[WinXP & Win2k] PC's zien elkaar niet meer.

Pagina: 1
Acties:

• jagermeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-01 13:33

jagermeister

Artillerie magneet :-(

Topicstarter
Het volgende is er aan de hand. Bij mijn schoonouders heb ik een week of 2 geleden een simpel netwerkje aangelegd zodat de zoon des huizes boven ook kan Internetten via de ADSL verbinding van paps en mams.

Het aansluiten liep toen als een zonnetje en had het binnen no-time aan de praat.
Echter ... je raad het al ... nu dus niet meer.

Eerst even de config

PC 1:
ADSL via een speedtouch USB modem
Ethernet kaartje SWEEX
Switch SVEC Switch 10/100Mbps 5 Poorts

IP: 192.168.0.1
Subnet: 255.255.255.0
DNS + Wins uit.

PC 2:
Ethernet kaart (merk onbekend, maar wel dezelfde als in PC1)
IP: 192.168.0.2
Subnet:255.255.255.0
Default Gateway: 192.168..0.1
Primaire DNS: 195.121.1.34
Secundaire DNS: 195.121.1.66 (planet dus)

Wat is er gebeurt:
Op PC1 kregen ze van de week problemen. D.w.z: de PC startte niet meer en gaf de boodschap dat Windows\system naar de klote was. Veilige modus wilde ook niet starten en dus heb ik de cd erin geprakt en via 'Repair' met het copy C:\Windows\Repair\system C:\Windows\system32\system commando terug gezet. De PC startte en doorliep even een cyclus van nieuw gevonden HW.

Norton was redelijk instabiel geworden en heb ik opnieuw geinstalleerd. ZoneAlarm ook aangezien deze niet automatisch meer startte. Verder heb ik 2 trojans en een berg spyware verwijderd |:( Ook het register heb ik ontdaan van enkele sleutels zoals aangegeven op de site van Symantec.

PC'tje weer redelijk op gang en dus probeerde ik het netwerk weer aan de praat te krijgen. Nou niet dus. De PC's zien elkaar niet meer. Pingen geeft time-outs. Opnieuw invoeren van de TCP/IP instellingen......geen effect. Kabels eruit en erin...geen effect. Switch aan en uit.....geen effect.

Waar is het misgegaan? Zou het tijdens het opnieuw installeren van de Hardware fout zijn gegaan? Alvast bedankt voor de reply's.

EDIT: BTW...Zonealarm heb ik natuurlijk ook ff uitgezet enzo. Verder vermoed ik dat PC2 ook een broeinest is van spyware en eventueel virussen. De startpagina in IE is dus iets van C:\blahahblah.

[ Voor 11% gewijzigd door jagermeister op 06-01-2004 21:06 ]

- specs - Download mijn custom BF2 map HIER NIET MEER

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Misschien toch het beste om eerst beide pc's op te schonen (spyware/opstartitems), zet desnoods alles uit bij msconfig en kijk met HijackThis wat er nog meer voor troep gestart wordt. Daarna pas verder kijken naar het probleem. Tenminste zo doe ik het meestal, zo veel mogelijk software fouten uitsluiten.

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Mike Jarod schreef op 13 december 2003 @ 19:06:
Misschien toch het beste om eerst beide pc's op te schonen (spyware/opstartitems), zet desnoods alles uit bij msconfig en kijk met HijackThis wat er nog meer voor troep gestart wordt. Daarna pas verder kijken naar het probleem. Tenminste zo doe ik het meestal, zo veel mogelijk software fouten uitsluiten.
Ik heb Adaware 6 al gedraaid en die had 76 items gevonden. Toch bleef er nog een Instant Acces icoon staan op het bureablad en ook werd er rundll32.exe automatisch mee opgestart. Deze heb ik toen maar via Msconfig uitgezet. HijackThis zeg je dus....hmm ga ik van de week ff proberen. Wat doet HijackThis dan precies? Toont het alleen de troep of verwijderd c.q. fixt het het ook?

Denk je niet dat er iets met die Hardware installatie fout is gegaan? Wat ineens in me opkomt is misschien dat de werkgroep wel is teruggezet naar de default werkgroep van XP. Zou dat het kunnen zijn?

• Mike Jarod
  • Niet online
Het zou best wat met hardware installatie te maken kunnen hebben, maar zoals ik al zei, als pc's vol troep zitten zoals spyware maak ik dat persoonlijk eerst schoon. Soms zit dat ook in de weg op een manier dat je het niet verwacht.

Dat de werkgroep anders is moet niet uitmaken. De ip's zitten in dezelfde range en pings timen out? Dan denk ik toch snel aan een firewall maar ik begin altijd eerst met opschonen, en als ik je zo hoor is dat best nodig ook.

HijackThis, zie ook [rml]Mike Jarod in "[ Spyware] Hoe preventief tegengaan?"[/rml] , daar heb ik verschillende anti-spyware progjes getest aan de hand van dat programma. Het geeft alle opstartitems aan + meer zoals toolbars, host file aanpassingen, IE aanpassingen etc. Als je uitzoekt wat alles betekent kan je eigenhandig een heleboel spyware verwijderen. Als je er niet uitkomt kan je altijd nog een logfile maken en hier posten.

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Ok... ben het er helemaal mee eens :)

Dan moet ik er maar weer een paar uur voor uittrekken om vervolgens na een paar weken weer hetzelfde te moeten doen omdat het weer wemelt van de spyware :/

Bedankt voor je link! Ik ga dat ook zeker ff doornemen. Altijd handig om te weten.

Firewall had ik echt uitgezet :P

Dus nadat ik HijackThis gedraaid heb de gevonden malafide proggies effe door google heen halen en kijken wat er over eventuele verwijdering gezegd wordt?

Muchos gracias.

Topic nog ff niet sluiten alsjeblieft. Kom nog terug met de oplossing, indien het gelukt is

• Mike Jarod
  • Niet online
jagermeister1 schreef op 13 december 2003 @ 19:33:
Dus nadat ik HijackThis gedraaid heb de gevonden malafide proggies effe door google heen halen en kijken wat er over eventuele verwijdering gezegd wordt?
Juist :), maar met een beetje inzicht zie je snel genoeg of iets troep is op niet.

Overigens beweer ik hiermee niet dat dit je probleem oplost, ik zeg alleen dat ik zelf altijd eerst troep opruim voordat ik verder ga zoeken, maakt het aantal te onderzoeken opties weer wat kleiner.

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Mike Jarod schreef op 13 december 2003 @ 19:38:
[...]

Juist :), maar met een beetje inzicht zie je snel genoeg of iets troep is op niet.
jawel, maar ik weet niet uit mijn hoofd welke processen er wel en niet mogen draaien. Zeker niet op het systeem van een ander, dus ik kan nog wat monniken werk gaan verrichten :P
Overigens beweer ik hiermee niet dat dit je probleem oplost, ik zeg alleen dat ik zelf altijd eerst troep opruim voordat ik verder ga zoeken, maakt het aantal te onderzoeken opties weer wat kleiner.
Nee, maar eerst uitsluiten he :)

Stel PC2 heeft een leuk virus of een trojan, wat zou kunnen omdat ik nog geen aandacht aan die bak heb besteed, en het netwerk krijg ik weer aan de praat. Hoe groot is dan de kans dat dit virus zich over het netwerk heen werkt richting PC1?

• Mike Jarod
  • Niet online
jagermeister1 schreef op 13 december 2003 @ 19:47:
Stel PC2 heeft een leuk virus of een trojan, wat zou kunnen omdat ik nog geen aandacht aan die bak heb besteed, en het netwerk krijg ik weer aan de praat. Hoe groot is dan de kans dat dit virus zich over het netwerk heen werkt richting PC1?
Hmm ik ben niet zo'n virus kenner. Kan misschien iemand anders beter beantwoorden. In het geval van een blaster virus die zichzelf naar random ip's probeert te zenden zou infectie kunnen lijkt me. Zet er gewoon een geupdate virusscanner op en windowsupdate, meer kan je niet doen denk ik. Ja een firewall kan ook wat tegenhouden (a la blaster) maar je probleem is de netwerkverbinding, dus ik zou me hier niet zo erg op concentreren.

[ Voor 13% gewijzigd door Mike Jarod op 13-12-2003 19:59 ]

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Mike Jarod schreef op 13 december 2003 @ 19:56:
[...]
Hmm ik ben niet zo'n virus kenner. Kan misschien iemand anders beter beantwoorden. In het geval van een blaster virus die zichzelf naar random ip's probeert te zenden zou infectie kunnen lijkt me. Zet er gewoon een geupdate virusscanner op en windowsupdate, meer kan je niet doen denk ik. Ja een firewall kan ook wat tegenhouden (a la blaster) maar je probleem is de netwerkverbinding, dus ik zou me hier niet zo erg op concentreren.
Mja..maar het probleem is dat er al een virusscanner (up 2 date) opstond en het toch gepresteerd wordt om 2 trojans binnen te halen, dus die virusscanner vertrouw ik ook niet voor de volle 100%

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
*SCHOPJE*

Ok...we zijn weer verder gegaan met dit probleem.

PC2 heb ik mee naar huis genomen en heb deze gered van alle spyware + 1 worm. Gedaan met Ad-aware en Spybot. Ook reg-cleaner gedraaid. Nieuwe virusscanner d'r op (AVG - Grisoft) en Windows update gedraaid. Systeem draait nu weer als een zonnetje. Ik kon hem meteen aan mijn netwerkje hangen zonder problemen.

Ik hem bij mijn schoonouders weer aangesloten en wat denk je.... ze zien elkaar nog steeds niet. Netwerkkaart PC1 in ander slot gestoken. Geen effect. Nieuwe drivers voor de netwerkkaart geinstalleerd. Geen effect. Uiteraard de IP configuratie nogmaals geinspecteerd en alles staat goed. Nogmaals de stekkertjes op alle mogelijke manieren in de switch geplaatst. Ook dat had geen effect. Lampjes op de switch branden wel zodra de kabels zijn ingeplugd. Ook het lampje achterop beide netwerkkaarten brand. Uiteraard had ik de firewall lekker ff uitgeschakeld.

Kan ik hieruit concluderen dat:

- of de 10 meter lange netwerkkabel tussen switch en PC 2 kaduuk is?
- of de switch kaput is?
- of de NIC in PC1 kaput is?
- of, en hierop lijkt het het meeste, dat er na de crash (vermeld in de startpost) iets in het OS PC1 niet helemaal meer snor zit?

Wie kan mij nog enkele tips geven, want ik weet het niet meer?

Ik ga van de week nog 1 keer langs gewapend met laptop en netwerkkabel om te kijken of ik mijn laptop wel via PC1 het internet op kan sturen en bestanden kan delen.

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Sorry maaruh... *Kick*

Toch effe kijken of er nu misschien iemand is die nog tips heeft

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Sorry hoor... nog 1 schop naar boven :)

Ik heb mijn laptop er bij gehaald en het probleem doet zich hiermee ook voor. Hij krijgt géén contact met PC1.

Echter met wat instellingen gewijzigd krijgt mijn laptop wel contact met PC2

Kabels + switch zijn dus in orde. PC1 is de boosdoener.

Het vermoeden bestaat dat dit is opgetreden na de crash. Weten jullie welke bestanden worden gebruikt voor LAN verbindingen en waar ik die kan vinden? Misschien kan ik de bestanden van een andere cd of uit een andere XP installatie vissen om het zodoende te repareren.

Kan dit niet dan vrees ik dat het een format moet worden... :/

Please help me out......

Pagina: 1