[win2k] Na 100%-balkje volgt herstart

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb hier een oud P3-systeempje wat al jarenlang zonder problemen werkt. Vandaag wilde ik er 512Mb inzetten ipv de 2x128Mb die erin zit. Na wat friemelen ontdekte ik dat het moederbord helaas niet geschikt is voor een reepje van 512Mb (geheugen wordt niet herkend), dus heb ik de 2x128Mb er weer terug in gezet. Vervolgens startte ik de PC weer op en tot mijn verbazing herstart de PC zichzelf iedere keer weer. Dit gebeurt nadat op het eerst zichtbare grafische scherm een balkje tot 100% op is gelopen. Uiteraard heb ik daarna geprobeerd om in veilige mode op te starten of de command prompt, maar ook dat werkt niet meer (vertoont hetzelfde gedrag).
Op die PC is dus helemaal niets veranderd, behalve dat ik even met een reepje van 512Mb (en af-en-toe eentje erbij van 128mb) aan het friemelen ben geweest. Qua hardware- of windows-instellingen heb ik helemaal niets veranderd.

Iemand enig idee hoe ik deze PC weer aan de gang kan krijgen?

Uiteraard heb ik gezocht en wat gevonden, maar helaas is dat niet relevant voor mijn probleem.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 09:20

mutsje

Certified Prutser

Last Known Good Menu al geprobeerd?

• pven
  • Niet online
Het is een NL-versie (:X), dus ik vermoed dat het daar iets als 'laatst bekende juiste configuratie' heet? Zo ja: dat heb ik inderdaad al geprobeerd, helaas ook zonder resultaat.

[ Voor 10% gewijzigd door pven op 13-12-2003 18:19 ]

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03 22:59

WPN

heb ik gehad (dat rebooten) bij mn xp op mn laptop vorige week....

wat ik heb gedaan is in de command/rescue console geboot
toen chkdsk gedraait en het draaide weer zonder problemen

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• pven
  • Niet online
'Command/rescue console' is alleen een optie in XP? Het enige wat er in win2k op lijkt is de command prompt, maar die doet het dus niet. Ik denk dat ik een opstartschijfje / USBbootding moet maken waarmee ik op kan starten om zodoende chkdsk te kunnen draaien.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Je moet met een bootable Win2000 cdrom ook gewoon de herstelconsole kunnnen draaien. Kies dan bij het setupscherm voor herstellen ipv installeren...

• keesdewit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-03 12:35
Ik ben bang dat er iets met je hardware aan de hand is... :)
Waarschijnlijk iets te hard gedrukt ?
Ik heb het zelfde probleem gehad...
Als je de pc nog een paar keer herstart zal hij wel doorstarten...
(Volgende koude start houdt hij dit probleem)
De aanhouder wint...

Groetjes,

Kees de wit

*knip*

[ Voor 3% gewijzigd door momania op 16-12-2003 00:43 ]

• pven
  • Niet online
under-world schreef op 13 december 2003 @ 18:27:
Je moet met een bootable Win2000 cdrom ook gewoon de herstelconsole kunnnen draaien. Kies dan bij het setupscherm voor herstellen ipv installeren...
Dat ga ik eerst proberen voor ik met USB-opstart-keys aan de slag ga.
keesdewit schreef op 13 december 2003 @ 18:48:
Ik ben bang dat er iets met je hardware aan de hand is... :)
Waarschijnlijk iets te hard gedrukt ?
Kan ik me niet voorstellen; de memorytest doet het goed en Windows probeert om op te starten.
Ik heb het zelfde probleem gehad...
Als je de pc nog een paar keer herstart zal hij wel doorstarten...
(Volgende koude start houdt hij dit probleem)
De aanhouder wint...
Ik heb de PC al tig keer opgestart (koud, warm, whatever :)) maar dat heeft echt niet het gewenste resultaat.

Later vandaag of morgenochtend kom ik er op terug. Thx! :)

• pven
  • Niet online
Nadat ik de PC op het gestart met win2k-bootdisks heb ik 'chkdsk /p' kunnen draaien, helaas zonder resultaat. Ik ga nu op zoek naar mijn install-CD (die heb ik te goed weg gestopt :X) en als ik die heb, ga ik de repair-optie proberen.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Vermoedelijk bluescreened je PC gewoon - heb je al eens geprobeerd de "Reboot on Crash" uit te zetten?

Omdat je systeem niet boot is dit iets moeilijker, maar er zijn wel degelijk manieren voor. Als je zorgt dat je een werkende Windows install hebt die aan de bestanden kunnen van je kapotte Windows install (dit kan bv. door je harddisk in een werkende Windows PC bij te hangen, of door er een 2e Windows installatie naast te zetten), en vervolgens de informatie in dezepost op te volgen (het gedeelte van het laden van een registry hive), dan zou je de Reboot on Crash uit kunnen zetten.

Deze key kan je vinden onder:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\CrashControl\AutoReboot en zou op 0 moeten staan.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-04 15:36

nIghtorius

Poef!

een ding waar ook nooit vaak aan gedacht wordt is:

• ACPI

Had ik vaak bij het OC'en van m'n oude P3 naarmate ik te ver gegaan was resette ik altijd de BIOS (en dus ook ACPI standaard uit). ging m'n windows 2000 bij de eerste balk (de tekstversie, niet grafische) rebooten wanneer die bij 100% kwam.

na ACPI opnieuw te activeren was het probleem opgelost.

het rebooten komt doordat (in mijn geval) de HAL geïnitailiseerd wordt (ACPI single processor HAL) terwijl er geen ACPI functie beschikbaar was.

tip:

gebruik alleen "Last known good configuration" optie, wanneer je zeker weet dat door software configuratie fouten het systeem niet meer wilt opstarten, want anders doe je meer schade dan goed.

ACPI verhaal KAN ook omgekeerd zijn. Win2k installeren met ACPI uit en bij inschakelen rebooten.

[ Voor 13% gewijzigd door nIghtorius op 14-12-2003 15:26 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• pven
  • Niet online
Een vraagje tussendoor: is er iets op tegen om Win2k (via de CD) er gewoon overheen te installeren (dus in dezelfde directory)?

[ Voor 13% gewijzigd door pven op 14-12-2003 19:53 ]

• Smurff
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
kan je nie gewoon in veilige modus opstarten ?
Het zou best kunnen dat er wat corrupt is in je eventvwr.
Na de 100% balk wordt je eventvwr gestart en als hier een probleem mee is zal ie ook gaan booten

• pven
  • Niet online
Smurff schreef op 14 december 2003 @ 19:51:
kan je nie gewoon in veilige modus opstarten ?
pven schreef op 13 december 2003 @ 18:16:
Uiteraard heb ik daarna geprobeerd om in veilige mode op te starten of de command prompt, maar ook dat werkt niet meer (vertoont hetzelfde gedrag).
Helaas ...

• Smurff
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
mja soz lezen is ook een vak ;)

maar dan vindt ik elevator zijn oplossing wel aanemelijk klinken

• pven
  • Niet online
Smurff schreef op 14 december 2003 @ 20:00:
[...]

mja soz lezen is ook een vak ;)

maar dan vindt ik elevator zijn oplossing wel aanemelijk klinken
Ik denk dat ik maar eens voor die optie ga; gewoon een Win2k-versie ernaast installeren. Kan ik dan trouwens beide versies benaderen? (Ik weet zo 1-2-3 niet hoe het boot-gebeuren van win2k in elkaar steekt.)

• pven
  • Niet online
elevator schreef op 14 december 2003 @ 11:12:
Vermoedelijk bluescreened je PC gewoon - heb je al eens geprobeerd de "Reboot on Crash" uit te zetten?

Omdat je systeem niet boot is dit iets moeilijker, maar er zijn wel degelijk manieren voor. Als je zorgt dat je een werkende Windows install hebt die aan de bestanden kunnen van je kapotte Windows install (dit kan bv. door je harddisk in een werkende Windows PC bij te hangen, of door er een 2e Windows installatie naast te zetten), en vervolgens de informatie in dezepost op te volgen (het gedeelte van het laden van een registry hive), dan zou je de Reboot on Crash uit kunnen zetten.

Deze key kan je vinden onder:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\CrashControl\AutoReboot en zou op 0 moeten staan.
Ik kom hier niet aan uit. Inmiddels heb ik er een tweede Windows-installatie naast gezet die wel opstart. Nu probeer ik om via regedit de registry van de oude Windows-installatie te laden, maar dat krijg ik niet voor elkaar. Ik zie dat jij het over hive hebt, maar dat zegt me dus helemaal niets.

Ik probeer dus het onderstaande:
Of je installeert een 2e Windows er naast, en gebruikt regedit -> je selecteert "HKEY_LOCAL_MACHINE" -> file -> load hive -> en je selecteert hier de file "SOFTWARE" die je vindt in de oude Windows installatie in "\Windows\System32\config\".
Ik vermoed dat ik regedt32 moet laden ipv regedit; vervolgens klik ik op 'local machine' en laad ik een bestandje genaamd software wat onder system32/config te vinden is. Daarna wordt er om een sleutelnaam gevraagd en vul ik iets in, zodat het geladen kan worden. Vervolgens heb ik een tijdelijk mapje in beeld waar vermoedellijk de entries uit het bestandje onder hangen. Vervolgens zoek ik naar de Reboot-on-failure-optie (oid), maar die is helaas niet te vinden.

[ Voor 32% gewijzigd door pven op 14-12-2003 23:37 ]

• pven
  • Niet online
Subtiele kick, zodat ik morgenochtend hopelijk verder kan experimenteren ... ;)

Iemand enig idee hoe ik die oplossing van elevator kan uitvoeren?

Verwijderd

Kheb hier zo geen w2k bij de hand maar kan je met de nieuwe werkende w2k de eventslogfiles (C:\WINDOWS\system32\config\*.Evt) niet bekijken, daar kun je waarschijnlijk zien wie de boosdoener is voor de restart, deze driver/service zou je dan middels de w2k recoveryconsole uit kunnen zetten.

• pven
  • Niet online
Als ik de eventlogs van de kapotte installatie wil openen, krijg ik de melding dat die logbestanden (allemaal) beschadigd zijn.

• elevator
  • Niet online

elevator

pven schreef op 14 december 2003 @ 22:31:
Ik vermoed dat ik regedt32 moet laden ipv regedit; vervolgens klik ik op 'local machine' en laad ik een bestandje genaamd software wat onder system32/config te vinden is.
Je zit eigenlijk op de goede weg. Omdat ik een dergelijke install op dit moment niet bij de hand heb kan ik je niet de exacte info geven - heb je ook al eens gperobeerd de "SYSTEM" hive te laden ?

• pven
  • Niet online
elevator schreef op 16 december 2003 @ 22:39:
[...]

Je zit eigenlijk op de goede weg. Omdat ik een dergelijke install op dit moment niet bij de hand heb kan ik je niet de exacte info geven - heb je ook al eens gperobeerd de "SYSTEM" hive te laden ?
Dat heb ik geprobeerd, maar dan komt het takje 'HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\CrashControl\AutoReboot ' niet voor de dag. Die wordt of niet geladen of die zit niet in het bestand SYSTEM.

Thx 4 the answer! :)

• elevator
  • Niet online

elevator

hmm. Maar je moet die wel zoeken onder de nieuwe hive dus, voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: http://azrael.elexer.com/zooi/pven.png

(dit is onder WinXP, maar met 2000 werkt het ongeveer hetzelfde alleen is de interface wat meer Win31 achtig)

[ Voor 31% gewijzigd door elevator op 16-12-2003 23:51 ]

Pagina: 1