A7N8X-X geheugen problemen?

Pagina: 1
Acties:

• cemtex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 20:52

cemtex

Version 1.1.1

Topicstarter
Ik heb een bizar probleem waar ik niet helemaal meer uitkom.
4 weken geleden heb ik wat nieuwe spullen gekocht. Nieuw mobo (asus A7N8X-X) en nieuw geheugen corsairs 2700 512 mb.
Alles opnieuw geinstalled en mn 'oude' cpu overgezet. Alles draait redelijk totdat er allemaal spookachtige problemen kwamen.

Crc error's, iexplorer die random crashed, en vervolgens explorer ook.
Na heel lang denken dacht ik dus dat moet mn hd zijn, want al het andere is al vervangen.
Nieuwe hd gekocht maxtor. Probleem blijft.
Gehuegen omgeruild probleem was verdwenen.

Tot nu, want nu gebeuren er weer allemaal gekke dingen:
Stop error's => registry_error; =>pfn_list_corupt

En hij gaat steeds brakker lopen. Dit geburt niet alleen bij spelletje's, dit gebeurt random bij welke applictie dan ook.

De temperatuur blijft goed, cpu word niet warmer dan 41 graden.
De pc is niet overgeclocked.
De videocard maakt gebruikt van de laatste (niet beta) drivers.
Alle windows uopdate's gedraait.
Virus-scanner geinstalleeerd en draait vanaf mn eerste install, met alle update's
Voeding is een 300 watt nexus (5 mnden oud)

Nu komt het erop neer dat ik eigenlijk alles bijna al heb vervangen op mn cpu na.
En toch denk ik (weer) dat het mn geheuegen is, alleen dan heb ik 2 keer achter elkaar brak geheugen gekregen ? Das bijna onmogelijk of niet ?
JUist hierom ben ik dus memtest gaan draaien met de volgende resultaten:

test0: 0 errors
test1: 7403 errors
test2: 823 errors
test3: 0
test4: 0
test5: 16536 errors
test6: 1048 errrors
test7: 5427 erros
-- hier ben ik gestopt ---

Maar wat zegt me dit nou ? Is mn geheuegen kapot, zit er een bepaalde marge in ?
Hulp gevraagd !

• AdB
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-04 17:17

AdB

De lamme helpt de blinde: probeer eens je spanning op je geheugen op te schroeven via de BIOS bv naar 2.7 / 2.8 V.
Ik had ook fouten op zelfde mobo maar werkt nu zonder memtest fouten. Welke BIOS heb je?

AdB

• cemtex

cemtex

Version 1.1.1

Topicstarter
Euhm de laatste dacht, 3 weken terug de laatste erop gezet.

Ik ga je voltage tip nu uitproberen. Thanks

• cemtex

cemtex

Version 1.1.1

Topicstarter
Ok, de voltages op 2.6, 2.7 en 2.8 gehad en ik hou veel errors.
Nou is eiegenlijk mn vraag als ik nu naar de winkel eurg zou moeten gaan wat zou ik dan moeten omruilen maw waar zal nu de fout zitten in memory of in het moederbord. Immers het gehuegen is al een keer vervangen..

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

cemtex schreef op 14 december 2003 @ 18:47:
Ok, de voltages op 2.6, 2.7 en 2.8 gehad en ik hou veel errors.
Nou is eiegenlijk mn vraag als ik nu naar de winkel eurg zou moeten gaan wat zou ik dan moeten omruilen maw waar zal nu de fout zitten in memory of in het moederbord. Immers het gehuegen is al een keer vervangen..
het kan ook de cpu zijn (l2 cache). Een kameraad van mij had dit namelijk meegemaakt. hoop mem fouten met memtest. nieuwe mem erin. steeds memfouten. toen het oude mem terug met een vervangend proc'je (zelfde type) en voila geen mem fouten meer.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• cemtex

cemtex

Version 1.1.1

Topicstarter
Maar als ik die lvl2 cache nou uit zou schakelen in de bios dan moet ik in principe het kunnen nabootsen ?

• AdB
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-04 17:17

AdB

je kunt ook in Memtest de cache uitschakelen. Maar beide opties kun je proberen.
De 1007 BIOS zou een aantal geheugen problemen moeten verhelpen. Check toch even (versie zie je o.a. bij opstart scherm). Anders FSB / timing settings?

Edit: Misschien moet de lamme maar voor stomme spelen :X . De timing settings kunnen de oorzaak ook niet zijn omdat het e.e.a. al eerder stabiel gedraaid heeft.

[ Voor 108% gewijzigd door AdB op 15-12-2003 21:13 ]

AdB

• cemtex

cemtex

Version 1.1.1

Topicstarter
Als ik de cache uitschakel in memtest dan blijf ik errors houden.
Als ik de cache via de bios uitschakel dan hou de ik ook errors alleen veel meer dan bij bovenstaande optie ?!
Bios versie is 1007
fsb staat op default dwzw 133 * 12 ?
Pagina: 1