[discussie] Windows Server 2003 voor en nadelen

Pagina: 1
Acties:

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Topicstarter
Deze thread is bedoelt om de voor en nadelen van windows server 2003 te bespreken.

Grote voordelen imho.

Meer policies bv Software Restriction Policies.
Stub records in DNS.
Meer gebruikers gemak met betrekking tot user management.

Men kan nu eindelijk meerdere gebruikers gelijkertijd selecteren en bv profile path veranderen.
Introductie van meer command line based tools als dsmod.exe etc

Meer mogelijkheden qua domain. Native, 2000 , mixed en interim.

Je kunt nu het domain hernoemen ipv van bij windows 2000 te moeten formateren en opnieuw opbouwen.
Je kunt Cross transative trust opbouwen. (trust tussen 2 forests die je gelijk toegang geven tot alle DC's in dat forest)

Grote nadelen.
windows media player (moet je er mee op een server?)
Theme service ( absoluut overbidig in mijn opinie)
Internet Connection Sharing en Internet Connectin Firewall (geeft alleen maar lekkage)

Graag wil ik jullie mening horen. Goed onderbouwt en opmerkingen als uhuh en dergelijke graag achterwege laten.

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:36

grimson

domeingrommer

Hier de verschillen van Windows server 2003 onderling;
http://www.microsoft.com/...ures/compareeditions.mspx

Top tien waarom 'up te graden' van Windows 2000 naar Windows 2003
http://www.microsoft.com/.../whyupgrade/top10w2k.mspx

[ Voor 35% gewijzigd door grimson op 14-12-2003 00:03 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Topicstarter
Om de discussie een beetje nieuw leven in te blazen.
voordeel
In DNS kun je in 2003 nu ook Conditional Forwarders gebruiken. Dit scheelt veel DNS queries naar buiten toe omdat je gelijk al point naar het juiste domain/ip adres.

nadeel

In windows2000 pro/XP had men Syskey al geintroduceerd. Men gebruikt dit in 2003 om je server te beschermen zodat alleen authorized groepje mag inloggen en die in bezig zijn van de syskey password (require password on logon) Ik weet niet of de services ook gaan starten als je deze "feature" gebruikt maar lijkt me toch niet echt iets om aan te raden.

[ Voor 46% gewijzigd door mutsje op 15-12-2003 13:37 ]

• Semt-x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:19
Hoi,

IIS6 lijkt me ook wel een aardig voordeel. Net als partitionized AD. ( delen van de AD die je niet repliceerd naar bepaalde servers, bijv in een grote AD met ADintergrated DNS zone, heeft het geen zin om die gegevens naar een niet-dns server synchroniseren).
het niet instaklleren van term services voor admin mode vind ik ook wel handig.
het als het makkelijk delegeren wie er rdp mogen gebruiken, weer een plus punt...

Overgins snap ik niet wat je wil bereiken met deze "discussie" 2003 heeft meer functionalitiet betere hardware ondersteuning, veiliger (zeker bij iis6) etc..

als je alle vbershcillen precies wil weten, doe examens 70-292 en 70-296 (als je mcse 2k bent) :]