart.

BTW
De oceanen zijn niet blauw, ze zien er meer moddergroennig uit. |:(
Of je moet wel HEEEL helder water hebben... :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10819

ja he en waar weerspiegeld de oceaan dan in???, een spiegeling wil zeggen dat je ook een spiegeloppervlak nodig hebt, als de lucht zou spiegelen dan zou ik mezelf ook in de lucht moeten kunnen zien,
het zou dus logischer zijn om de stelling om te draaien====> de zee is blauw omdat de lucht blauw is....
enne water is doorzichtig en niet blauw, ooit blauw water uit de kraan zien komen????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nasty Nate
  • Laatst online: 05-06 12:39
Erhm..Vosjuh?

Daar waren ze een paar posts terug al over uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Jeetje wat een nivo hier zeg :P richard man, ga de brugklas ff overdoen (no hard feelings)
Nou ik er over denk vraag ik me af waarom de maan dan geen blauwe hemel geeft. Geeft blijkbaar gewoon niet genoeg licht.Maar ik zou zeggen dat het gewoon een vast percentage van het licht is dat word verstrooit. En de maan kan best veel licht geven. Dan zou je zeggen dat bij volle maan de hemel een beetje blauwer zou moeten zijn dan zonder maan. Moet ik dan maar eens naar gaan kijken.
Wel, kweet het ook niet precies. De maan reflecteerd zo te zien wel tegengestelde kleuren (hij geeft wit licht) maar of rood of blauw daar ook bijzitten weet ik niet.

Ik denk toch dat het licht te zwak is om de lucht te verlichten, want je zou dan in ieder geval wel een kleur moeten zien. (groen ofzow :P )

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3527

De lucht is volgens mij ook iets blauwer bij vollere maan. De maan reflecteert wit licht, hier zitten in principe alle kleuren in en dus ook blauw.

Maar de hoeveelheid licht die de zon in verhouding tot de maan op ons neerstort is zoveel groter dat je deze zaken eigenlijk neit kan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Op zondag 10 december 2000 22:02 schreef Vosjuh(Nae'blis) het volgende:
ja he en waar weerspiegeld de oceaan dan in???, een spiegeling wil zeggen dat je ook een spiegeloppervlak nodig hebt, als de lucht zou spiegelen dan zou ik mezelf ook in de lucht moeten kunnen zien,
het zou dus logischer zijn om de stelling om te draaien====> de zee is blauw omdat de lucht blauw is....
enne water is doorzichtig en niet blauw, ooit blauw water uit de kraan zien komen????
de zee is blauw, niet omdat water blauw is, maar omdat je er de weerspiegeling van de lucht in ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Op zondag 10 december 2000 20:27 schreef Virgol het volgende:

Het klopt wel dat de maan rood is als hij laag staat.

Het is nu volle maan maar hij is niet te zien door die dikke laag wolken :(

Virgol
hij geeft gewoon niet genoeg licht. als je trouwens naast de maan kijkt dan is het wel degelijk een beetje blauw.

overdag valt de maan tegen de zon weg. het verschil wat de maan maakt is niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15354

Op zaterdag 09 december 2000 16:21 schreef aatos het volgende:

[..]
Het breekt niet op moleculen maar het het licht wordt wel gefilterd door moleculen. Daarom hebben stoffen een kleur, omdat moleculen het licht van een bepaalde kleur (golflengte) absorbeert waardoor men de complementaire kleur ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Op maandag 11 december 2000 04:46 schreef Tweaker het volgende:

[..]
Het breekt niet op moleculen maar het het licht wordt wel gefilterd door moleculen. Daarom hebben stoffen een kleur, omdat moleculen het licht van een bepaalde kleur (golflengte) absorbeert waardoor men de complementaire kleur ziet.
dat klopt. daarnaast weerkaatsen moleculen ook licht, waardoor onder andere de blauwe lucht ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-06 12:37
HAHAHAHA
Hier heb ik wel iets leuks op te zeggen,
ik geloof zelf dat kleuren door verschillende mensen ook anders worden ervaren,
b.v
Blauw voor de ene is groen voor de andere maar die heeft er geen weet van omdat ie dat gewoon ingeprent heeft gekregen, en voor hem is het de normaalste zaak,
dit verklaart misschien waarom mensen ook andere smaken hebben in kleuren, omdat blauw voor iemand anders gewoon felrose is :)

Ok, dit klinkt allemaal misschien wel lame, maar denk er toch maar eens over na,
want dit kan ook verklaren waarom sommige mensen groenten :r :r :r lekker vinden (misschien omdat het voor hun naar een lekkere malse biefstuk smaakt :9~ , en een lekkere malse biefstuk voor hun naar een stel vieze gore spruiten ofzow.)

EDIT: tiepoo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Op woensdag 13 december 2000 15:37 schreef Legion het volgende:
HAHAHAHA
Hier heb ik wel iets leuks op te zeggen,
ik geloof zelf dat kleuren door verschillende mensen ook anders worden ervaren,
b.v
Blauw voor de ene is groen voor de andere maar die heeft er geen weet van omdat ie dat gewoon ingeprent heeft gekregen, en voor hem is het de normaalste zaak,
dit verklaart misschien waarom mensen ook andere smaken hebben in kleuren, omdat blauw voor iemand anders gewoon felrose is :)

Ok, dit klinkt allemaal misschien wel lame, maar denk er toch maar eens over na,
want dit kan ook verklaren waarom sommige mensen groenten :r :r :r lekker vinden (misschien omdat het voor hun naar een lekkere malse biefstuk smaakt :9~ , en een lekkere malse biefstuk voor hun naar een stel vieze gore spruiten ofzow.)

EDIT: tiepoo's
Dit heeft helemaal niets met de topic te maken. als je het erover wil hebben open je maar een nieuwe thread.
Pagina: 1