[HD] Maakt plotseling piepend geluid

Pagina: 1
Acties:

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 07:24
In m'n pc zitten twee Wester Digital's 120 Gb 7200 RMP schijven. Gistermiddag zette ik m'n pc aan en merkte dat er een hoog zoemend/piepend geluid uit m'n kast kwam. Het was hetzelfde geluid als m'n oude Maxtor 60 Gb maakte.

Heb toen m'n pc uitgezet, de kast opengemaakt en de onderste HD powerkabel losgehaald. Bij het aanzetten weer hetzelfde geluid en pas toen ik de andere HD loskoppelde verdween het gepiep. Verder liepen er geen fan's of cd-rom spelers aan, dus het geluid kwam echt van die 2e HD :(

Toen ik de HD's allebei weer aansloot en de PC en aanzette verdween het gepiep en sindsdien werkt alles weer op normaal geluidsniveau.

Het idee dat de HD een tijdje heef 'aangelopen' (?) zit me niet zo lekker. Is dit een teken dat ie gaat overlijden? Zijn de kogellagers aan het verslijten (na +- 6 maanden)?

[ Voor 5% gewijzigd door Undertaker2 op 14-12-2003 13:39 ]

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik zou iig niet wachten met:

-backuppen
-smart testen/tooltje van fabrikant gebruiken

[ Voor 10% gewijzigd door maratropa op 14-12-2003 13:50 ]

specs

Verwijderd

Undertaker2 schreef op 14 december 2003 @ 13:38:
In m'n pc zitten twee Wester Digital's 120 Gb 7200 RMP schijven. Gistermiddag zette ik m'n pc aan en merkte dat er een hoog zoemend/piepend geluid uit m'n kast kwam. Het was hetzelfde geluid als m'n oude Maxtor 60 Gb maakte.

Heb toen m'n pc uitgezet, de kast opengemaakt en de onderste HD powerkabel losgehaald. Bij het aanzetten weer hetzelfde geluid en pas toen ik de andere HD loskoppelde verdween het gepiep. Verder liepen er geen fan's of cd-rom spelers aan, dus het geluid kwam echt van die 2e HD :(

Toen ik de HD's allebei weer aansloot en de PC en aanzette verdween het gepiep en sindsdien werkt alles weer op normaal geluidsniveau.

Het idee dat de HD een tijdje heef 'aangelopen' (?) zit me niet zo lekker. Is dit een teken dat ie gaat overlijden? Zijn de kogellagers aan het verslijten (na +- 6 maanden)?
HmZz...
Ik heb pcies het zelfde gehad,d8 dat me HD stuk ging,alleen dat lag dus niet aan me hd,maar aan de stroom stekker,die witte.die maakte bij mij niet goed contact,en als je hd niet genoeg stroom krijgt gaat ie piepen....:) Dus probeer eens een andere Stekkertjuh:)

Verwijderd

Mijn hdd (Western Digital WD400BB 40gb) maakte dat geluid ook, paar maanden later deed ie niets meer. Garantie -> nieuwe meegekregen. Na 7 maanden weer ellende -> teruggebracht, geld terug. Rotdingen...

• Undertaker2
Aha, dat zou idd kunnen, maar hij startte wel gewoon Windows van de schijf. Ik neem aan dat ie bij jou dus ook niet werkte toen dat gebeurde?

Heb met datalifeguard tools net een check gedaan en er zijn geen problemen gevonden. SMART status is verder ook okee, dus ik laat het maar zo... hopelijk gebeurd het niet nog een keer

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• Undertaker2
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 15:12:
Mijn hdd (Western Digital WD400BB 40gb) maakte dat geluid ook, paar maanden later deed ie niets meer. Garantie -> nieuwe meegekregen. Na 7 maanden weer ellende -> teruggebracht, geld terug. Rotdingen...
Maakte die dat geluid eenmalig of vanaf dat moment?

Verwijderd

Undertaker2 schreef op 14 december 2003 @ 15:17:
[...]

Maakte die dat geluid eenmalig of vanaf dat moment?
het begon met een paar minuten, daarna was het weer weg. Dag later kwam het weer terug en duurde steeds langer, op een gegeven moment duurde het een week, toen was ik dat ding zat.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde met een 40 GB Western Digital. Zonet een ander stekkertje geprobeerd maar dat maakt geen verschil, dus als het al aan de voeding ligt dan moet het aan het stopcontact liggen. Iemand enig idee hoe ik dat kan nagaan?

Op zich zit er nog fabrieksgarantie op (3 jaar) maar de winkelgarantie is een half jaar verlopen. Nou weet ik wel dat die 1 jarige garantie juridisch niet houdbaar is, maar je krijgt zo'n gezeik, zeker als je de bon kwijt bent. Om dat ding op te sturen naar de VS lijkt me niet zinvol.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:00

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Western Digital's hoef je niet terug te sturen naar de VS... Ik heb mijn 400BB ge-RMA'd naar Duitsland, was goed te doen. Ook al met een 20gb WD gedaan.

(al mijn hd's sterven na 1-3 jaar ;) )

Hier stond een dode link.

• mennuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 15:52
Mijn HDD is een Maxtor 80 GB van 11 maanden oud. ik geloof dat er nog garantie op zit, maar die maakt ook een piepend geluid. Maar ook als ik m uit mn PC haal, en op zn kant hou, hoor je als de schijven draaien dat ie piept. Is het nog waard om deze HDD terug naar de Norrod te brengen voor garantie, of kan ik dat vergeten?

• Schmiel
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-03 22:18
Als er nog garantie op staat zoals je zegt, zou ik hem gewoon terugbrengen, het kan best zijn dat wanneer ze hem opsturen je gewoon een splinternieuwe ervoor terugkrijgt. Maxtor doet niet zo heel erg moeilijk kwa garantie heb ik gehoord.

suc6! ;)

--BLUH--

Verwijderd

Strandbal, wat kost dat nou zo'n HD naar Duitsland opsturen?
Pagina: 1