Toon posts:

SAP leren?

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ben net afgestudeerd in logistieke richting en ben op zoek naar een baan. Vaak wordt er ervaring met SAP gevraagd, maar dat hebben we gewoon doodleuk nooit gehad op de uni. Kortom, iemand enig idee hoe/waar ik dat kan leren?? Of een ander ERP pakket??

Heb al wel wat dingen gevonden op internet, maar dat zijn vaak opleidingen van duizenden eurootjes die ik nu als toos werkloos ech nie heb...

Verwijderd

geen idee wat sap is maar hier misschien?

Verwijderd

Topicstarter
hey, thanx, dat is in ieder geval iets :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Is de hele term SAP nooit aan bod gekomen :? Je geld terug vragen, dat is zelfs bij mij zeker wel gebeurd en ik had maar 1 keuzemodule Logistiek ;)

Maar toch wordt het IMHO een dergelijke dure dure cursus om er veel van te leren - iets dat dus eigenlijk altijd door 'de baas' betaald wordt / werd. Of koop SAP met alles er op en eraan en ga een jaar of wat ermee spelen. Geloof me, dat heb je dan nodig ook om het van binnen en buiten te leren :D

Een cursus "alles dat je wilt weten van alle SAP producten" bestaat trouwens amper (en betaalbaar helemaal niet); daar is het veel te groot voor, je wilt wel enige richting hebben.

Maar er zijn ingetwijfeld wel boeken waar je heel wat mee kunt (maar het blijft dan natuurlijk droogzwemmen zonder servers om mee te spelen), de vraag is dan nog wel in welke richting je wilt. Implementatie, aanpassen, beheer, als gebruiker?

Inderdaad is gruwelijk veel documentatie gewoon via de website te lezen - maar of dat genoeg is om dan opeens een implementatie met je ogen dicht te doen betwijfel ik :P

offtopic:
??? verwijderd uit titel, beetje overdreven ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53

Exirion

Gadgetfetisjist

F_J_K schreef op 13 december 2003 @ 19:57:
Is de hele term SAP nooit aan bod gekomen :? Je geld terug vragen, dat is zelfs bij mij zeker wel gebeurd en ik had maar 1 keuzemodule Logistiek ;)
Beetje kort door de bocht dit he. Aan het profiel van TS te zien heeft ie z'n studie in Delft gedaan (Technische Informatica naar ik aanneem). Jij doet bedrijfswiskunde & informatica, maar ik heb bij 'gewoon' informatica op de VU ook nog nooit iets over SAP gehad. Is ook lang niet voor iedereen relevant.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
De term SAP is wel degelijk aan de orde gekomen gedurende mijn opleiding, maar helaas heb ik er nooit zelf mee mogen werken. De literatuur hierover is volgens mij ook vrij beperkt, ik heb nu wel een boek over ERP, maar zou graag ook er een keer mee willen werken.

Vaak wordt er bij vacatures gevraagd naar iemand die met SAP of een ander ERP-pakket kan werken, vandaar mijn vraag. Het gaat overigens dus slechts om het gebruik van SAP, aan implementeren ben ik zeker nog niet toe ;)

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op 13 december 2003 @ 20:01:
[...]

Beetje kort door de bocht dit he. Aan het profiel van TS te zien heeft ie z'n studie in Delft gedaan (Technische Informatica naar ik aanneem). Jij doet bedrijfswiskunde & informatica, maar ik heb bij 'gewoon' informatica op de VU ook nog nooit iets over SAP gehad. Is ook lang niet voor iedereen relevant.
"ie" is een "ze", ik zal "student" bij mijn profiel maar eens veranderen in "studentE" ;)
Ik heb geen TI gedaan, maar Technische Bestuurskunde en dan de logistieke richting. Heb veel gehad over logistiek, bedrijfssystemen e.d. En vind het dan zeker een gemis dat je niet een keuzevakje over ERP kan doen of iets dergelijks....

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens ik moet het niet veranderen in studentE, maar eigenlijk in toos werkeloos :( Maar dit is misschien een beetje offtopic :X

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Oeh, dan las ik het verkeerd (een studie logistiek en helemaal geen SAP gehoord). Sorry :P

De beginsels en wat tips over het gebruik van SAP is - denk ik - best te doen met een boek of twee. Ik heb er wat gelezen en heb wat ervaring met SAP SRM en CRM maar kan zo geen boeken aanraden, ik zou even bij bol.com, amazon.com, etc gaan neuzen als niet iemand een goed boek weet te noemen. Ook weet ik dat er demo-CD's bestaan die een soort van walkthrough geven waar steeds maar een enkel knopje werkt; geeft een indicatie van de UI('s). Je zou eens kunnen kijken of die bijv. zijn te verkrijgen via SAP.

Ik zou trouwens ook een boek over (functionele, niet technische) implementatie doen. Een cursus is gewoon te duur als je net bent afgestudeerd. Je zou wel lief kunnen kijken naar IT op je universiteit, of je niet een dagje mag komen kijken als ze het daar toevallig draaien (het draait op een aantal universiteiten AFAIK).

Edit:
Sgt_Pepper schreef op 14 december 2003 @ 15:45:
offtopic:
Zozo medestudenten van mn eigen faculteit en zelfs een mede BWI-er! F_J_K, in welk jaar zit jij nu? (zoveel bwi-ers zijn er nou ook niet op deze aardkloot ;)) (Zit zelf in de 4e nu. Maargoed, ga maar weer eens. Tentamens leren; Moet Math. Prog. (voor de zoveelste keer), MBP en risico a.s. week doen. Hopeloos gaat dat worden. :)
Succes :Y)
Heelergveelste jaars, beetje erg uit de hand gelopen afstudeeropdracht :X
Ik heb al 2 jaar geleden mijn laatste tentamen gedaan en heb alleen een college gezien als 'mijn eigen' stof werd besproken maar ben nog niet afgestudeerd :X
Maar je kunt zwaaien als je iemand met scheve poten ziet lopen in de gangen :P

[ Voor 32% gewijzigd door F_J_K op 14-12-2003 16:04 . Reden: [OT] ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
OK, dankje voor de info! Als iemand nog een goed boek hierover weet dan hoor ik het graag..

• Sgt_Pepper
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
offtopic:
Zozo medestudenten van mn eigen faculteit en zelfs een mede BWI-er! F_J_K, in welk jaar zit jij nu? (zoveel bwi-ers zijn er nou ook niet op deze aardkloot ;)) (Zit zelf in de 4e nu. Maargoed, ga maar weer eens. Tentamens leren; Moet Math. Prog. (voor de zoveelste keer), MBP en risico a.s. week doen. Hopeloos gaat dat worden. :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 13 december 2003 @ 20:07:
"ie" is een "ze", ik zal "student" bij mijn profiel maar eens veranderen in "studentE" ;)
Mijn excuses dame ;)
Ik heb geen TI gedaan, maar Technische Bestuurskunde en dan de logistieke richting. Heb veel gehad over logistiek, bedrijfssystemen e.d. En vind het dan zeker een gemis dat je niet een keuzevakje over ERP kan doen of iets dergelijks....
Bij een bedrijfskundig getinte opleiding zou je iets dergelijks wel verwachten ja.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Cobelens
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Net zoals er tig verschillende ERP-paketten zijn (SAP, Baan, JD Edwards, Oracle), zijn er ook tig verschillende onderdelen in deze ERP-paketten (Warehouse Management, Sales, HR, Finance) die ook weer tig verschillende 'ingangen' hebben (gebruikersperspectief, beheer, implementatie) zoals ook in bovenstaande posts terugkomt. Teveel in ieder geval om 'eventjes' te leren, maar wel om eerst goed over na te denken. Wat wil ik uiteindelijk doen m.b.t. al die opties?

Idd is het een idee om eens aan je Uni te vragen of je een aantal colleges bij te wonen, mocht je hier nog kans toe hebben. Of via BOL of Amazon een introductie tot ERP - boek te kopen.
Pagina: 1