Toon posts:

[Acces] Één kolom niet sorteren

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb het volgende:
Ik heb een ledenlijst voor mijn club gemaakt in Acces. Omdat we graag willen weten hoeveel leden we hebben en geen zin hebben om dat telkens te tellen, dacht ik er een kolom met Autonummering in te zetten.

In de tabel moet gesorteerd worden op Achternaam.
Dit gaat uiteraard wel goed, maar zodra we een lid erbij krijgen, die ergens midden in de lijst komt te staan, en je gaat sorteren op de achternaam, dan gaat het nummer ook mee en dan klopt dat dus niet meer. Dan staat er bijvoorbeeld midden in de lijst 32.

Hoe kan ik het zo maken, dat ik kan sortren op achternaam, maar dat Acces die ene kolom met rust laat.

Nog en ander nadeel aan de autonummering is namelijk, dat wanneer ik een lid verwijder en er vervolgens een nieuwe aan toe voeg, hij de nummering niet automatisch aanpast.

Het blokkeren van een kolom bood ook geen oplossing.

Wie ow wie kan kij helpen dit op te lossen. De search hier op GoT leverde mij niets op en ook bij Goolgle kon ik niets vinden. Of ik heb weer eens met de verkeerde termen gezocht :P

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-08 18:07
Wat dacht je van een query maken met count erin om het aantal leden te tellen ?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:35

Boss

+1 Overgewaardeerd

Autonummering moet je niet gebruiken om records te tellen. Er is namelijk ook een autonummering mogelijk met willekeurige getallen, en dan werkt het al helemaal niet.

Gebruik de functie DCOUNT als je een aantal records uit een tabel wil weten.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit gebied van Acces nog zeer onbekend, dus zou je me kunnen uitleggen hoe ik dat aan moet pakken. Ik ben nu wel in Visual Basic wat aan het proberen, maar ik kom er nog niet uit.

Alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
Nog niemand die me uit kan leggen hoe ik de aangegeven query moet maken??

Ik zou mijn vader heel blij kunnen maken hiermee :)

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-08 14:13
1) kick binnen 24 = NotDone
2) Is een zoekvraag
3) Om je toch een beetje op weg te helpen :

Maak een query aan , klik op het : Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/19018/full.jpg knopje.

Er verschijnt nu een regel " totaal " selecteer hier bij een van de velden " Aantal "

En daar is je aantal :)

Eerst proberen, zoeken , en niet binnen 5 minuten reageren met : "het werkt niet" :)

offtopic:
als je pa dr zo blij mee is magtie nog wel een paar € overmaken op mijn rekening :)

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:35

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik vraag me af of je pa hier echt blij mee gaat worden :) Kan 'ie niet beter een pakketje Davilex kopen? Kost niet zo veel en werkt denk ik beter dan wat jij aan het maken bent (nofi)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Met Visual Basic for Applications een veld de recordcount laten weergeven. Lijkt mij de makkelijkste manier. Ik heb zo het idee dat je er niet heel veel kaas van heb gegeten (no offense btw) maar bij het standaard genereren van een formulier zie je de recordcount al linksonderin het formulier staan

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-08 14:55
Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 09:58:
Met Visual Basic for Applications een veld de recordcount laten weergeven. Lijkt mij de makkelijkste manier. Ik heb zo het idee dat je er niet heel veel kaas van heb gegeten (no offense btw) maar bij het standaard genereren van een formulier zie je de recordcount al linksonderin het formulier staan
Ik denk niet dat hij al aan formulieren toe is zo te zien ;)

Nee, 't makkelijkst is om een query te maken (kies "query's" naast "tabellen") en selecteer een veld uit je tabel, vervolgens pas je de query aan dat het een count veld wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Het formulier heb ik al wel gemaakt, het gaat er alleen maar om dat als hij het overzicht uitdraait, daar op te zien is hoeveel leden er zijn.

Bedankt in ieder geval voor de hulp.

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-08 14:13
Rapportje maken met de wizzard en een aantal eronder gooien :)
Pagina: 1