[ATI9700] probleem met beeld

Pagina: 1
Acties:

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 18:06

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Ik heb hier een dual-boot pc met Gentoo Linux en WinXP met het volgende probleem.
Ik krijg heel vaak vage blokken en strepen in mijn scherm en af en toe valt gewoon het hele signaal naar mijn beeldscherm weg (frequency out of range en een stand-by monitor), een reboot wil dan soms wel helpen maar soms werkt dit ook maar ff.
In mijn Linux heb ik dit slechts 1xtje gehad (alleen dan de vage blokken en strepen) maar dit was alleen in Gnome en na een restart van me X-server was dit verholpen. In Windows gebeurt het vaker en hier moet ik echt heel me windows rebooten.

Deze blokken die ik bedoel zijn verkeerd gekleurde stukken van mijn scherm (geel waar het blauw moet zijn bijv.) of gewoon verticale blauwe strepen over het beeld. Beetje vergelijkbaar met artifacts (denk ik, heb nooit artifacts :/) en zouden dus het gevolg kunnen zijn van een chronisch overschot aan hitte. Wat mij dus gelijk mijn fan deed controleren, die dus niet draaide.

Na een paar keer een zetje geven liep hij wel weer gewoon maar ik moest weg en kon het dus niet verder testen. Ik vroeg me af of iemand hier weet of het mogelijk is dat de drivers ervoor zorgen dat me fan niet goed werkt.
Zou het dus louter een softwarematig probleem zijn of kan het ook veroorzaakt worden door de kaart zelf? En zou een nieuwe koeler dan helpen? (zit nu ineens zelf te denken aan een zallman passive koeler ofzo)

Indien hier een slotje op komt, dan test ik zelf ff wat meer en kom ik dan terug :)
Ik hoop alleen dat er na dit hele verhaal iemand met een magnifieke oplossing komt :)

Drivers:
WinXP: Omega 2.4.96c
Linux: fglrx met Ati Linux driver 3.2.8
Mobo: Asus P4T
Kaart: Club3D Ati Radeon 9700PRO
Gentoo Linux 1.4 met Xfree 4.3.0
Windows XP SP1
Kaart draait op fabriekssnelheden

Een geheel andere vraag is deze:
Zijn er ergens iets van temperatuursensoren te koop die ik op me mobo aan kan sluiten (Asus P4T) zodat ik in me windows middels MBM (en uiteraard Coolmon) de temperatuur van me Ati bij kan houden?

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Het komt bij Ati kaarten helaas wel vaker voor dat de fan niet draait. :( Misschien dat je je kaart kan terug geven voor garantie, wanneer dit niet kan zou ik kijken voor een andere fan.

Het probleem wat je berschrijft ben ik hier op 't forum al vaker tegen gekomen en blijkt dan ook vaak te liggen aan te weinig koeling!

Zoals je zelf al aangeeft is de Zalman daar een mooie vervanging voor. Echter ik geloof dat het wordt aanbevolen om ook de optional fan te gebruiken i.v.m. de warmte afgifte. Daarnaast zou je ook de Arctic Cooling VGA Silencer kunnen nemen. Ik raad je aan om gewoon even te googlen naar enkele reviews en daarna bepalen welke de betere is voor jouw kaart.

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Ik ga vanavond zelf weer s wat proberen met me kaartje en me case (fans schoonmaken, pci cards slot opschuiven enz. enz.)

Toch even een schopje aan dit topique omdat ik het toch even onder de aandacht wil houden.
Misschien dat er toch iemand dit probleem herkent en een hele simpele en snelleoplossing heeft. Kaart terugsturen lijkt me (nog) geen oplossing omdat ik zelf eerst ff alles wil nalopen. En hij heeft het altijd goed gedaan tot een paar dagen terug.
het vage is dat me beeld in me Windows wegslaat (monitor op standby) en bij een reboot direct me POST-scherm van me bios geheel fouytloos weergeeft. Zodra Windows dan weer is opgestart staan alweer artifacts op me loginscherm...

Kan dit iets van doen hebben met de (beruchte) VPU-recover functie van ATI?

Verwijderd

hebt toevallig iets overgeclocked aan deze kaart of geen ruimte gelaten ?
lijkt erop dat je geheugen van je vga duuk is.
probeer es met de bijgeleverde artifact-tester van je omega pack

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 13:38:
hebt toevallig iets overgeclocked aan deze kaart of geen ruimte gelaten ?
lijkt erop dat je geheugen van je vga duuk is.
probeer es met de bijgeleverde artifact-tester van je omega pack
Beetje late reactie maar ach. Ik dacht get probleem opgelost te hebben door VPU recover uit te gooien maar nu treden de problemen ook op onder linux, waar VPU Recover dus niet bestaat :)

Me kaart wordt echt overdreven heet, het probleem is gewoon dat me fan steeds minder doet. Ik weet het gewoon want hij maakt ook veel minder herrie, en ik weet niet wat voor toerental dat ding moet hebben maar hij draait lang niet zo snel als me overige fans (3000rpm, case en cpu). Te merken aan hoe snel hij stilstaat als ik me vinger ertussen prop (je moet wat he :)) draaitie 500/1000 rpm alsik mazzel heb. :(

Het is dus een orginele out-of-the-box Radeon9700PRO, ik heb er dus nix aan veranderd. Niet o'clocked en ook (nog) niets hardwarematig aan veranderd, bios die erop staat is ook nog de orginele.

Kan dit liggen aan de powersupply? Want ik het er wel net wat hardware bijgezet (extra 30gb hdd en een dvd-burner ipv dvd-player). Er zit een 300W low-life voeding in.
Zou het probleem verholpen zijn met een andere voeding? (ik ga vanavond ff wat dingen proberen met alle hardware ontkoppelen e.d. en kijken oftie dan genoeg stroom krijgt)

• The Bluesbro
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-08 17:13
Als ik jou was zou ik kijken of ie RMA kan als dit niet et geval is dan zou ik er iig een ander fannetje op plaatsen. Of gaan denken aan die heatpipes. Want dit is dus duidelijk een hitte probleem. ;)

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
The Bluesbro schreef op 05 januari 2004 @ 08:30:
Als ik jou was zou ik kijken of ie RMA kan als dit niet et geval is dan zou ik er iig een ander fannetje op plaatsen. Of gaan denken aan die heatpipes. Want dit is dus duidelijk een hitte probleem. ;)
Uhhmm... enlighten me ff over dat RMA :)
Is dat dattie meetbaar is ofzo of dattie zichzelf afstemt op de behoefte (hoe heter hoe beter :p ), want dat kantie beiden niet :)

Het leuke is dat het altijd heeft gewerkt, tot een maandje geleden.

• The Bluesbro
Nee man RMA wil zeggen dat je em retour stuurt naar de fabrikant :D
Et heeft dus niet echt iets met meten te maken.
Maar als je mogenlijkheid hebt meet dan de temp van de core es op, en meet dan de temp als je bijv 3dmark draait en als je niets doet.

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Mjah RMA is wel grappig maar daar bennik hem weer een paar weken mee kwijt. En gezien het feit dat het ding van 10 oktober vorig jaar is valt dit buiten de garantie van een jaar.....
Er rest me dus momenteel niets anders dan doen wat ik al enige tijd wilde doen... Een Zalman MC80 OP1 kopen, en kijken wat die doet :)

Maar eerst gaan we ff rellen bij de toko waar ik hem heb gekocht, want het moet toch niet kunnen dat 3 maanden na verval garantie me koeler dood gaat.

Das ook wel grappig btw, alsik me kast open hou en dan kijk naar me koeler kan ik het aantal keer tellen dattie rondgaat.... en trust me das geen 3000rpm (more like 30...)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:24

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
(jarig!)
Geheugen is stuk denk ik..

Had precies hetzelfde, maar had geen garantie meer omdat ik er zo'n zalman cooler op had gezet.. :/

Waarschijnlijk gewoon geveld door ESD

Nou ja fan kun je dus altijd proberen als die echt zo langzaam draait :)

[ Voor 20% gewijzigd door tweakduke op 05-01-2004 23:00 ]

Tweakers Discord

• The Bluesbro
LOL je kunt dus gewoon tellen hoeveel keer je fan rond gaat :D

Ik denk niet dat ze daar bij die toko erg moeilijk gaan doen over garantie. Ik denk alleen niet dat je je geld terug krijgt, ik denk dat je alleen een vervangend fannetje krijgt.

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
tweakduke schreef op 05 januari 2004 @ 22:59:
Geheugen is stuk denk ik..

Had precies hetzelfde, maar had geen garantie meer omdat ik er zo'n zalman cooler op had gezet.. :/

Waarschijnlijk gewoon geveld door ESD

Nou ja fan kun je dus altijd proberen als die echt zo langzaam draait :)
Mjah geheugen klinkt grappig maar het probleem treedt pas op na een tijdje werken, ongeveer net lang genoeg werken totdat me GPU zo heet is dat me vingertopjes erop smelten :o :o

Pagina: 1