Terratec Aureon 7.1 Space & Audigy 2 ZS : digital out

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-08 22:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ik moet zeggen ik heb al heel wat topic's afgestruind en de product pages bekeken, maar ik blijf met een vraag en twijfels zitten.

Ik ben dus opzoek naar een geluids kaart en ik heb mijn oog (oor) op deze twee kaarten laten vallen.

Wat wil ik er mee kunnen, in iedergeval geen muziek maken/opnemen en bewerken, maar meer afspelen. Zoals MP3, Games en DVD-video.

Nu heb ik begrepen dat de Terratec over het algemeen betere geluids weergave heeft en de Creative kaart "vele" malen beter is met geluids effecten in Games.

Het is de bedoeling om via digital out de kaart door te lussen naar een DTS 7.1" versterker. Nu heb ik bij Creative gelezen dat de kaart wel eens waar 7.1"geluid kan afgeven, maar dat via de Digital out niet verder gegaan wordt dan 5.1", als een dergelijk signaal door gegeven wordt aan een DTS 7.1" versterker kan deze er natuurlijk geen 7.1" meer van maken lijkt mij. zou je in een dergelijk geval de afzonderlijke uitgangen van de kaart moeten doorlussen met de versterker ?

en kent de Terratec kaart dit probleem ook ?

Het is dus dan de bedoeling om alles af te spelen via die versterker ook Games.

En de grote vraag is ... zit er nu zoveel verschil in geluids kwaliteit van de beide kaarten. Ook als je de digitale uitgang doorlust naar een DTS versterker, dus de decoder van de kaart wordt dan niet meer gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 14-12-2003 00:23 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:21
als je de spdif/optical out gebruikt heb je zowieso geen surround effecten in games (EAX, A3D). Deze worden door die kaarten alleen gereproduceerd op de analoge outputs. De analoge kwaliteit van de terratec's is mijn insziens beter dan die creative. Ik heb ze beide naast elkaar gehad en de terratec (EWX 24/96) sprong boven mijn audigy II uit.

Optisch is optisch en dat is alleen geluid.

Ik produceer mijn surround sound via de Nvidia Soundstorm controller. Permanent in DTS encoden en dan optisch via een bracketje op moederbord naar mijn receiver.

De surround kwaliteit daarentegen is niet briljant. DVD's speelt ie perfect af maar het bij zelf encoden van surround wil dat ding de center nog wel eens vergeten :|

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Als ik het dus goed begrijp dan stuurt de kaart MP3 en DVD-Video wel over de digital out, maar het geluid van games niet. Dan zou je dus de analoge uitgangen door moeten lussen naar een versterker, dat hoeft niet zo'n probleem te zijn.

Maar helaas ondersteund de Terratec kaarten alleen EAX 1.0 en 2.0, maar meer A3D. Aangezien A3D van Aureal was en deze is opgekocht door Creative vrees ik dat de ondersteuning voor A3D minder zal zijn dan voor EAX.

Want anders zou ik mijn keus op de Terratec Space laten vallen.

Zijn er misschine mensen die de beide kaarten met games hebben gebruikt en is hier ook veel verschil waar te nemen ?

mmm Ik lees net op kieskeurig.nl dat de Terratec Aureon Space 7.1 geen 7.1" surround geluid ondersteund ??? dat snap ik niet het is toch een 7.1"geluidskaart :?

[ Voor 72% gewijzigd door _Dune_ op 14-12-2003 14:01 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:21
_Dune_ schreef op 14 december 2003 @ 13:16:
Als ik het dus goed begrijp dan stuurt de kaart MP3 en DVD-Video wel over de digital out, maar het geluid van games niet. Dan zou je dus de analoge uitgangen door moeten lussen naar een versterker, dat hoeft niet zo'n probleem te zijn.

Maar helaas ondersteund de Terratec kaarten alleen EAX 1.0 en 2.0, maar meer A3D. Aangezien A3D van Aureal was en deze is opgekocht door Creative vrees ik dat de ondersteuning voor A3D minder zal zijn dan voor EAX.

Zijn er misschine mensen die de beide kaarten met games hebben gebruikt en is hier ook veel verschil waar te nemen ?

mmm Ik lees net op kieskeurig.nl dat de Terratec Aureon Space 7.1 geen 7.1" surround geluid ondersteund ??? dat snap ik niet het is toch een 7.1"geluidskaart :?
nee het geluid wordt gewoon als een stereo mix door de optical out gebeukt. That's it. Ik heb tot nog toe geen kaart gezien die alle eax signalen re-route naar de optical out. Dit is mijn ervaring met EAX enzo so far over optical.

een goede analoge kaart i.c.m goede kabels en een goede amp komt redelijk in de buurt van de scherpte en precisie van Optisch geluid. Hoofdzaak is dat je Audio DAC's van goede kwaliteit zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Dr.Q op 14-12-2003 15:00 ]

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:36
_Dune_ schreef op 14 december 2003 @ 13:16:
games kunnen ook door digtal out, maar dan heb je dus stereo(heel soms dd5.1), en dus geen effecten als a3d en aex.

Creative heeft een betere ondersteuning voor eax. A3d zit hardwarematig op de terratec en wordt daardoor beter ondersteund dan a3d van creative die softwarematig wordt uitgevoerd. Voor games zou de creative beter zijn omdat de vele effecten hardwarematig op de kaart zit zodat dat minder processorkracht kost waardoor je meer frames per second hebt in de games. De Terratec Space heeft betere geluidkwaliteit doordat de hele kaart werkt op 192 kHz en de creative werkt intern op 48 kHz.

Je was er inderdaad al achter gekomen dat Creative Aureal had opgekocht en dat a3d support wel eens wat minder kon zijn. Nou is het verhaal nog wat leuker gemaakt :( Zie hier: Creative koopt audiofirma Sensaura
Sensuara is alleen software(in tegenstelling tot a3d wat ook hardware is), maar wordt wel gebruikt door terratec op hun geluidskaarten op bepaalde 3d effecten toe te passen. Wat dit gaat betekenen voor de terratec kaarten is dus een beetje de vraag.
Het volgende staat op de terratec site bij 'technical data':

Externe Anschlüsse

* Digital optical output, 44.1 kHz / 48 kHz / 96 kHz / 192 kHz * (TOS link)
* Digital input, optical, 44.1 kHz / 48 kHz / 96 kHz (TOS link)
* 4 Line Outs, stereo (3.5 mm) 24 Bit / 192 kHz *
* Line In, stereo (3.5 mm) 24 Bit / 96 kHz
* Microphone In, mono (3.5 mm) 24 Bit / 96 kHz

de * erachter is dus belangrijk, want daar staat het volgende bij:
* 8-channel-playback requires Windows XP. Other Operating Systems support 6 channels. 192 kHz-playback requires Windows XP with Service Pack 1 (for free download visit www.microsoft.com).

Dus waarschijnlijk komt het niet hebben van 7.1 door het ontbreken van de juiste software. Als je win xp sp1 hebt dan zou je volgens de gegevens 7.1 functionaliteit hebben, zowel op analoog als op digitaal. Dan is het alleen nog de vraag of je al veel films hebt met 7.1 geluid, want volgens mij zijn die nogal schaars op het moment.

Trouwens de terratec heeft optical digital out en de creative 3,5 jack plug coax digital out. Maar dat zag je waarschijnlijk al in de specificaties.

Nadat ik dit allemaal had uitgezocht heb ik besloten om een terratec sky 5.1 te bestellen :) Op het moment staat die nog in bestelling.

/edit:
Nog een kleine toevoeging: volgens mij heb je geen 7.1 geluidskaart nodig om 7.1 geluid door je digital uit te laten gaan. Met de stream die uit de digital out komt wordt namelijk niets gedaan. Ik kan op het moment namelijk ook gewoon dts en dd 5.1 uit mijn creative live player (4.1 soundblaster) laten komen via digital out. Dus ik neem niet aan dat het 7.1 geluid anders zou zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door cool_zero op 14-12-2003 15:09 ]

Verwijderd

cool_zero schreef op 14 december 2003 @ 14:59:
Dan is het alleen nog de vraag of je al veel films hebt met 7.1 geluid, want volgens mij zijn die nogal schaars op het moment.
Sterker nog, 7.1 bestaat nog helemaal niet.

Wat wij onder 7.1 verstaan is eigenlijk 6.1 waarvan het back-surround kanaal dan in 2en gesplitst wordt. Er zijn versterkers die nog wat verschillende effectjes naar de 2 back-surrounds sturen, maar dat stelt weinig voor.

Ik heb thuis voor een 7.1 opstelling gekozen omdat de back-surronds nogal dicht achter m'n stoel staan, door het kanaal dan te verdelen over 2 luidsprekers die wat uit elkaar staan wordt het kanaal wat minder direct en toch nog goed te plaatsen.

De formaten die we langzamerhand op DVD zien verschijnen en 6.1 ondersteunen, heten Dolby Digital en DTS-ES (extended surround) waarvan alleen de laatste volledig discreet is wat inhoud dat het een eigen geluidspoor heeft.

Geluidskaart fabrikanten zijn kampioenen in marketing trucjes, maar je hebt dus echt niks aan 7.1 ondersteuning omdat er werkelijk nog geen media voor is. ;)

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ja idd dat 7.1"niet echt bestaat wist ik al.

Maar als ik het zo begrijp dan kan de Terratec kaart EAX >2.0 geluids effecten ook wel weergeven, alleen wordt dit software matig afgehandeld.

Ik had in reviews al gelezen dat de Terratec kaart soms iets meer processor belasting veroorzaakte dan de Creative kaart, maar die paar frames merk je toch niet. De kaart is bedoelt voor een systeem met een AMD Athlon MP 2000+ processor(s) waar ik zo af en toe ook een spelletje op wil spelen.

Aangezien een Athlon MP 2000+ een 1.6Ghz processor is kan hij deze extra belasting wel opvangen, daar maak ik mij geen zorgen om.

Ik game nu nog op een AMD Athlon 900Mhz ThunderBird met een AWE64 ISA geluidskaart :) en dat gaat met vrij nieuwe games ook nog goed.

Maar dat Creative nu ookal Sensuara heeft opgekocht vindt ik minder. Eerst Aureal met zijn A3D en nu Sensuara ? Ik vraag mij af hoelang de ondersteuning blijft bestaan en of je er dan ook nog goed aan doet om een kaart te kopen die hoofdzakelijk op deze twee zijn gebaseerd.

Mijn AWE64 is nu zo'n 5 jaar meegegaan en ik had gehoopt dat dit bij een nieuwe kaart ook zou gaan lukken.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:36
_Dune_ schreef op 14 december 2003 @ 17:10:
Maar als ik het zo begrijp dan kan de Terratec kaart EAX >2.0 geluids effecten ook wel weergeven, alleen wordt dit software matig afgehandeld.
Nee, alleen EAX 1.0 en EAX 2.0 worden ondersteund. EAX > 2.0, zoals EAX HD en EAX 3.0 worden niet ondersteund.
Maar dat Creative nu ookal Sensuara heeft opgekocht vindt ik minder. Eerst Aureal met zijn A3D en nu Sensuara ? Ik vraag mij af hoelang de ondersteuning blijft bestaan en of je er dan ook nog goed aan doet om een kaart te kopen die hoofdzakelijk op deze twee zijn gebaseerd.

Mijn AWE64 is nu zo'n 5 jaar meegegaan en ik had gehoopt dat dit bij een nieuwe kaart ook zou gaan lukken.
Ja, dat is maar de vraag en eigenlijk gewoon een gok die je neemt. Met een kaart van creative kun je zoiezo wel weer een tijdje doen.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Nee, alleen EAX 1.0 en EAX 2.0 worden ondersteund. EAX > 2.0, zoals EAX HD en EAX 3.0 worden niet ondersteund.

[...]

Dat EAX HD en EAX 3.0 niet ondersteund worden snap ik, het zit nu eenmaal niet ingebakken op de kaart, maar ik bedoel wordt de geluids effecten nu gegenereed door de software, wat dan weer een soort gelijk effect opleverd, dan dat je het hardware matig zou doen met EAX HD en 3.0 ?

Alleen zal er nu meer processor rekenkracht voor nodig zijn.

En dat ik hoop weer 5 jaar met een geluidskaart te kunnen doen... dat kun je nooit voorspellen. Als ik 5 jaar vooruit kon kijken in de IT branche dan zat ik nu niet te twijfelen en had ik alllang een kaart gekocht/besteld ;). Maar de ondersteuning voor software van Terratec kaart bedoel ik meer op korte termijn.

[ Voor 34% gewijzigd door _Dune_ op 14-12-2003 17:37 ]

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:41

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Zie de specs van mijn PC. Hier draai ik nu vrolijk mee :)

Het is zelfs uit sommige benchmarks gebleken dat de Aureon's het geregeld beter doen qua prestaties dan de Audigy's als het puur om het aan FPS gaat.

Over de geluidskwaliteit en ondersteuning van EAX kan ik kort zijn. De kwaliteit van het geluid is perfect. 100x beter dan mijn vorige geluidskaart (Audigy 1 Platinum).

De Aureon ondersteund idd geen EAX HD, maar daar kun je prima zonder is uit mijn ervaring gebleken. EAX 1.0 en 2.0 worden prima ondersteund, en zelfs analoog aangesloten klinkt de Aureon nog bijna net zo goed als optisch.

Wat betreft de Sensaura drivers... Ik ben niet zo blij dat Creative Sensaura overgenomen heeft. Creative heeft in het verleden wel vaker trucjes uitgehaald om concurrenten uit het veld te ruimen. Zie de hele Aureal affaire maar. :(

Maar 1 ding weet ik wel, mijn Terratec gaat nog jaren mee :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Pagina: 1