Toon posts:

[voltmod] voeding CWT 550 ADP

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Omdat mijn 3.3, 5 en 12 volt lijnen van mijn chieftec 340 watt voeding nogal op en neer dansen tijdens t stressen van mijn systeempje
( Amd 2100+@3200+, radeon 9800 pro 128mb, nf7-s rev2, 40 gig hdd, audigy1, dvd rom, cd writer, tv kaartje, 8 case fans), en met oog op een mogelijke upgrade, heb ik deze voeding aangeschaft.

Volgens meerdere mensen hier op GoT dezelfde voeding als de Antec 550 true power.

Na installatie zijn de 3.3, 5 en 12 volt lijnen niet zoals ik zie wil hebben ( ze zijn 3.26, 4,78 en 11,64 idle)

Nu heb ik o.a. op tweakers en op extreme systems info gevonden om hier wat aan te kunnen doen.
O.a.: http://www.xtremesystems....9&perpage=25&pagenumber=1

Daar staat in dat je door wat weerstandjes te solderen tussen de sense draden van de 3.3 , 5 en 12 voltlijnen, je deze waardes mbv van VR pots zo kan instellen als je wil.

Ik heb daarom deze weerstandjes gekocht:

voor 3.3 V: een 1k VR(pot) en een 10 Ohm weerstand
voor 5 V : een 5k VR(pot) en een 30 Ohm weerstand
voor 12 V : een 10k VR(pot) en een 68 Ohm weerstand.

Dit moet dan op de volgende manier bevestigd worden op de ATX stekker:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/mod_alim.jpg

Dit plaatje staat op zowel tweakers ( [rml][ Ervaringen] NF7-S Madness!! (Deel 2)[/rml] ) , als in t extreme systems topic.

Mijn vragen zijn nu ;)

1 Zijn er meer mensen hier op Got die deze mod bij hun voeding hebben uitgevoerd ( maakt in principe niet uit welke voeding, als ze maar de sense
draden hebben) en hebben jullie nog wat advies voor me?
2 Vlak na installatie van deze voeding werd me systeem erg instabiel.
t ligt dus erg voor de hand dat t aan de voltages ligt lijkt me, of denken jullie er anders over? ( met me chieftec er weer in, lijkt alles ok, op de warmte van de voeding en t "dansen"van de waarden na)

Maar ik zie vooral graag ervaringen van mensen die tzelfde gedaan hebben :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2003 21:27 ]

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
1) Ja. Heb de 3.3V op deze manier gemod. Echter wel met een 100 ohm en 50k VR zoals PiLsY op z'n site heeft beschreven: http://www.bleedinedge.co...mod/psu_3.3v_mod_pg1.html Ik merk echter geen onstabiliteit door die hogere weerstandswaardes alleen de 3.3V is wat moeilijker af te regelen door die 50K VR. (Wordt binnenkort ook nog een keer gewijzigd :P)

2) Wat zijn je voltages dan? even niet goeg gelezen, sorry O-)

[ Voor 7% gewijzigd door YoupY op 14-12-2003 00:54 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-02 20:48

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 13 december 2003 @ 21:23:
Na installatie zijn de 3.3, 5 en 12 volt lijnen niet zoals ik zie wil hebben ( ze zijn 3.26, 4,78 en 11,64 idle)
En hoe meet je die waarden? Met je mobo sensor zeker. Ik heb hier geloof ik ook ergens een mobo liggen dat voor de 5V altijd 4,78V aangeeft. Doet er niet toe wat je allemaal aansluit of welke voeding, altijd staat er 4,78. Feit : mobo sensors kan je niet vertrouwen, en ze zijn absoluut niet goed genoeg om waarden met 2 getallen achter de komma netjes uit te lezen. Als je systeem niet onstabiel is en je voeding niet extreem heet dan moet je je gewoon geen zorgen maken. Draai programma's als BurnK7 als je het toch niet vertrouwt..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-02 23:37

Syzzer

Prutser

Zeer zeker waar, maar bedenk je wel dat het voltgae dat jij op je molex meet niet het voltage is dat bij de onderdelen op je mobo terecht komt. Onderweg vind vaak al spanningsverlies plaats doordat de printbanen om mobo's vaak nét iets te smal zijn. Mijn ervaring is dan ook dat als je uitgaat van wat je mobo aangeeft, je vaak een betere indicatie hebt van wat de werkelijke voltages zijn dan als je op je molex gaat meten.

Ik heb op mijn Antec TrueControl (bijna hetzelfde als jou CWT 550 watt, maar dan zit er standaard al een paneeltje bij om voltages te verstellen) een 3.3V mod gedaan omdat ik méér wilde dan de 3.4V die ik met het paneeltje kon berijken. Ik heb dit exact op de manier gedaan die jij op het plaatje in je FP het staan. Ook dezelfde waarden. Het werkt vlekkeloos en de voltages zijn rete-stabiel. Wat ik begrepen heb op xtreme is dat naarmate je een grotere constante weerstand neemt (die 10 Ohm op het plaatje) je meer fluctaties krijgt op je lijnen. 10 Ohm schijnt de ideale situatie te zijn.

Edit:
YoupY, ik zou even die extra punt uit je link halen, dan werkt hij in 1 keer ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Syzzer op 14-12-2003 00:13 ]

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb zelf een CWT 550.
Op mijn oude NF7-S die RMA moest op een gegeven moment waren de waarden heel erg instabiel en redelijke afwijking 2%. Op mijn huidige is de afwijking nog geen 0.5%.
Vergeet niet dat je HDD en dergelijke ook de 12 en 5V gebruikt en die wel eens meer dus kunnen krijgen erover dan je mobo, omdat je mobo toch uitgebreider en groter en bla bla bla is. Ik ga wel mijn 3.3V modden, maar dan meer om mijn VDimm hoger stabiel te krijgen.

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-01 16:07
[lichtofftopic]
Ik heb hier een sweex 400 watter. Als ik deze met burnk7 ga belasten (de cpu dan :) ), dan gaat volgens mn mobo de 12 volt lijn naar 13 volt !!. Is dit echt erg? Mijn systeem blijft er wel stabiel om. Of is dit gewoon een fout in mn mobo dat ie het verkeerd uitleest?

• caspergt
  • Laatst online: 21-04-2025
uhh ja dit is erg ja, 13 volt kan je zo je componenten mee mollen, denk aan je hdd`s etc
Ik zou maar gauw die sweex troep verkopen, of geen burnk7 meer draaien :P

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Verwijderd

Ik heb ook een CWT 550W. De modjes zijn in principe erg makkelijk. Ik heb alleen de 3.3V mod gedaan. Meet eens aan de molex stekker wat je 5V en je 12V is. Dan kun je zien of het aan het mobo ligt...

Verwijderd

Topicstarter
Met deze voeding is me systeem alles behalve stabiel, ongemod. In vergelijking met me chieftec 340 watt.

Wat betreft de voltages:

Ik heb de voltages zowel op de molex gemeten, als via t bios afgelezen.

Op de molex gemeten van de CWT voeding zijn de waarden 5,04 en 12,11 V. Ook stressed.
Da's goed, maar toch is t systeem met de CWT voeding instabiel en met de ( met in de voeding zelf bijgestelde pots) Chieftec voeding niet.
Alleen dansen de waarden bij de chieftec nogal op en neer en wordt ie wat te warm.

Op de chieftec meet ik bij de molex ongeveer 5,3 en 12,4 volt ( na pot bijstelling), dit is dan in t bios 5,19 en 12,11 V ( en 3,34v voor de 3.3 rail), waarmee t systeem dus stabiel is.

't lijkt er dus idd op dat de nf-7 "lekkage" heeft ;)
Toch de voeding maar modden dan? :)

Edit: Youpy, handige link btw, komt goed van pas ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2003 03:50 ]

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je Hardware kan een afwijking van 5% aan. Sommige wel 10% maar met 5% zit je veilig.
Houd daar dus rekening mee voor je HDD.

En tja, het lijkt erop dat niet alle NF-7s zo stabiel zijn qua stroom.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 19:28

Exigence

dnkroz

Ikzelf heb net een CWT 480, maar haal nooit meer de clocks die ik hiervoor haalde met m'n Enermax 350, die week bij hoge clocks echt enorm af, maar ik denk dat die in sommige gevallen juist in gunstige mate afweek.
Omdat mijn CWT zich zo ontzettend goed aan de voltages houdt (11.98 op de 12v en 4.99 op de 5v) is dit in dit geval misschien een nadeel.

Verwijderd

erik9287nl schreef op 14 december 2003 @ 12:04:
Ikzelf heb net een CWT 480, maar haal nooit meer de clocks die ik hiervoor haalde met m'n Enermax 350, die week bij hoge clocks echt enorm af, maar ik denk dat die in sommige gevallen juist in gunstige mate afweek.
Omdat mijn CWT zich zo ontzettend goed aan de voltages houdt (11.98 op de 12v en 4.99 op de 5v) is dit in dit geval misschien een nadeel.
Je kan hem heel makkelijk modden en opschroeven...

• caspergt
Hmm is het nou zo dat met die 3.3 vmod je vdimm/vdd etc ook omhoog gaan ?
Dat zou wel mooi zijn, ik bedoel hoeveel Vdimm krijg je bij de mod in de eerste post ?

Verwijderd

Nee, je Vdimm enzo gaan niet omhoog. Wat wel zo is..is dat je 3.3V lijn hoger word en dat je _daardoor_ meer Vdimm stabiel kan gaan draaien. Maar dat geld alleen op een NF7 plank.

Je voltages komen van de V rails af..als een van die rails te laag is dan word het betreffende voltage (Vcore, Vdimm etc) instabiel. Dus mod je de betreffende rail.

Zo moet er op een NF7 voldoende ruimte zijn tussen de 3.3V en de Vdimm omdat de Vdimm van de 3.3V afkomt. Een 3.3V van 3.10 is dus een probleem als jij 3.2V Vdimm wil, want hoger dan 3.10 gaat hij nooit worden. Daarnaast moet er een marge tussen zitten. Dus voor 3.2V Vdimm heb je ongeveer 3.40V op de 3.3 nodig...

• caspergt
ahaa
Dus ik moet als ik 3.2 wil draaien eigenlijk ook de psu mod doen, hmm dit worden m`n eerste vmods dan die ik SOLDEER, morgen ben ik vroeg uit school, ga ik naar de elektrozaak toe in bolsward, haal ik alle weerstandjes op en klaar ben ik.
En jaja ik heb een nieuwe multimeter die zelfs de vdd kan meten :), mischien weten jullie nog wel dat ik zei dat ik um niet kon meten (Vast niet maja) dat kwam dus wel door die brakke multimeter van m`n pa.
Nu heb ik een dynatek super ding !

Verwijderd

Topicstarter
Alles gelukt btw, wou ik nog ff melden ;)

ik heb de 3.3, de 5 en de 12 V mod gedaan.

Niet aangesloten op t mobo of andere hardware zijn me voltages op de molex nu:
3.45 (op atx) - 5.15 en 12.36 volt :)

In bios en in hardware doctor zijn de waardes 3.36 - 5.03 en 12.11( alles aangesloten). Stressed zakt alleen de 12.11 in naar 12.05 V :)

Ik kom evengoed geen mhz hoger, maar dat ligt nu iig niet aan de PSU :+

;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 01:14 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:42

Epsilon

Ik heb de mod ook uitgevoerd :)

Op een Enermax 460w (type weet ik echt niet zo uit mn hoofd en ben te lui om het nu op te zoeken ;)) PSU.

Hij werkte niet in 1 keer, maar dat lag aan mezelf. Ik had de potmeter nl aan de verkeerde kant gesoldeerd :P.

Maar hij werkt goed :)
Ik heb 120ohm en 10k potmeter gebruikt. Het is alleen wel zo, dat hij pas heel laag gaat reageren. Ik denk dat het met een 5k pot ook gaat. Dit weet ik niet zeker, maar de kans is vrij groot.

Ik zou het wel met meerslags (10 tot 20) potmeters doen. Zijn iets duurder, maar kun je wel de voltages beter afstellen.

Ik kan heel laag gaan ( <3.0v) en heel hoog (3.9v). Hoger is te veel voor de psu, dan gaat hij gewoon uit ;).

suc6 ;)

edit:
Ik heb hem trouwens IN mn psu uitgevoerd. Het had ook op de ATX stekker gekunt, maar ik wilde dat niet ivm de netheid. Ook omdat de potmeter af kan breken omdat je te veel aan die ATX stekker zit. Nu zit de boel mooi in de PSU zelf. Daar kom ik niet zo gigantisch veel ;)
Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 19:05:
Nee, je Vdimm enzo gaan niet omhoog. Wat wel zo is..is dat je 3.3V lijn hoger word en dat je _daardoor_ meer Vdimm stabiel kan gaan draaien. Maar dat geld alleen op een NF7 plank.
Klopt :)

Maar je hebt wel die hogere 3.3v lijn nodig om hogere vdimm te draaien :P

[ Voor 33% gewijzigd door Epsilon op 19-12-2003 11:55 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:42

Epsilon

OMG quote ipv edit |:(

[ Voor 99% gewijzigd door Epsilon op 19-12-2003 11:54 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 01:12:
Alles gelukt btw, wou ik nog ff melden ;)

ik heb de 3.3, de 5 en de 12 V mod gedaan.

Niet aangesloten op t mobo of andere hardware zijn me voltages op de molex nu:
3.45 (op atx) - 5.15 en 12.36 volt :)

In bios en in hardware doctor zijn de waardes 3.36 - 5.03 en 12.11( alles aangesloten). Stressed zakt alleen de 12.11 in naar 12.05 V :)

Ik kom evengoed geen mhz hoger, maar dat ligt nu iig niet aan de PSU :+

;)
Is het schommelen van de Vcore minder geworden?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 11:54:
[...]

Is het schommelen van de Vcore minder geworden?
Ja en nee, die staat ingesteld in bios op 2,06V. In hardware doctor geeft dat 2,05 en stressed zakt ie nu naar 2,03 en idle gaat soms naar de 2,08.

Voor de mod ging ie stressed naar de 2,01. Idle ging ie op en neer van 2,03 tot 2,15 ( hoger soms)

Kleine marges verschil dus, vooral idle wat vooruit gegaan. Ik vind t verschil wat marginaal, vandaar de ja en nee ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 12:32:
[...]

Ja en nee, die staat ingesteld in bios op 2,06V. In hardware doctor geeft dat 2,05 en stressed zakt ie nu naar 2,03 en idle gaat soms naar de 2,08.

Voor de mod ging ie stressed naar de 2,01. Idle ging ie op en neer van 2,03 tot 2,15 ( hoger soms)

Kleine marges verschil dus, vooral idle wat vooruit gegaan. Ik vind t verschil wat marginaal, vandaar de ja en nee ;)
Als ik 2.20 draai dan zakt hij onder load terug naar 2.11. Als hij net op het randje zit dan zie je de Vcore zakken..en dan crash. Al zakt hij in naar 2.15 dan is het al de moeite om te doen imo..

Verwijderd

Topicstarter
Hm ja, bij mij is ie nooit zo ver ingezakt ( van 2,2 naar 2,11) maar ik heb ook nooit zo hoog geprobeerd (max tot 2.1)

M'n vcore lijkt stabieler te zijn ( iets) dus ik kan je de mods wel aanraden. Ik dacht alleen dat je ze al gedaan had?
Pagina: 1