Nieuwe pc, geheugen niet ok?

Pagina: 1
Acties:

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 08:58
Ik heb gisteren mijn nieuwe pc binnengekregen :) en heb hem vandaag in elkaar gezet. Er zitten de volgende onderdelen in:

p4 2.8c
msi 865PE Neo2-PFISR
hercules redeon 9800 pro
2 x Twinmos 512mb pc3200 geheugen
2 x seagate sata schijven
Antec true power 480w

Nu het volgende probleem. Ik wilde dus gebruik maken van dual ddr, echter als ik de modules in bank 1 + 3 of 2 + 4 zet start de pc niet op. Volgens de diagnostics van msi (op het bijgeleverde bracket) is dat dus inderdaad een geheugenprobleem. Ik heb beide reepjes ook omgewisseld zonder goed resultaat. Ook heb ik opgestart met 1 reepje per keer, dan start hij wel door maar als ik dan de standaard geheugen waardes gebruik in het bios krijg ik de melding 'Dram timing is set too tightly so reload timing'. Als ik vervolgens de instellingen wijzig naar 2-3-3-5 dan start ie door. Met het ene reepje gaat het vervolgens goed, maar met de andere krijg ik spontane reboots (tijdens windows setup, of zelfs al als ik m'n pc aan zet, gaat ie even aan en reboot dan weer). Kan ik hieruit concluderen dat het ene reepje niet helemaal lekker is, of allebei niet helemaal lekker of vindt mijn msi moederbord deze chips niet lekker bij een dual ddr configuratie?

• Karel2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2022
vaak heeft een MB fabrikant (in dit geval MSI) een lijst met geheugen modules die geschikt zijn voor dat specifieke boord.

Iig is het heel goed mogelijk dat 1 module niet goed is. Probeer even memtest te draaien ofzo en kijk wat eruit komt.

effe gezocht:

http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=528

onderaan een lijst met geheugen wat ok is voor dit boord

[ Voor 25% gewijzigd door Karel2001 op 13-12-2003 19:42 ]

• Pauwl
Ik heb gezien dat de modules er niet bijstaan als getest, maar ik zal even een bios update doen en een memtest.

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-07 12:37

Night89

Als je alles op een rijtje heb

doe je wel die goeie module erin als je Bios upgraded?

anders ben je verder van huis denk >:)

Met Vriendelijke Groet,

• L3TUC3
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09-2025

L3TUC3

GoT vegetable?

Met de reepjes op zich hoeft niks mis te zijn.

Mijn Epox 8RDA+ lustte verschillende reepjes Dane-Elec niet, maar Infineon en Kingston weer wel.

Die Dane-elecs gaven mij een kleine 13000 errors in memtest, maar bij de winkel waar ik ze gekocht had 0 (met ander mobo). De combinatie 8rda+ en Dane-Elec was dus de boosdoener.

Gewoon doorproberen totdat ie wel wat lekker vindt :Y) .

Empires Mod | RTS voor HL2 | How to ask questions the smart way

• Pauwl
Even een update.

Ik heb beide reepjes getest, de 1e gaf geen errors de 2e wel.

Met degene die geen errors gaf start ik mee op, maar alleen het laden van windows duurt al erg lang (ongeveer 3 of 4 keer zo lang als mijn oude pc).

Ik heb inmiddels ook de bios geupdate van 1.5 naar 1.9 maar met hetzelfde resultaat. Ik heb nu het reepje wat wel errors gaf in mijn oude pc gezet, maar die start niet eens op als ik alleen dat reepje erin stop, samen met een ander reepje weer wel :?
Ik ben nu ook op die pc memtest aan het draaien dus wacht het even op.

Ik zal in ieder geval maandag even de winkel bellen om e.e.a. voor te leggen. Wellicht is het mogelijk de modules te switchen voor 2 andere modules of van een ander merk.

• Pauwl
En weer een update :P

Ik ben dus naar de winkel gegaan. Volgens hun is het geheugen ok (hebben het getest) maar schijnt het zo te zijn dat dat twinmos geheugen erg gevoelig is. Ik kan wel gebruik maken van dual channel met de instellingen 2.5-4-4-8.
Maargoed, Windows was dus nog steeds traag. Ik heb alle onboard devices uitgeschakeld en m'n live 5.1 eruit gehaald. Windows installeren was weer drama. Eerst een reboot, de 2e en 3e keer een bsod ;(
Na memtest gedraaid te hebben krijg ik dus nog steeds error op test 5 en 7. Ik heb voor de zekerheid er een oud pc2100 reepje ingezet en windows installeerd nu wel, ware het niet dat hij weer erg lang zat te hameren op saving settings. Het opstarten van xp duurt nog steeds belachelijk lang. 2 a 3 minuten. Nu heb ik gekeken in de eventviewer en hij logt vanaf het moment van opstarten totdat hij helemaal opgestart is atapi errors (error 9 en 11). Ook krijg ik deze als ik de dvd brander aansluit op ide2 en zelfs met andere bekabeling. Op zich best vreemd want in het bios wordt hij goed herkend en ik kon er windows mee installeren. Ook in safe mode is hij aan te spreken (wel in pio mode maar toch).

Kan het dan toch het moederbord wezen? :? Ik weet het ff niet meer.

Verwijderd

Hardware probleem (of driver), waarschijnlijk je SATA schijven
http://support.microsoft.com/?kbid=154690

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:27
Heb je deze pc in een winkel gekocht? Zo ja: Vraag of ze deze pc willen assembleren met een OS er op. Kost misschien 50 Euro maar dan hebben zij het gezeik met defect materiaal en jij niet.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb ook van die rare problemen gehad met MSI moederbord en geheugen. Sinds vroeger al met de Intel Pentium II 350(6163) tot nu met een Intel Pentium IV 2 ghz met een MSI moederbord. Kingston gaf die problemen terwijl op een Shuttle helemaal geen problemen gaf. Met OEM borden van PB en zo geven die borden zulke rare meldingen. OEM geheugen is trouwens helemaal geen optie voor een MSI moederbord volgens mij toen ik een tijd geleden had geprobeerd. Altijd duur geheugen erin stoppen voor MSI anders werkt het gewoon niet.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Pauwl
Ok, het blijkt dus dat m'n nieuwe systeem de dvd brander weigert te slikken wanneer deze in udma mode actief is. Wanneer ik er een hd of andere cd speler op aansluit start windows in ongeveer 7 seconde door |:(

Ik ga denk ik dus die brander terugsturen en vragen of ik een ander merk geheugen kan krijgen, want in deze configuratie blijf ik reboots krijgen en ook errors in memtest op test 5 en 7.

Kan iemand me vertellen welk geheugen er zeker goed werkt op dat msi bord in dual channel mode wat te krijgen is bij informatique?

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Ik ben zeer te spreken over dit bordje.

Ik had eerst een MSI 865PE neo2 LS (prima bordje)
Daarna had ik een Asus P4P800 Deluxe (stuk minder)
Nu heb ik sind 3 dagen een MSI 865PE neo2 PFISR ( perfect )

Een grote tekort bij het asus bord is de maximale chipset timing van DDR 400
je kan namelijk alleen maar kiezen voor auto (266) 266,333 en 400

CPU P4 2.6C
Geil golden dragon PC4000 dual channel kit ( 2x256Mb )
Mijn systeem kwam niet hoger meer dan een cpu fsb van 240 Quad 960fsb op 3.12Ghz ( op turbo stand, timings cas 2.5 3 3 7 @ 2.85volt )

Op de MSI MSI 865PE neo2 PFISR

draai ik nu met gemak een cpu fsb 266 Quad 1066 @ 3.46Ghz
en een memory timing van DDR 533 dus echt 1:1 ipv de DDR400 op de asus

De Cpu is nu wel wat warmer 28 graden Idle, 35 graden load ;) met een Thermalright SP-94 koeler en een 9cm fan 73M3 uur 18db

in sisoft ging de memory bandwith van 4961 naar 6112 Mb/s and tweaking :9~

MSI heeft inderdaad vaker problemen met het zogenaamde "oem" geheugen
Daarom raden ze ook aan op de site welk geheugen wel geschikt bevonden is.

indien je een dual channel setup wil gaan bouwen of koopt is het altijd aan te raden om hiervoor goed geheugen koopt.

voor een matched pair goed geheugen betaal je al gouw € 220,- kost wat maar dan heb je ook wat.

Kingston, dane-elec en Infineon zijn naar mijn mening ook niet echt goede modules voor een dual channel setup.

Kijk eens uit naar Geil, corsair, OCZ en mushkin modules en het liefste met winbond BH5 chips.

dan ben je zeker van een stabiel,snel en OC-baar systeem.

al zijn de cpu en het moederbord nog zo snel het geheugen achterhaald ze wel ;)

[ Voor 1% gewijzigd door fast-server op 24-01-2004 22:23 . Reden: iets vergeten ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Pagina: 1