Toon posts:

IDE lezer => SCSI brander ???

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik wil binnenkort een brander gaan kopen, maar ik twijfel heel erg tussen een Plextor 8/4/34 IDE of een plextor 8/2/20 SCSI

ik heb nog nix scsi..
ik ga niet de hele dag cd's branden (alleen een beetje opslag en soms cd => cd (geen muziek, alleen data)

ik heb btw een BP6 mobo met dual celeron 550 onder win2k

nou wil ik dus weten, kan ik met een IDE brander en een IDE cdrom speler gewoon op 8 speed van cd naar cd branden ?

kan ik met een SCSI brander een een IDE lezer van cd naar cd branden ? en hoe zit het dan met de CPU belasting ?

ik snap nl. dat er tussen de 2 plextors alleen het verschil zit dat SCSI minder CPU belasting heeft ??? maar ik heb een dual 550 en als ik 10 minuten brand kan ik me wel beperken tot ff browsen ofzo ???? kan dat nog met IDE ??? ARG.. die reviews zijn ook zo vaag ????

maargoed. ik heb dus nog nooit eerder een CD-writer gehad en nog nooit eerder SCSI gehad, dus ik ben een beetje bang dat ik met IDE een kat in de zak koop, of als ik alles SCSI koop, dus brander / lezer / kaart een ongelovelijke OVERKILL koop...

PLZ HELP ME OUT PPL... wat moet ik nou doen :(

alles SCSI, alleen een SCSI burner en mijn 36x speed IDE cd-rom, of gewoon die IDE plextor ????

conclusie: alles SCSI kopen is minstens 400 piek duurder als alleen die IDE plextor kopen, IS DAT HET VOOR MIJN GEBRUIK WAARD ?

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

het verschil met scsi is ook dat er minder cpu belasting heeft, dus dat ie ook minder cpu belasting NODIG heeft. Ik zou het niet vertrouwen om met de computer verder te werken terwijl ik een cd-tje aan het brandne ben met 8 speed op ide. Met scsi kan je dit 'gerust' doen.
Ikzelf heb hier nu een yamaha 6 speed scsi fikker, en nu nog een ide lezer. Het is een afreey 50x en die is nogal betrouwebaar als het om audio lezen gaat. Ik kan dus wle on the fly kopieren. (ik heb trouwens ook een celeron500, maar dan enkel..maakt voor cd-write proggies denk ik niet uit of je een dual of enkel hebt).

je kan dus best met 8 speed ide branden, maar scsi is wel lekkerder. Die ide recoder kan snel genoeg zijn als ie betrouwbaar is, maar voor data zou ik het altijd via de harde schijf doen, met een ide lezer.
Het is dus maar net hoeveel geld je er aan uit wil geven.

Ik heb geen ervaring met een scsi cd-rom speler (lees: plextor 40x), maar die ga ik denk ik binnenkort toch wel kopen. Het schijnt dat die dingen gewoon gigantisch fijn zijn, alles goed lezen en betrouwbaar.

-Ik denk dat je met de scsi combinatie brander/lezer wat jij wil kopen goed rechtstreeks kan kopieren.
-Koop je een scsi brander en hou je je lezer, dan kan je goed branden vanaf de harde schijf en nog een beetje internet/word draaien
-Neem je een ide brander, met ide lezer, dan moet je denk ik ff achter de tv kruipen ofzo als je gaat branden.
Als je niet vaak brand is dit goed te doen, die 400 gulden die je dan over houdt kan je mooi ergens anders voor gebruiken!

Verwijderd

Ik denk dat het helemaal ligt aan welke eisen je systeem stelt.

Als je alleen maar wilt branden, zonder dat je andere programma's wilt gebruiken, kan je heel makkelijk IDE lezen -> SCSI schrijven.

Zelf heb ik een A-Open 48x IDE lezer en een Ricoh M6200S SCSI brander. Werkt allemaal perfect op elkaar, en met branden kan ik rustig andere dingen doen. Dat kon gelukkig ook al toen ik IDE las -> IDE schreef.
Goed, de performance is iets lager, dat is waar, maar het is niet storend.

Wil je goedkoop uitzijn, dat is IDE -> IDE de beste oplossing, wil je in de toekomst meer met SCSI gaan doen, kies dan in ieder geval voor een SCSI brander, later kan je de rest wel weer vervangen met SCSI apparatuur.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
mhh, dus ff samenvattend, als ik ide lezer hebt en een scsi brander dan heb ik bij copieren van cd => cd nog een hoge cpu belasting en kan ik nog weinig met het systeem doen.

dus dan heeft dat weinig zin om een SCSI brander en kaart te kopen, en ben ik net zo ver als met een IDE brander.. (kan ook direct van cd => cd schrijven en met een net zo hoge cpu belasting ??)

de keuze is dus nu, of alles SCSI kopen, of alles IDE met een verschil van ongeveer 400 piek ????

en met scsi kan ik gewoon doorwerken als ik van cd => cd brand en met IDE niet....

klopt dat ?

Verwijderd

Nee, klopt niet helemaal.

Je kan makkelijk doorwerken als jij IDE->SCSI (IDE->IDE) brandt, alleen zal je overall performance wat lager liggen dan als jij van SCSI->SCSI brandt.

Wees er wel op bedacht dat lang niet alle brandprogramma's het leuk vinden als jij meerdere apps hebt openstaan. Met Nero (gebruik ikzelf) heb ik nog nooit last gehad, met CDR-WIN weer wel.

Wat de CPU belasting is... al sla je me dood, daar bemoei ik me nooit mee.

Verwijderd

Topicstarter
tnx snuffie, wilde toch al Nero gebruiken.. komt goed uit

naja, preformance heb ik toch zat !

nee hoor, maar als ik eens 10 minuten niet kan quaken wordt ik ook niet gek !!!

tnx !

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-08 13:42
Ik brand IDE-> SCSI met een Ricoh MP6200s 2/2/6.
Bij branden zit CPU belasting naar 100% (NT) en dat is normaal (300@450, 128 MB). Doorwerken met progjes is geen probleem. Opstarten van grote apps iets meer, maar start NOOIT een verkenner op!!

Ik gebruik aparte hd (oude 4.3) voor images voor CD's en audio tracks enzo, en een nieuwe 22 Gig voor apps.

Copieren "op-de-vlieg" doe ik niet meer. lezer = Aopen 32x. Dat is geen probleem, maar ik vertrouw de CD als optisch medium niet zo meer. Laatst een copie "op-de-vlieg" gecopied. Een of ander bestand stond niet goed op de CD, dus bleef de lezer hangen... Zo zag ik de buffer leeg raken en... buffer underrun....
En copietje op hd kost 5-10 min. Dus dat is de moeite. Bovendien heb ik meestal toch gelijk 2-3 CD's nodig en heb ik aparte hd voor raw CD data.

Ik zou kiezen voor IDE->IDE. Lekker goedkoop, lekker snel en met UATA-66 geen probleem.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Tnx. ! ga ik binnenkort denk ik die plextor 8x IDE brander ff kopen..

maare ik lees dat 'ie geen RAW-writing pakt.. is dat een probleem? ik begrijp dat dat alleen handig is voor 'backups' van beveiligde cd's ? geld dat ook voor 'backups' van ISO files ????????

tnx ;)

Verwijderd

met het systeem zoals jij het hebt, zul je weinig merken van een eventuele processorbelasting :)

ga voor de goedkoopste en beste ide-brander en zorg ook voor een goede reader (dan ook ide.) Belangrijk!

suk6
Pagina: 1