Spelen met tabellen

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-05 14:49
Ik ben bezig met een nieuwe layout van m'n site, en maak daarbij dankbaar gebruik van tabellen. Nu werkt alles al best mooi, mozilla & IE zijn iig allebei tevreden.

Nu alleen 1 probje: Als ik andere pagina's aanklik van m'n site, dan zie je het bovenste deel van m'n layout verspringen; de tabel wijzigt van grootte, en da's niet de bedoeling. Tabel is ingesteld op volledige scherm op 100% , ik kan hem natuurlijk niet vast gaan instellen.

Als ik dus andere pagina's laad, met of zonder een tabel daarin, verspringt m'n bovenkant. In de hoofdpagina staat een stukje php dat zorgt voor het includen van andere HTML pagina's, het werkt als een soort van frame zegmaar.

Ik kan wel alle source online gaan zetten, maar ik denk niet dat dat nodig is, je kunt de pagina in HTML opslaan en misschien dan kijken, of misschien weten jullie het antwoord gewoon al meteen :P

Ik heb de tijdelijke pagina hier staan, met even oude inhoud erin:
http://pierre-oord.mine.nu/test_site/

Ow, er zal wel geen handiger manier zijn, maar de site bestaat nu uit een index.htm dan frames maakt van hoofd.php en een frame onder; dan kan ik later in het frame onderaan een nedstat tellertje zetten; dat tellertje moet niet worden ingeladen bij iedere nieuwe pagina natuurlijk.

Je kunt dus ook prima de site bereiken door http://pierre-oord.mine.nu/test_site/hoofd.php te typen, eventueel met erachter ?page=home bijvoorbeeld, zoals je in de linkt kunt terugvinden.

Hoop dat jullie me kunnen helpen! :)

edit:
je mag best tips geven enzo, bedenk alleen even dat alle INCLUDE pagina's nog niet zijn bijgewerkt, en dat ik die tekst ook wel zwart maak enzo ;)

[ Voor 7% gewijzigd door pierre-oord op 13-12-2003 18:26 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

je tabel in pixels instellen inplaats van procent. En je tabel absolut maken

(Dat php script inplaats van frames, waar heb je die vandaan?)

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 13 december 2003 @ 18:47:
je tabel in pixels instellen inplaats van procent. En je tabel absolut maken

(Dat php script inplaats van frames, waar heb je die vandaan?)
Da's nou niet echt een script, het werkt zo, op deplaats van het script wordt pagina ingevoegd, je maakt zelf wel op hoe het werkt. Het bovenste stukje heb ik als laatst toegevoegd en lijkt te werken, dit voorkomt foutmeldingen als "page" variabele leeg is.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
<?
if(!isset($_GET['page'])) { 
$_GET['page'] = "home";
}

switch ($_GET['page'])
{ 
CASE "home": 
include "start.htm"; 
break;
CASE "sysspecs": 
include "sysspecs/index.htm"; 
break;
CASE "overmijzelf": 
include "overmijzelf/index.htm"; 
break;
CASE "chieftecmod": 
include "Chieftecmod/index.htm"; 
break; 
CASE "mosfets": 
include "mosfets/index.htm"; 
break;
CASE "linuxrouter": 
include "linux/index.htm"; 
break; 
CASE "lptpoort": 
include "LPTpoort/index.htm"; 
break; 
CASE "wcblokken": 
include "wcblok/index.htm"; 
break;
CASE "routerpakketten": 
include "routing/index.htm"; 
break;
CASE "casemodstil": 
include "casemodstil/index.htm"; 
break;
CASE "credits": 
include "Credits/index.htm"; 
break;
CASE "links": 
include "links/index.htm"; 
break;
default : 
include "main.htm"; 
break;

} 
?>

^^
Geef dus als opdacht voor het php bestand /index.php?page=home op bijvoorbeeld.

Waar je even rekening mee moet houden is dat de pagina die je include dus eigenlijk een andere pagina wordt; ik heb dus de foto link ook anders moeten maken in de directory's van de index.htm files, anders krijg je alleen maar x-jes :P

Nu ontopic:
Je zegt dat ik tabel vast moet instellen. Ja, ok, maar dan stel ik hem in op 800x600 en zit 1024x768 maar weinig, of 800x600 krijgt scrollbalken enz :?

[ Voor 38% gewijzigd door pierre-oord op 13-12-2003 20:27 ]

• robbert
  • Laatst online: 27-05 22:08
tabellen zijn niet bedoelt voor opmaak, tabellen zijn bedoelt voor informatie die werkelijk een tabel nodig heeft.
Het beste kun je je opmaak in CSS doen :)

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-05 23:34

Spockz

Live and Let Live

je kan ook je hele website gewoon een formaat van 800*600 geven, dus dat je venster maximaal 800*600 wordt, ik had er laatst een scriptje voor, enige nadeel is dat je eerst een andere pagina nodig hebt volgensmij.

//voorbeeldje www.akgs.nl.nu

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• pierre-oord
robbertkrebbers schreef op 13 december 2003 @ 20:28:
tabellen zijn niet bedoelt voor opmaak, tabellen zijn bedoelt voor informatie die werkelijk een tabel nodig heeft.
Het beste kun je je opmaak in CSS doen :)
mm, CSS moet je weer zoveel typen geloof ik zonder dat je lekker kunt pics invoegen enzo :P

maar het is gelukt! Ik hoefde alleen even rechtsboven in de tabel 2 rijen een vaste waarde op te geven ter grootte van de pic die in de bovenste daarvan staat, en woei, vaste breedte :D dat ik bij al het proberen daar nu niet ben uitgekomen; de linker kant van de tabel is dus wel variabel, dus voor alle resoluties fijn :)

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 13:19

MAZZA

Barbie is er weer!

pierre-oord schreef op 13 december 2003 @ 20:32:
[...]

mm, CSS moet je weer zoveel typen geloof ik zonder dat je lekker kunt pics invoegen enzo :P
Euhm.. Het tegendeel is waar eigenlijk. Je bespaart heel wat typen door het gebruik van CSS. Daarnaast wordt je pagina kwa filesize ook nog eens een eind kleiner. IPV 200x <font size=""> etc. te gebruiken bespaar je dat door gebruik te maken van een stylesheet :)

• robbert
  • Laatst online: 27-05 22:08
pierre-oord schreef op 13 december 2003 @ 20:32:
[...]

Als je eenmaal css gewend bent en als je er mee om kan gaan wil je niets anders meer. Je code word al sowieso een heel stuk overzichtelijker wat veel handiger werkt ;)

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 23:50
ik vind zo'n case statement echt gaar.

Ik heb een array met modules die ge-include mogen worden, en de files staan in een subdir (bijv "modules/"), vervolgens checkt mn script of $_GET["page"] in dat module array voorkomt, en in de map aanwezig is.

Is IMO een stukkie netter, to be honest..

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• pierre-oord
Grijze Vos schreef op 14 december 2003 @ 01:24:
ik vind zo'n case statement echt gaar.

Ik heb een array met modules die ge-include mogen worden, en de files staan in een subdir (bijv "modules/"), vervolgens checkt mn script of $_GET["page"] in dat module array voorkomt, en in de map aanwezig is.

Is IMO een stukkie netter, to be honest..
Leg nog eens uit? Je maakt bestandjes aan met een link naar de site? Of staan alle hoofdpagina's in 1 map?

mja, het werkt zo wel iig ;)

Dat css daar kan ik nog wel eens naar kijken, het verschil is alleen dat ik iedere pagina die ik maak een verwijzing zal moeten geven naar een css bestand geloof ik; nu hoeft dat niet. Ook hoef ik nu geen tekst opties aan pagina's mee te geven, aangezien alles standaard geldt zoals de hoofdpagina dat zegt.

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 13:03

Not Pingu

Dumbass ex machina

pierre-oord schreef op 14 december 2003 @ 16:35:
[...]
het verschil is alleen dat ik iedere pagina die ik maak een verwijzing zal moeten geven naar een css bestand geloof ik; nu hoeft dat niet. Ook hoef ik nu geen tekst opties aan pagina's mee te geven, aangezien alles standaard geldt zoals de hoofdpagina dat zegt.
tis maar wat je liever doet: op elke pagina stijlattributen neerzetten voor alles wat erop komt, of 1 CSS file maken die alles doet en die je dan in elke pagina met 1 regel kunt invoeren.
Misschien kan www.csszengarden.com je overtuigen :P

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• pierre-oord
Gunp01nt schreef op 14 december 2003 @ 16:38:
[...]

tis maar wat je liever doet: op elke pagina stijlattributen neerzetten voor alles wat erop komt, of 1 CSS file maken die alles doet en die je dan in elke pagina met 1 regel kunt invoeren.
Misschien kan www.csszengarden.com je overtuigen :P
:P

wat ik dus nu doe met PHP doet óók styles toepassen op iedere site als je daar niks insteld kwa kleur en achtergrond; je krijgt dat de achtergrond te zien die je instelde op de enige php pagina :D

Die nep-frames, tekstkleur etc vind je dus niet terug in mijn HTML pagina's, of ik moet dat er express/ per ongeluk in hebben gezet. Overigens weet je niet eens wat m'n oorspronkelijke html bestanden zijn, daar zorgt het php gedoe wel voor om dat te verbergen ;)

Dus ik hoef echt maar 1 toevoeging te doen, en iedere pagina die ik toevoeg krijgt dezelfde style :)

Nadeel is wel dat je server PHP moet berekenen natuurlijk, en CSS clientside is.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 00:33

André

Analytics dude

pierre-oord schreef op 14 december 2003 @ 21:03:
[...]

:P

wat ik dus nu doe met PHP doet óók styles toepassen op iedere site als je daar niks insteld kwa kleur en achtergrond; je krijgt dat de achtergrond te zien die je instelde op de enige php pagina :D

Die nep-frames, tekstkleur etc vind je dus niet terug in mijn HTML pagina's, of ik moet dat er express/ per ongeluk in hebben gezet. Overigens weet je niet eens wat m'n oorspronkelijke html bestanden zijn, daar zorgt het php gedoe wel voor om dat te verbergen ;)

Dus ik hoef echt maar 1 toevoeging te doen, en iedere pagina die ik toevoeg krijgt dezelfde style :)

Nadeel is wel dat je server PHP moet berekenen natuurlijk, en CSS clientside is.
Ik gebruik ook maar 1 stylesheet en ik kan met 1 wijziging ook alle pagina's in stijl veranderen. Dus het voordeel van jouw script zie ik niet.

En waarom roep je hem aan met: page=bla, je kunt dan ook zonder case statements: page=bla.html.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

En waarom roep je hem aan met: page=bla, je kunt dan ook zonder case statements: page=bla.html.
Nee want dan krijg je toch de default van die case statement ?
PHP:
1
2
3
default :
include "main.htm";
break;

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

André schreef op 14 december 2003 @ 21:27:
[...]

Omdat dat niet veilig is. Een gebruiker zou dan page=url/slechtepagina.html in kunnen vullen en dan wordt dat gewoon uitgevoerd.
Met de case statements (maar kan ook met een if en een array van toegestane pagina's) bepaal je zelf welke pagina's geinclude mogen worden, en de rest dus niet.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 00:33

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 21:43:
[...]

Omdat dat niet veilig is. Een gebruiker zou dan page=url/slechtepagina.html in kunnen vullen en dan wordt dat gewoon uitgevoerd.
Met de case statements (maar kan ook met een if en een array van toegestane pagina's) bepaal je zelf welke pagina's geinclude mogen worden, en de rest dus niet.
Welke voorbijsurfende gebruiker gaat dan zelf daar een andere pagina invullen??? De gebruiker die dat dat doet krijgt gewoon een 404 voor z'n neus.

En die beveiliging is zo lek als wat natuurlijk, als je een beveiliging wil voor bepaalde pagina's doe je dat niet op die manier.
Pagina: 1